Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kylskåp?

Featured Replies

Publicerat

Vi som jagar bock såhär i maj kan ju behöva en viltkyl... Jag har skaffat ett gammalt kylskåp som jag tänkte omvandla till bockhängare. Jag har räknat ut att lite ventilation inte vore tokigt, men frågan är hur man bäst löser det? Att ta upp någon form av hål upptill och nedtill (med finmaskigt nät mot flugor) - kan det räcka eller behövs en liten fläkt? Hur stora hål? Man vill ju inte att kompressorn skall ta slut på en gång... Andra idéer?

Publicerat

Jag gjorde det ganska enkelt för mig, tror jag! Jag satte in en lien fläkt i taket på kylskåpet, fläkten tog jag från en dator. Den har jag haft några år nu och den vispar runt luften förbannat bra. Det blir fort en torr och fin yta på köttet. Jag har inte gjort några extra hål i skåpet utan det har gått bra ändå. Fläkten sitter på insidan i taket, rakt ovanför den tilltänkta djurkroppen

Publicerat

Dom fungerande kylskåp jag har sett har ett 5 cm hål nertill och ett upptill, i det övre hålet har man sedan monterat en CPU fläkt och den flyttar mycket lite luft men väl nog för att få en liten cirkulation.  Du kan få några stycken nästa gång vi träffas, blir väl Kölva i helgen igen, kan lägga några i boden om du inte är där samtidigt.

Fläktarna är 12v och ca 0,3 watt så det duger med ett litet 12v batteri typ motorcyckel eller liknande Gelbatteri.

Publicerat
  • Författare

Jo jag har hört det där med 12v datorfläkt - hade inte tänkt på att man kunde lösa strömförsörjningen så smidigt. Skall kolla i garaget vad jag har... Vi kan väl höras - tänkte ut och jaga kanske i morgon kväll men i vart fall torsdag. Få se om man får en telefonlista så man kan ringa...

Publicerat

Kan även tänkas att jag har något fungerande gelbatteri liggande och skräpa, skall göra en inventering. Du har telefonlistan på IM

Publicerat

Gör inget hål nertill iskåpet, då tappar du för mycket kyla!

Publicerat
  • Författare

Det blev två tallriksventiler som lätt kan justeras (en uppe och en nertill). 5 grader i skåpet med mediumläget inställt. Perfekt. Det var lite knöligt att hänga bocken i översta gallret så det får bli en krok som monteras genom taket...

• 2 months later...
Publicerat

En kompis till mig har 2 kylskåp han använder till ändamålet han har gjort på följade viss, ett rostfrit rör har monterats ca 15 cm från taket rakt igenom sidorna på kylen röret, i ena vägen har han monterat en 12v fläkt längst upp som blåser ut luft och längst ner en som blåser in luft han har finmaskigt fluggnät på båda sidorna av fläkten och gjort en liten rostfri ram som han sätternätet i och byter nätet en gång om året...

Publicerat

Bra förslag! Måste vara bra att hänga fågel i aug.

Publicerat
Bra förslag! Måste vara bra att hänga fågel i aug.

Jyst precis vad jag tänkte när jag fick ett erbjudande om ett gammalt kylskåp i fungerande skick. Ska testa att lägga en fläkt dit också. Mums mums.. andkött!  ;D

Publicerat

ta inte av skinnet från djuret förens etfer 2 dygn i kylen så blir det bättre kvalitet, och inge torr tråkig hinna på det...

Publicerat
ta inte av skinnet från djuret förens etfer 2 dygn i kylen så blir det bättre kvalitet, och inge torr tråkig hinna på det...

Det var värst vad mycket kunskap Du har i detta ämne.

;) ;) ;)

Publicerat

man är väl inte helt jaktren heller :D

Publicerat

Haha!

Publicerat
:D :D :D
Publicerat

Nej har inte påstått det heller.

;)

Publicerat

nää vet jag väl...letar efter ett kylskåp att bygga om till den 16:e men man får nog snabba sig lite...

Publicerat

Jo verkligen. Tidspress heter det visst.

;)

Publicerat

räcker att man får det den 15:e på kvällen :P

Publicerat

Ja, med att få det klart tills dess blir ju bra. Då är det okej.

;D

Publicerat

inte lönt att sova ändå när man får gå upp vid 2

Publicerat

Vad gör Du uppe kl. 2? Smyger i buschen?

;)

Publicerat

nää men jag ska sparka liv i den jaktrena med som ska jaga räv så dom inte äter upp fasanerna :P sen har jag 45 min till marken jag jagar bock på

Publicerat

Fullt upp förstår jag.

Publicerat

jepp :P