Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toplever med extra allt ?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
10 hours ago Christian N sa:

Enligt en uppgift är lättringen där för att man inte skall få blänk i ögonen vid skytte i mot/sidoljus, men det är inte bekräftat.

I varje fall finns det ett sätt att stänga ett hagelvapen, se ovan. /C

Tack för input.

Tänk vad komplext det kan bli när man diskuterar Toplevrars dualism, ibland kryper fler infallsvinklar fram än man anar vid en hastig första anblick.

Symetri, Allmoge-drängstängning, reflexer, urminnsehävd, ren Nordisk dumhet, produktionsoptimering, osv.....åså ville dom avsluta tråden för frågan ansågs besvarad. :whistling:

Betänk att dom setat där dubbellettrade sen Jesus gick i kortbyxor och vi har aldrig ens reflekterat över vaför, kanske har den stressade nutidsmänniskan inte tid för eftertanke ens för detaljer som bokostavligen befinner sig mitt framför näsan på oss ? ^_^

Publicerat

Det finns bara två sorters människor, de som tittar ned i holken efter att de lagt en skit och de som inte. 

Vissa saker är där, jag är tyvärr ofta för upptagen av tillvaron i övrigt för att reflektera tillräckligt om den, hade jag haft med tid hade jag förmodligen valt att utöva någon form av autoerotism istället. /C

Publicerat

Är inte alla gamla hagelbössor ihopslagna med våld någon gång när viltet närmat sig? Och därmed kärvar toplevern och måste stängas med tummen? John har säkert jagat räv i Skandinavien och fått in snö i baskylen.

Publicerat
På 2018-08-15 at 17:15 Järven sa:

Betänk att dom setat där dubbellettrade sen Jesus gick i kortbyxor och vi har aldrig ens reflekterat över vaför, 

Kanske för att gravyr bara fyller ett enda syfte - att dölja slitage. Utom på spången och skuldrorna. Där sitter den för att förhindra reflexer. 

Så frågan är väl kanske förr - om levern är lättrad på båda sidorna, och folk har fattat varför i över 150 år. Går då människa framåt eller bakåt evolutionärt sett om vi efter 150 år inte längre förstår det självklara?

T

Publicerat

Topleveren skal gå i lås uten noen fikling. At den er vel over til siden og ikke står på klokken 6, er et tegn på rikelig rom for slitasje og lang levetid. Noen står mer mot høyre enn andre. Men om du sammenligner topleverens posisjon med forstokkens løp på, og så med løpet av gir en indikasjon på hvor mye det er igjen før noe må gjøres. I en B25 kan den fint stå tilnærmet kl 6 og du vil fremdeles ha 200000? skudd igjen før fix. Men som ny er de ofte langt over til høyre. Angående slitasje og B25 vil lukking av våpen slite minimalt. Men en grov hard fullstendig åpning mye mye værre... det som skjer ved slutten av levetiden på låsningen på en B25 er at etter skudd avfyrt åpner børsen seg. Litt upraktisk, men ikke farlig. JMBrowning beviste ved å avfyre B25 uten låsebolt at kreftene i skuddøyeblikket førte løpet/kassen sammen og at det ikke var nødvendig med låsning oppe på kassen. Som på enkelte av datidens/nåtidens konstruksjoner. Ved å presse leveren mot venstre ved lukking vil du bare slite på børsa, la den for all del gå i lås på egenhånd... som sagt ikke farlig om låsingen er utslitt på en B25 iallefall....

Publicerat

Min toplever på B25 fra 1990 er kun gravert på venstre side. Den er glatt blånert på høyre...verden går fremover, iallefall til begynnelsen på nittitallet... lita på meg:) men nå er jo dette billigste B25. kan være de skulle spare litt penger på gravyren. Men kan jo også være en gluping spurte hvorfor gravere begge sider? Vil tro det ble stille da...

20180403_223739.jpg

Publicerat

Intressant information om B25. Vad många skott klarar en B25:a innan detta behöver renoveras/justeras? Själva mekanismen är väl till en viss gräns självjusterande? Jag inser att det säkert beror på vilka laddningar som avfyras och hantering i övrigt men det kanske går att säga på ett ungefär.

Publicerat
1 hour ago Boudy sa:

Intressant information om B25. Vad många skott klarar en B25:a innan detta behöver renoveras/justeras? Själva mekanismen är väl till en viss gräns självjusterande? Jag inser att det säkert beror på vilka laddningar som avfyras och hantering i övrigt men det kanske går att säga på ett ungefär.

Beror mest på hur den hanteras. Gör man rätt är det en på gränsen till outslitlig kreation om den tillverkas med lite finish och precision.

Jag vet några Mirokus som gick bort emot en halvmiljon skott eller mer utan mer service än att ägaren bytte slagstift och slagfjädrar med viss regelbundenhet..... Inte för att det behövdes utan av ren princip.

T

Publicerat

Gjøres det rett så trenger du aldri bytte noe som PMT nevner. I motsetning til sammenlignbare? hagler, som feks Krieghoff. Trenger ikke en B25 en årlig service. Det normale er muligens si 35 år med bruk.. da kan kansje noen fjær byttes, nettskjæringen skjæres opp igjen. Muligens har man byttet en tennstift eller to. Men du trenger ikke tenke på låsningen, den holder. Den slites ved bruk, og hver del er laget for å tåle en million skudd. En fullstendig rebuild av en Sliten B25 koster mindre enn en du tror! Og vil alltid lønne seg. I ditt tilfelle Boudu, med affeksjonsverdi og et flott eksemplar. Ville jeg vurdert å sende den til Browning i Belgia for full service om 30 år? før du leverer den videre til neste generasjon...frem til da skyt. 

Publicerat
  • Författare

På 2018-08-17 at 23:54 Hovdeknuten sa:

Min toplever på B25 fra 1990 er kun gravert på venstre side. Den er glatt blånert på høyre...verden går fremover, iallefall til begynnelsen på nittitallet... lita på meg:) men nå er jo dette billigste B25. kan være de skulle spare litt penger på gravyren.

Min är tydligen av äkta dräng-stängar-modell för folk med klåfingertumme....eller hur det nu var, dubbellettrad -63:a. :happy:

20180821_181449.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
På ‎2018‎-‎08‎-‎16 at 19:57 pmt sa:

Kanske för att gravyr bara fyller ett enda syfte - att dölja slitage. Utom på spången och skuldrorna. Där sitter den för att förhindra reflexer. 

...och ej att förglömma, ögonfröjd.