January 24, 200719 yr Lite förvånad över att läsa detta inlägg från dig Herr Berg? Rädd för att medelsvensson skall bli för duktig på eftersök eller hur skall jag tolka det. ??? En skottplatsundersökning är A och O för mig att göra innan jag ringer en eventuell hjälpreda. Finns där lunga eller lever gör jag mina eftersök själv med mina Wachtlar då efter en timme i lugn och ro handlar det om att hitta djuret och inte primärt ställa och avliva det.Vid oklarheter, snitthår, mage, ben eller ingenting alls så ringer jag adekvat kunskap och utrustning i ämnet dvs hundar med ställande förmåga. (jag har kontrakt med eftersökarna i Harg) Många av oss här på sidan har egna hundar som med rätt träning duger utmärkt till enklare spårningsuppdrag. Att man sedan inte går efter en bukskjuten galt med en tax i spårsele får man väl hålla som självklart. Att tolka, utreda och lösa sina egna misstag borde ligga i varje jägares självklara intresse(att skadeskjuta är alltid ett allvarligt misstag och ett personligt misslyckande) Att sedan utifrån självrannsakan och sunt förnuft sätta in rätt åtgärd så snabbt som möjligt tror jag LASA kan hjälpa till med på utmärkt sett. MVH Det är absolut inte min åsikt! Det är TVEKLÖST så att alla jägare borde intressera sig mer för eftersök. För att föra ett liknande resonemang som jag nyss förde: "hur många påskjutna djur går skadade på grund av att man missar grundläggande faktorer som spårning och skottplatsundersökning och hur många går skadade på grund av att überjägaren som gör eftersök inte är tillräckligt duktig"? Så länge det stora flertalet skadskjutningar reds upp inom jaktlagen, eller kompismässigt så att säga, så är det på bredden och inte på djupet man måste bygga eftersökskompetens. Tag till exempel superexpertisens krav på att man måste ha två hundar även om man har en hund som duger både till spår och fritt eftersök, eftersom man ju gärna vill kunna spåra vidare även att ha släppt hund... Alltså, det är situationer som ligger långt ifrån vad den vanliga jägarens verklighet. Ibland får jag känslan av att SJF mfl glömmer bort att det finns jakt som bedrivs utan att det finns professionella jägare med under dagen... Däremot är nog snarast en skottplatsundersökning till för att konstatera ATT djuret har träffats, man kan sällan konstatera att djuret INTE har träffats givet att man inte hittar kulans/haglens nedslagsplats. Just VAR kulan träffat är väl ändå mindre relevant? Hittar man lungbitar så är det hela över, och hittar man tänder blir det till att ringa till chefen och säga att man tar semester på måndag och tisdag... Men det har ju inte så mycket med eftersöket att göra, det är fortfarande enligt den raljerande beskrivningen jag nyss gjorde.
January 24, 200719 yr Tvärtom tror jag att en sådan kurs kan underlätta för personer av ditt skrå. Hur många gånger har du inte kommit till en plats där allting är kaos? Spår överallt på skottplatsen. Mormors gamla tax har redan sprungit 4 gånger på löpan. Inga spår är säkrade, skytten har åkt hem för han frös etc. Värsta exemplet jag har varit med om är två gubbar som hade skjutit på en gris på en stubbåker och skammat. I väntan på hundarna tog dom ur rådjuret dom skjutit tidigare på grisens skottplats... Jävla dålig hund sedan som inte redde ut spåret.... :- LASA är ingen kurs för kommande ubermenschen beträffande eftersök. Den är en god kurs i i sunt förnuft och hur bete sig på skottplatsen. Den borde angaera alla som har planer på att lossa sitt vapen mot ett levande vilt. MVH
January 24, 200719 yr Om det är DET som LASA-kursen fixar till så kan jag mycket väl tänka mig att gå den också. Allvarligt talat, jag har aldrig tittat djupare in i den kursen efter att jag först stötte på den, det var en snitthårsfetischist som beskrev den för mig utan att på minsta vis lyckas beröra att kursen också behandlar de praktikaliteter du talar om. Jag är så glad när jag har fel om saker ibland.
January 24, 200719 yr Hmm, nu börjar det ju låta riktigt intressant även för mig som inte ens har egen hund... Om jag bara kan få loss dagarna så kommer jag med.
January 24, 200719 yr Om det är DET som LASA-kursen fixar till så kan jag mycket väl tänka mig att gå den också. Allvarligt talat, jag har aldrig tittat djupare in i den kursen efter att jag först stötte på den, det var en snitthårsfetischist som beskrev den för mig utan att på minsta vis lyckas beröra att kursen också behandlar de praktikaliteter du talar om. Jag är så glad när jag har fel om saker ibland. Vi med. ;D ;D ;D ;D Jag är också sugen på denna kurs, tror det kan vara bra.
January 24, 200719 yr Dom som redan har skickat PM har gjort rätt dom har angivit adress och tele nummer och det ska övriga också göra som är intresserade av kursen !MVH Anders Du uppdaterar väl oss fortlöpande om hur många intressenter det finns ? /Nyfiken
January 24, 200719 yr Jaha ja så ni ska bli lurade av Björn-Calle? Skämt osido, se till att skicka en bra karta åt honom på stället där ni ska kursa för annars hittar han inte dit. Han må ha stenkoll på var han har sin jycke med hjälp av gps pejl o prylar men vart han själv håller hus har han sälla, ytterst ställan någon koll på ;D När han inte är vilse i skogen så är han tvärskön att slänga käft med iaf ;D ;D ;D Mvh!
January 25, 200719 yr När var hur? Vad är det som ingår i kursen förutom ett stort diplom och avslutning på slottet? anmäld? ja självklart!!!
January 30, 200719 yr Hmm, nu börjar det ju låta riktigt intressant även för mig som inte ens har egen hund...Om jag bara kan få loss dagarna så kommer jag med. var skall kursen hållas kan vara bra att veta
February 1, 200719 yr Author Jag har en nybakad jägare som eventuellt vill vara med också. Jag skickar dig hans adress när jag har den. //Roggman66
February 6, 200719 yr [move][glow=red,2,300]17-18 Mars eller 31-1 Mars-April vilket datum passar er ?[/glow][/move]om ingen har något att säga så bestämmar Calle och jag ett datum Jag anpassar mig efter beslutat datum. Dock lägger jag en röst för Rosersberg. Mvh Jansson
February 6, 200719 yr Ämnestiteln är "Eftersökskurs LASA i Stockholm Intresse?" Därför bör väl kursen hållas i Stockholm och inte i nån förort?
February 6, 200719 yr Som sagt i Stockholm med omnejd,varför inte södra Stockholm ;D Blir det ovanför Stockholm i Uppland har jag för långt att åka.... Sen kom bara med datumet så kan vi boka i kalendern.Gålö är väl kanon för alla,kallas det mittpunkten?
February 6, 200719 yr Jag kommer med! Inte för att delta i kursen men för att jävlas med Calle ;D Se till att han har junioren med sig med, då kan det bli riktigt kul ;D Detta under förutsättning att det inte är för långt att åka.. Mvh!
February 6, 200719 yr Rosersberg röstar jag och brorsan för, kan boka övningsfältet! Tror inte snön är borta förrän i mitten av april.
February 6, 200719 yr Som sagt i Stockholm med omnejd,varför inte södra Stockholm ;DBlir det ovanför Stockholm i Uppland har jag för långt att åka.... Hallå där var inte du hos Magnus nyss, "strax" norr om Rosersberg.... ;D
February 6, 200719 yr Hallå där var inte du hos Magnus nyss, "strax" norr om Rosersberg.... ;D Jo,17 jävla mil,sen 17 tebax,iofs var det mycket trevligt och värt varenda mil,men denna kurs går ju i dagarna 2,så du kan ju räkna milen själv fram o tebax. Jag blir med om det sker i Stockholm annars hoppar jag.... Gålö eller Huddinge anser jag vara Stockholm i vart fall
February 7, 200719 yr Jo jag förstår resonemanget, även om det bara är ett stenkast på kartan så är det en bit att åka i den bistra verkligheten, men vill du bli härbärgerad i en förort så löser vi det såklart. Mvh Jansson