Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hindra någon från att ta mitt vapen

Featured Replies

Publicerat
10 hours ago Dansken sa:

Måste man ringa polisen? Kan man inte lägga ned ärendet själv?
Det måste frigöra resurcer och spara pengar

I dagens rättssamhälle är det nog lika att spöa förövaren ordentligt, man åker väl ändå dit för något som hederlig medborgare. 

Publicerat
1 hour ago Havakko sa:

I dagens rättssamhälle är det nog lika att spöa förövaren ordentligt, man åker väl ändå dit för något som hederlig medborgare. 

Förutsatt att du följer de lagar som gäller så är det lugnt...men det förutsätter även att du vet lagarna, inte tror dig veta. Man ska även ha i åtanke att exempelvis ”ej uppenbart oförsvarligt” är en subjektiv bedömning där konkreta ”ramar” för vad som är OK i olika situationer saknas. 

Som sagt, ett djupt vatten med tunn is över.

Publicerat
2 hours ago Havakko sa:

Jag tror att en hederlig ostraffad människa åker dit värre än återfalls- sopan han försöker stoppa: för denna känner alla knepen och vet allt man ska säga till dom inom "rättsväsendet" för att slinka sig ur situationen.

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Jag tror att en hederlig ostraffad människa åker dit värre än återfalls- sopan han försöker stoppa: för denna känner alla knepen och vet allt man ska säga till dom inom "rättsväsendet" för att slinka sig ur situationen.

Finns ju ett aktuellt rättsfall där några som haffade dieseltjuvar nu själva åtalas för kidnappning..

Publicerat
16 minutes ago Havakko sa:

Finns ju ett aktuellt rättsfall där några som haffade dieseltjuvar nu själva åtalas för kidnappning..

Ja, fast tjyvarna släpptes däremot å det snarare...…:wallbash:

Publicerat
3 hours ago Dansken sa:

Ja lite så känns det.

Så var det med ärlighet varar längst...…..:wallbash:

Ska ta upp saken med "Horn Per" den dagen vi möts. :P

Publicerat

Läste precis om en händelse med inbrottstjuvar i veckan kring Luleå, där byborna ringde två gånger till Polisen utan att de behagade komma ut. Inte förän två tonåringar och en schäfer tydligen övermannat dessa och Polisen ringdes för tredje gången behagade de komma. 

"Mannen övermannades av sönerna och låg kvar på marken.

Då ringdes polisen en tredje gång.

– Och denna gång kom de, de hörde ju skriken. Så stod vi där och vaktade honom till polisen kom." 

http://mobil.nsd.se/nyheter/lulea/jag-fick-kasta-mig-at-sidan-annars-hade-jag-blivit-pakord-nm4926516.aspx

Publicerat
1 hour ago Fredde_piteå sa:

Behaga och behaga... kan som polis i Norrbotten säga att det är extremt underbemannat just nu och det handlar inte om att polisen inte orkar ut eller vad du nu insinuerar, utan det finns helt enkelt inga poliser att skicka på jobbet.

Många gånger är vi en(!) patrull som täcker 5 kommuner, dvs en yta större än hela Skåne län. Det genererar att i fall som det du hänvisar till så finns ingen att tillgå, om än man ringer 30ggr.

Helt sjukt och tro det eller ej FRUKTANSVÄRT frustrerande för oss som försöker göra ett så gott jobb vi kan med de resurser vi har.

Tror nog de flesta av oss och även de i artikeln begriper att det inte är poliserna ute i fält som skiter i att åka ut. Något är ju jäkligt fel någonstans i organisationen när det inte går att få ut polis vid skottlossning i glesbygden (ja det har hänt) eller vid sådana här händelser.

Vad ska vi göra när polisen inte kan komma? 

Publicerat
35 minutes ago Havakko sa:

Vad ska vi göra när polisen inte kan komma? 

Ledande fråga, det slutar nästan alltid i att dom som kan och vågar tar lagen i egna händer förr eller senare när gränsen upplevs nådd.

Så ska det INTE behöva vara i ett land som anser sig ha råd med både det ena och det andra.

Publicerat
3 hours ago Järven sa:

Ledande fråga, det slutar nästan alltid i att dom som kan och vågar tar lagen i egna händer förr eller senare när gränsen upplevs nådd.

Så ska det INTE behöva vara i ett land som anser sig ha råd med både det ena och det andra.

Edit: Äh, raderade skiten, orkar inte vara bitter ikväll.. :)

Publicerat
8 hours ago Havakko sa:

Edit: Äh, raderade skiten, orkar inte vara bitter ikväll..

Nä, bitter ska man inte vara. :)

Publicerat

Då borde polisen blunda med ena ögat om nykter allmänhet hjälper dem så smått i deras stressiga värv. För ledsnat på polisbristen i Norrland har vi alla gjort för lääänge sedan.

Publicerat

Jag är av princip Motståndare till medborgargarden. Det brukar förr eller senare spåra ur. Och det inte bara i gamla spagettiwestern... Men samtidigt hade jag nog FN organiserat något åt drt hållet om jag bott i vissa delar av Norrlands inland.

Publicerat
6 hours ago josc72 sa:

Då borde polisen blunda med ena ögat om nykter allmänhet hjälper dem så smått i deras stressiga värv. 

Men se det kan vi nog glömma å det snaraste, det brukar aldrig ses mellan fingrarna med sådana tilltag.

Det vill staten ha monopol på....oavsett om dom sköter jobbet eller inte.