Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Grytgrävarn

Istället för Vulkan!

Recommended Posts

Grytgrävarn

Har jagat en hel del m Vulkan o varit mer än nöjd. Men med nya pangen skjuter den inte så tätt som jag vill. Gillat effekten av Vulkan på bla vildsvin, å söker en kula som är lika. Prövat bla Oryx, Hornady sst, norma tipstrike m m. Inte helt nöjd, tyvärr! Vad säger expertisen? Kom gärna m förslag😊

Dahla

Alla kulor fungerar, dom är dödliga allihop :D

Det går ju dock alltid att optimera utifrån de förhållanden som råder för dom egna jakterna.

Hur tätt behöver kulorna sitta i tavlan för det maximala avståndet du kan tänka dig att avlossa skott på mot friska djur?

Pratar vi drevjakt eller jakt vid belyst åtel om natten med fullgott stöd?

tecno

Testa MEGA

• Like 2

hs_merkel

Partition

• Thanks 1

karelsk blandning

Vilken kaliber?

Är det inte bara ta en kula som släpper lite splitter och bly runtomkring sig om det är flyktsträcka du vill ha ner. 

Mulle mek

Hornady rundnos i interlock utförande i 220 grains i 30-06 är en bra grisstoppare, i alla fall på åteln.

Längsta flyktsträckan på ca 25 grisar är 1 meter😁

Provade motsvarande woodisar fast boundad då var det ett par grisar som gick dom där förargliga 30 -40 meter som gör att dom blir svåra att hitta då det är mycket  ungskog/plantering runt åteln.

sidelock

Vilken kaliber och vikt talar vi om?

Vad har vulcan gjort som de övriga du testat inte lyckas med?

Grytgrävarn
12 hours ago Dahla sa:

Alla kulor fungerar, dom är dödliga allihop 

Det går ju dock alltid att optimera utifrån de förhållanden som råder för dom egna jakterna.

Hur tätt behöver kulorna sitta i tavlan för det maximala avståndet du kan tänka dig att avlossa skott på mot friska djur?

Pratar vi drevjakt eller jakt vid belyst åtel om natten med fullgott stöd?

Både ok, Vulkan har lagt på plats. Inte farligt sönder skjutet heller. Är framför allt flycktsträckan jag vill få ner. Mega har jag ingen bra erfarenhet av. Skjutit några grisar m den o nästan samtliga har gått ca80-100m. Kalibern i fråga är 308win😊

Grytgrävarn
6 hours ago karelsk blandning sa:

Vilken kaliber?

Är det inte bara ta en kula som släpper lite splitter och bly runtomkring sig om det är flyktsträcka du vill ha ner. 

308win, flyktsträckan jag vill få ner. Vulkan har mer eller mindre fått dom på stället. Tycker inte att de blir farligt sönderskjutet heller. Sköt en galt så sent som igår m Hornady SST 165gr. Gick en ganska styv bit.

Grytgrävarn
3 hours ago sidelock sa:

Vilken kaliber och vikt talar vi om?

Vad har vulcan gjort som de övriga du testat inte lyckas med?

Grytgrävarn
10 hours ago hs_merkel sa:

Partition

Har jag faktiskt inte prövat. Har du bra erfarenheter av den?

Grytgrävarn
4 hours ago Mulle mek sa:

Hornady rundnos i interlock utförande i 220 grains i 30-06 är en bra grisstoppare, i alla fall på åteln.

Längsta flyktsträckan på ca 25 grisar är 1 meter😁

Provade motsvarande woodisar fast boundad då var det ett par grisar som gick dom där förargliga 30 -40 meter som gör att dom blir svåra att hitta då det är mycket  ungskog/plantering runt åteln.

Låter intressant! Finns den fabriksladdad? Vilken vikt e det på dom i 308win?  Många frågor nu😲😂!

hs_merkel
31 minutes ago Grytgrävarn sa:

Har jag faktiskt inte prövat. Har du bra erfarenheter av den?

Två säsonger med den i 308win. Bra effekt.

Annars är BST min favorit. Eller 150grains  sst

• Like 1

Mulle mek
51 minutes ago Grytgrävarn sa:

Låter intressant! Finns den fabriksladdad? Vilken vikt e det på dom i 308win?  Många frågor nu😲😂!

Handladdar så jag har inte koll på köpe ammo. Men den finns som kula i 180 grains vet inte om man kan köpa färdigladdade.

Tror inte 308 klara att skjuta så tunga kulor som 220 grains, men jag kan ha fel där😉

TikkaKoski

Jag har skjutit gris med 6,5x55, .308, 8x57 och 30-06.

Skjutit med lapua mega, remington core-lokt, Sako hammerhead, norma nosler, oryx och vulkan, hornady interlock RN och SP. Och kanske nån mer jag inte minns nu.

Jag finner skottplacering bra mycket viktigare än kulvalet. Och med det sagt så har vissa kulor självklart lite mer potential att sänka grisen iom splitter och energiavlämning men..

En bra kula kan aldrig kompensera för dålig skottplacering.

Jag har sänkt gris med ovan nämnda kalibrar och kulor, men även fått flykt med samtliga.

När jag håller lite högre på bogen och gärna lite längre fram så stupar i stort sett alla. Touch mot underkant ryggraden sänker bra.

Håller jag bakom bogen så springer i stort sett alla, oftast, mer eller mindre.

Jag har hundar så flyktsträckor med skott bakom bogen stör mig inte.

• Like 2

TikkaKoski
55 minutes ago hs_merkel sa:

Eller 150grains  sst

Precis köpt ett par paket 150gr SST som jag ska prova framöver. Hört bra om den.

Dahla
2 hours ago TikkaKoski sa:

När jag håller lite högre på bogen och gärna lite längre fram så stupar i stort sett alla. Touch mot underkant ryggraden sänker bra.

Ja, karrén kan man offra för att få grisen på plats vilket är riktigt skönt i sista skjutljuset.

Jag använder bara bondade kulor och har sista åren bara använt oryx från 6,5x55 upp till 9,3x62 med gott resultat. Alla grisarna har fallit på platsen.

Grytgrävarn
8 hours ago Dahla sa:

Ja, karrén kan man offra för att få grisen på plats vilket är riktigt skönt i sista skjutljuset.

Jag använder bara bondade kulor och har sista åren bara använt oryx från 6,5x55 upp till 9,3x62 med gott resultat. Alla grisarna har fallit på platsen.

Brukar hålla lika, men dom senaste med SST har gått undan en bra bit. Får helt enkelt pröva mig fram. Tack så länge😊

hs_merkel
9 hours ago Grytgrävarn sa:

Brukar hålla lika, men dom senaste med SST har gått undan en bra bit. Får helt enkelt pröva mig fram. Tack så länge😊

För lite krut!

tecno
9 hours ago Grytgrävarn sa:

Brukar hålla lika

Så du menar att på banan så slår dessa lika som nåt annat? Vulkan?

Grytgrävarn
3 hours ago tecno sa:

Så du menar att på banan så slår dessa lika som nåt annat? Vulkan?

Nu e jag inte riktigt med? De jag menar är, att jag håller alltid lika på grisarna. På banan slår inte Vulkan lika m SST. Vulkan skjuter inte bra.😊

tecno

Så du håller inte lika på skjutbana då? Är det så det ska uppfattas?

Är du inskjuten på SST eller inte?

sidelock
43 minutes ago Grytgrävarn sa:

Nu e jag inte riktigt med? De jag menar är, att jag håller alltid lika på grisarna. På banan slår inte Vulkan lika m SST. Vulkan skjuter inte bra.😊

Fråga: skjuter vulkan lika nog och bra nog för att pilla in den på åtelhåll eller tom drevhåll?

Isf kan du ju använda den i de situationerna.

Joacim
På 2019-05-01 at 19:34 TikkaKoski sa:

Jag har skjutit gris med 6,5x55, .308, 8x57 och 30-06.

Skjutit med lapua mega, remington core-lokt, Sako hammerhead, norma nosler, oryx och vulkan, hornady interlock RN och SP. Och kanske nån mer jag inte minns nu.

Jag finner skottplacering bra mycket viktigare än kulvalet. Och med det sagt så har vissa kulor självklart lite mer potential att sänka grisen iom splitter och energiavlämning men..

En bra kula kan aldrig kompensera för dålig skottplacering.

Jag har sänkt gris med ovan nämnda kalibrar och kulor, men även fått flykt med samtliga.

Jag +1:ar allt ovan. Men det som är viktigast är skottplaceringen om man vill hålla ner flyktsträckan. Jag har än så länge kortast flyktsträcka på vildsvin med 6.5x55 - min favoritkula i just den kalibern är just Lapua Mega. I 8x57js har jag kört Accubond de senaste 3 grisarna med en total flyktsträcka av 0m. 

Tycker även att Sidelock nämner en tämligen viktig sak. Folk är helt fantastiskt snedvridna nuförtiden av alla som är så satans duktiga på att skjuta och posta sina träffbilder (det gör jag med ibland) trots att de bara ska jaga gris på åteln på 25-30m. Inte fan spelar där någon roll om bössan sprider 12mm eller 50mm på 100m? 

Mvh Joacim 

• Thanks 2

strävhår
2 hours ago Joacim sa:

Jag +1:ar allt ovan. Men det som är viktigast är skottplaceringen om man vill hålla ner flyktsträckan. Jag har än så länge kortast flyktsträcka på vildsvin med 6.5x55 - min favoritkula i just den kalibern är just Lapua Mega. I 8x57js har jag kört Accubond de senaste 3 grisarna med en total flyktsträcka av 0m. 

Tycker även att Sidelock nämner en tämligen viktig sak. Folk är helt fantastiskt snedvridna nuförtiden av alla som är så satans duktiga på att skjuta och posta sina träffbilder (det gör jag med ibland) trots att de bara ska jaga gris på åteln på 25-30m. Inte fan spelar där någon roll om bössan sprider 12mm eller 50mm på 100m? 

Mvh Joacim 

Ändå bommas det på åtlarna 😁

• Like 1