Publicerat Januari 10, 200719 yr När jag köpte min labbe tik som utgör grunden för min uppfödning på den rasen frågade jag inte ens efter priset förrän jag hade sagt att jag ville ha valpen. Kollade endast på hennes härstamning och den var sådan att jag ville ha valpen. Priset på valpar kan tyckas generellt vara högt.Men det första många frågar efter är meriter. Meriter kostar pengar för uppfödaren. Var i Finland förra året med min Border. Det kostade mig 6 000 kr den trippen.Tror inte att man som uppfödare tar en kull valpar för att vara snäll och hjälpsam till andra.Visst gör man det för att man själv tycker det är skoj men det finns ändock pengar i bakgrunden.Tycker ändå att priserna är för höga på valpar. Det är mkt pga höjda parningsavgifter, utökat konsumentskydd . Du är ansvarig för medfödda fel på valpen i 3 år.Om man sänker priset blir man dock misstänklig gjord av en del människor. Att man inte är seriös,säljer skithundar m.m. Har själv mer eller mindre slutat gå på prov med mina labbar för det säger inte allt om en hund som kommer fram där.Hänvisar hellre till tidigare valpköpare som jagar med sina hundar. Tycker det är bättre reklam än alla meriter på prov.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Fast då är ju frågan varför det skiljer sig så mycket mellan tex stövare och terrier. Det kan ju inte kosta mer att meritera en terrier än en stövare? Jag tycker att priset är väl högt för en terrier men det beror nog på att många kennlar med dess klubbar har lite mer köparbas än tex stövarfolket. Sen ÄR det ju så att priserna ligger där dom ligger och VILL man ha en hund av en viss ras så får man helt enkelt dega för den! > ;D MVH Roggman66 som sparar pengar till en valp
Publicerat Januari 10, 200719 yr Egentligen så är der väl priset rätt ointressant när man ska leta valp, åtminstone för mig. Jag bestämmer först vilken ras jag ska ha. Sen letar jag upp en kull jag tror på. Betalar gärna några tusenlappar till för en valp efter linjer jag tror på.Så är nog också mina tankar idag ;DHär i Finland så kostar ...beroende då på hur meriterade föräldrar dom har. Finnstövarvalpar ca 300-600 euro... Jack Russell Terriervalpar ca500 euro...Älghundar ca500-800euro.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Fast då är ju frågan varför det skiljer sig så mycket mellan tex stövare och terrier. Det kan ju inte kosta mer att meritera en terrier än en stövare?Jag tycker att priset är väl högt för en terrier men det beror nog på att många kennlar med dess klubbar har lite mer köparbas än tex stövarfolket. MVH Roggman66 som sparar pengar till en valp Därför att stövare säljs till jägare och många terriers går i huvudsak till familjehundar...så efterfrågan är större än utbudet. :-
Publicerat Januari 10, 200719 yr Det var det jag menade med köparbas Men helt klart är det så! Är TJT billigare??? ??? : ;D
Publicerat Januari 10, 200719 yr Det var det jag menade med köparbas Men helt klart är det så! Är TJT billigare??? ??? : ;D Ok ;D...sorry. ;D
Publicerat Januari 10, 200719 yr Nej tyskarna är inte billigare. Ja det är helt klart att man som säljare av en Border har större köpkrets än de som säljer stövare. Sak samma med labbarna. Men det är ju så att man vill i första hand få ut valpar till jägare.Kan man inte det så klart att man säljer till dom som vill ha en hund till tex. agility. Man kan inte spara alla överblivna valpar själv.Att avliva osålda valpar finns inte i min värld. Då ger jag hellre bort i så fall. Alternativet är att placera dom hos fodervärd
Publicerat Januari 10, 200719 yr Risken med för höga priser kan säkert göra att ej seriösa personer ser uppfödning som nåt sätt att gräva guld. Tycker det finns en hel del sanning i det där, tyvärr. Egentligen så är der väl priset rätt ointressant när man ska leta valp, åtminstone för mig. Jag bestämmer först vilken ras jag ska ha. Sen letar jag upp en kull jag tror på. Betalar gärna några tusenlappar till för en valp efter linjer jag tror på. Håller även med detta. Men är ett pris åt helv..... för högt i förhållande till eventuella rådande priser så får man ju om man vill eller inte en viss känsla av att det är frågan om att skrapa ihop så mycket pengar som möjligt på hundarna. Det här med priser så varierar helt klart av vem man frågar. Uppfödare (antagligen de flesta) vill ha hyggligt betalt för sina valpar. Vad hyggligt är kan var o en dra sin egen slutsats över. I en annan tråd diskuteras jaktens framtid, hur man ska få unga intresserade av jakt mm . Där har bla tagits upp att det kostar en hel del för allt för att kunna börja jaga -- > har unga råd ?? Samma fråga kunde man väl ställa vid valpköp. Har en ung blivande jägare råd med höga valppriser i samband med att allt annat kostar skjortan !?! Vore jag själv en uppfödare o jag visste att en/flera valpar går till bra hem där det garanterat satsas på hundarna till 100, så vore även priset definitivt en bagatell för mig som uppfödare.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Apropå unga så hade min bror mer eller mindre bestämt sig för en hälleforsare, han ringde då valpförmedlingen och de pratade, han sa att han var student och inte haft hund tidigare, bodde i hyreshus i Ume. Då sa andra änden att han kunde räkna med i alla fall 10 års väntetid på en valp. Sen att han har flera kompisar som har hundar, tillgång till hundgård, Stora jaktmarker utanför stan samt Jaktmark både i jämtland och härneröver spelade ingen roll längre, inte heller att han jagar älg åtminstone 20-30 dagar om år(trots att han inte har hund). Då är det nån som inte riktigt har koll tycker jag, hur många bra hundämnen blir bortglömda i nån hundgård nånstans bara för att säljaren har fördomar
Publicerat Januari 10, 200719 yr tycker terrier priserna rasar i höjden,när jag börja kika efter en terrier för 3årsen så låg dom runt 6,5tusen dom flesta raserna vilket är helt ok,nu ligger alla runt 8tusen eller över vilket är konstigt..dollarn?? är svårt å hitta en hund som stämmer i dag iaf terrier när höjd och kort drivande anses av uppfödare som en merit eller ett själ till att ha högre priser. Men hört mycket gott hos våra bröder i öst om stövare och terriers i pris och i duktiga jakthundar,(bara läs första sidan av foxkiller å inse mer utbrett där) som inte avlas för sina dåliga drivande egenskaper. en gryt hund ska förbli en gryt hund!
Publicerat Januari 10, 200719 yr Tycker det finns en hel del sanning i det där, tyvärr.Håller även med detta. Men är ett pris åt helv..... för högt i förhållande till eventuella rådande priser så får man ju om man vill eller inte en viss känsla av att det är frågan om att skrapa ihop så mycket pengar som möjligt på hundarna. Det här med priser så varierar helt klart av vem man frågar. Uppfödare (antagligen de flesta) vill ha hyggligt betalt för sina valpar. Vad hyggligt är kan var o en dra sin egen slutsats över. I en annan tråd diskuteras jaktens framtid, hur man ska få unga intresserade av jakt mm . Där har bla tagits upp att det kostar en hel del för allt för att kunna börja jaga -- > har unga råd ?? Samma fråga kunde man väl ställa vid valpköp. Har en ung blivande jägare råd med höga valppriser i samband med att allt annat kostar skjortan !?! Vore jag själv en uppfödare o jag visste att en/flera valpar går till bra hem där det garanterat satsas på hundarna till 100, så vore även priset definitivt en bagatell för mig som uppfödare. Bra inlägg
Publicerat Januari 16, 200719 yr Breton, 10000skr. Men som sagt, det är ganska ointressant i sammanhanget, jag har nu en valp jag tror på och det är viktigast.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Jag har kommit billigt undan..men har ändå inte fått dåliga hundar. På de två första hundarna skrapade jag ihop 5 jaktchampionat..... Nej vore det så enkelt att dyra valpar betingade bättre jakthundar, så vore det ju enkelt ;D Förra året föddes en kull tyskar, det var många valpar i kullen och der såldes för (om jag minns rätt) 4000:- . Detta är reggade valpar efter bra föräldrar och blodslinjer. Jaktligt så är inte dessa valparna något sämre än vad de är som såldes till fullt eller överpris från reggade kennlar under året (inklusive min egen kennel är väl bäst at tillägga då). detta som en liten kommentar till ovanstående citat. En del raser kan ju ligga lite högra i pris därför att det för det första reggas mindre antal valpar. och vidare kanske rasen har mindre antal valpar i snitt i kullarna etc etc Det finns ju en uppsjö av kringkostnader med hunduppfödning som helst ska täckas av valpintäckterna: parningsavgift, resor och andra kringkostnader runt parningen, försäkringar(numer även dolda fel försäkringen på valparna som om manhar otur får betala i 3 år!), hundgårdar, uppvärming i hundhus, tel-kostnader, registrering - veterinärbesiktning - vaccination - ID märkning - valpfoder - avmaskningsmedel -bla bla bla bla hur môe som helst. Och visst räknar man med att ha ett ekonomiskt plus i uppfödningen efter låt oss säga tre fyra år, så måste man nog ha en 4-5 tikar. Jag försvarar inte de höga valppriserna i dag (tycker själv att de är för höga) men det är ju ändå ingen "garanti" att du får en hund som blir jaktchampion! Och tyvärr så är nog de flesta uppfödare mottståndare till att sälja valpar med någon form av avbetalning, men samma kennel kan däremot erbjuda samma presymtive valpköpare att ta en valp på foder?! Någonting som jag däremot är förundrad över är, hur en del är villiga att betala astromomiska summor för en vuxen injagad hund. Är de så tok-stressade att de inte har tålamodet eller kunskapen att jaga in själva? Det är ju mer än halva nöjet ju!!!
Publicerat Januari 18, 200719 yr Karelska Björnhundsvalpar som är efter tiken som vann drottningatävligen i Finland 2006 går på 1500 Euro. Annars i regel ligger priset på 5000-8000 för karelare.