Publicerat December 25, 20187 yr På 2018-12-23 at 10:23 19Henke94 sa: 9,3x62 och 6,5 är en jätte fin kombo, har dock bara skjutit ett fåtal skott med 62an och tyckte inte det var obehagligt då men ändå lite osäker på om jag klarar rekylen, jag är inte sådär jätte kraftigt byggd. Hmmmm. Det är bättre att inte vara kraftigt byggd när det gäller rekyl. Finns nog ytterst få som kan hålla emot en rekylerande 9,3:a och varför skulle man? //Danielj
Publicerat December 25, 20187 yr 2 minutes ago danielj sa: Finns nog ytterst få som kan hålla emot en rekylerande 9,3:a och varför skulle man? //Danielj För att man kan och för att det är kul att göra det. Det är en ren tekniksak så det sitter inte i kroppsstorlek eller styrka. /T
Publicerat December 25, 20187 yr 4 minutes ago pmt sa: För att man kan och för att det är kul att göra det. Det är en ren tekniksak så det sitter inte i kroppsstorlek eller styrka. /T Där är jag ett levande exempel. Med mina 64kg fördelade på 168cm å allt annat än stark å axelbred, sköt jag 375Ruger odämpad utan problem då jag hade den...
Publicerat December 26, 20187 yr 14 hours ago pmt sa: För att man kan och för att det är kul att göra det. Det är en ren tekniksak så det sitter inte i kroppsstorlek eller styrka. /T Nu får du nog förklara. Ta rekylen och "minska" den förstår jag. Men tabort den med teknik? Jag använder ju "öppen" skjutställning med högre rekyl vilket gör ju att man åker med! Vilket gör att en odämpad 375:a inte bringar några problem(Har inte skjutit grövre men ett par hundra smällar med 375:an iaf). Finns det något jag har missat? //Danielj
Publicerat December 26, 20187 yr 9 hours ago danielj sa: Nu får du nog förklara. Ta rekylen och "minska" den förstår jag. Men tabort den med teknik? Jag använder ju "öppen" skjutställning med högre rekyl vilket gör ju att man åker med! Vilket gör att en odämpad 375:a inte bringar några problem(Har inte skjutit grövre men ett par hundra smällar med 375:an iaf). Finns det något jag har missat? //Danielj Ja - det är vad som brukar rekommenderas men det är ju krasst sett inte så att det är den enda tänkbara metoden. Rent fysiskt så är rekylenergin från en 9,3x62 ungefär det samma som en 36g hagelladdning ur en upland gun på 3-3,2 kg. Något de flesta hanterar utan att tänka speciellt mycket på det. Jag vet flera som skjuter Gamebore's lila giftpiller i sina UltraLight utan att gnälla det minsta - och sedan på fullaste allvar förkunna att 30-06 är den övre gränsen för vad man kan skjuta kontrollerat med kula..... Men så fort man sätter en studsare i händerna på dem så får det en mycket märklig skjutteknik. Därför kan man med fördel använda den teknik som många drivna hagelskyttar ofta använder - luta överkroppen lite mot skottet i skottet och ta rekylen i vänsterhanden. Då gungar man inte speciellt mycket bakåt, "flippet" blir minimalt (givet att kolven passar i alla fall hyfsat). Men visst - det tarvar lite känsla, takt och rutin för att få det att funka. När jag lär ut den tekniken (vilket kräver en elev som dels har kommit en bit på vägen med en sund skjutteknik dels som klarar av att lyssna) så brukar de flesta med lätthet kunna hantera min DS (375h&h a strax över 3 kg). Och det är förbannat kul att se en späd tjej med en matchvikt på 50-60kg visa den tramsiga rekylkyrkans babblande fåntrattsprelater hur det ska göras med två jävligt snabba ka-BOOOOM på grisbanan..... Prova och skjut som du gör med hagelbössan (dvs skjut i anlägget) ska du se att funkar. /T
Publicerat December 27, 20187 yr 9 hours ago pmt sa: Ja - det är vad som brukar rekommenderas men det är ju krasst sett inte så att det är den enda tänkbara metoden. Rent fysiskt så är rekylenergin från en 9,3x62 ungefär det samma som en 36g hagelladdning ur en upland gun på 3-3,2 kg. Något de flesta hanterar utan att tänka speciellt mycket på det. Jag vet flera som skjuter Gamebore's lila giftpiller i sina UltraLight utan att gnälla det minsta - och sedan på fullaste allvar förkunna att 30-06 är den övre gränsen för vad man kan skjuta kontrollerat med kula..... Men så fort man sätter en studsare i händerna på dem så får det en mycket märklig skjutteknik. Därför kan man med fördel använda den teknik som många drivna hagelskyttar ofta använder - luta överkroppen lite mot skottet i skottet och ta rekylen i vänsterhanden. Då gungar man inte speciellt mycket bakåt, "flippet" blir minimalt (givet att kolven passar i alla fall hyfsat). Men visst - det tarvar lite känsla, takt och rutin för att få det att funka. När jag lär ut den tekniken (vilket kräver en elev som dels har kommit en bit på vägen med en sund skjutteknik dels som klarar av att lyssna) så brukar de flesta med lätthet kunna hantera min DS (375h&h a strax över 3 kg). Och det är förbannat kul att se en späd tjej med en matchvikt på 50-60kg visa den tramsiga rekylkyrkans babblande fåntrattsprelater hur det ska göras med två jävligt snabba ka-BOOOOM på grisbanan..... Prova och skjut som du gör med hagelbössan (dvs skjut i anlägget) ska du se att funkar. /T Jag använder "hagel" tekniken redan även om det inte alltid är perfekt utfört Har visserligen inte testat att skjuta direkt i anlägget. Kanske skulle testa några smällar i anlägget utan dämparen. //Danielj
Publicerat December 27, 20187 yr Det jag uppfattat är att folk sällan har några jätte problem med rekylen vid stående skytte, gnället brukar ofta komma när det ska skjutas in kikarsikte i någon slarvigt hopsnickrad träbänk brevid älgbåset. Då kan man få stryk. Fick själv en släng av sleven då jag började blunda vid avfyring pga en Husqvarna 649, krokkolv, bakelitbakkappa och bänk utan höjdjusteringsmöjligheter....lila blåmärket från axeln rann ända ner till armbågen efter några dagar. Rakare kolv med mjukare bakkappa gjorde susen, men det tog ett tag med bara 6.5an innan blinkningarna började ge med sig.
Publicerat December 27, 20187 yr På 2018-12-25 at 21:42 pmt sa: För att man kan och för att det är kul att göra det. Det är en ren tekniksak så det sitter inte i kroppsstorlek eller styrka. /T Hålla emot vet jag inte om det är många som gör......det är bara att gunga med och njuta!!!?