Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8x57 till....

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
10 hours ago TekDr sa:

Kan inte säga vad operationen kostar men att brotcha upp en Hva pipa med okänd historik och skick är nog inte direkt ekonomiskt försvarbart...

sen kräver ju en sån operation att kalibern man brotchar upp till fyller hela det gamla patronläget så man inte får några konstiga kanter på det nya.

jag hade nog själv behållt 8x57:an eller bytt pipan helt, då kan du välja kaliber mer fritt.

en 640 från -51 oborrad har knappast skjutits slut, men visst. Det andra är väl mer intressant, men tillgången på 30-06 hylsor är ju extrem (sitter jour på älgbanan och har 800 hylsor 30-06) Men man vill ju ha snygga hylsor så en jämn övergång är ju önskvärt. 

Sen vill jag gärna förstå vad PMT menar, kan man få 30-06 att funka i m98, varför skulle inte samma hylsa med minimalt grövre kaliber inte göra det? 

Publicerat
1 minute ago pmt sa:

Titta i valfri Stiga..... 

Men det är ju för fan m/96:or

10,75X68 i m/98 låda

jockeskytte041.jpg

Publicerat
7 minutes ago Viktor_K sa:

kan man få 30-06 att funka i m98, varför skulle inte samma hylsa med minimalt grövre kaliber inte göra det? 

Det funkar HUR FINT som helst

Publicerat
1 minute ago Dansken sa:

Men det är ju för fan m/96or

Ja, vilka är small ring. Liksom 1600-systemet. Vilket ger en lite annorlunda geometri. 

Ja, och lådlängden är jävligt lik..... Och urtaget görs som regel på samma ställe om än en smula snyggare..... Men visst kan man backa lite i magasinet med. 

2 minutes ago Dansken sa:

10,75X68 i m/98 låda

Vilket är en rätt kort patron sett till col. 30-06an är rätt lång i sitt längsta tillstånd. 

Därtill har jag nog nån bild på en 375a i vanlig 98a låda så det är inte frågan om att det inte går. För det gör det. 

Men att göra det på en hva som ingen vet vad den är provad med, och sedan låta en bilmekaniker göra jobbet utan koll är som jag ser det läge att vara lite "picky" med vem som gör jobbet, hur och med vilket resultat. Mest för att vi saknar provlagar och oberoende provhus - vilket andra utvecklade länder har...... 

Raggarsmide imponerar som regel aldrig. Och att chansa är rätt korkat i min bok. 

T

Publicerat

1600 må vara en small ring men avståndet mellan skruvarna, placeringen av magasinet i förhållande till lådan och längden på magasinet passar med m/98- INTE med m/96.

Därför kan man lägga en 1600 i en 98 kolv medan 96 kräver en egen kolv.

Här ligger ett m/98 underbeslag bredvid ett m/96 underbeslag. I den till 98 ligger en .30-06 med en Accubond spitzer och med med col 83 mm.

Den patron går INTE i magasinsbrunnen på m/96 underbeslaget. Därför vräkte Stiga även upp framkant på underbeslagen när dom slipade sönder muttern. Det syns på bilden att underbeslaget är aningen längre

Men det var inte frågan här.

20181002_182251.jpg

Publicerat
23 minutes ago pmt sa:

Raggarsmide imponerar som regel aldrig. Och att chansa är rätt korkat i min bok. 

Det behöver inte smidas på en m/98 för .30-06 passar nemligen direkt- utan smide.

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Det behöver inte smidas på en m/98 för .30-06 passar nemligen direkt- utan smide.

Beg to differ...... 

T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Men att göra det på en hva som ingen vet vad den är provad med, och sedan låta en bilmekaniker göra jobbet utan koll är som jag ser det läge att vara lite "picky" med vem som gör jobbet, hur och med vilket resultat. Mest för att vi saknar provlagar och oberoende provhus - vilket andra utvecklade länder har...... 

T

men det var väldigt vad bajsnödig man kan vara, varför skulle en bilmekaniker anlitas för en dylik operation? Lådan är 98, utan tumurtag. Skulle den inte hålla? varför skulle det chansas? 

Skärp dig människa eller lämna tråden. 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Dansken sa:

Det funkar HUR FINT som helst

Misstänker att du har utför operationen. Tycker du att patronläget blir jämt, eller märks det tydligt att det är ett uppbrotchat patronläge? Naturligtvis är det väl beroende på hur rymligt det är från början. Har du gjort någon AI? Matnings bekymmer? Borde ju inte vara något problem tycker jag. 

8x57 är ju utmärkt som den är, men har inget emot att vara udda. 

Publicerat
22 minutes ago Viktor_K sa:

8x57 är ju utmärkt som den är, men har inget emot att vara udda. 

Jag kan förstå tillvägagångssättet i usa efter ww2 då vapnen var välgjorda ,ammo ej tillgänglig och tom jänkarna insåg vilken brutal arbetshäst M98 är vilken borde förtjäna ett bättre öde än som väggprydnad.

Men idag? du är medveten om att 8x57 och 8mm-06 är som att jämföra en Volvo 240 DL mot en 240 GL;) dvs som chafför av redskapen ifråga märker man ingen som helst praktisk skillnad, det är för små skillnader i kulbana och energi för att det praktisk skall gå att tillgodogöra sig dom.

Du kan uppnå precis samma skillnad genom att välja en 160-170-180gr B.C kula och handladda 8x57 vilket är en betydligt enklare väg att gå än att necka upp hylsor och fireforma.

Jag ställer mig på pmt:s sida här:D och föreslår att du åtminstone börjar testa vad en skräddarsydd laddning till 8x57 kan erbjuda innan du börjar såga sönder bössan, det är ingen dålig kaliber i orginal och som handladdad utan vidare erbjuder 300m prestanda för den som hanterar avstånden.

/Mike

Publicerat
  • Författare

jepp, lutar väl åt det. men nog är det väl skillnad på en 8mm-06 AI och en 8x57? typ 12-15% mer hylsvolym, tror jag? Jaja, kombon 8x57 och 9,3x57 är ju lite kul med. 

Publicerat

8x62 då? 

9,3x62 hylsa med 8mm kula? Kanske inte går att göra om så...

Publicerat
36 minutes ago Viktor_K sa:

jepp, lutar väl åt det. men nog är det väl skillnad på en 8mm-06 AI och en 8x57? typ 12-15% mer hylsvolym, tror jag? Jaja, kombon 8x57 och 9,3x57 är ju lite kul med. 

Och då kommer följdfrågan-vilka avstånd avser du att skjuta på?

Jag har haft en 30-06AI och visst ger den lite mer prestanda men inte mer än att man är tvungen att lägga sig på borderlinetryck för att det faktiskt skall göra skillnad.

Vidare måste man ha en sjuk böjelse för hylsbearbetningsmoment...necka upp-fireforma-trimma längd m,m något som inte låg för mig.

Vidare i sammanhanget anges 3800 bar som maxtryck för en 8x57IS,  8mm-06 och AI har 4050bar som maxtryck.

Jag skulle inte utan vidare utgå från att en bössa som kamrats i en patron med lägre gastryck automatiskt klarar en med högre och om jag inte minns fel så klarar en M96 3000bar och en M98 4000bar.

Its up to you mister;)

/Mike

Publicerat
  • Författare

du är precis som min fru, tråkigt realistisk... Men pedagogiskt framlagt, åtminstone. Jag får väl fundera en vända till. 

Publicerat

Jag håller med Mad Mike. Det är bara bökigt att sitta på pass med två studsare som bägge var för sig gör exakt samma sak, smäller klappar till dig på axeln och om mynningen pekade rätt dödar.

Publicerat
  • Författare

nu hade jag inte tänkt sitta med 2 studsare, men skitsamma. 

Publicerat

Glädjande att någon tänker en smula själv........

21 hours ago Mad Mike sa:

Vidare i sammanhanget anges 3800 bar som maxtryck för en 8x57IS,  8mm-06 och AI har 4050bar som maxtryck.

Vilken är en parameter i frågan man kanske ska hålla i minnet......

21 hours ago Mad Mike sa:

Jag skulle inte utan vidare utgå från att en bössa som kamrats i en patron med lägre gastryck automatiskt klarar en med högre och om jag inte minns fel så klarar en M96 3000bar och en M98 4000bar.

Its up to you mister;)

/Mike

Riktigt så enkelt är det dock inte.......

Mauser förstod mycket väl vad han gjorde, och hans insikt var att det var meningslöst att satsa mer än till punkten då hylsan flyter - dvs runt 5500-6500 bar.

Och det klarar en rätt tillverkad Mauser av oavsett modell. Small ring eller Large ring spelar kvitta i just den frågan. För när hylsan flyter tryckavlastare den ner i magasinet eller ut genom utdragaren. En form av kontrollerad gasavlastning som är lite obehagligt.

Problemet är produktionen, i synnerhet massproduktionen, som ställer till det. De siktar på att passera sprängprovet eftersom det är det som kommer att avgöra om de får sålt individen eller inte. Och en spucken pipmutter är svårsåld......

Så grejen är rätt enkel - ett vapen håller för vad det är testat till, inte mer. Sprängprovet görs för att kontrollera produktionen - inte konstruktionen. Därav att alla individer testas utifrån vad de kamras för. Inte mer.

I praktiken har du dock rätt - m96 (litet m, det är en armemodell - inte nått smäck för flottan) hade med patron m/94 6,5x55 ett max arbetstryck på 2900 bar, (3000 är enklare att komma ihåg). Och det är vad den är testade för och till. Går man över det vet man egentligen inte vad som gäller. Går gränsen vid 3500 eller vid 5000? Har man inte testat vet man inte..... Och nej, desto högre testtryck desto större utfall så man testar aldrig mot mer än vad man måste. Sedan köpte man i Sverige konceptet med CIPs nivåer rakt av och medevips var 6,5x55 trimmad med ett arbetstryck på 3800 bar. Lite lustigt då kalibrar som 9,3x57 och 8x57i ligger kvar på sitt orginaltryck med hänvisning till m/88 som kanske kan finnas kvar.......

m/98 anses mer "modern" (då 98A är i princip ickeexisterande) och modernt tryck är 3800 bar, 4000 är lite lättare att minnas. Men 8x57i låg på 2900 liksom vår gamla 6,5x55 en gång gjorde. 8x57IS började på 3600, och landade senare på 3800 i praktiken.

Så med mindre än att man springer på saker som en orginal m/98 small ring från före 1900 utan omprov, ELLER en m/98 i 9,3x57 som än i dag ligger på si-så-där 2700-2900 bars tryck så är det 3800 som får anses vara max. Givet att man inte ökar hylsbottens yta.

Det trista med HVA är att de inte lämnade efter sig någon som helst dokumentation om hur de utförde sprängprovet eller om det var ett funktionsprov. Vi vet därför inte vad ett vapen från HVA är provat till för tryck, och nej det finns inget lagkrav i Sverige att man ska göra sprängprov.

/T

Publicerat

Kan man bygga om en m98 till att få plats med .375 h&h eller 404 jeffery utan att allt för många fått slutstycket i ögat pga för höga tryck borde väl en liten tryckökning ur en 8x57is klaras av också.

Problem med riktigt höga tryck uppstår väl främst när någon här glömt att torka ur överflödig olja eller annat bös i systemet och främst då i patronläget. Olja som dieslar vid högt tryck är absolut inte att leka med men har väl iof inte med m98 som konstruktion att göra heller.

Publicerat
11 minutes ago Dahla sa:

Kan man bygga om en m98 till att få plats med .375 h&h eller 404 jeffery utan att allt för många fått slutstycket i ögat pga för höga tryck borde väl en liten tryckökning ur en 8x57is klaras av också.

Ja, eftersom det i utvecklade länder innebär ett sådant ingrepp ett nytt sprängprov så har man ju kontroll.....

Problemet är ju att i detta u-land har vi inga sådana lagar, inget oberoende provhus eller minsta lilla kontroll på vem som kallar sig vapensmed.

/T