Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp

Featured Replies

Publicerat

Någon med Husqvarna register som kan säga vad detta är för modell 

20181224_102656.jpg

Publicerat

Gjord 69 1600 gissar jag på

Publicerat

1969 började med 358000 enligt listan ovan och slutade med 36någonting. Modell däremot... Det beror nog på hur resten ser ut och kaliber ;)

/Patrik

Publicerat
  • Författare

Graverat alu underbeslag" tror jag "och 6,5x55 

Publicerat

Modell 1900 började tillverkas 1968 (sitter i soffan och googlar för fullt ;) )

Tydligen så var aluunderbeslaget ett arv från de senare 1600.

Så ska jag sätta pengar på något så skulle det vara en 1900.

Utdragaren är annorlunda, så den bör identifiera den som antingen 1600 (fullång utdragare av mausermodell) eller 1900 ( kort modell, liknande Sako)

/Patrik

Publicerat

Be om en bild på slutstycke. Men som sakt tidig 1900 kan de va när man titta på bilden 

Publicerat
  • Författare

Man kan Mao inte säga vad det är för modell genom att titta på serienummret.

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago pmt sa:

Mao kan nog inte hjälpa dig - dels för han gud ske lov är död, dels för att hans kompetens inom området "Huskvarna jaktvapen" förmodligen var "försumbar". 

Kompetensen på husqvarnamuseet är dock allt annat än försumbar på området eftersom de har registret från produktionen. Vill du veta kollar du med dem. 

/T

Man vet aldrig vad den gubben hade i sin lilla röda ? finns det någon mail eller tel till dessa människor inom Huskvarna expertisen??? 

Publicerat
6 minutes ago Ken1 sa:

Man vet aldrig vad den gubben hade i sin lilla röda ? finns det någon mail eller tel till dessa människor inom Huskvarna expertisen??? 

Jadå, det finns både telefon och mail. Jag har brukat båda kommunilationsvägarna. 

/T

Publicerat

http://husqvarnamuseum.se/se/kontakt/

Tror dom brukar ta en hundring eller så för att vaska fram vapeninfo.

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago pmt sa:

Jadå, det finns både telefon och mail. Jag har brukat båda kommunilationsvägarna. 

/T

Du är multibegåvad du ????

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

http://husqvarnamuseum.se/se/kontakt/

Tror dom brukar ta en hundring eller så för att vaska fram vapeninfo.

När någon frågar efter det självklara händer det ibland att jag blir en smula ironisk. Ibland. Och väldigt lite..... 

T

Publicerat
53 minutes ago pmt sa:

När någon frågar efter det självklara händer det ibland att jag blir en smula ironisk. Ibland. Och väldigt lite..... 

T

Jo, är man Husqvarna-holic så är det uppenbart i vilken riktning mecka ligger. ;)

Har för mig att Husqvarna tillverkat kompasser som alltid pekar mot Jönköpings socken ungefär. ?

Publicerat

Ken1:

Om du kan vaska fram en bild på låda/slutstycke eller en länk på en likadan om du vet hur den ser ut så tror jag du får svar på din fråga här i tråden.

Borde stå mellan modell 1900 och 1600/1640 då det är dom som brukar ha alu underbeslag tidsmässigt runt slutet -60 tal.

Finns även om jag minns rätt möjligen något undantag från ovanstående modellbeteckningar som skulle kunna stämma in hos exportmodellerna.

1600/1640

1640.jpg

1900 (mest troligt en sporter i detta fall pga bakelitkulan)

1900.jpg

Bilderna är lånade från internet.

Publicerat
  • Författare

Har nog kommit fram till att det är en 1600lyx ska kontakta husqvarna för skojskull. Har skjutit med bössan och hon är ganska trevlig och en otroligt fin slutstycksgång. Men om inte junior vill ha bössan går den till skrot. 

trodde det gick med bara serienummer för att någon kunnig skulle kunna identifiera bössan. Kanske tråkigt att ironi leder till att döda ett svenskt hantverk........... 

Publicerat

Du kan vara ganska säker på att det är en 1900

Kantiga framstocken som är lite högre än på 1600, nätskuren framstock samt att 1900 brukar vara stämplat "Nitro" på pipan på vänster sida strax framför pipmuttern.

Och det höga serienumret.

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Dansken sa:

Du kan vara ganska säker på att det är en 1900

Kantiga framstocken som är lite högre än på 1600, nätskuren framstock samt att 1900 brukar vara stämplat "Nitro" på pipan på vänster sida strax framför pipmuttern.

Och det höga serienumret.

skrev fel...... Menade 1900

Publicerat
8 hours ago Ken1 sa:

Har nog kommit fram till att det är en 1600lyx ska kontakta husqvarna för skojskull. Har skjutit med bössan och hon är ganska trevlig och en otroligt fin slutstycksgång. Men om inte junior vill ha bössan går den till skrot. 

trodde det gick med bara serienummer för att någon kunnig skulle kunna identifiera bössan. Kanske tråkigt att ironi leder till att döda ett svenskt hantverk........... 

Om junior inte vill ha den går den till skrot!?

Varför skrota den? om den är ganska trevlig att skjuta med och har en otroligt fin slutstycksgång!

Det finns en marknad för beg. Hva. 1900 i 6,5*55 även om det inte är jätte pengar i affären.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Om junior inte vill ha den går den till skrot!?

Varför skrota den? om den är ganska trevlig att skjuta med och har en otroligt fin slutstycksgång!

Det finns en marknad för beg. Hva. 1900 i 6,5*55 även om det inte är jätte pengar i affären.

Pga omständigheterna runt bössan kommer jag inte bry mej vad som händer med den om inte junior tar den. Farsan tror den är värd 20.000 om han vill försöka sälja den för det så önskar jag bara lycka till. 

Publicerat

Nej men 3-4000 får du nog om den är i hyggligt skick.

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Dansken sa:

Nej men 3-4000 får du nog om den är i hyggligt skick.

Jo dom ligger där någonstans i pris men säg det till gubben som har haft ?folk?där och värderat den................ 

Publicerat

Dumt att skrota den. Gav 2500:- för min CG 1900 lyx 6,5x55 med customkolv som bror min har idag.2000:- för den andra CG 1900 std 6,5x55, 1200:- CG 1900 std 3006.

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago hs_merkel sa:

Dumt att skrota den. Gav 2500:- för min CG 1900 lyx 6,5x55 med customkolv som bror min har idag.2000:- för den andra CG 1900 std 6,5x55, 1200:- CG 1900 std 3006.

Kanske det. Ändå anledningen till det jag forskar lite i det är om junior vill ha den och möjligen några andra vapen gubben har annars får det vara. 

Publicerat

Jag tycker han ska behålla den...