Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Så har gråben slagit till igen

Featured Replies

Publicerat

Närmare bestämt i Vittinge utanför Uppsala. Lördag morgon 6/1 dödades en jakthund av varg enligt info från Länsstyrelsen.

Det kan nog ej uteslutas att det är samma varg som skadade en drever och även bet ihjäl en tax i julveckan.

Återkommer med info så fort jag vet mera.

Publicerat

Den där drevern som Månsson hävdade vara hundangripen (UNT torsdag-fredag) är säkerligen ett offer dessutom.

Publicerat
  • Författare
Den där drevern som Månsson hävdade vara hundangripen (UNT torsdag-fredag) är säkerligen ett offer dessutom.

Men det märkliga med drevern är väl att om det vore en lokatt skulle väl den ha bitit drevern i halsen, eller åtminstone givit den en riktig omgång med tass/klor?

Sedan vet jag inte sannolikheten för att en räv skulle ha bitit den som en del hävdar.

Publicerat

Lider med ägaren till hunden/hundarna...rip.gif

Publicerat

och i mellan fredriksberg och tyfors har det varit vargangrepp på hundar två dagar på rad, en jämte och en gråhund, den ena med dödlig utgång. vet dock inte vilken.

hadde vargspår bara några kilometer från hemmet förra veckan men bara att jagapå som vanligt antar jag.

Publicerat

Jag lider också med dessa stackars hundägare..

Men undrar om det är någon/någon som känner,  som har testat med bjälra på hunden?!

hade varit intressant att veta om det har någon effekt  bra eller kanske tilloch med värre.. HÄR Är JAG?(Hunden)!!

Kan mäta bitmärken å se om det är räv...

Publicerat

bjälra är nog inget fungerande alternativ, förr var ju korna utrustade med koskällor eller vad det heter och det fungerade ju inte.

funderingar på att en räv skulle bitaihjäl en drever ligger på kalleanka nivå.

Publicerat
  • Författare
funderingar på att en räv skulle bitaihjäl en drever ligger på kalleanka nivå

Den är ej ihjälbiten.

Publicerat

ok! är den illa skadad eller ???

Publicerat
  • Författare
ok! är den illa skadad eller ???

Enligt uppgift är den nu på bättringsvägen och vilar ut hemma.

Publicerat

Är det felaktig information i tidningen?

"En drever dödades av en varg mitt under pågående jakt norr om Vittinge i lördags."

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=285639

Publicerat
  • Författare

Vi pratar INTE om samma hund. Drevern som blev biten i magen klarade sig, det gjorde inte den som blev tagen nu i lördags.

Publicerat

den drevertik som klara sig varifrån ultuna och den här som dog är från vittinge.dom skrev varg förut iaf den som blev skadad,men har jagat nu nästan två veckor inte så långt därifrån och gjort några konstiga fynd och märk vissa hundar inte vill gå ut,antingen lo jävel eller en varg för inte flockas rådjur i grupper på 15-20 djur i en vass bara så där...ska visa bilden av spillning som jag hitta där en hund reste ragg å betede sig konstigt å vädra.. >:(

Publicerat
bjälra är nog inget fungerande alternativ, förr var ju korna utrustade med koskällor eller vad det heter och det fungerade ju inte.

funderingar på att en räv skulle bitaihjäl en drever ligger på kalleanka nivå.

AJAJ.. iså fall är det ju sorligt att grimsö delade ut "vargskydd" i form av pinglor/bjälror..

Torde dem inte ha bättre koll??? men det är klart, kan ju inte vara lätt att forska om vargen.. finns ju så få??? ;)

Publicerat

hundarna lär väl bli döva av allt pinglande efter ett tag..

Publicerat

sätt ko skällor på vargen måste vara smartast ;)

samme

Publicerat
sätt ko skällor på vargen måste vara smartast ;)

samme

Där har vi lösningen!  ;)

Publicerat
  • Författare

Nytt angående drevern som blev riven förra veckan i Tierp:

Länsstyrelsen ville ju tro att det var räv eller grävling som bitit drevern medans hundägare som jag för övrigt känner hävdade att en lokatt varit i farten. Nu har hunden rakats i nacken och vad hittade man där om inte märken efter loklor!

Publicerat

fy fan.inge kul att dom har börjat härja nära mig nu .... >:( har inte riktigt fattat var man kommer få jaga lon i uppsala,jagar just ovan storvreta och har ibland in lo som vi vill bli av med..nån som tolkat hur man får jaga??

Publicerat

det kommer väl bli så att man får börja jaga hara med älgstutsaren och helmantladkula ??? ??? ??? ???

Publicerat
fy fan.inge kul att dom har börjat härja nära mig nu .... >:( har inte riktigt fattat var man kommer få jaga lon i uppsala,jagar just ovan storvreta och har ibland in lo som vi vill bli av med..nån som tolkat hur man får jaga??

2 st i tierps kommun utom florornas naturresarvat

Publicerat
AJAJ.. iså fall är det ju sorligt att grimsö delade ut "vargskydd" i form av pinglor/bjälror..

Torde dem inte ha bättre koll??? men det är klart, kan ju inte vara lätt att forska om vargen.. finns ju så få??? ;)

Man satt pinglor på ca 1000 jakthundar i vargreviren och hittills har ingen av dom hundarna blivit attackerad enligt Viltskadecenter så det torde ju fungera. Vargen lär sky okända ljud.

Om man är rädd om hundarnas hörsel torde väl alla skott där hunden är i närheten, typ fågel-, älg- och vildsvinshundar, inte avlossas.  ;) ;)

Publicerat

om alla jakthundar har pinglor så behöver ju bara vargen tugga på en så lär den sej att de kommer ett lättfångat byte varje gång han hör en pingla ungeför som hardreven

Publicerat

den vargen som tog drevern 6/1 -07 i vittinge får nu skutas

Publicerat

hur vet man vilken varg som tog den??kan varit flera? nå hoppas den kommer till min mark som ligger nån mil därifrån ska den få en hälsning från mig i bly,nämen skämt åsido,svårt att skjuta rätt varg känns det som när det är den tid dom rör sig på stora områden och spårsnön är på sol semester i trinidad tobago