Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

josc72

Christian! Hjälp med kattjäkel!

Recommended Posts

josc72

En kompis har problem. Hennes hund satt fast i en fyra meter lång kedja uppe på hennes altan, hennes hus sin egen tomt. Grannens katt råkar hoppa in på altanen och hunden bet ihjäl kattjäkeln. Nu hävdar grannen att han skall ha ersättning för katten och har rätt till det. Är det så? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
faxe

Rent känslomässigt nej!!. Juridiskt inte en aning. Men strikt ägaravsvar gäller väl inte katter men för hundar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Min grannes katt sitter och stryker sig med ryggen mot mitt Gunnebo stängsel och tvättar sig i röven.
Nu har kattfan fått för sig att sova i min vedbod.
Vems katt är det då kan man undra...
Jag har sagt åt grannen att har han ingen katt en morgon får han skylla sig själv eller hålla kattfan hemma.
Mitt enda problem om något händer på min tomt är egentligen Echo's ögon.

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter 19:e paragrafen så har hundägaren ett så kallat strikt ansvar. Hundägaren är ersättningsskyldig med kattens värde till kattägaren.

Om kattägaren anses ha brustit i tillsynen av katten kan ersättningen komma att jämkas.

Låt kattägaren ta det till domstol... :D

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stainless steel

Är det inte rent jurdiskt samma för katter och hundar. Om det nu är så har ägaren till katten inte tagit sitt ansvar för katten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Det beror nog på om den som dömer i målet har lärt eller inte... 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
dru

Själv tycker jag om katter, jag har dock inte mycket till övers för kattägare. Att ha en katt hemma i lägenheten eller lös på sin gård - fine!

Men i tätbebyggt område tycker i vart fall inte jag att man som kattägare ska få släppa katterna lösa. Jag vill inte ha någons fin-fina "Zingo" jamandes på min altan. Zingo ska heller inte sitta o skita i ungarnas sandlåda eller ligga på varma motorhuvar kalla nätter.

Sådana kattägare borde stoppas i jutesäckar och skickas i plurret! Det är knappast kattens fel att den är en katt...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lasse_c

Jag bor "glest" men har ändå grannars katter som ränner här. Det är inte roligare än när man bor i tätort. Kattens natur, javisst, men katten i naturen blir fel för många arter. Och nej, jag skjuter inte katter. Av rent sociala skäl.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
josc72

Men om hunden, som i det här fallet, suttit fast i kedja på en altan, har man då inte vidtagit säkerhetsåtgärder? Känns orimligt att behöva "hägna ut" katten. En katt som hoppar på eller går fram till en hund borde väl få skylla sig själv?! Kan tycka att kattägare i det här fallet, så att säga, brustit eftersom han inte hsr uppsikt över sin katt och släpper fram den till en kopplad/bunden hund 🤔

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
killer_mouse

I detta fallet så har nog kattägaren svårt att kräva och få ersättning iom att katten är uppe på altan där den inte har nått att göra ihuvudtaget 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
josc72

Christian, var är du med din lagbok och dina kloka inlägg!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

En ytligt bekant till mig fångade 23 katter i fälla på sin tomt. Alla katterna lämnades till polisen.

När sen alla katterna i området hade fått halsband med namn och telefonnr satte han små billiga bjällror i halsbanden...

För varje katt som fångades med halsband skrevs ägarens namn och nr upp. Om en katt som hade fått bjällra återfångades utan bjällra lämnades den katten åter igen till polisen men utan halsband...

Min ytligt bekanta jagar inte men tycker inte alls om katter då fågelskådning är det största intresset.

Nu har han flyttat ut i skogen och bor långt från grannar med katter... synd, för hans planer på att smörja in katterna med matolja gillade jag.

• Haha 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven

Håller med Sidelock.

Erbjud han marknadsmässigt betalt, kolla snittpriset på Blocket....kilopriset är överkomligt. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MagnusN

Rent pragmatsikt. Om man är rädd om grannsämjan så kan det ju vara klokt att slanta lite, vare sig det känns rätt eller fel. Eller ge grannen en ny katt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hofboss
6 hours ago josc72 sa:

En kompis har problem. Hennes hund satt fast i en fyra meter lång kedja uppe på hennes altan, hennes hus sin egen tomt. Grannens katt råkar hoppa in på altanen och hunden bet ihjäl kattjäkeln. Nu hävdar grannen att han skall ha ersättning för katten och har rätt till det. Är det så? 

Din kompis skulle kunna hävda att hon skall ha ersättning för skada.

Om hon har lagt ner arbete på att hunden skall acceptera katter och nu har katt ägaren pga bristande tillsyn av katt spolierat allt arbete.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N
16 hours ago josc72 sa:

Utgångspunkten är att man har strikt ansvar för den skada som hund och katt orsakar,det innebär att din kompis har att svara för skadan, i detta fall värdet av katten. 

Nu tillkommer rättsligt den omständighet att hunden stod kedjad, den stod inne på sin egen tomt osv,

jag skulle utan vidare påstå att kattägaren som även denna har ett ansvar för sin katt, strikt vid skadevällande har varitmedvållande genom sitt agerande att släppa ut katten lös, ( jag vet att katter släpps ut lösa, men gör man det så är man också ansvarig) vilket är ett argument för en jämkning av ett skadestånd/ersättningskrav.

https://lawline.se/answers/strikt-ansvar-for-hund-och-medvallande-till-skada

Hur stor jämkningen skall vara är oklart, om katten och hunden tidigare har haft incidenter så ökar det ansvaret för båda ägaren, är hunden i vanliga fall snäll mot katter (typ sådana den känner) så är de något som mildrar ansvaret hos hundägaren, om baksidan, altanen är välavgränsad, det är känt att hunden är där och så vidare.

Det praktiska är dock att det är vettigt att hålla sig sams grannar, jag hade erbjudit att hitta en ny katt, eller en mindre summa pengar för den döda katten, 3-500 kr, för mig är det en billig kostnad för att slippa vara nervös7tänka på att grannen kommer att repa bilen eller göra andra tokiga saker när man inte är hemma/ser.

/C 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
simnil

Vad som gäller rent lagligt har jag inte sen susning om men jag hade blåvägrat betala något för katten.

Jag har fått det berättat att ägaransvaret för katter ser annorlunda ut än för hundar, varför det om jag får fråga? Svamlet om att katter "är ämnade att vara lösa" torde väl stämma lika bra på ALLA djur, eller??

Överlag så borde lagarna kring djurhållning uppdateras och bringas in i det tjugoförsta århundradet oavsett om det gäller katter eller, gud förbjude, hästar!

Strikt ägaransvar borde gälla alla arter oavsett om det är en kolibri eller en ardenner!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
josc72

Jag tycker som Simnil men väljer att tro på Christian. Tack  Christian för ditt svar! Länkar till min jobbarkompis och hoppas att  lavin- och räddningshunden slipper vänner.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
josc72

Som sagt, vad jag tycker spelar ingen roll när det gäller kattkräken (avslöjad). Det är lagen som säger vad jag har för rättigheter och skyldigheter. Därefter får man rätta sig. Men, menar ni att Josef Browning inte ritade sina bössor själv?!!! Då är det som jag alltid misstänkt....😏

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

hunden bet väl ihjäl katten när katten var och pissa på verandan. Hävda att du fått köpa en högtryckstvätt för att rengöra verandan från allt kattpiss...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.