Publicerat September 28, 20187 yr Jah vet att det finns en del liknande trådar men alla verkar gammla så jag slänger upp en ny. Jag ska som titeln säger ska jag om några månader införskaffa min första studsare och behöver lite råd. Det lär bli mest övningsskytte valjakt på gris och kanske lite pyrch med. Kan nog inte lägga mer än 10-15 tusen. nu till frågorna. Vilken kaliber. Bra märken på studsare. Bra märken på kikare. Ni får gärna ge fler råd om ni har det.
Publicerat September 28, 20187 yr 308Win eller 30-06. SAKO 75. Leupold. Kanske "tråkigt", men kalibrar och grejer som funkar till vettigt pris.
Publicerat September 28, 20187 yr Författare Att de e tråkigt spelar ingen roll för ja lär ju tycka de e roligt oavsett haha. Som vanligt upskattas alla svar.
Publicerat September 28, 20187 yr Överväg en 6.5x55 som första bössa, fungerar från allt från toppfågel till älg och är billig att öva med. 308w ligger väl bra till den med.
Publicerat September 28, 20187 yr Tipsen i de gamla trådarna gäller än idag enligt min mening. Innovationsnivån inom (civila) vapenvärlden är tämligen begränsad.
Publicerat September 30, 20187 yr Till grisjakt i mörker behöver du en kikare som är hyfsat bra. Så gott som alla bössor skjuter tillräckligt bra.
Publicerat September 30, 20187 yr Var på en firma i Texas som trimmade Harley motorer. Det satt en stor affisch över disken där det stod: Speed cost Money. How fast can you afford to go? Brukar tänka på det med vapen. Allt blir en avvägning mellan plånbok och drömmar.
Publicerat September 30, 20187 yr Jag hade hellre valt en bra kikare utan belysning än en för samma pris med om jag hade snäv budget. Känns som att man snålat in mer på optiken för att kunna "ha råd" att trycka in belysning med.
Publicerat September 30, 20187 yr Men ätt hellre nudlar ett tag för att få råd att köpa kvalitet än att köpa något billigare som man upptäcker senare att det inte räcker till så man måste byta ut det: då får man äta nudlar 2 gånger ? Vilken bössa som helst klarar att skjuta vad som krävs för Svensk jakt. Om du väljer ett vapen och lägger dubbelt så mycket som det kostar på sikte och montage är du inte helt fel ute. Så skulle jag fördela pengarna.
Publicerat September 30, 20187 yr 7 minutes ago Dansken sa: Men ätt hellre nudlar ett tag för att få råd att köpa kvalitet än att köpa något billigare som man upptäcker senare att det inte räcker till så man måste byta ut det: då får man äta nudlar 2 gånger ? Vilken bössa som helst klarar att skjuta vad som krävs för Svensk jakt. Om du väljer ett vapen och lägger dubbelt så mycket som det kostar på sikte och montage är du inte helt fel ute. Så skulle jag fördela pengarna. Ja och hellre välja ett begagnat kvalitetsvapen än något nytt budgetkrafs som man inte blir nöjd med.
Publicerat September 30, 20187 yr Detta är en populär post. Och köp för allt i världen inte krämarnas "jägarexamenspaket" Det är som att köpa ett flugfiskeset som står i ett paraplyställ vid kassan på OK macken.
Publicerat September 30, 20187 yr Författare Finns det några märken som man bör akta sig för samt några märken förutom ovan nämnda Leopold som är kvalite mvh
Publicerat September 30, 20187 yr Du har ju alla de stora kända märkena att välja på som duger bra. Men som sagt så hade jag aktat mig för belysta budgetkikare. Jag personligen är Leupoldfrälst, tycker det är robusta bra kikare med hygglig optik för en vettig peng. Sedan finns ju andra märken med vassare optik, helt klart, men det brukar också kosta en slant extra.
Publicerat September 30, 20187 yr 46 minutes ago Grolle sa: Finns det några märken som man bör akta sig för samt några märken förutom ovan nämnda Leopold som är kvalite mvh Tex Swarovski, Zeiss, Schmit & Bender, Kahles Helia, Meopta, Docter, Karl Kaps, Hensoldt är erkänt bra kikarsikten. Det brukar även avspegla sig priset, men det finns ju en begagnatmarknad. Skippar man belysning är det lättare att göra fynd, jag har köpt mina kikarsikten utom ett begagnat och det har gått bra.
Publicerat September 30, 20187 yr Författare Att kolla på kikare känns ju som att vara i kvicksand ju mer man kollar ju längre ner i träsket sjunker man.
Publicerat September 30, 20187 yr 1 minute ago Grolle sa: Att kolla på kikare känns ju som att vara i kvicksand ju mer man kollar ju längre ner i träsket sjunker man. Nejdå. Bestäm ungefärlig förstoring, tubdiamerter 25,4 eller 30mm, objektivstorlek och maxpris. Sen köper man en, skitlätt.
Publicerat September 30, 20187 yr Författare Hur vet man vilken diameter man bör ha. Som du märker är jag knte den skarpaste kniven i lådan när det gäller sånt.
Publicerat September 30, 20187 yr 28 minutes ago Grolle sa: Hur vet man vilken diameter man bör ha. Som du märker är jag knte den skarpaste kniven i lådan när det gäller sånt. På tuben eller objektivet ? Ett förenklat exempel: Ett sikte med stor objektivdiameter, ex 2.5-10x56 (där 56 står för objektivdiametern 2.5-10 för förstoringsspannet) Har bättre förutsättningar att fugera bra vid vakjakt än en 2.5-10x44 om båda har samma kvalitet på linserna. Stor objektivdiameter betyder större Frontlins, vilket betyder bättre förutsättningar att ta in mer ljus....men det blir ju samtidigt stort och klumpigt om man ska ha det till drevjakt. Dessutom innebär stor objektivdiameter att du inte kan montera siktet lika lågt, vilket är önskvärt vid drevjakt med snabba skott. (Kikartubens centrum så nära pipans centrum som möjligt=lågt montage) Tubdiametern säger vilken storlek på montageringar du ska köpa, eller tvärt om om du redan har ringar. Ska man ha en bössa och sikte till all jakt brukar man välja en kompromiss, 1.5-6x42, 2-8x44, 2.5-10x50 eller liknande. Tror du du kommer jaga mest Älg, funkar tex 1.5-6x42 utmärkt. Tror du det blir mer Griskoja, kanske du sks välja en med lite större objektiv tex 2.5-10x50.
Publicerat September 30, 20187 yr Diametern på röret är vad den är. Det är inget att man bestämmer att man ska ha den ena eller den andra. Vissa kikare är 1" (25,4) (oftast amerikanska), vissa är 30 mm. 1"-rör är oftast lättare och har oftast mindre zoom (från minsta till största förstoring). Det vanliga på en 1"-kikare är 3x zoom. 3-9, 4-12, 6-18 osv. Jag skriver "ofta", för det finns undantag. Kikarringarna köps därefter. För din budget hittar du en beggad Sako eller Tikka i 6,5 eller 308w. Och sen räcker pengarna till en Delta Titanium eller Minox ZX5i. Båda dessa anses av många ha mkt. bra optik och belysning, men man får betala med lite extra vikt, jmf med andra. Har du lite is magen, kommer de säkert ut under Säljes-tråden på forumet vad det lider. De funkar alldeles utmärkt att vaka gris och pürscha med. 2,5-10 är en bra allroundförstoring. Vakar du gris på belyst åtel, krävs inget jätteobjektiv
Publicerat September 30, 20187 yr Har du begränsad budget, skit i belyst riktmedel och leta beggat. Exempelvis en lite äldre leupold VX II 3-9*40 eller 50 är mekaniskt stabil och fixar det mesta utan att briljera. Du kan hitta dem runt 2000kr. Det är något att börja med till du sparat mer pengar och vet vad du behöver /vill ha. Har du lite mer pengar än så finns zeiss /Schmidt&Bender /meopta / swarovski etc. En gammal s&b 1,5-6*42 kan du hitta för 6-8000, det är en riktig allrounder.
Publicerat September 30, 20187 yr Skulle jag vara dig skulle jag kika efter något i den här stilen: https://www.blocket.se/kronoberg/Kulvapen_Sako_81211889.htm?ca=9&w=3 https://www.blocket.se/ostergotland/Carl_Gustav_3000_6_5x55_80980086.htm?ca=9&w=3 https://www.blocket.se/kalmar/Carl_Gustav_1900_81533067.htm?ca=9&w=3 Nu är väl inte kikarsiktena på CG bössorna några drömkikare, men du kommer i gång med jakten och bössorna är bara nog att behålla ett helt jägarliv om dom är i skick.