Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hindra någon från att ta mitt vapen

Featured Replies

Publicerat

Var med om en högst prekär situation ikväll.

Satt ute i tornet för att spana av åteln samt kika efter bockar.

En herre som äger en gård någon kilometer bort går förbi och ber mig komma ner från tornet.

Går givetvis ner och hänger bössan över axeln.

Han säger sig vara trött på "jägare som skrämmer grisen mot hans mark" och försöker komma åt min bössa.

Detta löste sig enkelt då mina ben var snabbare än hans och jag på så sätt kunde avvärja mig "hotet" genom att slå en lov runt åkern och knalla hem.

Det jag kom att tänka på är vilka rättigheter jag har när det gäller att skydda mitt vapen. Hade det varit en sak som inte var tillståndspliktig hade jag väl fått freda mig även om det kanske är mest sundt att ge sig av och springa därifrån, men saken kanske blir annorlunda juridiskt om någon försöker ta mitt vapen.

Händelsen är anmäld om någon undrar, även fast det inte leder någonstans tänker jag att det kan vara bra för framtiden om problem uppstår för någon annan gällande samma man.

Publicerat

Mycket olustigt. Bra att du tog dig därifrån. Utan vetskap om eran relation och hur det ser ut lockas man att råda att du kontaktar honom under andra omständigheter för att lyssna och om möjligt förklara för honom. Men med tanke på anmälan kanske försiktighet är vad som passar nuet bäst. /P

Publicerat
  • Författare
1 hour ago PAS sa:

Mycket olustigt. Bra att du tog dig därifrån. Utan vetskap om eran relation och hur det ser ut lockas man att råda att du kontaktar honom under andra omständigheter för att lyssna och om möjligt förklara för honom. Men med tanke på anmälan kanske försiktighet är vad som passar nuet bäst. /P

Ja, det är nog så.

Polisen sa att jag ska undvika honom i största möjliga mån och oaktat vad utfallet blir skulle de samtala med honom.

Publicerat

Ord mot ord men med ett vittne till din fördel så sitter han  nog  lite dumt till. Vi har ju en jurist här som säkert kan räta ut frågetecknen men tillgrepp med våld av ett vapen man inte har licens för kan nog förstöra en hel del av hösten för honom. Det borde ju klassas som rånförsök och dessutom av ett vapen. Inget jag hade velat ha i min meritlista i allafall.

Publicerat

Rånförsök.

Publicerat

Finns nåt som kallas för ”egenmäktigt förfarande”.

Granngubben blev dömd för det när han tog av en annan gubbe en mobiltelefon och kastade in i den skogen.

Publicerat
3 hours ago Flintbüchse sa:

Finns nåt som kallas för ”egenmäktigt förfarande”.

Granngubben blev dömd för det när han tog av en annan gubbe en mobiltelefon och kastade in i den skogen.

Ja det är nog det minsta men om han med våld försökt ta vapnet så övergår det till rån men när det handlar om ett vapen så vete tusan hur det döms. Problemet i det här landet är att man varken får skydda sig själv eller sin egendom utan att själv riskera flera års fängelse. Jag kommer då att tänka mig för innan jag ingriper för att hjälpa någon annan med ett antal domar i färskt minne. Något som genomsyrar hela landet. Filma men ingrip inte för då sitter du illa till. Det är även något som drabbar vår polis där man inte vågar ta i på ett sätt som känns utan att riskera en anmälan av kollegor eller allmänhet.  

Publicerat
5 hours ago Nils l sa:

Ja det är nog det minsta men om han med våld försökt ta vapnet så övergår det till rån men när det handlar om ett vapen så vete tusan hur det döms. Problemet i det här landet är att man varken får skydda sig själv eller sin egendom utan att själv riskera flera års fängelse. Jag kommer då att tänka mig för innan jag ingriper för att hjälpa någon annan med ett antal domar i färskt minne. Något som genomsyrar hela landet. Filma men ingrip inte för då sitter du illa till. Det är även något som drabbar vår polis där man inte vågar ta i på ett sätt som känns utan att riskera en anmälan av kollegor eller allmänhet.  

Annat är det där borta.

Publicerat
6 hours ago Nils l sa:

Jag kommer då att tänka mig för innan jag ingriper för att hjälpa någon annan med ett antal domar i färskt minne. Något som genomsyrar hela landet. Filma men ingrip inte för då sitter du illa till. Det är även något som drabbar vår polis där man inte vågar ta i på ett sätt som känns utan att riskera en anmälan av kollegor eller allmänhet.  

Ingen kommer ihåg en fegis! :)

Jag hamnar hellre i klistret än att leva resten av livet med vetskapen om att jag stått och sett på när någon blivit utsatt för nåt fruktansvärt och att jag kunnat hindra det.

Publicerat
1 hour ago strävhår sa:

Annat är det där borta.

Fast där tyckte jag nog 911snubben hade rätt.

Våldet måste stå i proportion till brottet/faran.

Han verkade ju bara vilja döda nån.

Finns andra bättre såna klipp. Bl.a. när en mentalare med yxa slår sig in hos en änka med sin nyfödda baby. Hennes make hade nyss dött i Irak. Hon tar makens sidasida och skyddar sig och barnet framgångsrikt.

Publicerat

Vore intressant att ha en "slipsnålskamera" om man jagade i dylika områden. 

Publicerat

Finns väl all rätt i världen att vara trött på att alltid behöva tänka på, skall man få behålla prylarna osv.

Det är dock den tillvaro vi har idag och det är att inrätta sig, men man måste inte acceptera det för den skull. 

Jag kan om det uppstår tid eller behov återkomma lite mer om rätten till nödvärn men det är en sak som är så begränsad, marginaliserad i Sverige att det inte är ett reellt ämne, invändning eller rättsinstitut att tillämpa, begära tillämpat.

/C

Publicerat
  • Författare

Tack för era inlägg, speciellt till Christian för expertisen.

Polisen ringde mig idag och berättade att de avskrivit ärendet men sa likt Christian att jag ska ringa 112 om det händer igen.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Christian N sa:

Finns väl all rätt i världen att vara trött på att alltid behöva tänka på, skall man få behålla prylarna osv.

Det är dock den tillvaro vi har idag och det är att inrätta sig, men man måste inte acceptera det för den skull. 

Jag kan om det uppstår tid eller behov återkomma lite mer om rätten till nödvärn men det är en sak som är så begränsad, marginaliserad i Sverige att det inte är ett reellt ämne, invändning eller rättsinstitut att tillämpa, begära tillämpat.

/C

En god vän till mig drog en hammare i huvudet på en av tre inbrottstjuvar. Han blev åtalad för detta men senare friad då man ansåg att han var i ett klart underläge. En sådan fråga måste väl vara väldigt svår att utreda då alla garanterat känt sig olika hotade samt vem/vilka som dömer. Spelar bara juridiken in där eller kan det vara så att domaren är av det slaget att han finner det rimligt att man kände sig hotad till livet av deras närvaro trots att det inte finns ett lagstöd att fria för detta?

Publicerat
12 hours ago Flintbüchse sa:

Ingen kommer ihåg en fegis! :)

Jag hamnar hellre i klistret än att leva resten av livet med vetskapen om att jag stått och sett på när någon blivit utsatt för nåt fruktansvärt och att jag kunnat hindra det.

Att få livet förstört för egen del oavsett motiv får då mig att tänka till både en och två gånger. Enda gången jag kommer att löpa linan ut är om det gäller att skydda barn eller egen familj men annars kommer jag inte att lyfta ett finger vilket jag tydligt kommer att motivera i en eventuell rättegång. Men jag har också en helt annan åsikt om bus, knarkarjävlar och annat löst drägg än vad gemene man har. Men fram till dess att lagen skrivs om så att våldsmän är rättslösa under pågående brott så stannar mina labbar i fickorna om än knutna till bristningsgränsen.

Publicerat

Inspelad film i en händelse där ord står mot ord håller inte i tingsrätten tyvärr. Vart med om en sådan händelse, trotts att det filmades så lades åtalet ned.

Det bästa man kan göra är att lägga benen på ryggen eller ha vittne.

Publicerat
22 minutes ago robban.jagaren sa:

Inspelad film i en händelse där ord står mot ord håller inte i tingsrätten tyvärr. Vart med om en sådan händelse, trotts att det filmades så lades åtalet ned.

Det bästa man kan göra är att lägga benen på ryggen eller ha vittne.

Har 180grader motsatt erfarenhet. Film hjälpte väldigt mycket även om det inte räcker.

Publicerat

Tycker man allt oftare läser om tokstollar och aktivister som angriper jägare, måste man verkligen gå runt med go-pro kamera på huvudet?

Inte vet jag men försöker någon handgripligen ta någons bössa känns det helt befogat att freda sig utefter situation. 

• 1 month later...
Publicerat

På 2018-08-21 at 21:56 Flintbüchse sa:

Åh jag hade hemskt gärna sett det i ett Cops-avsnitt! Olyckligt men också komiskt.

Publicerat
På 2018-08-23 at 09:32 Christian N sa:

I sammanhanget bör man komma ihåg eller underrättas om en helt annan sak, envarsgripandet, för brott med fängelse i straffskalan kan envar, dvs du, jag och eller farmor gripa den som tas på bar gärning eller under "flyende fot", det våld som då får användas skall vara försvarligt våld, det vill säga ett proportionellt och behovsmotiverat våld. 

Att exempelvis låsa in en inbrottstjuv i avvaktan på polis är inte helt proportionellt, inte heller att tejpa upp vederbörande till en korv med silvertejp, boja eller på annat sätt binda upp vederbörande, även om det kanske är snällare än det jag själv varit med om,

jag satt i två timmar på en person, gripen för försök till våldtäkt, benlås och armlås lagda, hade ont i kroppen i två dagar efteråt, träningsvärk, förövrigt skall man vara försiktig med att sitta på gripna, det är inte heller bra och skall enbart göras vid behov, mycket varsamt.

Intressant detta med hur en person ska hållas kvar i samband med envarsgripanden. Hur förväntas man kunna hålla kvar skurken? Är det inte ok med något slags redskap typ buntband eller liknande? Skaderisken måste ju vara lägre om skurken inser att det är kört, än om det uppstår en långvarig brottningsmatch.

Publicerat
37 minutes ago chevreuil sa:

Intressant detta med hur en person ska hållas kvar i samband med envarsgripanden. Hur förväntas man kunna hålla kvar skurken? Är det inte ok med något slags redskap typ buntband eller liknande? Skaderisken måste ju vara lägre om skurken inser att det är kört, än om det uppstår en långvarig brottningsmatch.

Christian kommer säkert med ett mer korrekt svar men jag har en liten kommentar i sammanhanget. 1989 fick jag viss polisutbildning (MP) Vi var en sväng på Polishögskolan och hade några civila föreläsare. En sak som jag minns extra tydligt var angående klassningen av olika typer av våld. Vilket är mer och vilket mindre. Och föreläsaren raljerade själv genom kommentaren. ”Och som ni förstår är det därmed att anses som en lägra grad av tvångsmedel att använda batongen och slå honom in i bilen än att sätta  handfängsel på buset i fråga och därmed kunna lyfta in honom under ordnade former.”

Publicerat

Gällande envarsgripande, det är en möjlighet för vanliga medborgare att överlämna brottslingar till polis. Christian har förklarat ypperligt vad som gäller enligt rättegångsbalken.

Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. 

Polis prövar då om gripandet är lagligt eller om det föreligger brott, såsom exempelvis olaga frihetsberövande eller misshandel. Polis fattar beslut om vidare åtgärder.

Nödvärnet är en rätt man har, gäller dock att våldet man använder sig av inte är uppenbart oförsvarligt, precis som Christian belyst.

Det är ett djupt vatten med tunn is...KONTAKTA ALLTID POLIS om det inte gäller liv eller hälsa under omedelbar fara.