Publicerat Januari 6, 200719 yr Klart man måste kunna skoja om olika saker. Även etnisk bakgrund.Samtidigt måste man acceptera att bli tillsagd om man går över gränsen,vilket jag inte tycker vi gjort här. Rätta mig om jag har fel. Nä, precis, skoja måst man kunna göra, men tyvärr uppstår ju missförstånd ibland.. Men så är det ju, missförstånd kommer alltid att uppstå oavsett man vill eller inte... Och nog ska man kunna ta emot en tillsägelse också om man går för långt, men i den här tråden kan jag faktiskt inte förstå varför den här diskussionen uppkom.. Jag tycker att den skämtsamma tonen framgått ganska klart här... men som sagt, ibland kan man kanske inte vara nog tydlig.. Ett exempel från ett annat forum där jag är medlem. En person hade skrivit om att en älg blivit påkörd och denne skulle få göra eftersök med sin jämte och satte en smiley bakom.. Vilket liv!!! En person (icke-jägare) kunde inte förstå hur denne kunde tycka det var roligt med en påkörd älg.. men det var ju liksom inte att älgen var påkörd personen var glad över.. Detta förstod ju de övriga som deltog i tråden, men inte denna person tydligen... Allt på grund av en liten
Publicerat Januari 6, 200719 yr Klart man måste kunna skoja om olika saker. Även etnisk bakgrund.Samtidigt måste man acceptera att bli tillsagd om man går över gränsen,vilket jag inte tycker vi gjort här. Rätta mig om jag har fel. Japp, det är ju löjligt om man är allför känslig. Jag kan själv avslöja att jag är 100% finne och jag har aldrig retat mig över lite skojjande. Men givetvis, der beror lite på vem som skojar och i hur stor omfattning. Och om motsättningarna är stora mellan samer och andra lokalbefolkningen, det beror lite på vem man frågar, människor har olika intressen i olika frågor. Men i överlag funkar det ganska bra tror jag. Men en sak jag har börjat undra över är: Varför får inte jag köpa mig ett par renar och bli renskötare.? Jo, för att jag inte har den rätta genetiska koden. Och det tycker jag är lite konstigt i Sverige, jämnställdhetens ledarstjärna i världen, finns det lagar som gör att jag inte har möjlighet att välja samma arbete som min klasskompis som är same? Vill gärna höra olika synpunkter och hur ni tänker om saken? Fast det var kanske inte en disskussion om etnisk bakgrund och rasism Ari ville få fram med sin tråd.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Men renar skall ändå finnas, allt ska ju inte alltid gynna en själv. Klokt sagt, T.S. Ibland får man känslan av att jägare bara ser till våra egna intressen och anser att det intresset står över allt annat. Framför allt från förbundshållet. Lite ödmjukhet och förståelse för andras åsikter gör nog att vi jägare blir bättre förstådda och accepterade. Ingen vill ju ha renar på marken när man jagar, men vi har ingen rätt att kräva att de ska bort. Många intressen på samma plats = krock. Här uppe i Kiruna tycker jag att det är ganska bra förståelse för samer och deras levnadssätt. I alla fall bland de yngre. Inget "krig" med andra ord!
Publicerat Januari 6, 200719 yr Japp, det är ju löjligt om man är allför känslig. Jag kan själv avslöja att jag är 100% finne och jag har aldrig retat mig över lite skojjande. Men givetvis, der beror lite på vem som skojar och i hur stor omfattning.Och om motsättningarna är stora mellan samer och andra lokalbefolkningen, det beror lite på vem man frågar, människor har olika intressen i olika frågor. Men i överlag funkar det ganska bra tror jag. Men en sak jag har börjat undra över är: Varför får inte jag köpa mig ett par renar och bli renskötare.? Jo, för att jag inte har den rätta genetiska koden. Och det tycker jag är lite konstigt i Sverige, jämnställdhetens ledarstjärna i världen, finns det lagar som gör att jag inte har möjlighet att välja samma arbete som min klasskompis som är same? Vill gärna höra olika synpunkter och hur ni tänker om saken? Fast det var kanske inte en disskussion om etnisk bakgrund och rasism Ari ville få fram med sin tråd. Det finns faktiskt "helsvenska" renskötare ,åtminstone i Sirges-sameby (Jokkmokk).För att få renmärke måste du vara medlem i en sameby och även markägare ovan odlingsgränsen.Att bli samebymedlem är väl inte det enklaste :-
Publicerat Januari 6, 200719 yr Det finns faktiskt "helsvenska" renskötare ,åtminstone i Sirges-sameby (Jokkmokk).För att få renmärke måste du vara medlem i en sameby och även markägare ovan odlingsgränsen.Att bli samebymedlem är väl inte det enklaste :- japp, de är ju lite så att det går i teorin, men inte praktiken. I de flesta fall iallfall.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Först och främst så är det hela med renägande en väldigt invecklad historia som ingen av oss här kan svara på, det är en fråga som diskuterats länge och kommer nog fortsätta så. Nu är inte min uppfattning 100% faktaenig utan bara en sammansättning av hur jag uppfattat det hela, så ta inte allt med absolut sanning De som idag är renskötare i ordets bemärkelse är det genom blodsband, arv, osv som ligger mycket långt bak i tiden och tillhör en diskution långt utanför forumets intresse, av den enkla anledningen av det är en alldeles för komplicerad historia. Vi samer har alltid levt på olika vis i diverse olika försörjningar. Endel tämjde förmodligen renar av samma anledning som människan kom på att man kunde ha andra tamdjur. Andra ägnade sig åt jakten och fisket vilket förvisso även de renskötande gjorde, varför inte alla gjorde på samma vis är inte jag rätt man att svara på. Förmodligen levde andra kulturer vid sidan om men alla var nog ganska lika i min teori, men just här diskuteras det mycket och det är något jag anser att de som forskar i ämnet får ägna sig åt. Varför det är så invecklat mellan "Svenskar" och samer, i synnerhet de som bedriver renskötsel är att många olika intressen krockar, människan har aldrig varit helt överrens och det har garanterats bråkats lika mycket mellan folk i söder om vart man ska få odla potatis eller vad de nu kan vara. Om man bortser från diverse händelser, i synnerhet söderut (för oss i Kiruna området iaf) så fungerar det förhållandevis väldigt bra, lite olika konflikter mellan endel som inte sällan är personliga har väl hänt, men att t,ex jaga ripa här är absolut inget hinder och så värst mycket bråk och problem är det inte om man ska hålla sig till sanningen. Om vi går tillbaks till renägandet så är det faktiskt fullt möjligt för Pelle Svensson i Sthlm att kunna bli medlem i en sameby och äga renmärke, därtill kan han låta märka upp till 30st kalvar i sitt märke som oftast någon renskötare har med i samebyns hjord. Vi har renmärken inom familjen, förvisso är vi samer men min släkt levde i huvudsak på jakten och fisket och härstammar från norge till stor del. Jag anser mig inte ha mer rättigheter än någon annan, för att jag lever i den kultur och är av den släkt jag är. Liksom T.S är jag det mesta utom "svensk", utan större delar av min släkt är från norge och finland, däremot bor många numera i Sverige. Här kommer också en intressant sak, det här har länge varit Sverige men det är nog först under de senaste 500åren som "Svenskar" i huvudtaget på allvar börjat utforska det som idag är lappland, först för ca 200-300år sen började det komma nybyggare i nämnvärd omfattning om jag inte är helt fel informerad. Fast nu är vi ännu ute på hal is för vad som lämpar sig att diskutera här. Nu blev det en hel jävla uppsats av det hela, jag börjar lätt skriva mycket när jag väl börjar hehe.. Men iaf, det här är ett komplicerat ämne i många avseéndet och det är många kvällar i stugorna som detta diskuterats. Flertalet bekanta och ur släkten är väldigt engagerade i detta och det finns i princip hur mycket diskutioner och faktaunderlag från olika källor om ämnet. En sak är jag säker på, riktigt så illa som det ibland verkar är det sällan men problem kommer alltid finnas, hoppas dem byter bete snart så att ni får jaga ifred Alla kommer inte hålla med mig och detta är skrivet med reservation för faktafel, men jag hoppas det ger en liten inblick i hur förbaskat invecklat det hela är, samtidigt som det för de flesta inte är så fruktansvärt illa ändå. Hoppas det gav nått Mvh "lappjävel"
Publicerat Januari 6, 200719 yr Jag tycker nog att vi ska kunna diskutera ämnen här som inte bara handlar om jakt. Som jag ser det så är vi här en samling, ett tvärsnitt ur sveriges befolkning. Många av er känns som kompisar, även om man inte träffats så har vi ju i alla fall en relation till varandra. Så att diskutera ibland kanske känsliga ämnen tycker jag är helt OK så länge de förs med respekt och saklighet. Jag har också fått för mig att motsättningarna Samer/"Svenskar" var större. Tack vare forumet vet jag nu bättre. Tack för info Jonti! ;D ;D ;D Toppenforum!
Publicerat Januari 6, 200719 yr De som idag är renskötare i ordets bemärkelse är det genom blodsband, arv, osv som ligger mycket långt bak i tiden och tillhör en diskution långt utanför forumets intresse, av den enkla anledningen av det är en alldeles för komplicerad historia.Om vi går tillbaks till renägandet så är det faktiskt fullt möjligt för Pelle Svensson i Sthlm att kunna bli medlem i en sameby och äga renmärke, därtill kan han låta märka upp till 30st kalvar i sitt märke som oftast någon renskötare har med i samebyns hjord. Vi har renmärken inom familjen, förvisso är vi samer men min släkt levde i huvudsak på jakten och fisket och härstammar från norge till stor del. Jag anser mig inte ha mer rättigheter än någon annan, för att jag lever i den kultur och är av den släkt jag är. Här kommer också en intressant sak, det här har länge varit Sverige men det är nog först under de senaste 500åren som "Svenskar" i huvudtaget på allvar börjat utforska det som idag är lappland, först för ca 200-300år sen började det komma nybyggare i nämnvärd omfattning om jag inte är helt fel informerad. Vi vet nog alla att saken går långt bak i historien, men det gör ju inte saken mindre intressant. Och att samerna har traskat här på fjället före pelle svensson är nog närmast glasklart. Och som jag tidigare sa, det får i teorin möjligt att pelle svensson blir renskötare, men inte i praktiken. Största möjligheten är väl om man skulle bli ingift same. Njaa, tror väl att kungen har krävt skatt av samer och annat skogsfolk ganska länge redan. Om jag inte minns helt fel redan på medeltiden eller sen-medeltiden. Och jukkasjärvi kyrka är väl strax över 400 år gammal så gissar på att nybyggarna varit etablerade i kanske 500 år..?
Publicerat Januari 6, 200719 yr Njaa, tror väl att kungen har krävt skatt av samer och annat skogsfolk ganska länge redan. Om jag inte minns helt fel redan på medeltiden eller sen-medeltiden. Och jukkasjärvi kyrka är väl strax över 400 år gammal så gissar på att nybyggarna varit etablerade i kanske 500 år..? Jag har hållt på och håller på med släktforskning och har stött på detta folk som höll på med beskattning här i Norra Norrland. Birkarlarna var egentligen ett jäkla folk som först drev in skatt åt staten och sedan åt sig själva, och på sätt så blev folket här i norr dubbelbesakttade. Den som är intresserad av läsa mer om det här kan ju kika på länkarna nedan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Birkarl http://sv.wikipedia.org/wiki/Samer
Publicerat Januari 6, 200719 yr Japp, du har säkerligen rätt i det. Däremot är det inte helt omöjligt! För någon månad sen annonserades det ut ett renmärke i Vittangi sameby på kiruna.cc Det där med årtalen är ju svåra, men ca 500år +- ett par 100år borde ju bli ganska rätt? Om man ser till när det började resa folk hit i lite bredare utsträckning och nybyggen upprättades, som förmodligen uppstod långt innan också. I de trakterna jag härstammar från började man förkristna folk redan under 1400-talet och då fanns det endel svenskar där. För de som är intresserade kan man läsa om t,ex Rounala. Det finns massor med skrifter som hävdar olika, det påstås finnas skrifter från 1000-talet också, så nog har folk varit hit upp långt tillbaka, men jag var lite trongsynt och tänkte mestadels när byar började upprättas som t,ex Jukkasjärvi, Jokkmokk, Svappavaara osv osv. Hursomhelt, hur länge folk bott här och vem som gjorde ditt och datt är förvisso väsentlig, men det vi i huvudsak bör se till är rätten att jaga och fiska och idag är det ju ganska bra med det? Bra kan alltid bli bättre, personligen är jag övertygad om att det kommer bli ökat tillgänglighet i fjällvärlden vad tiden lider, endel motgångar till trots. Människan kommer aldrig bli helt sams och det kommer alltid finnas de som kommer i kläm, huvudsaken är att alla arbetar för så bra kompromisser som möjligt. Hehe, det blev en invecklad diskution med tanke på huvudämnet i grunden Som jag tidigare sagt, tankevurpor och faktafel kan förekomma. Mvh
Publicerat Januari 6, 200719 yr Japp, du har säkerligen rätt i det. Däremot är det inte helt omöjligt! För någon månad sen annonserades det ut ett renmärke i Vittangi sameby på kiruna.cc Det där med årtalen är ju svåra, men ca 500år +- ett par 100år borde ju bli ganska rätt? Om man ser till när det började resa folk hit i lite bredare utsträckning och nybyggen upprättades, som förmodligen uppstod långt innan också. I de trakterna jag härstammar från började man förkristna folk redan under 1400-talet och då fanns det endel svenskar där. För de som är intresserade kan man läsa om t,ex Rounala. Det finns massor med skrifter som hävdar olika, det påstås finnas skrifter från 1000-talet också, så nog har folk varit hit upp långt tillbaka, men jag var lite trongsynt och tänkte mestadels när byar började upprättas som t,ex Jukkasjärvi, Jokkmokk, Svappavaara osv osv. Hursomhelt, hur länge folk bott här och vem som gjorde ditt och datt är förvisso väsentlig, men det vi i huvudsak bör se till är rätten att jaga och fiska och idag är det ju ganska bra med det? Bra kan alltid bli bättre, personligen är jag övertygad om att det kommer bli ökat tillgänglighet i fjällvärlden vad tiden lider, endel motgångar till trots. Människan kommer aldrig bli helt sams och det kommer alltid finnas de som kommer i kläm, huvudsaken är att alla arbetar för så bra kompromisser som möjligt. Hehe, det blev en invecklad diskution med tanke på huvudämnet i grunden Som jag tidigare sagt, tankevurpor och faktafel kan förekomma. Mvh Jag har sett att det även brukar förekomma renmärken till salu i NSD och Norrbottens-Kuriren till salu med jämna mellanrum, men det är glest mellan dom. Vi har ju en sameby här i Kalix också.
Publicerat Januari 6, 200719 yr När renar kommer in på tjädermarkerna så är det då iaf ingen ide att försöka få skjutet någon toppfågel, varje år så kommer samerna med sina renar in där vi jagar, tjädrarna försvinner. Skulle gissa på att det beror på fåglarna känner sig så stressade när det prasslar nånstans hela tiden och byter område. Men renar skall ändå finnas, allt ska ju inte alltid gynna en själv. Jag vet inte om jag håller med riktigt i det resonemanget. Själv jagar jag i områden där det finns ren i stort sätt året runt, och det fungerar hur bra som helst med både hund och tjäder. Så problemet ni har är nog åt andra hållet...Ni har på tok för lite ren på marken och därför blir fågeln skygg och hundarna lär sig inte att ge f**n i renen. Så mitt tips är att ni ska göra en förfrågan hos berörda samebyar om dom inte kan hålla kvar lite mera ren under året så är det hela löst
Publicerat Januari 6, 200719 yr Man borde testa ringa på ett sådan annons, se vad dom säger. Jepp, el. prova med att sätt ut en annons. Renmärke önskas köpa. Då ser Du om Du får något svar.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Jag vet inte om jag håller med riktigt i det resonemanget.Själv jagar jag i områden där det finns ren i stort sätt året runt, och det fungerar hur bra som helst med både hund och tjäder. Så problemet ni har är nog åt andra hållet...Ni har på tok för lite ren på marken och därför blir fågeln skygg och hundarna lär sig inte att ge f**n i renen. Så mitt tips är att ni ska göra en förfrågan hos berörda samebyar om dom inte kan hålla kvar lite mera ren under året så är det hela löst Kan ju stämma, eftersom renarna kommer i december varje år och stannar till kanske mars-april. Nån strö-ren kan ju bli kvar också. Jepp, el. prova med att sätt ut en annons. Renmärke önskas köpa. Då ser Du om Du får något svar. ´ Haha, värt att prova.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Kan ju stämma, eftersom renarna kommer i december varje år och stannar till kanske mars-april. Nån strö-ren kan ju bli kvar också.´ Haha, värt att prova. Kanske att det gör, men jag har då inte märkt någon större skillnad eftersom Vi har lite renar som är permanenta i byn, och då speciellt på östra sidan. Det blir väl till att slänga in en annons då för Dig.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Japp, du har säkerligen rätt i det. Däremot är det inte helt omöjligt! För någon månad sen annonserades det ut ett renmärke i Vittangi sameby på kiruna.cc Det där med årtalen är ju svåra, men ca 500år +- ett par 100år borde ju bli ganska rätt? Om man ser till när det började resa folk hit i lite bredare utsträckning och nybyggen upprättades, som förmodligen uppstod långt innan också. I de trakterna jag härstammar från började man förkristna folk redan under 1400-talet och då fanns det endel svenskar där. För de som är intresserade kan man läsa om t,ex Rounala. Det finns massor med skrifter som hävdar olika, det påstås finnas skrifter från 1000-talet också, så nog har folk varit hit upp långt tillbaka, men jag var lite trongsynt och tänkte mestadels när byar började upprättas som t,ex Jukkasjärvi, Jokkmokk, Svappavaara osv osv. Hursomhelt, hur länge folk bott här och vem som gjorde ditt och datt är förvisso väsentlig, men det vi i huvudsak bör se till är rätten att jaga och fiska och idag är det ju ganska bra med det? Bra kan alltid bli bättre, personligen är jag övertygad om att det kommer bli ökat tillgänglighet i fjällvärlden vad tiden lider, endel motgångar till trots. Människan kommer aldrig bli helt sams och det kommer alltid finnas de som kommer i kläm, huvudsaken är att alla arbetar för så bra kompromisser som möjligt. Hehe, det blev en invecklad diskution med tanke på huvudämnet i grunden Som jag tidigare sagt, tankevurpor och faktafel kan förekomma. Mvh Till att börja med; bra skrivet, bra info!! Både det här inlägget och det föregående!! Jag har också sett en del annonser på renmärken, tycker det är konstigt att man kan sälja dessa eftersom det är (eller var iaf för ett par år sedan) väldigt svårt att kunna få ett "nytt" renmärke. Jag var intresserad av det och kollade då upp det.. Gav upp innan jag ens försökt eftersom det kändes som att det inte ens var någon idé.. Bättre att vänta på att ta över pappsens märke istället!! Fast iofs så finns ju de märkena som är till salu redan ute på marknaden eller vad man ska säga.. så det var ju kanske inte konstigare än att det inte ska komma ut för mycket nya som det verkar tjorvigt att söka... Gaah, nu blev ju det jag skrev helt obegripligt förstås..
Publicerat Januari 6, 200719 yr Till att börja med; bra skrivet, bra info!! Både det här inlägget och det föregående!! Jag har också sett en del annonser på renmärken, tycker det är konstigt att man kan sälja dessa eftersom det är (eller var iaf för ett par år sedan) väldigt svårt att kunna få ett "nytt" renmärke. Jag var intresserad av det och kollade då upp det.. Gav upp innan jag ens försökt eftersom det kändes som att det inte ens var någon idé.. Bättre att vänta på att ta över pappsens märke istället!! Fast iofs så finns ju de märkena som är till salu redan ute på marknaden eller vad man ska säga.. så det var ju kanske inte konstigare än att det inte ska komma ut för mycket nya som det verkar tjorvigt att söka... Gaah, nu blev ju det jag skrev helt obegripligt förstås.. Lst http://www.bd.lst.se/rennaring/Startpage.aspx har ju koll på sådana saker va. Där kan Du ju ansöka om renmäke m.m.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Lst http://www.bd.lst.se/rennaring/Startpage.aspx har ju koll på sådana saker va. Där kan Du ju ansöka om renmäke m.m. Ok.. ja, nå jag är int så intresserad av det nåmer.. Då när jag ville ha så hade jag all tid i världen för att börja från början, det har jag int nå mer.. Man får väl se vad tiden lider om man ids nån gång i framtiden..
Publicerat Januari 6, 200719 yr Ok.. ja, nå jag är int så intresserad av det nåmer.. Då när jag ville ha så hade jag all tid i världen för att börja från början, det har jag int nå mer.. Man får väl se vad tiden lider om man ids nån gång i framtiden.. Okej! Tänk vads trevligt att fara ut på picknink med renarna framför Er. Du och sambon i en släde.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Okej! Tänk vads trevligt att fara ut på picknink med renarna framför Er. Du och sambon i en släde. Haha, ja det skulle vara nåt.. nåväl, får duga me skoter tillsvidare...
Publicerat Januari 6, 200719 yr Haha, ja det skulle vara nåt.. nåväl, får duga me skoter tillsvidare... Nähä, det var inget bra förslag. Miljövänligt.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Nähä, det var inget bra förslag. Miljövänligt. Haha, men liiite roligt måst man ju få ha oxå!! Man behöver ju tex inte köra varje dag!! Och så kan man ju försöka vara extra miljövänlig på andra sätt istället..
Publicerat Januari 7, 200719 yr Haha, men liiite roligt måst man ju få ha oxå!! Man behöver ju tex inte köra varje dag!! Och så kan man ju försöka vara extra miljövänlig på andra sätt istället.. Jodå, helt klart så måste man få ha det. ;D Nej, det behöver man inte. Försöka går ju alltid.