Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8x57 till....

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har en husqvarna 8x57 påväg in i skåpet, och även en 9,3x57 av samma fabrikat. Har funderat en del på hur jag lätt skall skilja på ammunitionen till de båda och tanken kom då på att brotcha upp 8x57:an till 8mm-06 eller kanske ännu hellre 8mm-06 AI. 9,3X57:an kommer aldrig förses med kikarsikte men den andra studsaren kommer bestyckas med nått glorör, skjuter inte på jättelånga håll ofta men händer att rävar får sig en smäll på lite dryga håll, då kanske -06 kommer till sin rätt. Var väldigt förtjust i min 270 640 och här blir ju lite samma sak fast åt andra hållrt. Och kan ju omöjligt blanda ihop de 2. 

Någon som har gjort en sådan operation? Kostnad? Är det helt onödigt? Magasinlängden borde väl fungera i en 98, då de knappast har 2 lådor för 30-06 och 8x57?

Publicerat

Om problemet endast är att du har svårt att skilja på ammunitionen så kan du ju alltid förvara ammunitionen i olika lådor som är uppmärkta med 8x57 resp 9,3x57, lär va billigaste och enklaste alternativet?

Publicerat

Ladda den ena med kulor som har färgglad plastspets.

Publicerat

När det gäller att skilja 8x57 och 9,3x57 är det inga problem, det kan du göra i mörker. Ta bara på hylsbröstet så känner du skillnaden.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare

jo, det kanske mer var en ursäkt för att brotcha om 8x57:an... och kanske skilja dom lite åt i användingsområde. Men visst, man kan märka hylsorna, eller ha dom i laddramar till 9,3:an osv. 

Publicerat
  • Författare

men åsikter om 8mm-06 välkomnas varmt! 

Publicerat

06-hylsan är egentligen lite för lång till Mausers låda (om man nu inte har en magnumlåda och det har man inte), och kräver som regel att man får göra lite åverkan på pipmuttern. 

T

Publicerat

Minimalt- om ens något

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

06-hylsan är egentligen lite för lång till Mausers låda (om man nu inte har en magnumlåda och det har man inte), och kräver som regel att man får göra lite åverkan på pipmuttern. 

T

Hmm, finns väl väldigt många 98:or i 30-06?

Publicerat
14 minutes ago Viktor_K sa:

Och 9,3X62 och .308Nm och .358Nm och.....

Publicerat
15 minutes ago Viktor_K sa:

1 minute ago Dansken sa:

Och 9,3X62 och .308Nm och .358Nm och.....

Ja, men inte desto mindre är 9,3x62 vad man kan klämma ner i en 98 utan att göra uttag i muttern. Den är ju liksom typ designad för just precis exakt det. 

Att sedan gjorts 10 000- tals 98or med urtaget i orginal är också väldigt sant. Men då är de provtryckta med urtaget vid provningen - vilket är lite grejen. Och argumentet varför man bör låta huvudet tänka ett varv till innan man gör det i min bok. 

För det är lik förbannat så att det finns en maxlängd för lådan om man inte vill göra åverkan. 

/T

Publicerat

Jag förstår inte vart man ska ta ur i muttern för att få det att funka. Visa gärna. Patronen kan inte vara längre än vad som går i magasinet- och det matar fint.

Publicerat
55 minutes ago pmt sa:

Ja, men inte desto mindre är 9,3x62 vad man kan klämma ner i en 98 utan att göra uttag i muttern. Den är ju liksom typ designad för just precis exakt det. 

Lådan är gjort för 8X57
I början av 1900 talet fick Otto Bock i uppgift att ta fram det kraftigaste man kunde ha i en 98 låda till kolonisatörerna i Afrika- som samtidigt inte var för tungt för att bära medan dom arbetade för att freda sig mot vilda djur- utan att ha för stygg rekyl och samtidigt kunde använda för att skaffa mat. Den vart klar 1905- alltså 7 år efter m98 kom till, så den kan inte vara designad för exakt det.
När Nils Kvale "konstruerade" sina "Poor mans Magnum" valde han dessa (.308Nm och .358Nm) för att dom skulle kunna gå i en standard 98 låda (fast 1600 var det dom tillverkade då)
.416 Taylor är också gjord för att gå i en standard 98 låda- fast man behöver lite bredare magasin för att få i fler patroner. Den har 63 mm hylslängd som .30-06...  och kallas i boken om Big Bore Cartridges of the World för "a perfect elephant rifle for ladies".
Husqvarna har tillverkat mängder av .30-06 i modell 640, och jag ser ingen skillnad på dom lådor till .30-06 och till dom andra kalibrar...
Jag vet inte om din 8mm-06 har omgjord pipmutter? För en sån har du väl? Annars är du välkommen att komma och pröva min.

Publicerat
  • Författare

operationen verkar låta sig göras, någon som har en ungefärlig kostnad? Har helt snurrat in på AI, bara för att en gång ha haft en. Var egentligen ute efter en husqvarna i 30-06, men den 640 jag hittade i 8x57 var så fin att jag inte kunde låta bli. Inget fel i 8x57, men kan ju vara kul men något lite udda.

Prestandan vid jakt borde väl vara lik 30-06, mångsidig, ganska bra kulutbud, och som jag ser den stora fördelen att kunna hiva iväg ytterliggare lite tyngre kulor än i 30-06:an... 

Publicerat

Kan inte säga vad operationen kostar men att brotcha upp en Hva pipa med okänd historik och skick är nog inte direkt ekonomiskt försvarbart...

sen kräver ju en sån operation att kalibern man brotchar upp till fyller hela det gamla patronläget så man inte får några konstiga kanter på det nya.

jag hade nog själv behållt 8x57:an eller bytt pipan helt, då kan du välja kaliber mer fritt.

Publicerat

8x57ai med 160 gr TTSX skulle jag vilja se lite tester på.

Publicerat
1 hour ago TekDr sa:

Kan inte säga vad operationen kostar men att brotcha upp en Hva pipa med okänd historik och skick är nog inte direkt ekonomiskt försvarbart...

sen kräver ju en sån operation att kalibern man brotchar upp till fyller hela det gamla patronläget så man inte får några konstiga kanter på det nya.

jag hade nog själv behållt 8x57:an eller bytt pipan helt, då kan du välja kaliber mer fritt.

Anledningen till att 8mm-06 togs fram var när soldaterna kom hem från kriget i Europa och hade en Mauser med hem som "trophy" kom dom på att 8mm hylsor inte var så lätta att hitta i Amerika. Det var .30-06 hylsor däremot- och ide'en föddes till denna wildcat: det bästa av 2 världar.

Det var nog inga problem för dom att det blev en liten ring på hylsan vid 57mm hylsans bröstkant: det är inget större arbete att necka upp och göra en ny 8mm-06 hylsa av en .30-06 hylsa än att kalibrera en "ny" hylsa och kasta den gamla. Allt går i ett svep- så ringen på hylsan är ett icke- problem för vanlig jakt.

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Anledningen till att 8mm-06 togs fram var när soldaterna kom hem från kriget i Europa och hade en Mauser med hem som "trophy" kom dom på att 8mm hylsor inte var så lätta att hitta i Amerika. Det var .30-06 hylsor däremot- och ide'en föddes till denna wildcat: det bästa av 2 världar.

Det var nog inga problem för dom att det blev en liten ring på hylsan vid 57mm hylsans bröstkant: det är inget större arbete att necka upp och göra en ny 8mm-06 hylsa av en .30-06 hylsa än att kalibrera en "ny" hylsa och kasta den gamla. Allt går i ett svep- så ringen på hylsan är ett icke- problem för vanlig jakt.

Jag är helt med på varför kalibern togs fram och att jänkarna nog ”löste” det men ska man lägga pengar och tid på ett vapen så skulle iallafall jag vilja ha lite mer kontrollerbart utfall...

TS gör vad han vill jag säger blott mina tankar om det.

Publicerat
Just now TekDr sa:

TS gör vad han vill jag säger blott mina tankar om det.

Helt rätt..
Och jag säger bara att det inte är ett oöverskådligt problem- och helt utan praktisk betydelse vid vanlig jakt

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Helt rätt..
Och jag säger bara att det inte är ett oöverskådligt problem- och helt utan praktisk betydelse vid vanlig jakt

Detsamma kan nog sägas om prestandaökningen mellan 8x57 och 8mm-06 ?

Publicerat

Helt enig.
MEN:
Why does a dog lick his own balls?
Because he can :D

Publicerat

Frågan är i vilken vapenbyggnation som är ekonomisk försvarbar? Diverse byggen kommer ut på bl.a blocket med optimism i priset, sedan dalar satt pris när verkligheten kicks in.

Mixtra på för fan.

Publicerat
18 hours ago Dansken sa:

Lådan är gjort för 8X57
I början av 1900 talet fick Otto Bock i uppgift att ta fram det kraftigaste man kunde ha i en 98 låda till kolonisatörerna i Afrika- som samtidigt inte var för tungt för att bära medan dom arbetade för att freda sig mot vilda djur- utan att ha för stygg rekyl och samtidigt kunde använda för att skaffa mat. Den vart klar 1905- alltså 7 år efter m98 kom till, så den kan inte vara designad för exakt det.

Jo, du får ta med när Tyskarna fick lite fart på sitt koloniala innehav..... Den hade varit rätt ologisk 1898, därtill sammanfaller den tidsmässigt med large ring 98or.

Sedan är det inte bara hylslängden som styr, du har är col med..... 

T

Publicerat
59 minutes ago pmt sa:

Sedan är det inte bara hylslängden som styr, du har är col med..... 

Som jag skrev ovan begränsas patronländen av invändiga längden i magasinet
Men jag väntar fortfarande på att du visar mig vart man ska slipa i pipmuttern för att få i en .30-06 eller en 8mm-06 i en m/98

Publicerat
23 minutes ago Dansken sa:

Som jag skrev ovan begränsas patronländen av invändiga längden i magasinet
Men jag väntar fortfarande på att du visar mig vart man ska slipa i pipmuttern för att få i en .30-06 eller en 8mm-06 i en m/98

Titta i valfri Stiga..... 

T