Hoppa till innehåll

Årets duvjakt


jh

Recommended Posts

28 gram 7: or vid kortare håll och upp till 34 gram 5:or om det blir drygt. Sönderskjuten duva smakar inte fågel./C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1/4-1/2 i bocken eller 1/2 i automaten, byter aldrig choke.. med bra patroner så räcker den trångborrningen längre ut än jag kan skjuta..?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag beställde just en Turbo flapper från Rygarden och det skulle jag gjort redan förra året men fick inte tummen ur. Flappers fanns i lager men inte fjärren ?? Men det borde väl funka hyffsat med on/off brytare ?? 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

Jag beställde just en Turbo flapper från Rygarden och det skulle jag gjort redan förra året men fick inte tummen ur. Flappers fanns i lager men inte fjärren ?? Men det borde väl funka hyffsat med on/off brytare ?? 

/P

Fjärren skulle jag strunta i. Det ser ut att ingå ett tidsrelä så det är bara batteri som saknas. Bilrema säljer 12v litiumbatterier nu. Mycket smidigare bly. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Jr_Moberg sa:

Fjärren skulle jag strunta i. Det ser ut att ingå ett tidsrelä så det är bara batteri som saknas. Bilrema säljer 12v litiumbatterier nu. Mycket smidigare bly. ?

Är dom laddbara ?  Tänkte mig ett MC eller ATV batteri annars..

(Laddbara med billaddare )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/litiumbatteri-lifepo4-2000036169

De är laddbara. Jag köpte det minsta 2Ah. Det håller igång två st flappers två dagar på en laddning.

De kräver särskild laddare enligt BT. Blir lite dyrare men man spar rätt mycket vikt att släpa på och det blir lätt många grejer i bulvantrunken så det är skönt att ha lätta grejer. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett 7ah Mc batteri på biltema så jag kan ladda med vanlig cetec laddare.

lite rejälare anslutningar med M6 jmf flatstift tycker jag åxå var en fördel.

kopplade även en on/off knapp emellan så man slipper dra i och ur stiften hel tiden.

gjorde även en långkabel till brytaren så att on /off kan skötas fr gömslet . 

Fan nu börjar duvjaktfebern kännas ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som kan, grundtips för att nyttja bulvaner, vi har flossade skal.

Har varit ute sporadiskt förr men gjorde en lite seriösare insats nu och i all min barnslighet var kicken när någon enstaka slog för bulvanerna nog så rolig. Att jag sköt som en påse nötter och behöver byta bössa är ju sånt som kommer göra jaktformen dyr initialt men efter några dagar på dålig älgjakt så var det precis vad jag behövde.

Först ställde jag ut i Vformation mot en väldigt svag vind, fick inget vidare resultat mer än en duvhök så jag lät V-et bli en rad med huvudena mot vinden och det verkade bättre.

Fördelen här uppe är ju det förhållandevis klena jordbruket, har man en teg med korn/fodervete/liggsäd så är dom där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Silver sa:

Ni som kan, grundtips för att nyttja bulvaner, vi har flossade skal.

Har varit ute sporadiskt förr men gjorde en lite seriösare insats nu och i all min barnslighet var kicken när någon enstaka slog för bulvanerna nog så rolig. Att jag sköt som en påse nötter och behöver byta bössa är ju sånt som kommer göra jaktformen dyr initialt men efter några dagar på dålig älgjakt så var det precis vad jag behövde.

Först ställde jag ut i Vformation mot en väldigt svag vind, fick inget vidare resultat mer än en duvhök så jag lät V-et bli en rad med huvudena mot vinden och det verkade bättre.

Fördelen här uppe är ju det förhållandevis klena jordbruket, har man en teg med korn/fodervete/liggsäd så är dom där.

Det viktigaste är att ha bulvanerna där duvorna helst vill slå, det är bättre att flytta ut gömslet på fältet än att sätta bulvanerna så det passar gömslet. Det räcker att några duvor slår på ett annat ställe för att de skall sluta att bry sig om bulvanerna.  Levande duvor drar alltid bäst.

Jag försöker sätta ut bulvanerna så att det blir så liknar  som en duvflock vill sitta på det fältet vi jagar. Sedan gör jag som den legendariske Engelske duvjägaren Archie  Coats, han lämnade ett hål ungefär i centrum på bulvanbilden där duvorna kunde slå. Han kallade det dödens hål. Detta fungerar bättre hos oss än att sätt duvorna i ett V.

Vi har det motsatta problemet med att vi har för gott om mat i förhållande till antalet duvor, vi har gott om duvor några få dagar sen flyttar de till ett annat ställe och så håller det på.

Lycka till med duvjakten, den är med det bästa som finns när man får en bra dag.

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får försöka skapa en bild av hur flockarna vill sitta för att kunna efterlikna det. Så länge marken ej är skördad så verkar man nästan kunna skippa gömslet här, jag hade med kamonät men det blev inte bra så jag stod bara och väntade stilla med camoställ, ansiktsmask och handskar och dom kom nära då också. Nu kanske deras dagsform ändrar beteendet till nästa gång så man får väl inte ta det för givet.


Tack så mycket!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Silver said:

Jag får försöka skapa en bild av hur flockarna vill sitta för att kunna efterlikna det. Så länge marken ej är skördad så verkar man nästan kunna skippa gömslet här, jag hade med kamonät men det blev inte bra så jag stod bara och väntade stilla med camoställ, ansiktsmask och handskar och dom kom nära då också. Nu kanske deras dagsform ändrar beteendet till nästa gång så man får väl inte ta det för givet.


Tack så mycket!

Kommer de i trans riktigt, på ärtor oftast, kan de slå runt en apporterande hund. Nästa dag skyggar de för sin egen skugga, riktigt roligt när allt stämmer.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag stog i  " inflyget "  i kantens på en kulle där alla duvor skulle förbi från och till en ärtåker längre bort , man behövde inte ens kamo bara man satt still .  Tyvärr var det en idiot som behagade parkera 200m framför under jakten så det vart att bryta . 

/P

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

Trög start på årets duvjakt.

Var ute en sväng i helgen men såg inga ringduvor på de skördade åkrarna. Sköt ett dussin gårdsduvor som var som galna i duvsnurran. Märkligt att ringduvorna inte är på plats, det brukar vara stora flockar i slutet av augusti efter skörd normalt. Såg att jag var med om samma situation 2018. Jagar strax utanför Enköping/Mälardalen. Nytt försök i helgen. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Jr_Moberg sa:

Trög start på årets duvjakt.

Var ute en sväng i helgen men såg inga ringduvor på de skördade åkrarna. Sköt ett dussin gårdsduvor som var som galna i duvsnurran. Märkligt att ringduvorna inte är på plats, det brukar vara stora flockar i slutet av augusti efter skörd normalt. Såg att jag var med om samma situation 2018. Jagar strax utanför Enköping/Mälardalen. Nytt försök i helgen. ?

Vi var ute i tisdags på polarens mark lite utanför Södertälje o jaga duva.
Där flög en del duva och flockarna var inte så stora utan runt 3-7 fågel så dom var inte helt omöjliga att få o slå på bulvanerna.
Just på hans mark föredrog dom den slagen rapsen.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Droggot sa:

Vi var ute i tisdags på polarens mark lite utanför Södertälje o jaga duva.
Där flög en del duva och flockarna var inte så stora utan runt 3-7 fågel så dom var inte helt omöjliga att få o slå på bulvanerna.
Just på hans mark föredrog dom den slagen rapsen.
 

Bra att höra! Då är de säkert i krokarna. Det är bara att nöta på. ?

Jag hade en havsörn som slog i bulvandukningen och försökte knipa en av de skjutna duvorna i helgen. Häftig fågel när man har dem på 10m.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Droggot sa:

Vi var ute i tisdags på polarens mark lite utanför Södertälje o jaga duva.
Där flög en del duva och flockarna var inte så stora utan runt 3-7 fågel så dom var inte helt omöjliga att få o slå på bulvanerna.
Just på hans mark föredrog dom den slagen rapsen.
 

Satt sjuka mängder på nytröskad raps vid Saltåkvarn för några veckor sedan. En vecka senare satt de på nytröskat spannmål några kilometer bort. Hade varit gött att sitta i en ekdunge i närheten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Snyggt offire! Invid i duvjakt, första gången förra lördagen fasen va kul det är! För att inte säga hur goda dom är med, vad gör ni med era bröst? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...