Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• Markuslindstrom
      By Markuslindstrom
      Jag ska börja och säga att jag är helt novis och söker tips och inspiration. 
      Jag har tänkt bygga upp en åtel där jag ska stödfodra vildsvin och sen kunna sitta och vaka några ggr per år. 
      Jag behöver nu allt matnyttigt tips jag kan få, hur jag ska tänka i mitt uppbyggande av åteln.
      Vad för utrustning och vad man ska tänka på när man väljer spridare,belysning , batterier, val av foder, hur man ska koppla för bästa sätt.
      Ja enkelt sagt jag behöver tips på allt så vad ni än kommer med så är jag tacksam.  
    • Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Haloj på er!

Sitter o kikar runt för ett allround sikte till min första klass 1'a som har kommit hem (nykär),
      Jag kollade förut på 2-10x50 och 2.5-15x50 sikten och de som är där omkring, då jag ej är den med tätast plånbok och tänkte skaffa ett sikte som jag kan ha till lite allt möjligt.
      Mitt första vilt lär garanterat vara gris eller rådjur, så vak eller pyrsch är det som står högst upp på sannolikhetstabellen.

Min fråga är dels denna, vad har ni andra för erfarenhet om 10x zoom växling? för jag har tittat på ett nikkon stirling c-more 2-20x44, och det borde väl funka på dels korta som redigt långa håll?
      Samt, är x44 tillräckligt för att kunna se väl i skymning och när solen ej ligger på ? (är 25 med perfekt syn) eller borde man ha minst x50 i ockular ?
      Tack på förhand:
      Richard
Sign in to follow this  
Robin Johnsson

vilket kikarsikte är mest prisvär?

Recommended Posts

Robin Johnsson

Hej jag går i tankarna att skaffa mig ett belyst kikarsikte.
jag kommer använda den mkt till åtel/vakjakt
har varit inne på Zeiss conquest v4 3-12x56. Är den värd pengarna eller finns det mer prisvärda sikten? 

Ken1

Rekomenderar minox eller delta. Enligt mej både bättre och billigare. 

• Like 2

Mad Mike

Instämmer helt! Det är svårt att hitta något mer prisvärt än Minox eller Delta.

Känner man för att lägga till en liten slant till så har vi Steiner som är ytterligare snäppet vassare.

/Mike

• Like 2

Laban

Meopta R1 3-12x56 är ett fantastiskt prisvärt vaksikte!

• Like 1

Dansken
13 minutes ago Laban sa:

Meopta R1 3-12x56 är ett fantastiskt prisvärt vaksikte!

Har inte Hylte den på reapris ?

• Like 1

hs_merkel

Steiner eller meopta om du ska köpa nytt. V4 vet jag inget om?

Beggat? Zeiss

Köpte en begad Zeiss classic 2,5-10x50 för 5500:- hade med den ut och jämförde mot Deltan 2,5-15x56. När man fick dessa bredvid sig så var skillnaden radikal. Man kanske ser lika länge i båda? Men det man ser är klarar i Zeissen och konturerna är tydligare. Sen gillar jag Zeiss belysning då den är steglös. Inte som Delta, meopta, Steiner med flera att det det är olika steg. 

Så min röst faller på Zeiss. 

• Like 1

json

En begagnad Swarovski PVI-2 / Z4  2,5-10x56 eller 3-12x50.

Dessa fås i regel runt eller under 10000:- och sett till priset och den optiken så är det helt klart bland det mest prisvärda man kan få tag på alternativt ovan nämnda Zeiss.

• Like 1

Laban
18 hours ago Dansken sa:

Har inte Hylte den på reapris ?

Hittade inte den där, bara R2. Men den finns ju på många ställen. Annars finns dom att hitta begagnade också för 5-6 tusen. Svårslaget.

• Like 1

Joacim
6 hours ago json sa:

En begagnad Swarovski PVI-2 / Z4  2,5-10x56 eller 3-12x50.

Dessa fås i regel runt eller under 10000:- och sett till priset och den optiken så är det helt klart bland det mest prisvärda man kan få tag på alternativt ovan nämnda Zeiss.

Gillar man inte medförstorat så går dock båda dessa bort. Jag personligen är allergisk mot medförstorande riktmedel och det kvittar hur bra optiken är när irritationen över riktmedlet tar överhand. 

Ytterliggare en aspekt att tänka på. 

• Like 2

json
17 hours ago Joacim sa:

Gillar man inte medförstorat så går dock båda dessa bort. Jag personligen är allergisk mot medförstorande riktmedel och det kvittar hur bra optiken är när irritationen över riktmedlet tar överhand. 

Ytterliggare en aspekt att tänka på. 

Både PVI-2 och Z4 är icke medförstorande. Den finns också som PVI-1 och den är medförstorande.

Dansken

Då jag "hittade" Helia var det liksom att hitta "hem"
Riktmedlen och färgerna passade liksom till mina gubb ögon
Sånt upplever vi säkert olika med olika ögon

• Thanks 1

Joacim
1 hour ago json sa:

Både PVI-2 och Z4 är icke medförstorande. Den finns också som PVI-1 och den är medförstorande.

Ok, sorry fel av mig. Har bara haft PVI-1 själv då men kan inte med medförstorande.