Publicerat Augusti 13, 20187 yr En del som har hållits lite mera med vapen och skytte brukar ibland påstå att man inte ska fippla på Toplevern när man stänger bössan, varken hålla emot eller tycka till efter då det skulle innebära snabbare slitage mot om återfjädringen får sköta den biten då det blir med samma (rätt) kraft var gång. Ovanstående låter ju rimligt och är kanske rent av är riktigt. Men då kan man ju inte låta bli att undra varför tillverkare, tex (min) FN/Browning B25 väljer att lättra båda sidorna på Levern om den inte ska pillas på den sidan ? Så många vänsterbössor görs ju rimligen inte i en modellserie så det går att räkna hem "dubbel-lättring" i produktionen kan man tycka, framförallt inte i ovan nämda bössa som tillverkades med rätt mycket handpåläggning av vad man förstått. Lite som att sätta extra sulor på ovansidan av skorna om man var skomakare. En tanke som for genom skallen i dag på trappen när jag såg han brevid på Trappen stå och eftertycka när han stängde bössan.
Publicerat Augusti 13, 20187 yr Författare 2 minutes ago pmt sa: Arrrgh! Inte en gång till!!!!!!! T Det är inte det. Jag ser det rimliga i att låta återfjädringen sköta låsningen.
Publicerat Augusti 13, 20187 yr Det är väl snarast av estetiska skäl man gör det, att toplevern ska se symmetrisk ut. På bössor som tillverkas ”on the cheap” rationaliserar man ibland bort det. Det tydliga exemplet jag kommer på nu är ju när Husqvarna tog ner tillverkningskostnaderna på t.ex modell 310. Då skippade man efter en tid att göra det på den högra sidan av toplevern.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Detta är en populär post. Se det från det ljusa sidan, är detta ett problem i världen så har man ett bra liv för övrigt.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Författare 17 hours ago Givdul sa: Det är väl snarast av estetiska skäl man gör det, att toplevern ska se symmetrisk ut. På bössor som tillverkas ”on the cheap” rationaliserar man ibland bort det. Det tydliga exemplet jag kommer på nu är ju när Husqvarna tog ner tillverkningskostnaderna på t.ex modell 310. Då skippade man efter en tid att göra det på den högra sidan av toplevern. Jag har en annan teori om varför. Även om man nu bör för bössans bästa låta bössan gå i lås i stället för att fippla på spaken så är det något som kanske fungerar bäst på skjutbanan och kanske fågeljakt. När det kommer till skogsjakt så vet vi jägare att Räven hamnar i grannsocken om man inte är knäpptyst i skogen och samma gäller Skogsbocken. Tillverkarna visste förmodligen att gubbarna ofta smög igen bössan och sedan tyckte till på spaken, sen har det förmodligen fortsatt se så ut pga urminneshävd på nyare alster. Betänk att den gamla stammen ofta jagade för att få kött i stugan, inte för hobby eller vapenintresse och då fick det jaktliga gå före bössans ve & väl. Fan vet.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr 18 minutes ago Järven sa: Jag har en annan teori om varför. Även om man nu bör för bössans bästa låta bössan gå i lås i stället för att fippla på spaken så är det något som kanske fungerar bäst på skjutbanan och kanske fågeljakt. När det kommer till skogsjakt så vet vi jägare att Räven hamnar i grannsocken om man inte är knäpptyst i skogen och samma gäller Skogsbocken. Tillverkarna visste förmodligen att gubbarna ofta smög igen bössan och sedan tyckte till på spaken, sen har det förmodligen fortsatt se så ut pga urminneshävd på nyare alster. Betänk att den gamla stammen ofta jagade för att få kött i stugan, inte för hobby eller vapenintresse och då fick det jaktliga gå före bössans ve & väl. Fan vet. Och jag i min tur betvivlar din teori. Det får vara av vilken anledning det vill som man lättrar den, toplevern ska vara ifred när man stänger, punkt.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr 25 minutes ago Järven sa: Jag har en annan teori om varför. ........ Fan vet. Med tanke på att det är en unikt svensk och norsk sjuka så tvivlar jag även om det kan ha bidragit till att villfarelserna och vantron blivit kvar. Sverige är nu inget land med speciellt utvecklad vapenkultur, förr tvärt om. Man hölls med Lefacheaux i produktion långt in på 1950-talet - bortåt 100 år längre än de flesta andra utvecklade länder. Därav att äldre vapen i Sverige är rätt trista kreationer - allmogejakten är inte en jaktkultur som befrämjar vare sig utveckling eller förfining - i ärlighetens namn hindrar den allt som skulle kunna anas som minsta lilla förändring. Så när den självstängande mekanismen såg dagens ljus 1850 så fattade man inte varför den såg ut som den gjorde. Och man gjorde man man gjort i generationer. För att man inte begrep bättre..... Och inte begriper bättre än i dag ska tilläggas. /T
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Författare 1 hour ago Givdul sa: Det får vara av vilken anledning det vill som man lättrar den toplevern ska vara ifred när man stänger, punkt. 1. Ja, men det finns en anledning och man ska ju inte dö nyfiken. 2. Ur vapentekniskt perspektiv....ja, ur jaktligt......nja.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Vad som övergår mitt förstånd och in på någon annans är att man än i denna dag lär ut på jägarexamen att man ska fippla på toplevern när man stänger bössan och i princip kan bli underkänd om man inte stänger bössan på det viset?.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Författare 1 hour ago pmt sa: Med tanke på att det är en unikt svensk och norsk sjuka så tvivlar jag även om det kan ha bidragit till att villfarelserna och vantron blivit kvar. Sverige är nu inget land med speciellt utvecklad vapenkultur, förr tvärt om. Man hölls med Lefacheaux i produktion långt in på 1950-talet - bortåt 100 år längre än de flesta andra utvecklade länder. Därav att äldre vapen i Sverige är rätt trista kreationer - allmogejakten är inte en jaktkultur som befrämjar vare sig utveckling eller förfining - i ärlighetens namn hindrar den allt som skulle kunna anas som minsta lilla förändring. Så när den självstängande mekanismen såg dagens ljus 1850 så fattade man inte varför den såg ut som den gjorde. Och man gjorde man man gjort i generationer. För att man inte begrep bättre..... Och inte begriper bättre än i dag ska tilläggas. /T Även om det du skriver säkert till stora delar stämmer så besvarar det inte frågan varför John Moses Browning satt och filade topplevrar på båda sidorna.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr 27 minutes ago Järven sa: Även om det du skriver säkert till stora delar stämmer så besvarar det inte frågan varför John Moses Browning satt och filade topplevrar på båda sidorna. Varför skulle han INTE göra det? T
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Författare 17 minutes ago pmt sa: Varför skulle han INTE göra det? T Frågan VARFÖR han skulle känns på något sätt naturligare.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Symmetri. Viktigt för ett estetiskt utseende. Självklart därför han gjorde det.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Författare 12 minutes ago M-Ola sa: Symmetri. Viktigt för ett estetiskt utseende. Självklart därför han gjorde det. Kanske kan det vara så enkelt, helt enkelt.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr 32 minutes ago M-Ola sa: Symmetri. Viktigt för ett estetiskt utseende. Självklart därför han gjorde det. Typ. T
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Författare 11 hours ago strävhår sa: Se det från det ljusa sidan, är detta ett problem i världen så har man ett bra liv för övrigt. Du menar på fullt allvar att detta skulle kunna kvala in under epitetet "ilands-problem" ?
Publicerat Augusti 14, 20187 yr 28 minutes ago Järven sa: Kanske kan det vara så enkelt, helt enkelt. Vilket var svaret du fick redan i början av tråden och nu när jag fått uppbackning från flera håll kan vi kanske anse frågan besvarad? 2 hours ago Järven sa: 1. Ja, men det finns en anledning och man ska ju inte dö nyfiken. 2. Ur vapentekniskt perspektiv....ja, ur jaktligt......nja. Jag skulle vilja se den genomsnittlige jägare som smyger så tyst att ljudet av att lugnt stänga igen sitt hagelgevär när man kommer till jaktmarken är ett problem som skrämmer allt vilt inom 1 mils radie. Vi snackar inte om ett högt ljud med ett brytvapen. Men vad vet jag om hur hårt och ljudligt folk slår ihop sina vapen i skogen. Sen att folk ändå med en dåres envishet ska hålla emot toplevern är en annan femma.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr 2 hours ago Svenstorparn sa: Vad som övergår mitt förstånd och in på någon annans är att man än i denna dag lär ut på jägarexamen att man ska fippla på toplevern när man stänger bössan och i princip kan bli underkänd om man inte stänger bössan på det viset?. Nu är inte jägarexamenledarna kända för sin överjordiska vapentekniska kompetens...... Förr dess raka motsats. T
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Författare 5 minutes ago Givdul sa: Vilket var svaret du fick redan i början av tråden och nu när jag fått uppbackning från flera håll kan vi kanske anse frågan besvarad? Ber allra ödmjukast om ursäkt om jag klev på en öm tå med mina leriga Allmogestövlar.
Publicerat Augusti 14, 20187 yr 6 minutes ago Järven sa: Ber allra ödmjukast om ursäkt om jag klev på en öm tå med mina leriga Allmogestövlar. Nejdå, det är bara en vink att även om ett svar är tråkigt enkelt så är det inte nödvändigtvis fel. Och angående mina tår så har jag stålhätta?
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Författare 29 minutes ago Givdul sa: Och angående mina tår så har jag stålhätta? Inte när du pyschar Bock och jagar Räv hoppas jag ?
Publicerat Augusti 14, 20187 yr 2 hours ago Järven sa: Du menar på fullt allvar att detta skulle kunna kvala in under epitetet "ilands-problem" ? Man kan inte mer än äta och skita, så helt klart stängs en del hagelbössor lätt skitnödigt även i detta land.
Publicerat Augusti 15, 20187 yr Enligt en uppgift är lättringen där för att man inte skall få blänk i ögonen vid skytte i mot/sidoljus, men det är inte bekräftat. I varje fall finns det ett sätt att stänga ett hagelvapen, se ovan. /C
Publicerat Augusti 15, 20187 yr 15 hours ago Svenstorparn sa: Vad som övergår mitt förstånd och in på någon annans är att man än i denna dag lär ut på jägarexamen att man ska fippla på toplevern när man stänger bössan och i princip kan bli underkänd om man inte stänger bössan på det viset?. OT: Ja och sen att det enbart finns brytvapen i stället ? Ett brytvapen som alltid förkunnas vara IDIOTsäkert ...... Då borde man väl ställa dit en större utmaning i vapenstället, dvs en halvauto som utav alla självutnämnda experter anses vara det mest invecklade hagelvapen på skandinaviskt yta. /P