Publicerat September 5, 20223 yr Just now lsjonsson sa: Jaha det kan man göra. Jo det har nog hänt på mer än ett ställe där det vart såna restriktioner. Ja sa då på morgon att jag skjuter det som kommer och är det ko kalv så blir det nog alltihop tyvärr. Ingen ide spara när inte alla gör det.
Publicerat September 5, 20223 yr 1 hour ago lsjonsson sa: -2,3 o dimma på morgonen efter vägen t passet vid 6.30. Nu sol o lite varmare. Svensk Jakt är på besök o gör ett reportage om vårat jaktlag. 3 olika ståndskall sjunger i skogen just nu, så vi får hoppas att det är någon skjutbar älg. Här hade vi första frosten i morse, det ska bli intressant att se hur vädret ser ut på torsdag när vi har vår premiär, hoppas bara att det inte blir alltför varmt i alla fall.
Publicerat September 5, 20223 yr 1 hour ago karelsk blandning sa: Jo det har nog hänt på mer än ett ställe där det vart såna restriktioner. Ja sa då på morgon att jag skjuter det som kommer och är det ko kalv så blir det nog alltihop tyvärr. Ingen ide spara när inte alla gör det. Hos oss har vi koförbud på kalvförande ko, dvs att när kalven är skjuten får kon inte skjutas. Gäller ju förstås bara i den såten och just då, dvs fri lejd ut ur såten, så risken är ju tyvärr rätt stor att den skjuts på en annan såt/dag. Vårt område är delat av E4an och vi får skjuta max 2 kor på varje sida per säsong innan det blir generellt koförbud.
Publicerat September 5, 20223 yr 1 hour ago KJE81 sa: Hos oss har vi koförbud på kalvförande ko, dvs att när kalven är skjuten får kon inte skjutas. Gäller ju förstås bara i den såten och just då, dvs fri lejd ut ur såten, så risken är ju tyvärr rätt stor att den skjuts på en annan såt/dag. Vårt område är delat av E4an och vi får skjuta max 2 kor på varje sida per säsong innan det blir generellt koförbud. Jag brukar normalt alltid släppa kon efter att skjutit kalven men kommer inte göra det i år där i laget. För andra har satt i system att försöka skjuta bägge eller att jaga kon efter kalven blivit skjuten. Så då är det lika bra skjuta bägge direkt.
Publicerat September 5, 20223 yr Idag längtar jag! Blir älgjakt i Oktober 8e,9e på ett ställe och sen 10-13e på hemmamarken. 6 dagar i sträck, bara älgjakt, trevligt som fasen.
Publicerat September 5, 20223 yr Författare Detta är en populär post. Det blev inget skjutit under fm. 3 kor m enkelkalv. När det blev varmare o solen kom fram så vaknade jordgetingarna till liv o en riktigt tjurig en gav mig ett stick till h om ögat. Numera är man sponsrad av Svensk Jakt. Ny såt efter lunchen är intagen.
Publicerat September 5, 20223 yr Detta var ju rätt härligt ändå. https://svenskjakt.se/start/nyhet/hundraaringen-som-klev-ut-genom-dorren-for-att-jaga-alg/
Publicerat September 5, 20223 yr Författare 48 minutes ago exabit sa: Är det Klabbarparn som håller i kameran eller? Vad syftar du på då Kronblom???
Publicerat September 5, 20223 yr Författare Älgarna kvar i skogen! Nya upptag i em. där det drog ut mot Kosjärvsträsket o norr ut in mot grannmarken. Nytt upptag på hemvägen av ena hunden men då beslutade jaktledaren att avbryta så att det inte skulle sluta illa på något sätt. Typ skadeskjutning är ju ingen höjdare den här tiden. Vi har varit 21 varav 5 hundförare på fm o 4 på em. Nya tag imorgon!
Publicerat September 6, 20223 yr Författare Detta är en populär post. Ny jaktdag o nya friska insatser. +8 efter vägen till passet, mulet o svag nordan. Skitjakt!
Publicerat September 6, 20223 yr Författare Stolpe ut fram till lunch. Flera älgar på synliga. För långt avstånd tyckte en som hade 4 älgar på sitt pass vid 2 olika tillfällen under fm. Det var visst runt 200 m från hennes torn och det ska hon säga som sköt en älg för x år sedan rakt i halskotpelaren på ca 100 m. Hon hade vid det tillfället en lucka på ca 1 m2 där älgen blottade en del av huvud o hela halsen. Efter lunch så bröt jaktledaren så får älgarna och jyckarna ladda batterierna till torsdag.
Publicerat September 7, 20223 yr Hade en 6 pinnare som kom ut på vägen där jag stannade när han med hund gick ner i området igår. Skymtade hunden först i dikes kanten sen hoppade älg och hund ut samtidigt och kommer längs vägen mot mig, hunden rakt bakom älgen. När dom sen vinklade av så var hunden på baksidan älgen. Fanns ett litet läge just när dom gick in i skogen på andra sidan vägen. Men när det är andras hundar så blir jag än mer nogrann att det inte ska kunna hända nånting som jag orsakar. Hade det vart min hund som kom med älgen hade den troligen stannat där i dikes kanten. Hundarna lever farlig när dom kommer mot någon som är skjutglada, för det fanns hur många lägen som helst att skjuta älgen om man inte hade tänkt på hunden. Nå släppte en stor 8 pinnare dagen före när det prövades jaga björn med en skit hund. Tydligen för att rasen heter karelsk björnhund så tror ägarna att det är hundar som jagar björn.
Publicerat September 7, 20223 yr Detta är en populär post. 23 hours ago lsjonsson sa: ....För långt avstånd tyckte en som hade 4 älgar på sitt pass vid 2 olika tillfällen under fm. Det var visst runt 200 m från hennes torn och det ska hon säga som sköt en älg för x år sedan rakt i halskotpelaren på ca 100 m. Hon hade vid det tillfället en lucka på ca 1 m2 där älgen blottade en del av huvud o hela halsen. Efter lunch så bröt jaktledaren så får älgarna och jyckarna ladda batterierna till torsdag. Anar jag att du surar för att hon valde att inte skjuta nu medans hon sköt tidigare vid ett trängre läge? Gnällgubbe, känns det inte rätt så känns det inte rätt
Publicerat September 7, 20223 yr 23 hours ago lsjonsson sa: Stolpe ut fram till lunch. Flera älgar på synliga. För långt avstånd tyckte en som hade 4 älgar på sitt pass vid 2 olika tillfällen under fm. Det var visst runt 200 m från hennes torn och det ska hon säga som sköt en älg för x år sedan rakt i halskotpelaren på ca 100 m. Hon hade vid det tillfället en lucka på ca 1 m2 där älgen blottade en del av huvud o hela halsen. Efter lunch så bröt jaktledaren så får älgarna och jyckarna ladda batterierna till torsdag. Korv är gott!
Publicerat September 7, 20223 yr Författare 25 minutes ago Hipshot sa: Anar jag att du surar för att hon valde att inte skjuta nu medans hon sköt tidigare vid ett trängre läge? Gnällgubbe, känns det inte rätt så känns det inte rätt Du behöver aldrig ett skott som du aldrig har avlossat! Jag surar inte för det hippen! Vvo har en regel som säger: Ett skott mot en älg även om det är en ren bom så räknas det som en skjuten älg och markägarna ska ha fällavgift för den älgen också. Många är sneda på det en regeln. Är det något mer vvo här på forumet som har en likadan eller liknande regel inskriven i ert vvo???
Publicerat September 7, 20223 yr Författare 26 minutes ago hs_merkel sa: Korv är gott! En del äter korv och Jonsson har äter hemmagjorda köttfärsbiffar på förra årets älgfärs. Jag gjorde köttfärsbiffar på ca 2,5 kg älgfärs här för ett tag sedan. Ändå har jag kvar ca 5 kg älgfärs från förra året. Kock i lumpen, kock hemma!
Publicerat September 8, 20223 yr Detta är en populär post. Premiär hos oss idag, -1 grad soligt och två hundar med älgkontakt, det verkar lovande 🙂 Inleder med frukost i tornet😋
Publicerat September 8, 20223 yr 31 minutes ago KJE81 sa: Premiär hos oss idag, -1 grad soligt och två hundar med älgkontakt, det verkar lovande 🙂 Inleder med frukost i tornet😋 Med sån bössa och frukost i tornet så hade man inte själv platsa där.
Publicerat September 8, 20223 yr 12 hours ago lsjonsson sa: Du behöver aldrig ett skott som du aldrig har avlossat! Jag surar inte för det hippen! Vvo har en regel som säger: Ett skott mot en älg även om det är en ren bom så räknas det som en skjuten älg och markägarna ska ha fällavgift för den älgen också. Många är sneda på det en regeln. Är det något mer vvo här på forumet som har en likadan eller liknande regel inskriven i ert vvo??? Ett avlossat skott behöver man aldrig ångra, det kan ta bättre än man trott. Står nånting liknande där jag är och jag var spåra en älg men det blev klassat som en bom. Gick att handspåra älgen drygt 200m innan den gick ihop med kon igen och efter det spårade jag 500m stötte troligen en annan ensam älg. Började om och kom till samma ställe och vidare 300m till över en väg. Började om tredje gången och kom dit 500m bort på samma ställe, vinklade och spårade ut till en annan väg och visade sig att det kommit in 2andra djur i området jag spårade. Så jag klassade det som en bom men kan inte garantera nånting och sa det direkt om dom vill vara helt säker måste dom ta en annan hund. Men just att det var en kalv och att det gick spåra drygt 200m före dom gick ihop och det inte kommit något blod på den sträckan. Hade det funnits blod hade jag släppt men kändes onödigt när det var så många andra älgar just där, hunden hade garanterat tagit första bästa.
Publicerat September 8, 20223 yr Författare 42 minutes ago KJE81 sa: Premiär hos oss idag, -1 grad soligt och två hundar med älgkontakt, det verkar lovande 🙂 Inleder med frukost i tornet😋 Har du tömt kylskåpet innan du for?
Publicerat September 8, 20223 yr Författare 1 minute ago karelsk blandning sa: Ett avlossat skott behöver man aldrig ångra, det kan ta bättre än man trott. Står nånting liknande där jag är och jag var spåra en älg men det blev klassat som en bom. Gick att handspåra älgen drygt 200m innan den gick ihop med kon igen och efter det spårade jag 500m stötte troligen en annan ensam älg. Började om och kom till samma ställe och vidare 300m till över en väg. Började om tredje gången och kom dit 500m bort på samma ställe, vinklade och spårade ut till en annan väg och visade sig att det kommit in 2andra djur i området jag spårade. Så jag klassade det som en bom men kan inte garantera nånting och sa det direkt om dom vill vara helt säker måste dom ta en annan hund. Men just att det var en kalv och att det gick spåra drygt 200m före dom gick ihop och det inte kommit något blod på den sträckan. Hade det funnits blod hade jag släppt men kändes onödigt när det var så många andra älgar just där, hunden hade garanterat tagit första bästa. Tack! Sä var det!
Publicerat September 8, 20223 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Har du tömt kylskåpet innan du for? Haha😁 Mm, man skulle kunna tro det, men när man åker ut redan halv fem så tänkte jag att det var klokast att ta frukosten i tornet 😀
Publicerat September 8, 20223 yr Författare 47 minutes ago KJE81 sa: Haha😁 Mm, man skulle kunna tro det, men när man åker ut redan halv fem så tänkte jag att det var klokast att ta frukosten i tornet 😀 Ja, verkligen! Åker du på pass 4.30? Här är dom morgontrötta när vi samlas kl 6. Jag måste få i mig frukost efter det att jag har stigit upp. En djuptalltik A-fil, blåbär o flingor o därefter 3-4 koppar kaffe.