Publicerat Augusti 7, 200521 yr Jag använder mig av ett gammalt torkskåp som man rycker ur tamparna till värmepaketet på samt klipper bort ett par vingar i fläkten för att det inte ska blåsa allt för mycket. vill man ha lite kyla så kan man ganska enkelt koppla in en sval på värmepaketet strömföring.
Publicerat Augusti 7, 200521 yr Jag använder mig av ett gammalt torkskåp som man rycker ur tamparna till värmepaketet på samt klipper bort ett par vingar i fläkten för att det inte ska blåsa allt för mycket. vill man ha lite kyla så kan man ganska enkelt koppla in en sval på värmepaketet strömföring. Har Du någon ritning på dina funderingar?
Publicerat Augusti 20, 200521 yr Har grunnat lite på detta. Om man ska forcera luften med en fläkt är jag rädd att man kan få ojämn temperatur, och därmed olika lång lämplig hängningstid, på olika delar av djurkroppen. Lösningen på detta tänkte jag isåfall skulle vara att leda tilluften igenom mjukplastslang in i skåpet, tejpa/fästa slangen mot kylelementet så att luften kyls av innan den släpps ut i kylskåpsluften. men, då tror jag att man får ett nytt litet bekymmer på halsen: kondens i slangen! Men... ... jag tror att jag har en lösning på det oxo: Man tejpar slangen sluttande neråt utmed kylelementen och nedanför elementen låter man slangarna sluta i överdelen burk eller liknande, som kondensvattnet kan rinna ner i, i samma överdel av buren sätte man nya slangar som man sedan kan leda ut till förslagsvis strategiskt lämpliga ställen i överdelen på skåpet Jag har lekt McGyver och totat ihop ett halvfärdigt fläktaggregat, som så här långt är konstruerat som följer: Två plastburkar med lock, där hål gjorts för fläkten (biltema 12v 80x80mm) i bägge burkarnas lock. Fläkten har jag monterat mellan dessa locks ovansidor. I den en burken har jag tagit bort botten helt o hållet o täckt med myggnät, detta är "sugsidan". I den andra burken har jag borrat hål för plastslang (båttillbehör, biltema) och satt i fyra styvt meterlånga slangbitar. Nu återstår att ta upp hål för slangarna på lämpligt ställe, fästa dom på kylelementen och sätta fast flask, burk eller likn. med ytterligare slangar för luften som slutligen ska ut i skåpet. Strömförsörjningen har jag löst med en nätadapter som är reglerbar mellan 1,5V o 12V. Tycker ni att jag är överambitiös?? ;D ;D ...Jo... kanske.. men jag tror det blir jäkligt bra, och alldeles oavsett är det skitkul att krångla med sånt här. ...Å sen fick jag ju äntligen användning för ett par av dom där kräftsjärtsburkarna jag samlat på mig. ;D ;D /Jörgen