Publicerat Januari 9, 200719 yr Jag ska snart köpa hund och undrar vad olika jakthundar ligger i för pris. Vad har ni gett för era valpar?
Publicerat Januari 10, 200719 yr 6000;- för min settervalp -04 efter meriterade föräldrar. Du får nog räkna med mellan 7 - 8000:- skr för en valp idag.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Författare jo jag har nog räknat upp till tio Början på 90 betalade jag 4500 för min finnspets och sen i mitten av 90 kom vorstern och för den gav jag 7000. Två år senare köpre jag en 6årig skilsmässo setter för en tusenlapp. Tyskterriern jag har nu gav jag 8000 för. Jag har inte bestämt valp än men de blir efter välmeriterade föräldrar. Valplotteriet är svårt nog så jag vill ha så höga odds som möjligt. :)
Publicerat Januari 10, 200719 yr Wachtelhundarna med bra stammning ligger runt 9000 idag. Pecis vad jag gav för min och det är nog rätt bra stammning på honom tror jag. Sen är det väl så att efterfrågan styr priset och just Wachtel har varit populärt ett tag nu som det verkar.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Det är nog så att efterfrågan styr priserna på våra hundar. Jag gav lika mycket som M_B eftersom det är samma kull. Men jag undrar var Savin köpte sin jaktspanniel och om det finns några bilder på den? Det känns som ett bra altenativ som nästa hund.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Första stövaren betalade jag 4000:-(500kr i rabatt för att det var från min morbror), första foxen 4000:-. Första stövaren från Finland 400 euro...andra stövaren från Finland 600 euro. Foxarna jag har säger jag inte hur mkt jag betalade för...ett litet specialerbjudande.... Jag har kommit billigt undan..men har ändå inte fått dåliga hundar. På de två första hundarna skrapade jag ihop 5 jaktchampionat.....De andra är för unga för att säga nånting om ännu..men stövaren ser lovande ut.. Men generellt för stövare så tror jag 6-7000:- är rätt så rimligt.... Jag har ändå varit ganska så noga nu när jag kollat stamtavlor....
Publicerat Januari 10, 200719 yr Nu är ju inte jag någon expert men är det inte så att inom alla raser så ligger de bästa kullarna på 8-10 000, även om det skiljer en del. Dock så varierar givetvis priset efter stamtavla och efterfrågan. Själv tycker jag att min hund har en jättebra stamtavla men jag gav bara 6500, en gråtik, de hade t.o.m. problem att bli av med den sista. Vad jag vet ligger normalpriset runt 8000. Nu har älghundsklubben ändrat sitt rekomenderade pris till 9000 men jag tror inte det är så svårt att hitta någon billigare valp än det.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Vi tog 9000 kr för våra jaktlabbevalpar förra året. Men då är mamman erfaren jakthund och går i elitklass på jaktprov, samma sak med pappan som också är jaktchampion. Vissa tyckte att vi skulle ta 10 000 kr eftersom även en omeriterad labbevalp kostar 9000. Men det var för mycket, tyckte vi. Kan dock tycka att det över huvud taget är mycket pengar. Tror inte att det är helt bra att valparna är så dyra. Har också sålt vortstehvalpar för ett antal år sedan. Tog då någon tusenlapp under gängse pris som jag tror låg på drygt 6000 då. Men det var inte bra det heller. Folk började fråga om det var något fel på valparna och blev lite allmänt misstänksamma. Sorry, lite OT.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Risken med för höga priser kan säkert göra att ej seriösa personer ser uppfödning som nåt sätt att gräva guld. Sen såklart kan det ju då bli precis som du skrev att folk blir misstänksamma om i stället priset är rätt normalt. Kommer jag ihåg fel nu....för ca.15 år sen kostade en stövare runt 4000 kr,det var väl ungefär samma tid som Wachteln upptäcktes i svedala,vill minnas att efterfrågan var så stor att uppfödarna lätt kunde kränga valpar över 10.000 pix.. Låter inte seriöst direkt,frågan är då,avlades det på helt egenom friska hundar då på den tiden. Tja vad säjer ni som kan detta ?
Publicerat Januari 10, 200719 yr Jag tror nog också att höga valppriser lockar mindre nogräknade uppfödare. Allra helst då bland terrierraserna där det finns en massa folk som är ute efter en sällskapshund med lite mer drag i än en SHIT zuuu ;D eller liknande. ;D Hmmm interiktigt rätt stavning kanske ;D ;D ;D
Publicerat Januari 10, 200719 yr Egentligen så är der väl priset rätt ointressant när man ska leta valp, åtminstone för mig. Jag bestämmer först vilken ras jag ska ha. Sen letar jag upp en kull jag tror på. Betalar gärna några tusenlappar till för en valp efter linjer jag tror på.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Egentligen så är der väl priset rätt ointressant när man ska leta valp, åtminstone för mig. Jag bestämmer först vilken ras jag ska ha. Sen letar jag upp en kull jag tror på. Betalar gärna några tusenlappar till för en valp efter linjer jag tror på. Håller med dig till 100%
Publicerat Januari 10, 200719 yr Egentligen så är der väl priset rätt ointressant när man ska leta valp, åtminstone för mig. Jag bestämmer först vilken ras jag ska ha. Sen letar jag upp en kull jag tror på. Betalar gärna några tusenlappar till för en valp efter linjer jag tror på. Håller med! Du låter som en seriös valpköpare! Förra året, när vi hade två olika kullar, var det en del som ringde och skulle börja pruta. Då är det kört direkt, kan jag säga, skulle ALDRIG sälja till en som börjar pruta. Däremot kan man diskutera uppdelning av betalningen. Men samtidigt är det lite dubbelt om priserna skjuter i höjden så mycket att vanligt folk inte längre har råd att köpa en, förhoppningsvis, bra jakthund.
Publicerat Januari 10, 200719 yr En god vän till mig har duktiga jämthundar varpå han endast säljer till jägare han vet, kan sin sak... kom inte riktigt ihåg vad valparna kostade senaste kullen tror de va 5-6000 och ioch med detta så vart han uppringd av ordförande för jämthundsklubben då han tyckte att det var dålig stil att "dumpa" valppriser som han utruckte sig.. vad tycker ni om en sådan här sak??
Publicerat Januari 10, 200719 yr Vidhåller ändå att om en ras blir omåttligt poppis på snabb tid,finns riskerna att avelsbredden blir lite snäv i alla fall i början.. Betingar en spec.ras stor efterfrågan under snabb tid höjs också priserna med allt vad det innebär. OBS,detta är endast funderingar jag har,rätta mej gärna om jag har fel
Publicerat Januari 10, 200719 yr Som sagt! Priset är nog inte det väsentliga. Men när priset ligger högt över huvud taget i en ras man är intresserad av så går det inte att se på priset om hunden är bra eller inte. För att hitta en hund som är bra måste man ha tur, känningar, ha kunskap att se vad som är bra linjer osv. Det är det inte alla som har eller troligtvis bara ett fåtal. Valpköp är ett vågspel!! Bättre vore då kanske att man betalar begärt pris, om sen inte valpen utvecklar sig så kan man kanske få en slant tillbaka = Jaktgaranti. Jag har sett en del kennlar som har nåt liknande. Pruta skulle jag personligen aldrig göra, möjligtvis dela upp betalningen. Man BEHÖVER inte köpa valpen för utsatt pris, man har ju ett val, svider det så får man skippa hund eller leta vidare. Hoppas ni förstod mig! //Roggman66
Publicerat Januari 10, 200719 yr En god vän till mig har duktiga jämthundar varpå han endast säljer till jägare han vet, kan sin sak... kom inte riktigt ihåg vad valparna kostade senaste kullen tror de va 5-6000 och ioch med detta så vart han uppringd av ordförande för jämthundsklubben då han tyckte att det var dålig stil att "dumpa" valppriser som han utruckte sig.. vad tycker ni om en sådan här sak?? Jag tycker din vän gör helt rätt,han säljer endast till jägare han vet kommer göra det bästa för hunden,säkert är han även intresserad av att valparna skall föras fram i prov,etc.För att på så sett trygga en god stam. I dagens läge verkar stålar betyda mer än kvalitet
Publicerat Januari 10, 200719 yr En annan sak jag tänker på är,att om hunden är pissdålig på att jaga kanske man behåller den ändå för man har ju betalt så mycket för den !!! Förr köpte man hundar rel.billigt,funka dom inte sköt man dom o köpte en ny ! Tror detta ligger kvar lite hos stövarjägarna,det är nog därför stövarna är lite billigare också. Många funderingar....