Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

UNA,Tungstenshagel för handladdning

Featured Replies

Publicerat
5 hours ago Drilling sa:

Ungefär som!

Är VhitaVuoris  Fast burning exempel jag gått efter !

Vet att det inte är exakt . Har laddat kula sedan 1978 .

När man inte har laddata måste man börja "tråla "någonstans.

Vi har ju inte det utbudet av krut som jänkarna har vare sig mängd leverantörer  eller pris på dylikt.

CSD förladdningarna ser ju rent okulärt mycket lika ut som B&P så det skulle kunna vara samma !?

Drilling

https://www.ballisticproducts.com/CSD-20ga-steel-wad-UNslit-250_bag/productinfo/0207020/

https://www.baschieri-pellagri.com/en/borre/borre/1/1/20.aspx

Man behöver ju inte fråga hönan vars ägget kommer ifrån och att köpa italienska förladdningar ifrån staterna verkar som att gå över ån efter vatten.... 

Publicerat

Precis Culot!

det är B&P 24 och 28 Jag har. Köpta från Siarm för något år sedan.

Som jag skrev i inlägget innan är de okulärt lika  CSD : dito!(från Ballistic Products)

Publicerat
17 hours ago Drilling sa:

Precis Culot!

det är B&P 24 och 28 Jag har. Köpta från Siarm för något år sedan.

Som jag skrev i inlägget innan är de okulärt lika  CSD : dito!(från Ballistic Products)

Ballistic och precision reloading har alltid döpt om europeiska komponenter Z2M kallas trap commander på Ballistic 

Publicerat

http://www.ricaricamunizioni.it/

Här finns ju en riktig "drös" med matnyttigt culot!?

Har inte Italienarna börjat med Tungstensladdningar de brukar väl vara föregångare när det gäller hagelladdning.

Fransmännen har ju liksom USA o Finland hoppat på tåget.(klart kostnaden är ju avsevärd för Tungsten)

I och för sig är det nog inget att sträva efter kanske. Blir nog mycket mer skadskjutningar med TSS i och med

avstånden. Det krävs ju en hel del att skjuta på långa håll i alla fall på rörliga vilt!

Drilling

Publicerat
2 hours ago Drilling sa:

http://www.ricaricamunizioni.it/

Här finns ju en riktig "drös" med matnyttigt culot!?

Har inte Italienarna börjat med Tungstensladdningar de brukar väl vara föregångare när det gäller hagelladdning.

Fransmännen har ju liksom USA o Finland hoppat på tåget.(klart kostnaden är ju avsevärd för Tungsten)

I och för sig är det nog inget att sträva efter kanske. Blir nog mycket mer skadskjutningar med TSS i och med

avstånden. Det krävs ju en hel del att skjuta på långa håll i alla fall på rörliga vilt!

Drilling

Jag har handlat ifrån dom ett par gånger,  och italienarna har inte riktigt anammat tss  och knappt stål  visserligen är det några som labbat m ogival/Paci stukning för stål och säger det funkar bra , men svenska jägaren är ganska kass på svinga hagelbössan ser bara på mina jaktkompisar födda -48  dom sköt lite lerduvor -75 men det var nog allt 

Publicerat

Så är det nog Culot!

Vi är en skara lite äldre som håller på i vår Sportskytteklubb de äldsta närmar sig 80 år.

Vi var bland de första provlänen att införa Jägarexamen på tidigt 1980-tal.

Trodde då att när de som tog Jägarexamen med allt vad det innebar med nervositet och gått igenom det.

Då skulle vi få en oerhörd  medlemsökning. Blev det så?  NEJ icke. När jägarexamen var avklarad var man fullfjädrad jägare och behövde inte träna !!!!????

Förstår inte riktigt det här. Skjuta och träna  är ju för Fan oerhört ROLIGT!???

I förhållande relativt inte så kostsamt heller om man inte som jag själv tränar 2-3 kvällar i veckan 50-75 duvor åt gången under Maj-Sept. Ol.Skeet,Nat.Skeet och Sporting(någon gång också nord.Trap!

Drilling

• 1 month later...
Publicerat

Eftersom jag inte ksn det italienska spårket då undrar jag vart på den hemsidan man finner tungstenshagel. Eller ja tungstenshagel överlag.

Laddar ej hagel men är sugen på o testa till drillingen för sakens skull.

Jupp den tål tryck från alla normala jaktplugg som finns för kalibern ( 20 )

Publicerat
9 hours ago marcus.söderlund sa:

Eftersom jag inte ksn det italienska spårket då undrar jag vart på den hemsidan man finner tungstenshagel. Eller ja tungstenshagel överlag.

Laddar ej hagel men är sugen på o testa till drillingen för sakens skull.

Jupp den tål tryck från alla normala jaktplugg som finns för kalibern ( 20 )

Men du borde väl kunna ställa in datorn på translate? Och ta ital>engelska för till svenska kan se jävligt konstigt ut, tungsten är inget som italienarna pysslar med i nån större utsträckning och jag tror inte nån säljer det i ital . England möjligen eller fr staterna , har du kollat Finland ?  Jag har själv inget intresse då TSS är så helvetes dyrt att det förtar allting vad flyktskytte heter. 

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Men du borde väl kunna ställa in datorn på translate? Och ta ital>engelska för till svenska kan se jävligt konstigt ut, tungsten är inget som italienarna pysslar med i nån större utsträckning och jag tror inte nån säljer det i ital . England möjligen eller fr staterna , har du kollat Finland ?  Jag har själv inget intresse då TSS är så helvetes dyrt att det förtar allting vad flyktskytte heter. 

Telen ville inte översätta det. Datorn sitter jag inte vid så.

Inte kollat nämnvärt alls än. Kommer inte ge mig på de riktigt än men de hade varit trevligt o ha till drillingen.

Dyrt ja men för pälsvilt så kan jag leva med de. Hade köpt för 100kr skottet som de kostar till 12orna om jag hittade några

Publicerat
11 hours ago marcus.söderlund sa:

Telen ville inte översätta det. Datorn sitter jag inte vid så.

Inte kollat nämnvärt alls än. Kommer inte ge mig på de riktigt än men de hade varit trevligt o ha till drillingen.

Dyrt ja men för pälsvilt så kan jag leva med de. Hade köpt för 100kr skottet som de kostar till 12orna om jag hittade några

Vad är det du vill uppnå?  Skjuta rådjur och räv på 80 meter m en20 ?  Ja TSS kan nog var lösningen på det 

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Vad är det du vill uppnå?  Skjuta rådjur och räv på 80 meter m en20 ?  Ja TSS kan nog var lösningen på det 

Jag vill ha mer marginal och bättre effekt om du nu nyfiket undrar ?

Får kolla i england o finland om man kan köpa tss för detta.

Publicerat

I mina ögon börjar de flesta som vill ladda TSS i fel ände, för det verkar inte vara intresset för att ladda hagel som driver dom, man vill bara ha en genväg till det extremaste och helst billigt.... Nu gäller inte det sistnämnda alla men dom är i majoritet  helt klart. 

Publicerat
1 hour ago culot sa:

I mina ögon börjar de flesta som vill ladda TSS i fel ände, för det verkar inte vara intresset för att ladda hagel som driver dom, man vill bara ha en genväg till det extremaste och helst billigt.... Nu gäller inte det sistnämnda alla men dom är i majoritet  helt klart. 

Vill inte ladda hagel i övrigt då övriga bössor skjuter sjukt bra o jämnt med ammon jag använder. 

Så nä vill inte ladda hagel o lär inte göra de framöver heller då det finns ammo som går bra. Vill dock ha tungstenspatroner till räv,rådjur,lodjur o några till. Sen om patronen kostar 20 eller 50kr stycket är lite skitsamma.

Så nått tips på vart man köper tungsten från finland eller england hade varit fint. Hittar på amazon usa eller ebay typ.

Publicerat
1 hour ago marcus.söderlund sa:

Vill inte ladda hagel i övrigt då övriga bössor skjuter sjukt bra o jämnt med ammon jag använder. 

Så nä vill inte ladda hagel o lär inte göra de framöver heller då det finns ammo som går bra. Vill dock ha tungstenspatroner till räv,rådjur,lodjur o några till. Sen om patronen kostar 20 eller 50kr stycket är lite skitsamma.

Så nått tips på vart man köper tungsten från finland eller england hade varit fint. Hittar på amazon usa eller ebay typ.

https://olkkonen.fi/fi och https://www.i-shoot-tss.com/en/ (Frankrike).

Jag har handlat från båda. Lite begränsat urval av storlekar på Olkkonen tyvärr.

Publicerat

Om kostnaden inte är en trång sektor så varför inte slakta kal 12 TSS och ladda dem vidare i kal 20 ??  Sedan att hitta laddata för de krutet vi har kan ju bli en utmaning.

Publicerat
12 minutes ago culot sa:

Om kostnaden inte är en trång sektor så varför inte slakta kal 12 TSS och ladda dem vidare i kal 20 ??  Sedan att hitta laddata för de krutet vi har kan ju bli en utmaning.

Varför göra det dubbelt så dyrt än vad de behöver vara? gillar du inte de skit i o svara istället?

Publicerat
1 hour ago Sjobjorn sa:

https://olkkonen.fi/fi och https://www.i-shoot-tss.com/en/ (Frankrike).

Jag har handlat från båda. Lite begränsat urval av storlekar på Olkkonen tyvärr.

Tack så mkt för tipset. Ska kolla där ?

Publicerat

Varför göra det dubbelt så dyrt än vad de behöver vara? gillar du inte de skit i o svara istället?

Men va fan ! Om du ska ladda ett fåtal patroner som du låter påskina och du även säger att kostnaden inte är viktig.

Publicerat
6 minutes ago culot sa:

Men va fan ! Om du ska ladda ett fåtal patroner som du låter påskina och du även säger att kostnaden inte är viktig.

Bara för att kostnaden inte spelar så stor roll så är de väl inte nödvändigt o göra kostnaden över det dubbla bara för att man kan..

Men du är helt klart inte intresserad av att va behjälplig i detta ämne utan mer bete sig som en motsträvig surgubbe. Så jag slutar  härmed att svara på dina kommentarer när det kommer tilltungstensämnet?

Må väl!

Publicerat

Bara för att kostnaden inte spelar så stor roll så är de väl inte nödvändigt o göra kostnaden över det dubbla bara för att man kan..

Men du är helt klart inte intresserad av att va behjälplig i detta ämne utan mer bete sig som en motsträvig surgubbe. Så jag slutar  härmed att svara på dina kommentarer när det kommer tilltungstensämnet?

Må väl!

Dito !

• 2 weeks later...
Publicerat

Marcus.Söderlund!

Har köpt TSS Tungstenshagel från Frankrike!

https://www.i-shoot-tss.com/boutique/nos-produits/

Har laddat till min HeymDrilling 20-20/76 /6,5x55.

Här finns lite Ladd data.Visserligen med Amerikanska krut.

Hornady Lil gun kan man skaffa via Staffans Vapen .

https://www.ballisticproducts.com

"Sök och du skall finna"

m.v.h.  Drilling