Publicerat Maj 2, 20197 yr Detta är en populär post. 2 hours ago Joacim sa: Jag +1:ar allt ovan. Men det som är viktigast är skottplaceringen om man vill hålla ner flyktsträckan. Jag har än så länge kortast flyktsträcka på vildsvin med 6.5x55 - min favoritkula i just den kalibern är just Lapua Mega. I 8x57js har jag kört Accubond de senaste 3 grisarna med en total flyktsträcka av 0m. Tycker även att Sidelock nämner en tämligen viktig sak. Folk är helt fantastiskt snedvridna nuförtiden av alla som är så satans duktiga på att skjuta och posta sina träffbilder (det gör jag med ibland) trots att de bara ska jaga gris på åteln på 25-30m. Inte fan spelar där någon roll om bössan sprider 12mm eller 50mm på 100m? Mvh Joacim Jag är svinbra på att kasta sten i glashus. Därför gör jag det igen! Skottplacering är viktig, men vad som är än viktigare är jaktskotten man väljer att ta. Media, social sådan, haussar upp något magiskt mycket och det fälls vilt till höger och vänster. Välj rätt lägen säger jag, där förmågan att ta det dödande skottet enligt de premisser vi förbundit oss att göra blir det centrala. Då dör viltet som det ska, oavsett kula, om vi håller oss inom de ramar som gäller för jaktbara viltslag. Visst, vilt dör även av andra kulor, lättare kulor, men beroende av kaliber så ställer detta även högre krav på jägaren att bedöma och förvalta aktuellt läge. En splitterbomb till kula kvittar om skottet sitter illa. Leder möjligen bara till lidande, och kanske för en något kortare stunds lidande än en hårdare kulkonstruktion som placeras på samma ställe. Oaktat så är det valen av läge vi ska vara petiga med. Vilt kan förflytta sig efter att de blivit träffade. Det är normalt. Sen är jag smärtsamt medveten om att ovetskapen när ett vilt inte ligger kvar på skottplatsen är besvärlig. Förvisso kan allt hända, sådan är verkligheten vi har att förhålla oss till i och med att vi jagar levande varelser, vilka när som helst kan få för sig att göra något oväntat, och där kom vi åter till läget vi valt/ väljer att ta. Vi skjuter alla olika bra/bättre, sämre eller hellre och däri gäller det att välja. Åtta millimeter eller trettio kvittar för viltet. Vår uppgift är att på kortast möjliga tid komma till ett bra avslut utan onödigt lidande, oavsett vilt. Mängden vilt som fälls är inte det väsentliga. För att ta ett exempel och ge lite perspektiv. På en drevjakt skadsköt en passgranne till mig en dovhind som kom lunkande ut från en plantering. Ett skott genom ett av bakbenen varpå hinden tog fart och sprang så fort den förmådde. Hinden fälldes halvminuten senare av en annan passskytt. På styvt håll med två skott. Båda träffarna var av typen som leder till oundviklig bloduttömning, men satt i olika delar av kroppen framför dovhindens mellangärde. Samma passkytt som skadsköt hinden fällde sen en hare, i samma pass. Skillnaden i läge att förvalta var att haren skuttade ur samma plantering och stannade upp. Haren föll på stället rakt ned. Poängen är förmågan och att välja rätt läge utifrån sin förmåga och därefter rätt läge att förvalta. Båda vilten påsköts med samma kulvariant, från samma ammunitionsask som köpts över disk hos en vapenhandlare, och sköts ur ett äldre svensktillverkat jaktvapen i en av de vanligaste förekommande kalibrarna... /M
Publicerat Maj 3, 20197 yr 6 hours ago strävhår sa: Ändå bommas det på åtlarna ? Så är det förståss och det tror jag har mycket och göra med att desto kortare avstånd, desto högre svansföring och mer "superman" blir folk - det spelar sällan någon roll om man skjuter 12 eller 50mm träffbilder, dom finns i alla led. Jag sköt mina första 10-12st åtelgrisar med en skottplacering ungefär mitt i grisen höjdmässigt, rakt upp i bogen och 10-12cm fram vilket alltid gav knall-fall. Har dock omvärderat det där på senare år och håller mig istället mitt i bogen, mitt i grisen i höjd - det ger i regel samma utfall och där har jag mer vingelmån.
Publicerat Maj 3, 20197 yr På 2019-05-01 at 07:16 tecno sa: Testa MEGA Sekunderar detta. Jag jagade mycket med Vulkan på 80- och början av 90-talet. Sen Lapua Mega. I 308 win och 30-06. Tycker de liknande varandra i effekt i mångt och mycket. *edit* ...såg nu att du har annan erfarenhet...och sanning att säga har jag ju inte jagat gris med nån av kulorna (fanns ju knappt på den tiden)...enbart rådjur och älg...och där var de likvärdiga
Publicerat Maj 6, 20197 yr Slår som vanligt ett slag för Hammerhead 11,7 gr i 308. 2 grisar och en älg har sprungit en bit, men under 100m. Resten, runt 40 djur, har dött inom några meter. Några är väl kotträffar men de flesta hjärt/lung. Hammerhead är lite elak på nära håll särskilt i mindre djur, men de dör bra. Sårkanal och blödning i älg är rätt snygg.