Hoppa till innehåll

Nya öppna riktmedel eller ny pipa ?


19Henke94

Recommended Posts

Fick nys om en bössa som skulle säljas till vettiga pengar för en tid sedan. Men det blev budgivning och priset gick upp, så den blasern jag har får stanna kvar ett tag till.

Det är en Blaser R8x, alltså den modellen med fast magasin. till den har jag en 308 pipa med ljuddämpare. jag har 2 kikarsikte till den en för vak och en för drev.
Men nu har jag börjat gå tillbaka till att skjuta ganska mycket med öppna riktmedel och trivs inte alls med att skjuta med de riktmedlet som man sätter på dämparen. Det hade även varit ganska skönt att slippa ha ljuddämparen när man går med hund, för att spara lite på längd och vikt

Första tanken var att be en smed göra ett gängskydd med ett riktmedel på, har sett ganska fina lösningar på det som verkar funka ok. Men smeden jag pratade med sa att det kan vara lite struligt i längden när gängan slits, samt tappar jag ju inskjutningen med dämpare monterad/omonterad om jag vill ha kikaren på. Detta skulle landa runt 3000-3500 kr

Men sen började jag fundera på om man kanske skulle köpt en pipa till då bössan faktiskt är gjord för att kunna skifta mellan pipor/kalibrar. Då tänker jag en standard pipa med riktmedel på
som man kan ha som hundförar/drevjaktspipa. Detta blir lite dyrare ca 10 000kr för en standard pipa?
Kikaren+fästen har jag ju redan så det kostar inget och dessutom så kan man ju gå upp lite och få en lite grövre kaliber "buskröjare" (vet att det inte finns i praktiken) men lite mer kraft är ju inte fel om det skulle vara dålig vinkel eller större vilt.

Så nu till frågan efter allt svammel:
Hur hade ni gjort, gängskydd med korn på eller ny pipa?
Vilken kaliber ska man välja och vilka kan man välja utan att skifta slutstyckshuvud/magasin.
tankarna går ju direkt till 9,3x62 eller 9,3x57, jag skulle inte säga att jag är rekylrädd men mindre rekyl är ju alltid positivt, Tips om någon annan kaliber som kan vara interessant.

Hur är det med standard riktmedlen, Går de att justera något så man får hyfsad precision?
Främst rör det sig om skott på 0-40 meter men skulle det vara ett påskjutet vilt så vill man ju iallafall kunna få en träff någonstans i viltet på omkring 100 meter.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9,3x57 är en jävligt mysig kaliber trots sin grovlek.

Laddar du själv kan du i stort sätt ladda x62an till x57ans farter men den klingar inte lika fint som x57an. ;)

 

Klart du ska ha en ny pipa i 9,3x57 mao. Köp en begagnad om du finner en sådan :)

 

angående öppna så skulle jag säga att jag skjuter iaf ok med blasers öppna på 50-60m vilket jag inte gör med många andra. Dom är riktvänliga helt klart!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago marcus.söderlund sa:

9,3x57 är en jävligt mysig kaliber trots sin grovlek.

Laddar du själv kan du i stort sätt ladda x62an till x57ans farter men den klingar inte lika fint som x57an.

 

Klart du ska ha en ny pipa i 9,3x57 mao. Köp en begagnad om du finner en sådan

 

angående öppna så skulle jag säga att jag skjuter iaf ok med blasers öppna på 50-60m vilket jag inte gör med många andra. Dom är riktvänliga helt klart!

Tack för input!

Haft 9,3x57 tidigare i en husqvarna och hade inga tråkiga upplevelser med den, känns som det är mycket kraft men väldigt snäll att skjuta med.
Samma slutstyckshuvud och magasin till 9,3 som till 308? 
Finns det möjlighet att justera de öppna riktmedlen? Har för mig att det går att skruva på dem, men jag kommer fasen inte ihåg riktigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HuggyBear sa:

Eller gör som jag gjorde. Flytta bak kornfot å kör frontdämpare.

20181212_093521.jpg

Jag vet inte varför men upplever dämparen som "störande/skymmande" när jag skjuter med korn monterat bakom eller på dämparen.
Samt vill jag spara lite på längd och vikt. så tackar för svaret men det blir antingen ny pipa eller ett kombinerat gängskydd/korn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago 19Henke94 sa:

Samma slutstyckshuvud och magasin till 9,3 som till 308? 
 

Samma slutstycke. Magget vet jag inte, men det står på det vilka kalibrar det passar till. Men om du köper en ny pipa så får du med ett nytt mag. Men det är klart skönt att slippa byta framförallt glömma och byta. Jag har en 358 Win pipa och där är det samma mag.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago hs_merkel sa:

IMG_20151128_165910.thumb.jpg.cfb7ccda46c24cc741b10161a67af5b5.jpg

Så hade jag på min.

Samma svar som ovan. Vet inte varför men jag upplever dämparen som störande när jag skjuter med öppna riktmedel. Får inte samma "peka och tryck av" känsla som utan dämparen.. sen vill jag spara vikt och längd.
Ska bara få tummen ur och investera i ett par formgjutna pluggar med så man slipper bli döv, så länge får peltor lurarna duga när man står på pass.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago faxe sa:

Samma slutstycke. Magget vet jag inte, men det står på det vilka kalibrar det passar till. Men om du köper en ny pipa så får du med ett nytt mag. Men det är klart skönt att slippa byta framförallt glömma och byta. Jag har en 358 Win pipa och där är det samma mag.

Bra! får hem och kolla magasinet, är ju inte hela världen om man behöver byta magasin, höst och vinter är det nästan bara drevjakter som är aktuellt så kommer nog inte byta så där jätte ofta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago faxe sa:

Kollade nu det är samma mag som till 6,5x55 och 8x57.

Du var snabb! tackar, då blir det magasin byte om det blir en 9,3
8x57 är ju med en trevlig kaliber, men den är för lik 308an prestanda mässigt. Ska man ändå lägga pengar på en ny pipa så känns det som att man vill ha något som är lite annorlunda mot 308.

Tomten hade gärna fått komma med en dämpad 6,5 pipa som laddas med en blöt kula och sen en 9,3 pipa med öppna och en lite hårdare kula. Tyvärr är det inte läge för 2 nya pipor i plånboken just nu....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag 308w, 8x57, 358 w och en 9,3x62 som bara står i skåpet . Men suget har börjat efter en 6,5x55 för mängd skytte och om jag kommer igång med långhålls skyttet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago 19Henke94 sa:

Jag vet inte varför men upplever dämparen som "störande/skymmande" när jag skjuter med korn monterat bakom eller på dämparen.
Samt vill jag spara lite på längd och vikt. så tackar för svaret men det blir antingen ny pipa eller ett kombinerat gängskydd/korn.

Ha du kollat med en Havanna fram? Knappt så du ser den. Bilden gör sig inte rättvis som man ser det vid anlägg. Längden på pipan är typ som en odämpad magnumpang så den ha jag heller aldrig märkt som störande. Men kör på en till pipa i den eminenta supersvenska mysiga kalibern 9,3x57! Du kommer bli nöjd! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago HuggyBear sa:

Ha du kollat med en Havanna fram? Knappt så du ser den. Bilden gör sig inte rättvis som man ser det vid anlägg. Längden på pipan är typ som en odämpad magnumpang så den ha jag heller aldrig märkt som störande. Men kör på en till pipa i den eminenta supersvenska mysiga kalibern 9,3x57! Du kommer bli nöjd! ?

Har inte provat med just Havanna dämpare, men skjutit med några olika fabrikat monterat och jag tycker inte det blir detsamma som en ren pipa utan dämpare. ja det lutar väl lite åt en ny pipa. Ska fundera någon sväng till nu under julen innan jag bestämmer mig ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur R8X har med magasin lösningen? Men jag kör 6,5x55 magsinet till alla kalibrar 22-250 6,5x55 och 308win på min R93.

Har för mig att de blir magasin byte på R8 mellan 308win 9,3x57

Har du 308win är 9,3x57 de enda rätta! Enda anledning till jag skulle kunna tänka mig R8. R93 börjar dem sina till.

Samma slutstycke 22-250-9,3x62

Min med dämpare är kortare än original.och 150gr tyngre

Riktmedel på bild har jag skjutit gris på eftersök ut till 80m

Original är lätt att byta ut korn till recknagel och även blad. Min sitter recknagel på.

Min med dämpare är jäkligt lättpekad. Utan dämpare är den väldigt vifgtig!

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago HuggyBear sa:

....... den eminenta supersvenska mysiga kalibern 9,3x57! Du kommer bli nöjd! ?

Öhhhh, hur tänkte du där? 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaja mr pekpinne! ?

Ursprunget är inte svenskt men de skiter jag i vad gäller den biten... Det är en mycket trevlig kaliber å han kommer bli nöjd! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago hs_merkel sa:

Vet inte hur R8X har med magasin lösningen? Men jag kör 6,5x55 magsinet till alla kalibrar 22-250 6,5x55 och 308win på min R93.

Har för mig att de blir magasin byte på R8 mellan 308win 9,3x57

Har du 308win är 9,3x57 de enda rätta! Enda anledning till jag skulle kunna tänka mig R8. R93 börjar dem sina till.

Samma slutstycke 22-250-9,3x62

Min med dämpare är kortare än original.och 150gr tyngre

Riktmedel på bild har jag skjutit gris på eftersök ut till 80m

Original är lätt att byta ut korn till recknagel och även blad. Min sitter recknagel på.

Min med dämpare är jäkligt lättpekad. Utan dämpare är den väldigt vifgtig!

 

 

Det stämmer att det blir magasin byte mellan 308 och 9,3x57.
Jag har provat skjuta och jagat med olika dämpare+riktmedel och som sagt så trivs jag inte med det alls med det. Vet att det funkar kanon för många men det funkar inte för mig. Till smyg,vak och vaktjakt är det en jädra fördel med dämpare och det vill jag inte vara utan. Men som hundförare och passkytt har jag inte märkt några jätte stora fördelar, förutom att det tjuter mindre i öronen, och  har även upplevt nackdelar med att smällen inte hörs tillräkligt .
Så vad det nu blir för kaliber får jag se, men det blir inte dämpare på pipa nr2. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med 308 som jag har nu är ju 9,3x57 helt rätt. Men man är ju väldig begränsad när det kommer till fabriksladdad ammunition. Handladda är helt uteslutet då varken tid eller intresse finns.
Så efter lite mer funderingar igår kväll så har jag strukit alternativet med kombinerat korn+gängskydd. Dock så tillkom det lite fler alternativ... 
Kan ju tillägga att jag har alltid gillat 6,5x55 och det vill jag ha någon gång i framtiden. 

Alternativ 1: köpa en 9,3x57 pipa till drevjakt och behålla 308an till övning,smyg och vak jakt.
Fördel: Riktigt härlig kaliber till större vilt. som jag vet att jag trivs med.
Nackdel: Riktig jädra super sämst utbud av ammo.

Alternativ 2: Kapa gängan på 308an och montera ett korn på pipan. Sen köpa en gängad 6,5x55 pipa.
Fördel: billigt att öva och bra utbud med ammo till bägge kalibrarna.
Nackdel: 308 är en riktig tråk kaliber, bra på mycket men inte bäst på något.


Alternativ 3: Köpa en 8x57 pipa, behålla 308an så länge och sen i framtiden köpa en 6,5x55 pipa.
Fördel: Även om 8x57an är lite klenare än 9,3an så räcker den till, lite bättre ammo utbud och iallafall lite roligare än 308.
Nackdel: Inte jagat jätte mycket med den kalibern. Det blir nog lite jobbigare för plånboken då jag kommer vilja ha 6,5 pipan ganska snabbt i och med att 308 + 8x57 blir lite som kaka på kaka. 2 relativt lika kalibrar.

 

Hmm... detta är inte helt lätt
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om nu habdladdning är uteslutet och du promt måste ha annan ammo än den som finns på marknaden ( vilket är fullt tillräckligt för allt vilt iof utan tvekan ) så varför inte en 9,3x62 och sen när du får råd sälja 308an och köpa en 6,5 pipa. 6,5x55 & 9,3x62 är väl så klassisk kombo så den är trist i sig själv men den är klassisk av en anledning ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago 19Henke94 sa:

Nackdel: Riktig jädra super sämst utbud av ammo.

Du kan ju prata med Gunsammo i Hässleholm om kulor till 9,3x57. Jag vet att dom laddar Woodleigh till denna...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago marcus.söderlund sa:

Om nu habdladdning är uteslutet och du promt måste ha annan ammo än den som finns på marknaden ( vilket är fullt tillräckligt för allt vilt iof utan tvekan ) så varför inte en 9,3x62 och sen när du får råd sälja 308an och köpa en 6,5 pipa. 6,5x55 & 9,3x62 är väl så klassisk kombo så den är trist i sig själv men den är klassisk av en anledning ?

Det var väl inte det att jag promt måste ha annan ammo, känns dock lite risky när det enda som finns på marknaden är normas 15grams oryx. Inte så kul om det visar sig att den skjuter dåligt i just den pipan eller har dålig effekt i viltet. Eller om Norma mot förmodan slutar tillverka den. Då finns det inget kvar.
Vet du något annan ammo i 9,3x57 som finns på marknaden så säg gärna till, finns där iallafall 2 eller 3 olika sorter att välja mellan så är jag mycket nöjd.

9,3x62 och 6,5 är en jätte fin kombo, har dock bara skjutit ett fåtal skott med 62an och tyckte inte det var obehagligt då men ändå lite osäker på om jag klarar rekylen, jag är inte sådär jätte kraftigt byggd. Ska kolla lite vad som finns hemma hos handlaren om man kan få provskjuta lite
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago HuggyBear sa:

Du kan ju prata med Gunsammo i Hässleholm om kulor till 9,3x57. Jag vet att dom laddar Woodleigh till denna...

Bra tips! Aldrig hört talas om dem tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-23 at 00:18 HuggyBear sa:

Jaja mr pekpinne! ?

 

Messerschmitt om jag får be.....

På 2018-12-23 at 00:18 HuggyBear sa:

Ursprunget är inte svenskt men de skiter jag i vad gäller den biten... Det är en mycket trevlig kaliber å han kommer bli nöjd! ?

Det finns liksom bara tre genuint svenska kalibrar: 6,5x55, 8x54 och 8x63. Samtliga med x55 hylsan som bas.

9,3x57, 9x57 eller 9,3x57R (dock ej vildkatten 9,3x57R Sparreholm som får anses vara en just precis äkta wildcat på 8x57R) är fenomenalt fantastiskt tyska - de två första bygger på m/88 (ofta lite felaktigt kallad Masuerhylsan), den sista är mest släkt med 9,3x72R.

9,3x57, 9x57 är relativt tidiga kalibrar (mitten/sent 1890-tal) och man kamrade om en massa m/88 i dessa kalibrar vilket förklarar det ytterst modesta gastrycket än i dag. I dag är det i princip bara i Sverige kalibern finns kvar - resten av planeten gick över på den lite mer universellt användbara 9,3x62 när den såg dagens ljus 1905 eller 1906.

Sedan har Norma i modern tid tramsat med 308/338/358 NM - men de är snudd på födda obsoleta och kan därför knappast räknas även om 308NM har seglat upp sig lite i ännu mer modern tid som ett intressant alternativ till den lite mer obalanserade 300WinMag.

Så om du skiter i det (vilket iofs jag med gör egentligen, hysteriskt ointressant ämne) varför skriver du det då?

På 2018-12-23 at 00:18 HuggyBear sa:

 Det är en mycket trevlig kaliber å han kommer bli nöjd! ?

Det har du däremot desto mer rätt i!

/T

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...