Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på blöt/ riktigt slö kula i 22 lr?

Featured Replies

Publicerat

Tjena! har fått ett erbjudande om att jaga lite duvor i en foderlagringslokal, om jag fixar fram jäkligt slöa eller blöta kulor, så att inte kulan går igen taket  ::) Så om nån har nåt tips på nån bra ammo så är jag väldigt tacksam :) Misstänker att subsonic går igenom, nämligen. Mvh Micke

Publicerat

Den här stora ladugården vid Löhammar månde?

Vad är det för tak?

Japp subsonic smäller igenom duva och tak. Det finns ett alternativ med lite olika variationer, har hittat en 22 long patron där de petat i en 22-kort kula. CCI har dem, Remington likaså samt RWS har jag sett med. Dessa är löjligt slöa men svåra att skjuta med, jag har aldrig fått dem att skjuta bra i någon bössa. Räkna med att du får jaga ikapp ett antal duvor som är halvdöda. Försök få tag på dem och provskjut. Ruskigt noga att avständen stämmer då de går sakta som f-n och testar du på lite längre håll, typ 50 m om du är inskjuten på 20 så kommer kulan att droppa.

Sköt en mås på en lampa i Norrtälje för några år sedan, träffade klockrent men måsen stod kvar!! Sakta sakta la den sig till rätta som om den skulle ruva där på lampan och sen la han ned huvudet och dog!

Träffar man bra så tycker jag den är bra men som sagt, inte fått den att skjuta bra. Ofta finns takbjälkar och annat som man kan skjuta mot och då brukar det vara rätt lugnt.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ok! Nej det är inte lagårn i löhammar, utan där de tar mat till automaterna, vid verkstaden där. Men vid löhammar är det en hel del fågel oxå sägs det ;D Vet du vem som säljer nån av dom sorterna du nämde? Tänkte om nån i närheten hade. Annars kanske Jaktaffär´n i harg kan ta hem dom. Ska kolla upp det. Tack så länge :) EDIT kan en sån här funka tro http://cci-ammunition.com/ballistics/detail.aspx?loadNo=0038 kanske till och med var den du prata om? ???

Publicerat
  • Författare

Hur funkar det att skjuta 22 short i 22 lr? Fick rekommendation om det i ett annat forum. Går kulorna igenom duvan, eller är det riskfritt? Blir det problem med bly i patronläget? Fan vad mycket jag frågar känns det som ;D Mvh Micke

Publicerat

Men 22zimmer borde funka :D

Publicerat

Japp där har du rätt kula, en av sorterna. Ring Staffan i Uppsala och kolla om de har, sist jag hade så fanns det inte. Remington hade ngt som hette CeeBees och det är samma koncept som CCI patronen du funnit.

Ok då vet jag vart du ska jaga  ;D

Ta en kronhjort när du ändå är där!

De har 22 Zimmer tror jag inte är så bra, det är en 22 long kula dvs rätt hög kulvikt vilket ger genomslag och elände.. Dock, är inte det där en träbyggnad? Isf borde det finnas takbjälkar och prylar som stoppar kulorna..

Marcus kan säkert ta hem dem men kolla vad han ska ha för dem när det är dags att köpa innan du beställer..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Bra! Då vet jag vad jag ska leta efter :) Hittar jag nåt får jag la köpa på mig några askar så det räcker ett tag  ;D Och ja, det är trätak där men farsan sa att jag var tvungen att ha nån patron som inte gick igenom taket, rules are rules ::);) Mvh Micke

Publicerat

winchester subsonic är nog den blötaste kulan i 22lr jag testat, zimmern borde funka hyfsat, är det riktig kort håll så finns det ju dunst hagel med...

Publicerat

Låter som du har förutsättningarna för att få licens på en luftbössa för skyddsjakt, vore inte det ett alternativ?

Att jaga med 22:an med halvslöa laddningar låter sisådär :-

Fyller du förutsättningarna så har du ju möjlighet att utöka garderoben med en bössa som inte belastar dina jaktvapen?

Bara en tanke...

Publicerat
  • Författare
Låter som du har förutsättningarna för att få licens på en luftbössa för skyddsjakt, vore inte det ett alternativ?

Att jaga med 22:an med halvslöa laddningar låter sisådär :-

Fyller du förutsättningarna så har du ju möjlighet att utöka garderoben med en bössa som inte belastar dina jaktvapen?

Bara en tanke...

Jo, har oxå tänkt tanken faktiskt... Men det här är nog främst ett säsongsjobb, och som fattig student så har jag inte råd med fler bössor för tillfället. :- Hade tänkt att jobba ihop till en studsare i sommar och då blir det nog inte mycke pengar över heller ??? Mvh Micke
Publicerat
Bra! Då vet jag vad jag ska leta efter :) Hittar jag nåt får jag la köpa på mig några askar så det räcker ett tag  ;D Och ja, det är trätak där men farsan sa att jag var tvungen att ha nån patron som inte gick igenom taket, rules are rules ::);) Mvh Micke

Passa dig lite där, köp en ask och testa först. Många av dessa plugg skjuter illa så det vore surt att köpa på sig för mycket. Man kan iofs alltid avliva i fälla med dem.. Bry sig inte så mycket om vad farsan säger, det är det iaf ingen annan som gör  ;D ;D ;D

Skämt osido, kolla noga hur taket ser ut. Går det att skjuta mot bjälkar osv? Jag har ett tunnt plåttak på ena stället där jag skjuter och det går rätt ok om man knallar runt lite så man får bra kulfång. Sen ska du skjuta där på kvällen då det är absolut mörkt för då ser inte duvorna att flyga ut så då kan du skjuta alla som finns där.

Ska ev dit på tisdag igen, vet vilken byggnad du far efter så jag kan titta till den om jag kommer dit.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Passa dig lite där, köp en ask och testa först. Många av dessa plugg skjuter illa så det vore surt att köpa på sig för mycket. Man kan iofs alltid avliva i fälla med dem.. Bry sig inte så mycket om vad farsan säger, det är det iaf ingen annan som gör  ;D ;D ;D

Skämt osido, kolla noga hur taket ser ut. Går det att skjuta mot bjälkar osv? Jag har ett tunnt plåttak på ena stället där jag skjuter och det går rätt ok om man knallar runt lite så man får bra kulfång. Sen ska du skjuta där på kvällen då det är absolut mörkt för då ser inte duvorna att flyga ut så då kan du skjuta alla som finns där.

Ska ev dit på tisdag igen, vet vilken byggnad du far efter så jag kan titta till den om jag kommer dit.

Mvh!

;D Nee hade väl inte tänkt köpa på mig ett helt lager direkt ;) ;D Skulle tro att det finns en del bjälkar och sånt, eftersom byggnaden är rätt gammal. Ska kolla om ja hittar nå skott på svantes. Dom skotten låter inte så mycke direkt va? Mvh
Publicerat

Nej de är ruskigt diskreta.. Ska rota lite här hemma, tror jag har slut, men hittar jag ngr så kan du få dem. Om jag kommer ihåg det så fixar jag det till på tisdag..om jag åkter dit, vet inte än. Ev så skulle du kunna få låna min 22.a med dämpare o shurefire.. risken är att du blir beroende dock men det är väl lugnt, din far köper nog en ny bössa åt dej  ;D

Mvh!

Publicerat

prova skjuta med flobert 22:a det funkade i  min 22 som jag hadde den går fruktans värt sakta och du behöver inte vara orolig för genom skott

samme

Publicerat

Flobert.. känner igen detta.. är de megaslöa? En kompis testade en patron en gång, vi skulle avliva två katter i fälla och han tog en patron som han hade till avlivning av mink i fälla. Satte upp en stålplat och sköt och märket såg rätt bra ut så han laddade igen och sköt katten i skallen. Det gick inget bra alls, kan säga att det var tur att jag laddat min bössa med med kraftigare patron för katten vart möjligen lite bedövad men iövrigt så var den tveklöst vid liv  :-[

Det var en 22lr patron med en rundkula ipetad i fram, är det denna "flobert"?

Isf så kan det bli knepigt, är patronen FÖR slö så blir det en massa skammade duvor som kutar runt på golvet i bästa fall. I värsta fall så hittar de något ställe i taket där de kan krypa in och då blir det rejäla problem!

Jag tror att det aktuella taket fixar en vanlig subsonic plugg, duvorna sitter stilla och det är ingen stress så man kan alltid välja varifrån man vill skjuta osv och på så sätt se till att taket klarar sig. Fördelen är att du får en väldigt död duva som dimper ned.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Hmm, inte lätt det här :- Vill ju ha en kula som dödar bra men ändå inte låter för mycket :- Handlaren i Östhammar hade inga Cb longs iaf, men hon sa nog att hon hade Stinger tre-fyra gånger ;D Tror oxå det funkar med subsonics men det är regeringen som bestämmer ::) Tror han iaf ;) ;D ;D

Publicerat

Hälsa Regeringen från mej att Subsonic med hålspets som skjuter bra i din bössa samt ditt omdöme är försäkring som räcker för att mula duvorna bra samt undvika hål i taket! Du kan ju provskjuta mot ngr plankor så får du kläm på hur pass mycket kraft det är i kulorna.. sen kanske det kan gå att skjuta duvorna utanför byggnaden då de sitter på taket?

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Hälsa Regeringen från mej att Subsonic med hålspets som skjuter bra i din bössa samt ditt omdöme är försäkring som räcker för att mula duvorna bra samt undvika hål i taket! Du kan ju provskjuta mot ngr plankor så får du kläm på hur pass mycket kraft det är i kulorna.. sen kanske det kan gå att skjuta duvorna utanför byggnaden då de sitter på taket?

Mvh!

Ska hälsa han det :) Borde finnas nån balk bakom nån duva tycker man ;) Tror dock inte att det är så lätt att komma åt dom på taket, skygga som f*n :- Ska luska runt lite, har ännu inte hittat en subsonic som skjuter riktigt bra i min bössa. Tack så länge Mvh
Publicerat
Flobert.. känner igen detta.. är de megaslöa? En kompis testade en patron en gång, vi skulle avliva två katter i fälla och han tog en patron som han hade till avlivning av mink i fälla. Satte upp en stålplat och sköt och märket såg rätt bra ut så han laddade igen och sköt katten i skallen. Det gick inget bra alls, kan säga att det var tur att jag laddat min bössa med med kraftigare patron för katten vart möjligen lite bedövad men iövrigt så var den tveklöst vid liv  :-[

Det var en 22lr patron med en rundkula ipetad i fram, är det denna "flobert"?

Japp Flobert är en blyrund/spetskula som endast drivs av tändsatsen, liksom samme har jag använt denna med framgång på speciella jobb dock upplever jag att maxavståndet är runt 10m.

Skott bör dock inte tas framifrån,endast från sidorna och bakifrån=dödar mycket bra. Lite vingflax kan det bli men i jämförelse mot att kulfång knapp behövs så är det värt det.

Du lär garanterat inte skjuta sönder någonting.

/Micke

Publicerat
Handlaren i Östhammar hade inga Cb longs iaf, men hon sa nog att hon hade Stinger tre-fyra gånger ;D

Polskan....snacka med Marcus istället ;D Fantastisk kvinna dock, hon vet exakt vilka kalibrar jag har och vilka bössor, fast jag aldrig köpt en bössa där..minne som en häst :)

Publicerat

Alicia eller nåt ditåt är det va?

Hon har järnkoll , det gäller att komma strax innan stängning annars kan man få lyssna ganska länge på både det ena och det andra ;D ;D

Publicerat
  • Författare
Japp Flobert är en blyrund/spetskula som endast drivs av tändsatsen, liksom samme har jag använt denna med framgång på speciella jobb dock upplever jag att maxavståndet är runt 10m.

Skott bör dock inte tas framifrån,endast från sidorna och bakifrån=dödar mycket bra. Lite vingflax kan det bli men i jämförelse mot att kulfång knapp behövs så är det värt det.

Du lär garanterat inte skjuta sönder någonting.

/Micke

Alicia eller nåt ditåt är det va?

Hon har järnkoll , det gäller att komma strax innan stängning annars kan man få lyssna ganska länge på både det ena och det andra ;D ;D

Ja minnet är det inge fel på hos henne ;) Köpte båda mina 22:or där :) Jaja, har snackat med farsan om hur ladan ser ut i taket, och det verkar inte funka med subs :- Duorna sitter på balken med taket ovanför sig :- blir nog knepigt.. mvh
  • 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Dax att ruska liv i den här gamla tråden nu :D Åkte bort till ladan idag med farsan och skulle se om dom var hemma. Jodå, hemma var dom ;D Laddade bössorna med .22 short och .22 flobert(tack samme ;D) Hade skottställt halvauton på 15 meter med short-patronerna, och pumpen likaså, verkade vara lagom och det var det :). Tolv duvor blev det idag, så det blir duvbröst till midda ikväll ;D Båda patronsorterna funkade faktiskt bra men det som slog mig var att flobertarna hade en mera snärtig knall än short-patronerna. Vi hade med oss vostehn bort idag så att han fick apportera dom, bra träning :) Sen vart det slut på duvor och nästan slut på skott(sköt inte upp alla skott på duvorna, gick åt några vid inskjutningen oxå ;D) Sen tog vi en tur på bruket o kollade efter kråkfåglar och på vägen tillbaka satt det sju nya duvor på taket på ladan :D Får väl ta ett nytt race nån gång snart igen :) Ska köpa mer .22 short tror jag faktiskt, lokale handlaren har hemma nu, och det kan ju vara bra att ha ;) ;D Alltid kul att kunna hjälpa till, verkar som dom har många duvor vid storlagårn ::):D

post-891-1170523763_thumb.jpg

Publicerat

Kul! Tog ni inte en sväng bort till Fasanbacken???? Där lär du kunna skjuta dej trött..

Förövrigt stod det klart för mej att jag under rätt lång tid förväxlat dej med din bror, ren tur att jag inte skämde ut mej förra helgen då bror din var med och körde lastare på jakten...

Mvh!