Publicerat Mars 14, 20197 yr Författare 2 minutes ago faxe sa: 100 latingar så börjar det bli en hel del stålar!!. Och jag är övertygad att jag haft några stycken av den på älgbanan när jag suttit i älgbåset. Tragiskt! Men du har väl antagligen rätt. Det går utför med mänskligheten...
Publicerat Mars 14, 20197 yr 1 hour ago faxe sa: 100 latingar så börjar det bli en hel del stålar!!. Och jag är övertygad att jag haft några stycken av den på älgbanan när jag suttit i älgbåset. Tror jag säkert, men du har nog inte klämt ur dig nåt i stil med -"Har du gråstarr" när man skjutit sitt sämsta löp på skjutbanan.
Publicerat Mars 15, 20197 yr Det är ju en skaplig härva: https://www.jaktjournalen.se/fler-inblandade-i-mutharvan-kring-jagarexamen/ Raggarö
Publicerat Mars 15, 20197 yr 25 minutes ago Raggarö sa: Det är ju en skaplig härva: https://www.jaktjournalen.se/fler-inblandade-i-mutharvan-kring-jagarexamen/ Raggarö Vi får hoppas att de åker dit ordentligt!!
Publicerat Maj 29, 20196 yr Polisen har ju gett dem vapenlicenser på falska uppgifter. Är inte det att medvetet provocera fram och medverka till vapenbrott både av provledaren och eleven? Känns som det borde generera ganska höga straff. Spelar Brynäs i allsvenskan eller Superettan? För det är inte skidåkning väl?!
Publicerat Januari 14, 20206 yr Domen överklagas av den ena. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7384011
Publicerat Januari 14, 20206 yr 4 hours ago, lsjonsson said: Domen överklagas av den ena. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7384011 Hang'm High
Publicerat Januari 14, 20206 yr Enbart övk i påföljdsdelen, söker lägre straff eller alt påföljd. Ganska rimligt iom att 1,5 år är rätt högt./C
Publicerat April 28, 20214 yr Den norrbottendömde provledaren ber regeringen om nåd nu. Texten kopierad från dagens Norrbottens-Kurirens webbupplaga. "Fuskade med jägarbevis – ber regeringen om nåd En man från Tornedalen dömdes för grovt antagande av muta och osant intygande, nu ber han regeringen om nåd. Det var i slutet av 2019 som mannen dömdes av Haparanda tingsrätt till fängelse i 1,5 år för grovt antagande av muta och osant intygande, grovt brott. Enligt tingsrättens dom hade han utfärdat över 30 osanna jägarbevis och osant registrerat 40 godkända jägarprov. Nu har mannen sökt nåd för ett antal dagar alternativt att påföljden för de ansökta dagarna mildras och sätts ner till villkorlig dom, eller att mannen under dessa dagar får bära fotboja. Anledningen till att han vill ha nåd uppges vara att han vill kunna återgå till sitt arbete. Enligt mannen skulle detta säkerställa och främja en stabil tillvaro och möjligheter att försörja sig efter att påföljden är verkställd. Nellie Andersson"
Publicerat April 28, 20214 yr På 2019-03-13 at 11:14 culot sa: Smakar skit i munnen när man läser sån här , att dom är Brynäs spelare skiter jag i egentligen. Journalisterna och anti jakt& vapen lobbyn gottar ju sig i sådana ärenden, och de vanliga felskrivningarna haglar. Dock ligger godkänd jägarexamen till grund för att söka Licens, dock tror ju allmänheten att det sålts " färdiga" licenser . Återkallning av licenser för samtliga likväl som för de 23 som fuskade på Högskoleproven med avancerad teknik och betalade 50- 60000:- Per näsa / P Det har ju i praktiken sålts färdiga licenser för får du godkänt så kan du söka vapenlicens.
Publicerat April 28, 20214 yr 3 hours ago lsjonsson sa: Den norrbottendömde provledaren ber regeringen om nåd nu. Texten kopierad från dagens Norrbottens-Kurirens webbupplaga. "Fuskade med jägarbevis – ber regeringen om nåd En man från Tornedalen dömdes för grovt antagande av muta och osant intygande, nu ber han regeringen om nåd. Det var i slutet av 2019 som mannen dömdes av Haparanda tingsrätt till fängelse i 1,5 år för grovt antagande av muta och osant intygande, grovt brott. Enligt tingsrättens dom hade han utfärdat över 30 osanna jägarbevis och osant registrerat 40 godkända jägarprov. Nu har mannen sökt nåd för ett antal dagar alternativt att påföljden för de ansökta dagarna mildras och sätts ner till villkorlig dom, eller att mannen under dessa dagar får bära fotboja. Anledningen till att han vill ha nåd uppges vara att han vill kunna återgå till sitt arbete. Enligt mannen skulle detta säkerställa och främja en stabil tillvaro och möjligheter att försörja sig efter att påföljden är verkställd. Nellie Andersson" Fy fan, man skäms ju över att vara människa och provledare när man läser sådant. Tyvärr så har vi ju en provledare som jobbar här i syd som jag misstänker gör samma sak. Han är dömd för bedrägeri och även grovt bedrägeri. Jag jobbade med honom ett kort tag men jag kände att det var ngt som inte stod rätt till men jag hade inga bevis. Jag kunde däremot välja att inte jobba vidare med honom. Jag föstår inte att han överhuvudtaget får vara kvar som provledare med dylika domar. Vill inte skriva vilken provbana vederbörande är på men man behöver inte gå långt för att bli våt om fötterna eller simma till Tyskland.
Publicerat April 28, 20214 yr 4 minutes ago Blaser338 sa: Fy fan, man skäms ju över att vara människa och provledare när man läser sådant. Tyvärr så har vi ju en provledare som jobbar här i syd som jag misstänker gör samma sak. Han är dömd för bedrägeri och även grovt bedrägeri. Jag jobbade med honom ett kort tag men jag kände att det var ngt som inte stod rätt till men jag hade inga bevis. Jag kunde däremot välja att inte jobba vidare med honom. Jag förstår inte att han överhuvudtaget får vara kvar som provledare med dylika domar. Vill inte skriva vilken provbana vederbörande är på men man behöver inte gå långt för att bli våt om fötterna eller simma till Tyskland. Även om inte jag är provledare så blir man förbannad på honom. Har han begått ett brottslig handling och torskat så får han ta sitt straff. Det är bara att du letar efter bevis på honom så att du kan sätta dit honom. Sådana människor ska inte vara provledare.
Publicerat April 28, 20214 yr Det borde vara minst en 20-årsblock för vapenägande på de som köpt sig sina intyg och de övriga 2 ska aldrig kunna inneha jobb, eller förtroendeuppdrag, inom offentlig sektor samt dömas till minst villkorlig dom.
Publicerat Maj 3, 20214 yr Vilka otroliga pinsamheter. Som färskbakad jägarexamen-godkänd kan jag väl bara känna att WHY? Det krävs inte mycket alls för att träna lite och klara proven. Jag blev förvånad själv över hur fort man ändå lär sig tillräckligt för dem (bara man lyssnar och försöker!!). Man får ju även flera försök på vissa moment, och kan ofta göra om proven inom närtid om man nu ändå kuggar. Och det är ju verkligen bara ett MINIMUM detta. Efter att ha klarat alla proven så känner jag inte att jag är en bra skytt som ska ut och panga på djur imorgon direkt. Det är ju mer att man lär sig tillräckligt för att kunna börja träna, så att säga! Ska man jaga så vill man ju vara bra skytt? Så bra man nu kan iaf utifrån sina förutsättningar? Otroligt vad pinsamt sånt här.
Publicerat Maj 3, 20214 yr 10 minutes ago sexfemåtta sa: Vilka otroliga pinsamheter. Som färskbakad jägarexamen-godkänd kan jag väl bara känna att WHY? Det krävs inte mycket alls för att träna lite och klara proven. Jag blev förvånad själv över hur fort man ändå lär sig tillräckligt för dem (bara man lyssnar och försöker!!). Man får ju även flera försök på vissa moment, och kan ofta göra om proven inom närtid om man nu ändå kuggar. Och det är ju verkligen bara ett MINIMUM detta. Efter att ha klarat alla proven så känner jag inte att jag är en bra skytt som ska ut och panga på djur imorgon direkt. Det är ju mer att man lär sig tillräckligt för att kunna börja träna, så att säga! Ska man jaga så vill man ju vara bra skytt? Så bra man nu kan iaf utifrån sina förutsättningar? Otroligt vad pinsamt sånt här. Håller med! En granne till en klasskamrat till mig är förståndshandikappad (på riktigt). Ändå klarade han att ta körkort, även om det tog måååånga lektioner och uppkörningar för att nå målet. Här har vi fullt "normala" "vuxna" människor som fuskar sig igenom. Helt jävla otroligt!!!
Publicerat Maj 3, 20214 yr Detta är en populär post. Jägarexamensprovet blev digitaliserat 1/3. Nu är det faktiskt svårare, såväl att fuska som att klara provet. Tidigare 210 frågor i banken är nu mer än 500 st. Tidigare klarade nästan 80% första gången, nu hörde jag siffran var ca hälften. Många snabbkurser bygger ju nästan på att man ska klara teorin direkt, de får det nog jobbigare pga av detta vilket är, enligt min personliga åsikt, bara av godo.
Publicerat Maj 3, 20214 yr 3 hours ago sexfemåtta sa: Ska man jaga så vill man ju vara bra skytt? Så bra man nu kan iaf utifrån sina förutsättningar? Gott omdöme och veta var ens gränser ligger är en bra start.
Publicerat Maj 3, 20214 yr Problemet med nya provet är att det blivit lite mer allmänbildning och läsförståelse istället för jaktkunskap, kompisen som är provledare var rätt irriterade över det nya digitala provet. Det är ju inte helt självklart att folk i dagens samhälle har koll på ord som ”omdömesgill” exempelvis, tycker nog att ner mot 40% godkända prov är rätt illa. Naturvårdsverket påstår ju att provet inte är svårare utan man måste ha mer kunskap än kurslitteraturen ger eleven , vill jag minnas de sa... Grabben går en kurs på skolan, det var 4/14 som klarade det. De jag är skjutinstruktör för var det 3/11 som klarade det, två helt skilda platser och kurser. Tror nog de flesta av oss skulle kugga idag.. Trots min ilska över nya provet så anser jag självklart att man ska inte sälja godkända prov utan och ta sitt straff, något man borde haft med i ekvationen när man tog betalt!!
Publicerat Maj 3, 20214 yr 5 minutes ago Galne sa: Problemet med nya provet är att det blivit lite mer allmänbildning och läsförståelse istället för jaktkunskap, kompisen som är provledare var rätt irriterade över det nya digitala provet. Det är ju inte helt självklart att folk i dagens samhälle har koll på ord som ”omdömesgill” exempelvis, tycker nog att ner mot 40% godkända prov är rätt illa. Naturvårdsverket påstår ju att provet inte är svårare utan man måste ha mer kunskap än kurslitteraturen ger eleven , vill jag minnas de sa... Grabben går en kurs på skolan, det var 4/14 som klarade det. De jag är skjutinstruktör för var det 3/11 som klarade det, två helt skilda platser och kurser. Tror nog de flesta av oss skulle kugga idag.. Trots min ilska över nya provet så anser jag självklart att man ska inte sälja godkända prov utan och ta sitt straff, något man borde haft med i ekvationen när man tog betalt!! Jag tycker att det nya provet är alldeles fantastiskt bra. Ja det är lite mera allmänbildning men inte direkt svårare. Sedan så får du ju veta vilka kategorier som du är svag på. Att 44% klarar det idag är väl snarare en fingervisning om att det var ett utbrett fusk tidigare, speciellt vid intensivkurserna. Det märks faktiskt nu. De som gått intensivkurser har mycket lägre procent som klarar sig än de som läst i studiecirkelform. I lördags så klarade sig 10 av 13. Förvisso så hade 5 eller 6 skrivet provet 1 gång tidigare men de hade läst på de bitarna där de hade mest fel.
Publicerat Maj 3, 20214 yr 1 minute ago Blaser338 sa: Jag tycker att det nya provet är alldeles fantastiskt bra. Ja det är lite mera allmänbildning men inte direkt svårare. Sedan så får du ju veta vilka kategorier som du är svag på. Att 44% klarar det idag är väl snarare en fingervisning om att det var ett utbrett fusk tidigare, speciellt vid intensivkurserna. Bekymmer är väl att om du stoppar i ordförståelse och läsförståelse så gör du det svårare för alla med inlärningssvårigheter och dyslexi t ex! Tror inte fusket ligger bakom halveringen av provresultaten, utan troligen något mer!
Publicerat Maj 3, 20214 yr 8 minutes ago Galne sa: Bekymmer är väl att om du stoppar i ordförståelse och läsförståelse så gör du det svårare för alla med inlärningssvårigheter och dyslexi t ex! Tror inte fusket ligger bakom halveringen av provresultaten, utan troligen något mer! 8 minutes ago Galne sa: Bekymmer är väl att om du stoppar i ordförståelse och läsförståelse så gör du det svårare för alla med inlärningssvårigheter och dyslexi t ex! Tror inte fusket ligger bakom halveringen av provresultaten, utan troligen något mer! Det finns ju hjälpmedel för dem. de kan tex få frågorna upplästa för sig och så får de längre tid. Så var det ju tidigare också så egentligen inget konstigt där heller. Så tyvärr tror jag att du har fel även om jag verkligen inte vill tro det.