Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2018 - 2019

Featured Replies

Publicerat
4 hours ago LGH sa:

Jag hade i söndags en ung och ganska ängslig jämte som skallade en (1) gång ett par hundra meter bort från där jag stod på en liten höjd, ett pass jag till slut fått laget att låta mig få till efter en del lirkande (från gammelpasset 80 m bort brukar man få se älgarna passera bakom höjden utan att kunna skjuta).

Hunden blev tydligen rädd och sprang tillbaka till husse, medan jag stod och lyssnade. Sedan kom det där brakandet av älg.

En ko och en kalv uppenbarar sig ca 70 m bort i slyet och kommer rakt mot mig. Raskt anslöt mer brakande älgar - en till vuxen och ännu en kalv. Alla fyra tar sig fram ganska fort i en tät klunga rakt mot mig där jag står. De stannar till 30 m bort när jag höjer bössan, men de fortsätter sedan rakt mot mig. Får bara skjuta kalv och skjuter ogärna i stickhålet, så jag väntar på att de ska vika av. Detta händer inte. När de fortfarande kommer emot mig på ca tio meter tar jag ett kliv åt sidan så de ska begripa att jag är där. Alla fyra stannar på fläcken och glor. Ett kort "hallå där, vänner" från mig får dem att vinkla av och sätta iväg parallellt med mig. Skottet på ena kalven går på 8 meters håll (validerat av hundföraren senare med laseravståndsmätare ?) när de springer förbi mig.

Repeterar om och följer kalven i siktet när de försvinner bort. Tecknade noll vid skottet. Rapporterar på radion och fortsätter att glo på skottplatsen.

Jag hade ju tagit ett steg åt höger för att få deras uppmärksamhet, och sedan sköt jag när de passerade vidare åt höger, på mycket kort håll.

Hittade mitt villebråd ganska omgående: Jag hade skjutit i en tall. Djävla idiot. 2,5x som minsta förstoring är för mycket när det är nära och går snabbt.

En Nosler e-Tip 150 gr i 850 m/s gör stora skador även på så tuffa byten som tallar...

Det är ju tur att ingen har lovat jägarna att det ska vara enkelt... Tallen får det säkert fint i tallarnas himmel där den aldrig huggs ner och får många, många kottar!

Publicerat

Tänkte försöka delge dagen då skjutskickligheten återgick till acceptabel nivå igen.

Var inbjuden till ursprungsbefolkningen för att försöka komma åt några älgar eftersom de är ”mellan hundar” dvs de har unghundar som inte funkar än.

Helt strålande senhöstväder med några minusgrader och en svag västlig vind. Snön som föll i oktober hade töat bort men marken var frasig av kylan. 

Samerna drog iväg mot sina pass i fjällkanten medan jag drog mig upp mot en buvall som ligger precis under trädgränsen på en södersluttning, där brukar det ligga nån älg och mysa i höstsolen.

Efter en promenad på 4 km så kunde jag kroka loss jämttiken och hon drog iväg omgående vilket tydde på älglukt i nosen!

En koll på pejlen visade att hon i bra tempo sicksackade sig upp mot nämnda buvall och när hon var 900 meter bar vinden med sig de första grova skallen över fjällskogen.

Meddelade mina kamrater att hon nu skällde och att jag skulle försöka ta mig närmare direkt eftersom dagarna är så korta så här års och vi brände dagsljus i en rasande fart med tanke på de långa vandringar vi alla fått lov att göra på morgonen.

Hittade en renstig som jag kunde följa upp mot ståndskallet och efter 30 minuter var jag endast 70 meter från hunden. Efter nån minut så hörde jag stora kroppar förflytta sig i björkskogen och strax kunde jag se en ko med kalv.

Diana var med mig så nästan direkt så fick jag ett bra läge på kalven och kunde vingla in en pärla i spjälstaket vilket resulterade i att kalven bara la bak öronen men stod kvar på samma fläck.

Kornade igen men tyckte han såg ostabil ut och efter 10-15 sekunder så vickade den omkull!

Kon stod kvar och hon var lovlig men där gick jag bet, hon drog som en avlöning efter nån minut och passerade efter nån km en av samerna men hon visade sig aldrig tillräckligt. Zita släppte när han visslade på henne och efter en halvtimme var hon tillbaka hos mig. Då hade jag hunnit ta ur kalven så jag kopplade och gick några hundra meter innan jag släppte om.

Jag vandrade nån km i helt fantastisk miljö och jägarsjälen fylldes av glädje och vördnad över ynnesten attt få jaga i dessa fantastiska men krävande marker.

Jag fikade uppe på en liten fjällplatå med milsvidd utsikt över södra Jämtland och Härjedalens fjäll syntes i fjärran.

När kaffet var urdrucket så insåg jag att hunden varit borta i 40-45 minuter så pejlen startades och hon var låååångt borta, ca 3 km västerut.

Där hunden huserade var det en riktigt brant granskog upp till ett berg där T satt på pass.

Tog kontakt med honom och han meddelade att hunden skällde en km från honom sen nån minut!

Han hade fel vind så jag skulle sätta toppfart ditåt medan han avvaktade på ett generalpass.

45 minuter senare så var jag 400 meter ifrån och då gick det loss av nån anledning.

Gick först rakt mot passaren men sen vek det söderut och chansen verkade försvinna för skjutljuset skulle vara borta om en timme.

Då vände det österut igen, mot mig!

Sprang några hundra meter ner efter en myr och nu hördes gångståndet väl!

Knak och brak i skogen ovanför myren visade att nu jädrar kommer det rakt på mig. Strax så skymtade en älg en bit upp och när den klev ut i myren så såg jag att det var en skaplig tjur.

Släppte ut den på myren och när han stannade till så sköt jag.

Hållet var bara 50 meter men med förra veckans eskapader i minnet så sköt jag två skott...

Älgen vinglade av myren och ramlade inne i granskogen på andra sidan, lyckan var total inte bara hos mig utan även hos samerna som nu kunde göra det de är bäst på i Sverige, kanske i världen. Köra fyrhjuling i oländig terräng.

Nån timme senare var vi nere på byn och och nån konserv intogs under trivsamma former!

Fy tusan vad jag gillar riktig fjälljakt efter skogens konung!

60408B8B-0A9C-43EA-9383-98C52ED6E707.jpeg

814A8946-EE83-4DF9-8FCA-4E83DBDF7A27.jpeg

1ABB6070-A07B-4762-B97B-3BED4DB1E467.jpeg

209987D3-CCB1-4F53-AA26-355261874367.jpeg

2C6C1640-5D73-4C08-907C-12F6D855E3C7.jpeg

Publicerat

Tack för storryn D! Samma som grannforat men nu med foton! :thumbsup:

Härlig o storslagen natur. Det blir fort km att gå i sådan miljö.:thumbsup:

Publicerat

Härligt att se! ? 

• 1 month later...
Publicerat
9 hours ago lsjonsson sa:

Om det är mindre med älg så är det ju inte konstigt att avskjutningen blir lägre.

Vi har haft kanske en halvering av älgar i höst så det har blivit mindre skjutet. Med sämre hundar så hade det blivit ännu mindre. 

En höst som denna hade det fungerar med längre jakt men hur blir det om det är som förra året med mycket snö och man knappt slipper till markerna.

Publicerat
27 minutes ago karelsk blandning sa:

Om det är mindre med älg så är det ju inte konstigt att avskjutningen blir lägre.

Vi har haft kanske en halvering av älgar i höst så det har blivit mindre skjutet. Med sämre hundar så hade det blivit ännu mindre. 

En höst som denna hade det fungerar med längre jakt men hur blir det om det är som förra året med mycket snö och man knappt slipper till markerna.

Sant!

Vi fick en tilldelning på 12+12 i höstas men vi sköt bara 8+8 för annars hade vi knappt haft kvar några älgar till hösten.