Hoppa till innehåll

UNA,Tungstenshagel för handladdning


KalleT

Recommended Posts

14 hours ago KalleT sa:

Som rubriken säger,vart får man tag på det billigast??

vet om Finland men de e dit de ska å de kostar ju fläsk så de måste gå att köpa en större mängd billigare

Ska du in på tungsten spåret så kostar det fläsk hur du än bär dig åt. 

När det kommer till alternativhagel så är stål det enda ekonomiskt rimliga alternativet.

Stål är även det enda av alternativhagel jag laddat och kan råda nåt om, har även hjälpt  Italienarna att få fram data fr Danmark som vi modifierat tillsammans och som dom senare testat i tryckprovningsutrustning, och dessa slippar har jag kvar. 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det kostar slantar med tungsten, bismuth eller vad man nu använder till sina blyfria hagel.

https://www.amazon.com/RotoMetals-Bismuth-Shot-Reloading-Shells/dp/B071HVY1RX/ref=sr_1_9?m=A2LAW7TV44RAOK&s=merchant-items&ie=UTF8&qid=1543749591&sr=1-9&keywords=bismuth

Men det verkar finnas en bra slant att spara om man kan ladda själv och har utrustningen.

http://webshop.gyttorp.se/rw-ultimate-1270-36g-us5

Men det här är i Sverige. I Finland verkar det vara billigare.

http://www.ruag-ammotec.fi/ammunition-rottweil-tungsten-rottweil-ultimate-1270-36g-325mm-5100-p-39538.html?language=se

36 minutes ago KalleT sa:

De e inte ja som ska ha utan några kompisar som ska dela å dom bor i finland  olkkonen verkar va dom ända som har

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago fredde_fmj sa:

Det stämmer att det kostar slantar med tungsten, bismuth eller vad man nu använder till sina blyfria hagel.

https://www.amazon.com/RotoMetals-Bismuth-Shot-Reloading-Shells/dp/B071HVY1RX/ref=sr_1_9?m=A2LAW7TV44RAOK&s=merchant-items&ie=UTF8&qid=1543749591&sr=1-9&keywords=bismuth

Men det verkar finnas en bra slant att spara om man kan ladda själv och har utrustningen.

http://webshop.gyttorp.se/rw-ultimate-1270-36g-us5

Men det här är i Sverige. I Finland verkar det vara billigare.

http://www.ruag-ammotec.fi/ammunition-rottweil-tungsten-rottweil-ultimate-1270-36g-325mm-5100-p-39538.html?language=se

 

När jag räknar på dina länkar kostar vismuthaglet ca 15 kr per patron (32g) före skatt och tull. Lägg på krut hylsa förladdning några kronor. Utrustning för hagelladdning...

Jämför med Torsbohandels Venatium vismut som kostar ca 12 kr om du köper 250 st. Tyvärr blir det inte någon besparing att ladda själv. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej!

Om vi bortser från priset.

Vilka egenskaper har Tungsten i förhållande till Bly,Stål m.m. (Mindre utbud på Förladdningar och  mest Oslitsade)

Då menar jag främst svärmarna . Tätare /öppnare?

Har kollat lite på den Franska sidan som säljer dylika hagel.

Nästan bara Fågeljakt som avhandlas. Hur beter sig Una. e.dy.

i hårvilt?

Någon som har erfarenhet och vet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inga vettiga svar ang UNa / tungsten, jag blir dock som alltid förvånad att det alltid drar till sig de som utan nån direkt erfarenhet av att ladda ” normala ” hagelpatroner utan vill gå direkt till det extrema, sen tycker man att det är ju sviiiiindyrt och letar efter att köpa det billigt. Nu är det en ekvation som inte går ihop och när det oftast handlar om att knäppa räv på vak och extrema håll eller rådjur dito så lär det knappast åtgå några mängder,
så varför gnälla om dyrt ?  Sen har tungsten helt klart fantastiska ballistiska egenskaper där pyttehagel sänker stora kanada gäss på extrema hagelhåll  och bland annat så finns det en kille på Duck Hunting chat  Som med framgång laddar tungsten och skjuter gäss med kal 28. Men tyvärr går det inte alltid att planka deras laddningar då jänkarna har tillgång av annat krut är vi har, möjligen att man kan titta på Finland som exprimenterar med krut som vi ibland hittar här hemma. Man får dock ta med i beräkningen att finnarna laddar sjukt hårt med ena jävla tryck.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo visst har du en poäng där Culot!

Delar din uppfattning i det mesta. Funderar dock på att om ex.  stål  Generellt skjuter tätare än  bly.

Skjuter då TSS,Una e.dy än mer tätt ? För att hålla ihop svärmen på längre håll kanske

de hårda haglen har en fördel. Inga randhagel ex.vis.

För att skydda loppet på pipan krävs  vad jag förstår Stålhagelförladdningar med lite kraftigare plast !?(inga hagel ovanför hagelkoppen)

Är kanske lite  frågande om gemene man har skickligheten att jaga med hagel över 50 meter. Potentialen på Tungstenshaglen finns på de hållen.Kontentan är  kanske att fler vilt kommer springa skadade i våra marker. (även om Tungsten klassas som miljögodkänt alternativ)

Drilling

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago, Jr_Moberg said:

Vad är skogsindustrins inställning till stålhagel och andra blyalternativ idag? Jag vill minnas att stålhagel (i träd) sabbade klingorna i sågverken. 

 

Denna "myt" har jag sett föras fram som ett argument för att behålla blyet i ett otal diskussioner på nätet. Något belägg för att skogsbolagen faktiskt skulle bry sig om detta har jag dock aldrig sett.

Jag tror att alltså att detta är en myt. Sågverk är stora. Hagel är små. Jag gissar att det inte händer så mycket om ett hagel kommer i vägen för en sågverksklinga.  Oavsett, att man skulle skjuta så många träd att detta bli ett praktiskt problem förefaller som helt osannolikt. 

Med jag kan ha fel. Det borde finnas folk på forumet som har insyn i skogsbruk och kan ge ett mer säkert svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lagerstedt sa:

Denna "myt" har jag sett föras fram som ett argument för att behålla blyet i ett otal diskussioner på nätet. Något belägg för att skogsbolagen faktiskt skulle bry sig om detta har jag dock aldrig sett.

Jag tror att alltså att detta är en myt. Sågverk är stora. Hagel är små. Jag gissar att det inte händer så mycket om ett hagel kommer i vägen för en sågverksklinga.  Oavsett, att man skulle skjuta så många träd att detta bli ett praktiskt problem förefaller som helt osannolikt. 

Med jag kan ha fel. Det borde finnas folk på forumet som har insyn i skogsbruk och kan ge ett mer säkert svar.

En stock med metall i sorteras bort och du får inget betalt för den.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago, nuke said:

En stock med metall i sorteras bort och du får inget betalt för den.

/Markus

 

US1 = 4mm. Det behöver nog vara ett lite större antal hagel för att det överhuvudtaget ska kunna upptäckas? Även bly borde ju räknas som metall så i det avseende bör det ju kvitta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Magnetisk metall i nej ett hagel räcker, enligt uppgift jag erhållit vid ett sågverk. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur de uppför beror lite på vilken typ av hagel du väljer - tungsten matrix dvs plast med wolframkarbid i uppför sig rätt exakt som bly. Både i pipan och efter pipan, möjligen kan de öppna lite lite mer (beror lite på vilka blyhagel du jmf med - det är rätt stor skillnad på "bly" och "bly"...... Tungsten matrix måste gjutas under rörelse så det är rätt svårt att få dem helt runda......

Wolframlegerade stålhagel uppför sig chokemässigt ungefär som vanliga stålhagel men de blir snorigt hårda så riskerna för choken ökar. Och risken för sprut ökar därmed. Efter pipan blir det mer som bly typ, densiteten ligger ju kring blyets så det är väl rätt logiskt.

Om det blir ngn räckviddsökning är nog strikt teoretiskt för 99,99% av alla jägare. Kan du inte ta en 50-60m duva på olympisk trap med en bra stålpatron och en bra choke så gör du det absolut inte med bly eller UNA heller..... Och jag har sett långt mer än en jävligt vass skytt ha svårt att få ihop fem träff på en runda i olympisk trapp i början. Att konstant prestera på de avstånden är jävligt få förunnade utan ett rätt idogt tränande, tro mig - jag har försökt i 2 år nu..... Och träffbilderna kräver jävligt bra grejer för att bli bra därute kan jag säga - minsta lilla ojämnhet i pipan eller ännu värre i choken så faller träffbilden ihop fullständigt oavsett hagelmaterial.

Till detta ska det läggas att wolfram är en bristmetall, som vad vi vet i dag är väldigt ändlig. Den kommer att "ta slut" förmodligen inom min livstid. Priset kommer mao att öka framöver, i synnerhet om vi ska börja göra hagel legerade med wolfram i lite volymer.

/T - med ett personbästa på OL på 17 träff.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago lagerstedt sa:

US1 = 4mm. Det behöver nog vara ett lite större antal hagel för att det överhuvudtaget ska kunna upptäckas? Även bly borde ju räknas som metall så i det avseende bör det ju kvitta?

Känsligheten i metalldetektorn är rätt hög.

På min morbrors sågverk fick de in ett parti från Ryssland nån gång på 80-talet som fick kasseras pga att det satt granatsplitter i stockarna från 2:a världskriget.

/Markus 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I min värld skulle TSS och Una vara ett komplement till Blyhagel.

Vill för guds skull inte skjuta stål i mina jaktvapen.

Räcker som Culot skriver  med Stål i tävlingsvapnen!

Drilling

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att se hur många skott det krävs  med TSS eller UNA innan man känner sig säker 

Och kan träffa på de hållen de  faktiskt har prestanda för, och det i synnerhet när det kommer till flyktskytte.

Man kan läsa på DHC ( Duck hunting chat)   att TSS i den ena eller andra storleken i diverse program och matematiska 

uträkningar " Will penetrate to kill @ 65 yds "   och det slår mig att Jänkarna måste vara fördjävliga på att skjuta långhåll.

Nu tror jag inte att det riktigt förhåller sig så och bara för att en patron kan slå ihjäl en and eller gås på 60+ meter så är det ju inte för den skull lättare att träffa den på det avståndet, speciellt inte med en patron man inte vill skjuta in sig med för att den är så helvetes dyr.  TS till denna tråd tog väl upp i först eller andra meningen att TSS hagel kostar fläsk och ville hitta det billigare,  och det är litegrann så det ser ut....  Man är bländad av TSS fantastiska prestanda men skyr priset för fabriksladdat, och då vill man kasta sig från NOLL erfarenhet av hagelladdning till högprestanda patroner som man kanske gör av med 20 skott om året av , jag om man knäpper 10 rådjur och 10 rävar per år på 60 meter.  Jag kanske är dum i huvet men jag får inte ihop den ekvationen riktigt... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vi går tillbaka till Tenikaliteterna Culot.

Vad jag kan förstå är det Stålhagel förladdningar som gäller!?

I och med att Tungstenshaglen är bra mycket tyngre än stål

blir det att fylla upp med kork e.dy i plastkoppen.

(Har inte laddat stål själv)

En Hypotetisk fråga. Om man laddar 28 gram stål eller Tungsten

blir då trycket lika ? Eller.

Rent logiskt borde det bli så .(Men logiken är ju som alla vet inte alltid sanning)

Har gjort en testpatron! Kaliber 20/70  (Ej skjuten)

Fiocchi T3 hylsa/Transparant/ DFS615  . Hodgdon LongShot krut 1,28 gram,

Förladdning B&P24 3 slitsar, 20 mm kork i den, 28,8gram TSS  US 6, overcard ,stjärnstukat

(8 stjärn)och 60mm längd.

Vad säger du om det? Låter det rimligt eller totalt galet?

(vet att du inte laddar kal.20 men du brukar ha känsla för  laddningar)

Inte lätt att hitta laddmanualer för TSS och Kal.20!

Drilling

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago Drilling sa:

Om vi går tillbaka till Tenikaliteterna Culot.

Vad jag kan förstå är det Stålhagel förladdningar som gäller!?

I och med att Tungstenshaglen är bra mycket tyngre än stål

blir det att fylla upp med kork e.dy i plastkoppen.

(Har inte laddat stål själv)

En Hypotetisk fråga. Om man laddar 28 gram stål eller Tungsten

blir då trycket lika ? Eller.

Rent logiskt borde det bli så .(Men logiken är ju som alla vet inte alltid sanning)

Har gjort en testpatron! Kaliber 20/70  (Ej skjuten)

Fiocchi T3 hylsa/Transparant/ DFS615  . Hodgdon LongShot krut 1,28 gram,

Förladdning B&P24 3 slitsar, 20 mm kork i den, 28,8gram TSS  US 6, overcard ,stjärnstukat

(8 stjärn)och 60mm längd.

Vad säger du om det? Låter det rimligt eller totalt galet?

(vet att du inte laddar kal.20 men du brukar ha känsla för  laddningar)

Inte lätt att hitta laddmanualer för TSS och Kal.20!

Drilling

 

 

Jag har laddat bly och stål , och om vi håller oss till det vi vet, och i mitt fall är det att om vi tar ett blyrecept och byter ut förladdningen mot stål förladdning så får vi en tryckstegring med upp till 120bar .... hur balanserar man det rätt utan tryckprovning ?  Jag försökte för en tid sedan göra en 34g bly med fiocchi stålförladdning, och även fast jag skar ner på krutet så uppstår en tung konstig rekyl. Jag har aldrig skurit isär och en TSS patron så jag vet inte hur dom är uppbyggda, borde väl gå att tråla på DHC elr ballistic för att få en början.  1,30x29 låter ju inte så upphetsande MEN jag är långt ifrån säker. Däremot 6:tss borde väl slå ihjäl så det räcker när man skjuter gäss med 8,5-9:or 

du har slaktat tss patroner för att komma över haglet ?? Hur såg dessa patroner ut inuti?? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte slaktat någon patron.

Har köpt TSS från Frankrike.

Laddreceptet är i grunden laddning med bly US4   31,5gram nickelhagel  Fiocchi 20/70(Röd hylsa T1/20/8)

Hodgdon LongShot  1,28 Gram ,  Förladdning Guarlandi BRG 20/15, Trimmad till 59 mm längd, 8 Stjärnstukning .

D.v.s.  2,7 gram Lägre hagelvikt annan förladdning och nedtrimmning +1 mm !(60mm)

Drilling

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Drilling sa:

Har inte slaktat någon patron.

Har köpt TSS från Frankrike.

Laddreceptet är i grunden laddning med bly US4   31,5gram nickelhagel  Fiocchi 20/70(Röd hylsa T1/20/8)

Hodgdon LongShot  1,28 Gram ,  Förladdning Guarlandi BRG 20/15, Trimmad till 59 mm längd, 8 Stjärnstukning .

D.v.s.  2,7 gram Lägre hagelvikt annan förladdning och nedtrimmning +1 mm !(60mm)

Drilling

Ok du har egna hagel, men ! Du har inte lutat dig något på de laddningar som tex Ballistic har ? Visserligen sägs det att man ska läsa deras data som fan läser bibeln plus några skopor salt, dock borde man få ett hum, har du plöjt duck hunting chat, eller kollat vad ” Dave in AZ” publicerar ?  Jag kan inte säga vare sig bu eller bä då jag inte på något sätt närmat mig TSS Laddning. Dock tvår jag mina händer ifrån att utgå från hagel recept och modda för TSS då långa stålförladdningar spikar i tryck då dom används med annat än stål,  har du åtminstone 76 mm patronläge ? När jag hade min 1640bars provade Fabarm med 76kammare kunde jag kosta på mig att vara lite Wild & Crazy  men det var då det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Culot!

Har som du säger Roddat lite i Amerikanska Laddningar men de har ju  andra Stålförladdningar än B&P.

(CSD20 och TPS20 för både standard70  o Magnum 76)De fyller ut med Kork i kal.28 där med samt över TSS:en Overcards.

När man inte följer deras laddstrategi med Förladdningar i detta fallet Tungsten blir man lite snurrig.

De mesta krutladdningar är med Hodgdon Lil Gun vilket jag förstår är bra mycket trögare än Longshot.

 Ungefär som Vektan BA6 (går det att få tag i detta i Sverige tror du?)

Jo jag har 76 läge i båda mina kal.20 sprutor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Drilling sa:

Culot!

Har som du säger Roddat lite i Amerikanska Laddningar men de har ju  andra Stålförladdningar än B&P.

(CSD20 och TPS20 för både standard70  o Magnum 76)De fyller ut med Kork i kal.28 där med samt över TSS:en Overcards.

När man inte följer deras laddstrategi med Förladdningar i detta fallet Tungsten blir man lite snurrig.

De mesta krutladdningar är med Hodgdon Lil Gun vilket jag förstår är bra mycket trögare än Longshot.

 Ungefär som Vektan BA6 (går det att få tag i detta i Sverige tror du?)

Jo jag har 76 läge i båda mina kal.20 sprutor!

KOLLA så att dom inte har döpt om B&P stålförladdningar vilket  ballistic och Precision gör hej vilt. 

att bänghuvena lägger papp på haglen är mest för att dom är klåpiga på att stuka patroner anser jag, så länge det inte rör sig om rullstukat förstås...  Sen säger du   " ungefär som "  detta förfarande är gångbart vid kula och inte gängse praxis vid hagelladdning såvida men inte har goda referenser och jävligt torrt på fötterna. Det lustiga i sammanhanget är att jänkare ena sekunden tror att minsta förändring leder till döden via vapensprängning för att andra sekunden  labba hej vilt efter lite trålning på  youtube eller skumma vapenforum... Dock finns dom som prov-trycker sina laddningar och det gäller att hitta dom,  MEN !!!  idioterna redovisar aldrig sluthöjder på patron så kan du lätt ha  100-300 bars skillnad om

+/- 0,10= 40-45bar   plus att Krut Lotter  kan skilja 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ungefär som!

Är VhitaVuoris  Fast burning exempel jag gått efter !

Vet att det inte är exakt . Har laddat kula sedan 1978 .

När man inte har laddata måste man börja "tråla "någonstans.

Vi har ju inte det utbudet av krut som jänkarna har vare sig mängd leverantörer  eller pris på dylikt.

CSD förladdningarna ser ju rent okulärt mycket lika ut som B&P så det skulle kunna vara samma !?

Drilling

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...