Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Så har gråben slagit till igen

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
den vargen som tog drevern 6/1 -07 i vittinge får nu skutas

Vad har du fått den infon ifrån??

Publicerat
den vargen som tog drevern 6/1 -07 i vittinge får nu skutas

Lugn o fin nu... :D

Det har inte tagits nått beslut ännu, o oddsen att vargen kommer o skjutas är väll inte allt för stora...tyvärr.

om man ens får skyddsjakt på den...

skulle det va så att det är två, ett par, så vill väll dom som bestämmer att det ska få bli ett nytt revir i krokarna..

int vet ja...

Publicerat
  • Författare
så då ska jag sitta där och skuta honnom med min 30-06 mitt i skallen så det blir slut på allt trams om han tigger så ska han få ett helt magasin på sej med allaska magnum kulor så då jäklans så blir han liggande

Seriöst skrivet. endera är du 14 år och vill hävda dig eller så tillhör du Nordulv och vill provocera, döm själva...

Publicerat
men det tror inte jag den har tagit 4 hundar nu och det är 4 för mkt så jag tycker att du borde läsa på hemsidan för där står det att dom vill se den död så jag ska nog gå ut i helgen och skuta den för den går ju 8 kvadrat mils stort revir så den är väll till baka där den tog hunden på söndag kanske så då ska jag sitta där och skuta honnom med min 30-06 mitt i skallen så det blir slut på allt trams om han tigger så ska han få ett helt magasin på sej med allaska magnum kulor så då jäklans så blir han liggande
Hej.

Snälla, tänk på vad du skriver.

Det finns många som inte gillar jägare överhuvudtaget som gladeligen kan använda dina ord.

Publicerat
men det tror inte jag den har tagit 4 hundar nu och det är 4 för mkt så jag tycker att du borde läsa på hemsidan för där står det att dom vill se den död så jag ska nog gå ut i helgen och skuta den för den går ju 8 kvadrat mils stort revir så den är väll till baka där den tog hunden på söndag kanske så då ska jag sitta där och skuta honnom med min 30-06 mitt i skallen så det blir slut på allt trams om han tigger så ska han få ett helt magasin på sej med allaska magnum kulor så då jäklans så blir han liggande

Finns det ingen åldersgräns här på forumet  ???

Publicerat

Vi låser tråden eller slänger den i soptunnan omedelbart om den skenar iväg, inlägg som storviltsjägarens accepterar vi NOT >:(

Annars får ni givetvis tycka vad ni vill om vargen i Svearike, men välj era ord  ;)

Publicerat

röstar på soptunnan, ser inget vidare ut...

Publicerat

nu vart det intressant!!!!!!!!

när började dom att tillverka ALASKA MAGNUM??????? ??? ???

kan någon vänlig själ upplysa mej ::)

LÅS DEN SOM SKRIVER SÅDANT

samme

Publicerat

men inge nytt om det är en eller två vargar i trakten??vet det snackades om ett blivande revir i knutby?

då blir jag instängd imitten av knutby å vittinge/ultuna  :'(

sen tycker jag det borde diskutera denna fråga med lite sans och inte bli robsoft anda på det hela.

Publicerat

Jag jagar i Knutby och det har gått rykte där i en j-la massa år att det finns varg men ingen har sett någon varg, sett spår efter någon varg, inga rivna tamdjur, några skrämda hästar men man ver ej av vad osv. Visserligen kommer det strövargar ner mot Uppland ibland men någon måste det bli stopp på alla konsperationsteorier om varg kring Edsbro, Knutby och Almunge.

Diskustera gärna varg men kom igen, har man något vettigt att säga så säg det men sitter man med en massa konsperationsteorier eller jag ska döda allt-mentalitet kan man lika bra sluta för man gör bara bort sig. Det blir endast........löjligt.

• 4 weeks later...
Publicerat

Nu börjar det mala i kvarnarna ..det här stod  i UNT idag.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=71-AV_ID=577871,00.ht

Här är en liten del av artikeln....

Ännu ett ja till skyddsjakt på varg

Även länsstyrelsen i Västmanlands län tillstyrker skyddsjakt på den varg som sedan i höstas rört sig i Västmanland och Uppland.

I förra veckan meddelade länsstyrelsen i Uppsala Naturvårdsverket att man förordar skyddsjakt på vargen och Viltskadecenter i Grimsö anslöt sig i sitt yttrande till den uppfattningen.

De är ett antal viltvårdsområden som ansökt om att vargen dödas och de får stöd av Svenska Jägareförbundet.

Men vet man med säkerhet att det är samma varg som dödat tre jakthundar och skadat en fjärde?

— Det är i alla fall sannolikt att det är en och samma. De flesta vargar angiper inte hundar. Den här vargen skapar negativa attityder. Det är på sikt bättre för vargförvaltningen att den tas bort, säger Inga Ängsteg på Grimsö.

Publicerat
  • Författare

Ja nu är det upp till NVV att säga sista ordet.

*håller tummarna*...

Publicerat
Ja nu är det upp till NVV att säga sista ordet.

*håller tummarna*...

Samma lika här :P

Publicerat

09:47 | onsdag 7 februari 2007

Skyddsjakt på Tuorponvargen

Tuorponvargen sövdes och märktes med sändare.

Naturvårdsverket har beslutat om skyddsjakt på vargen som riskerar att orsaka allvarlig skada för rennäringen i Porteområdet i trakten av Sarek, i Jokkmokks kommun. Den har rivit fem renar i Tuorpons sameby och drivit fler på flykt från betesmarkerna.

Ett ovanligt, men väl motiverat beslut.

– I området finns tusentals renar i två stora hjordar. Det är dåligt om bete på grund av besvärliga snöförhållanden i vinter. Eftersom det finns risk att vargen sprider renhjordarna och renskötseln allvarligt försvåras i området är villkoren för skyddsjakt uppfyllda, säger Johan Bodegård, tillförordnad chef för Viltförvaltningsenheten.

Vargen upptäcktes i början av året öster om Tjåmotis i Jåhkågasska sameby. Den märktes med radiosändare och DNA-prov togs. Det visade sig att det var en sydskandinavisk varg, inte någon invandrare från öster som kunde innebära genetisk förnyelse för den skandinaviska vargstammen.

I helgen upptäcktes de dödade renarna och att vargen drivit renar bort från betesmarkerna. Länsstyrelsen har gjort försök att skrämma bort den men den återvänder till området med de stora renhjordarna.

Tidigare nyhet: Ännu en varg i Norrbotten?»

Tidigare nyhet: Tuorponvargen kommer från söder»

Tidigare nyhet: Ännu en varg har siktats i länet»

Tidigare nyhet: Pessinkivargen får leva»

Tidigare nyhet: Märkningen av Tuorponvargen lyckades»

Tidigare nyhet: Spaningarna efter vargen fortsätter»

Tidigare nyhet: Vargspaning fortsätter»

Sidan är kopierad från SR Norrbotten.

http://www.sr.se/norrbotten/nyheter/artike...artikel=1188633

• 2 weeks later...
Publicerat

Föga förvånande: Fria pinglor.... ??? ???

saxat ur UNT idag:

Nej till vargjakt i Heby

Det blir ingen skyddsjakt på Hebyvargen. Naturvårdsverket beslutade på torsdagen att säger nej med motiveringen att det finns andra lösningar än jakt.

- Det är olyckligt för de jägare som fått sina hundar dödade. Därför är det vra att så många jägare nu försett sina hundar med pinglor, säger Johan Bodegård på Naturvårdsverket.

Vargen har dödat tre jakthundar och ett får i norra delarna av Upplands och Västmanlands län. Det senaste angreppet var 6 januari. Vargen har inte observerats sedan 19 januari.

För att minska risken för angrepp av varg har länsstyrelsen delat ut 200 pinglor till jägare i området.

Eftersom det finns så få vargar i landet har Naturvårdsverket inga fasta kriterier för när skyddsjakt kan tillämpas. Alla ansökningar bedöms från fall till fall.

Naturvårdsverket har under årens lopp behandlat ett antal ansökningar om skyddsjakt på varg. De flesta avslås. Sju ansökningar om totalt nio vargar har bifallits under 2000-talet. Sex av vargarna har rapporterats fällda.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=71-AV_ID=580945,00.html

Publicerat

Så nu behöver inte hundarna skälla för att vargen ska hitta dom  :-[

Publicerat
  • Författare
Vargen har inte observerats sedan 19 januari.

Kanske Zeke jagar i andra marker nu... ::)

Johan Bodegård framstår för mig som den största nollan som någonsin fått ha hand om jaktfrågor sedan han gjorde bort sig i intervjun i Svensk jaktnyheter. Först påstår dom att fällor är ett riktigt djurplågeri för att sedan själva använda fällor i märkningssyfte. :o

Likaså dessa förbannade regler om lojakten, desto krångligare dom kan göra det desto bättre verkar dom må. Nej tillåt lojakt from 16/8 till 15/3!! ;)

Publicerat

Har inte synts till på 2 veckor.....ja vad tror ni..tagit bussen till norge?

Publicerat

Kan det vara så att Mickel har ändrat inriktning på jakten och börjat åtla med gamla självdöa taxar

...bara en tanke....??

Publicerat
Har inte synts till på 2 veckor.....ja vad tror ni..tagit bussen till norge?

Han får säkert veterinärvård... han kanske har satt en pingla i halsen...