Hoppa till innehåll

Älgjakten 2018 - 2019


Dahla

Recommended Posts

Plus 4 grader, känns som det funkar. IAF fram till lunchtid

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja då var säsongens första älg i backen ett faktum (Iofs i lördags). En liten fjolling som fortfarande gick med kon blev det. Med den enorma slakt vikten på 136kg

IMG_20180915_115330.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag fick se ko och dubbelkalv när jag hade lämnat passet igår. Kalvarna ser större ut i år än förra året och det säger många häromkring så sommarens torka verkar inte ha påverkat älgarna negativt här.

 

Några timmars vakande ikväll sen får det bli smygjakt resten av veckan så det inte börjar växa mossa på mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Dahla sa:

Jag fick se ko och dubbelkalv när jag hade lämnat passet igår. Kalvarna ser större ut i år än förra året och det säger många häromkring så sommarens torka verkar inte ha påverkat älgarna negativt här.

Intressant, för vår länsstyrelse har ju gått ut med att vi borde skjuta kalvar av humana skäl. Detta pga att de har tagit så mycket stryk av värmen och kommer duka under i vinter annars. 

Edit: här är artikeln jag tänker på där länsstyrelsen tycker vi ska skjuta mer kalvar och färre vuxna i Östergötland. Handlar även om avelskvalitet tydligen. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/lansstyrelsens-drastiska-besked-skjut-alla-algkalvar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang. älgar så har jag idag fått veta att vi har en vit älgkalv som vandrar med sin mor mellan kustbyarna Ryssbält o Pålänge. Jag ska se om jag kan få tag på ett foto på den.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago lsjonsson sa:

Ang. älgar så har jag idag fått veta att vi har en vit älgkalv som vandrar med sin mor mellan kustbyarna Ryssbält o Pålänge. Jag ska se om jag kan få tag på ett foto på den.

Har du varit i flaskan nu igen??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Några av höstens älgar på bild!!

två sista idag, behövdes efter katastrofdagen i veckan...?

71FF3823-1F9D-406A-A178-812C956A68C9.jpeg

304CC1D0-E996-4B16-A948-A01BBAD80BE3.jpeg

19FF503B-D0C1-4C52-B6D0-DE425915372F.jpeg

A3E6A895-986E-456A-B276-FC100DD1B528.jpeg

857B138B-54EE-4B88-B581-75C690C03564.jpeg

1F65BDD1-5D0C-4350-8B19-C24B44BF1F02.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago otterdalen sa:

Några av höstens älgar på bild!!

två sista idag, behövdes efter katastrofdagen i veckan...?

Grattis D! Ingen fjälljakt i år med dina samsika vänner?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade i söndags en ung och ganska ängslig jämte som skallade en (1) gång ett par hundra meter bort från där jag stod på en liten höjd, ett pass jag till slut fått laget att låta mig få till efter en del lirkande (från gammelpasset 80 m bort brukar man få se älgarna passera bakom höjden utan att kunna skjuta).

Hunden blev tydligen rädd och sprang tillbaka till husse, medan jag stod och lyssnade. Sedan kom det där brakandet av älg.

En ko och en kalv uppenbarar sig ca 70 m bort i slyet och kommer rakt mot mig. Raskt anslöt mer brakande älgar - en till vuxen och ännu en kalv. Alla fyra tar sig fram ganska fort i en tät klunga rakt mot mig där jag står. De stannar till 30 m bort när jag höjer bössan, men de fortsätter sedan rakt mot mig. Får bara skjuta kalv och skjuter ogärna i stickhålet, så jag väntar på att de ska vika av. Detta händer inte. När de fortfarande kommer emot mig på ca tio meter tar jag ett kliv åt sidan så de ska begripa att jag är där. Alla fyra stannar på fläcken och glor. Ett kort "hallå där, vänner" från mig får dem att vinkla av och sätta iväg parallellt med mig. Skottet på ena kalven går på 8 meters håll (validerat av hundföraren senare med laseravståndsmätare ?) när de springer förbi mig.

Repeterar om och följer kalven i siktet när de försvinner bort. Tecknade noll vid skottet. Rapporterar på radion och fortsätter att glo på skottplatsen.

Jag hade ju tagit ett steg åt höger för att få deras uppmärksamhet, och sedan sköt jag när de passerade vidare åt höger, på mycket kort håll.

Hittade mitt villebråd ganska omgående: Jag hade skjutit i en tall. Djävla idiot. 2,5x som minsta förstoring är för mycket när det är nära och går snabbt.

En Nosler e-Tip 150 gr i 850 m/s gör stora skador även på så tuffa byten som tallar...

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago LGH sa:

Jag hade i söndags en ung och ganska ängslig jämte som skallade en (1) gång ett par hundra meter bort från där jag stod på en liten höjd, ett pass jag till slut fått laget att låta mig få till efter en del lirkande (från gammelpasset 80 m bort brukar man få se älgarna passera bakom höjden utan att kunna skjuta).

Hunden blev tydligen rädd och sprang tillbaka till husse, medan jag stod och lyssnade. Sedan kom det där brakandet av älg.

En ko och en kalv uppenbarar sig ca 70 m bort i slyet och kommer rakt mot mig. Raskt anslöt mer brakande älgar - en till vuxen och ännu en kalv. Alla fyra tar sig fram ganska fort i en tät klunga rakt mot mig där jag står. De stannar till 30 m bort när jag höjer bössan, men de fortsätter sedan rakt mot mig. Får bara skjuta kalv och skjuter ogärna i stickhålet, så jag väntar på att de ska vika av. Detta händer inte. När de fortfarande kommer emot mig på ca tio meter tar jag ett kliv åt sidan så de ska begripa att jag är där. Alla fyra stannar på fläcken och glor. Ett kort "hallå där, vänner" från mig får dem att vinkla av och sätta iväg parallellt med mig. Skottet på ena kalven går på 8 meters håll (validerat av hundföraren senare med laseravståndsmätare ?) när de springer förbi mig.

Repeterar om och följer kalven i siktet när de försvinner bort. Tecknade noll vid skottet. Rapporterar på radion och fortsätter att glo på skottplatsen.

Jag hade ju tagit ett steg åt höger för att få deras uppmärksamhet, och sedan sköt jag när de passerade vidare åt höger, på mycket kort håll.

Hittade mitt villebråd ganska omgående: Jag hade skjutit i en tall. Djävla idiot. 2,5x som minsta förstoring är för mycket när det är nära och går snabbt.

En Nosler e-Tip 150 gr i 850 m/s gör stora skador även på så tuffa byten som tallar...

 

 

Snablar!!

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...