Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersökskurs LASA i Stockholm Intresse?

Featured Replies

Publicerat

Jag snubblade över en kurs i eftersök LASA, men den hade tyvärr redan varit. Jag kom kontakt med kursledaren som sa att han kunde dra igång en kurs på Gålö eller Märsta om det blir 8 eller fler deltagare.

Finns det något intresse hos oss i Stockholm att deltaga i en sån kurs?

MVH Roggman 66           

• Svar 53
  • Visningar 8,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Märsta skulle vara intressant, behövs alltid uppdatering.

Publicerat
  • Författare

Gålö våre ju bäst för mig  :D Men är så pass intresserad att Märsta inte något problem. Kursen var på 2 dagar. ca 700 + LASA bok ca 400 pix.

De flesta från Sockholm verkar bo på norrsidan  >:(  ;D

Publicerat

Vad är LASA ???

Publicerat

Leta - Analysera - Spåra - Avsluta

Publicerat

Blir det på Gålö kan jag vara intresserd om det sker efter Mars nångång :D

Publicerat

Jadå, Märsta funkar, Gålö tveksamt. Vore bra om du meddelar i god tid dock för planering.

MVH

Publicerat

Jag tror det slutar med en kurs i Märsta och en på Gålö ;) så fortsätt anmäl ert intresse.

Publicerat
  • Författare

Jag låter det gå en vecka så ringer jag den här kursledaren och frågar om nån helg i april eller maj. Då får han sätta ett eller ett par kursdatum så får vi bestämma oss då.

8 st eller fler ska det vara. De från södra sidan stan kan ju samåka om man vill.

MVH Roggman66

Publicerat

Jag kollar om jag hittar ngon mera, återkommmer om så blir fallet.

Publicerat

Märsta skulle sitta som en smäck...

• 2 weeks later...
Publicerat

Till vem/vart anmäler man sig och vart kan man läsa mer om utbildningen. Är mycket intresserad om det blir Märsta.

Är det motsvarande Godkänd eftersöksutbildning och vad behöver man för förkunskaper som hundförare samt vilken nivå bör hunden ligga på?

Jag har anmält mig till ett antal eftersökskurser under 1års tid nu och ingen har blivit av än och jag behöver hjälp. Hunden är för het/snabb i spåret och jag har läst Thams bok men inget utav hans tips verkar hjälpa.

Är det lönlöst att fortsätta traggla med hunden eller är det någon som har tips?

Jag är nybörjare när det gäller hundbiten och är i behov av tips/hjälp för att komma vidare.

Jag bor i Karlskrona så är det någon här i trakterna som känner att du har lust att hjälpa mig så är alla tips välkomna.

Mvh Micke

Publicerat
  • Författare

Min hund är också lite slarvig/snabb i söket men blev lugnare när jag började med halsband iställed och jag lägger då linan mellan benen på henne. Dels får jag ner farten och dels åker nosen ner i backen, en annan fördel är att jag snabbt kan släppa henne för avfångning.

Jag ska försöka kontakta killen igen så kommer lite info längre fram.

//Roggman66

Publicerat

Brorsan är med på Märsta.

Flatcoat: Vad menar du med het och för snabb, missar han vinklar eller ligger han på som en gris? hur gamla är spåren du kör?

Publicerat

Jag är intresserad !!!

Publicerat

Jag vet inte om "het" är rätt uttryck men det jag menar är att hon blir så himla ivrig och i stället för att gå sakta och spårnoga så sicksackar hon över spåret. Jag har försökt lägga henne i spåret för att koppla av men hon går igång så fort hon kommer på benen igen.

Jag pratade med uppfödaren och hon sa att även Doris mormor var väldigt snabb i spåret kanske är något i linjen. Men jag hoppas att det går att träna bort.

Spåren jag har gått med henne har varit 2-4h gamla och lagda med rådjurs eller älgklöv samt lite blod(1-2 droppar/m).

Det är förmodligen jag som gjort fel någonstans men jag vet inte vad det är för fel och det är det jag vill ha hjälp med. Jag vill helt enkelt lära mig läsa och korrigera hunden.

Publicerat

Starta ett nytt ämne under jakthundar så får du mer hjälp, men det låter som för mycket blod och för kort liggtid.

Publicerat

Har egentligen ingen koll på LASA men är det inte för snitthårsfetischister?  ;D

Detta är hår från en kronhjortsmule.

Åtgärd: spåra i lina till sårlega, skjut om du kan, annars släpp hunden för att ställa/avliva.

Detta är hår från en rådjursbog.

Åtgärd: spåra i lina till sårlega, skjut om du kan, annars släpp hunden för att ställa/avliva.

Detta är hår från en vildsvinsrygg.

...osv?

Lite rått uttryckt: hur många eftersök lyckas årligen på grund av att man lyckats fastställa var skottet träffat, och skulle ha misslyckats på grund av att man inte gjort det? Det är ju hunden som är 90% av ekipaget och den skiter ju i var träffen sitter.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat
  • Författare

Fast kunskap är den lättaste bördan att bära!  ;) All kunskap inom eftersök är nog bra att ha, så mycket som möjligt.

Publicerat
  • Författare

Schenan! Du får gärna ta över och rodda ihop nåt, dock efter 15/3. Då är jag nummer 1 att anmäla mig vart som helst i Stockholm.

Publicerat
Lite rått uttryckt: hur många eftersök lyckas årligen på grund av att man lyckats fastställa var skottet träffat, och skulle ha misslyckats på grund av att man inte gjort det? Det är ju hunden som är 90% av ekipaget och den skiter ju i var träffen sitter.

Lite förvånad över att läsa detta inlägg från dig Herr Berg? Rädd för att medelsvensson skall bli för duktig på eftersök eller hur skall jag tolka det. ??? En skottplatsundersökning är A och O för mig att göra innan jag ringer en eventuell hjälpreda. Finns där lunga eller lever gör jag mina eftersök själv med mina Wachtlar då efter en timme i lugn och ro handlar det om att hitta djuret och inte primärt ställa och avliva det.

Vid oklarheter, snitthår, mage, ben eller ingenting alls så ringer jag adekvat kunskap och utrustning i ämnet dvs hundar med ställande förmåga. (jag har kontrakt med eftersökarna i Harg)

Många av oss här på sidan har egna hundar som med rätt träning duger utmärkt till enklare spårningsuppdrag. Att man sedan inte går efter en bukskjuten galt med en tax i spårsele får man väl hålla som självklart.

Att tolka, utreda och lösa sina egna misstag borde ligga i varje jägares självklara intresse(att skadeskjuta är alltid ett allvarligt misstag och ett personligt misslyckande) Att sedan utifrån självrannsakan och sunt förnuft sätta in rätt åtgärd så snabbt som möjligt tror jag LASA kan hjälpa till med på utmärkt sett.

MVH

Publicerat
  • Författare

Mycket kloka och välformulerade ord MKJ. Mina tankar, dina ord  :D .

MVH Roggman66

Publicerat

Vad kostar kursen?

Publicerat
  • Författare

Ca 700 + 400 pix

MVH roggman66

Publicerat

Det är bara en endagskurs då?