Publicerat Augusti 6, 20196 yr Hejsan, jag tog jägarexamen för 3 år sedan. Försökte hitta något jaktlag att komma med i men det var lättare sagt än gjort. Hur som helst, med lite småflyt och visat intresse av fågeljakt så råkade jag komma över jakten på 135Ha åkermark utanför Skövde till en skälig peng. Då lantbrukaren ville ha hjälp med att hålla gässen borta. Vet att det är lite väl tätt inpå säsongen, men undrar om det finns någon vänlig själ i närheten av Skövde som skulle kunna tänka sig att ta sig en titt på marken och se vilka möjligheter till jakt som finns osv. Det jag tänker mig är lite bas grejer, kanske diskutera en lämplig plats för rävåtel, viltvårds möjligheter och jakttorn. Gärna fågeljakt också då jag har en apportör här hemma som också längtar tills det drar igång.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 13 hours ago Adrenalized sa: Försökte hitta något jaktlag att komma med i men det var lättare sagt än gjort. Känner väl igen mig i detta, då jag har väntat länge och väl, men ännu inte lyckats. Känner mig lätt håglös och funderar på om jag skall lägga detta med jakt på is istället, för det förefaller vara nästintill omöjligt att komma ut i något jaktligt sammanhang, trots att skogsägarna och jordbrukarna beklagar sig över att det är för mycket vilt i markerna och helst ser att jägarna skjuter av mer. Men det är klart, har man obegränsat med pengar, lär det säkert finnas tillgång till jakt. Vi andra får bara hoppas på det bästa under tiden ?. 13 hours ago Adrenalized sa: Hur som helst, med lite småflyt och visat intresse av fågeljakt så råkade jag komma över jakten på 135Ha åkermark utanför Skövde till en skälig peng. Hur lyckades du med det ? Inte för att jakt på gås är intressant för mig, men i alla fall.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr Detta är en populär post. 8 minutes ago MrT. sa: Känner väl igen mig i detta, då jag har väntat länge och väl, men ännu inte lyckats. Känner mig lätt håglös och funderar på om jag skall lägga detta med jakt på is istället, för det förefaller vara nästintill omöjligt att komma ut i något jaktligt sammanhang, trots att skogsägarna och jordbrukarna beklagar sig över att det är för mycket vilt i markerna och helst ser att jägarna skjuter av mer. Men det är klart, har man obegränsat med pengar, lär det säkert finnas tillgång till jakt. Vi andra får bara hoppas på det bästa under tiden ?. Hur lyckades du med det ? Inte för att jakt på gås är intressant för mig, men i alla fall. Passar på att bemöta lite där.. För mkt vilt, är det alltid nästan... enligt den som brukar jorden, men verkligheten ÄR att oftast inte så... Jag har arrende på några marker gratis!.... i sörmland... så pengar ... vettifan. Jag började min bana i sörmland på skjutbananor, och via att visa att man kan skjuta, OCH inte är socialt okompetent (gillar grilla korv), så blev jag inbjuden till min första jakt som gäst... Varje år tar jag numera ut unga jägare på jakt... dom utan marker, just för att dom ska få jaga och lära känna andra som jagar och skapa sig ett jaktnätverk.... my 2 cent
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 59 minutes ago lindgren sa: Passar på att bemöta lite där.. För mkt vilt, är det alltid nästan. Vet inte om du lyssnar på P1, men senast idag var det ett inslag om en kvinnlig eftersöksjägare vilken varit eftersöksjägare i tjugo år som sa att vildsvinsstammen har ökat, inte minst med tanke på att det varit god tillgång på ekollon, som tydligen är något av en favoritföda bland vildsvinen, men vad vet jag !? 59 minutes ago lindgren sa: Jag började min bana i sörmland på skjutbananor, och via att visa att man kan skjuta, Ja, jag har också besökt skjutbana vid några tillfällen och visat på att jag kan skjuta, men eftersom jag (vid den tidpunkten) inte hade tillgång till bil (som jag har nu) blev det inte så tätt med besöken, då jag inte riktigt attraheras av att åka kollektivt med en ask (50) st skarpa patroner och bössa, även om jag har den i en koffert som inte direkt avslöjar dess innehåll. Men som sagt, numer har jag tillgång till egen bil, så besöken på skjutbanan kommer sannolikt att öka vad det lider. 59 minutes ago lindgren sa: OCH inte är socialt okompetent (gillar grilla korv), Det överlåter jag åt andra att bedöma... 59 minutes ago lindgren sa: Varje år tar jag numera ut unga jägare på jakt... dom utan marker, just för att dom ska få jaga och lära känna andra som jagar och skapa sig ett jaktnätverk Hedervärt, Lindgren.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr Detta är en populär post. 42 minutes ago MrT. sa: Hur lyckades du med det ? Inte för att jakt på gås är intressant för mig, men i alla fall. Här har du helt fel inställning. Om en markägare då beklagar sig över att duvorna äter hans ärtåker, kajorna skiter ner hans djurfoder, räven tar hans höns eller kråkorna/korpen hackar sönder plasten på mina ensilage balar. Ja ha vad tråkigt, Sånt intresserar inte mig. Kan jag få arrendera din mark? Jag gillar att jaga rådjur, Älg, Hjort och gris. Jag vill ha kött i frysen. Så är du rätt körd. Sådana förfrågningar om att arrendera hans mark får han nog flera gånger varje år. Det absolut viktigaste är som sagt kontakter inte bara jägare utan även jordbrukare / markägare. Hur många jägare / Markägare känner du och umgås med? Sen anser jag att markägare är generellt skeptiska till jägare. Dom vill inte ha folk dom inte känner springandes runt på marken med bössor och detta är viktigare än pengar/Uppätna grödor. Jag skulle nog känna likadant om det sprang runt folk med bössor där jag bor och har mark. Du måste bevisa att du är en kille att lita på hur gör du det? Får han hjälp med dom problemen han har med skadedjur och du gör det snyggt och säkert så har du ganska stor chans att få var med på den jakt du vill. Sen finns det självklart dom markägare som skiter i vilket och bara är intresserade av pengar men sån markägare vill inte jag jaga hos.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr Författare 1 hour ago MrT. sa: Hur lyckades du med det ? Inte för att jakt på gås är intressant för mig, men i alla fall. Tror som andra sagt att skyddsjakt kan vara en bra ingång för nya jägare.. Men jag har upplevt samma sak, jägare gnäller över vildsvinen och att dom inte hinner med. Men att låta en utomstående ta ett pass på åteln? Nä då ska dom ha 1500kr natten.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 13 minutes ago Droggot sa: Här har du helt fel inställning. Om en markägare då beklagar sig över att duvorna äter hans ärtåker, kajorna skiter ner hans djurfoder, räven tar hans höns eller kråkorna/korpen hackar sönder plasten på mina ensilage balar. Ja ha vad tråkigt, Sånt intresserar inte mig. Kan jag få arrendera din mark? Jag gillar att jaga rådjur, Älg, Hjort och gris. Jag vill ha kött i frysen. Jag utesluter ingenting, men till saken hör att jag har ingen hagelbrakare eller något annat vapen som är lämpligt för den typen av jakt ö h t, och det är inte aktuellt med någon investering i fler vapen som det ser ut nu, utan halvsjuan får stå ensam i skåpet, tills dess att det finns skäl att utöka vapengarderoben. 13 minutes ago Droggot sa: Hur många jägare / Markägare känner du och umgås med? Inga. 13 minutes ago Droggot sa: Dom vill inte ha folk dom inte känner springandes runt på marken med bössor och detta är viktigare än pengar/Uppätna grödor. Jag skulle nog känna likadant om det sprang runt folk med bössor där jag bor och har mark. Har full förståelse för det, därför söker jag mig framförallt till ett jaktlag, där jag kan få en introduktion med översyn av de som är kunniga på området, även om jag inte är ovan att röra mig i skog och mark, (varit "sportfiskare" sedan barnsben). 13 minutes ago Droggot sa: Du måste bevisa att du är en kille att lita på hur gör du det? Det kanske du kan svara på !? 13 minutes ago Droggot sa: Sen finns det självklart dom markägare som skiter i vilket och bara är intresserade av pengar men sån markägare vill inte jag jaga hos. Inte jag heller. Sedan vill jag korrigera dig lite vad det gäller mig. För mig handlar det inte om att fylla frysen med "billigt" kött, utan det är mycket större än så, där själva skjutandet faktiskt är det minst viktiga, (för mig). Det handlar om att komma ut och umgås med naturen under trivsamma former, att idka viltvård i ett socialt sammanhang m a ord, även om jag inte skulle lida av att jaga själv, på egen mark, men det lär aldrig hända.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 10 minutes ago Adrenalized sa: Men jag har upplevt samma sak, jägare gnäller över vildsvinen och att dom inte hinner med. Men att låta en utomstående ta ett pass på åteln? Nä då ska dom ha 1500kr natten. Jag är inte förvånad...
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 7 minutes ago Adrenalized sa: Tror som andra sagt att skyddsjakt kan vara en bra ingång för nya jägare.. Men jag har upplevt samma sak, jägare gnäller över vildsvinen och att dom inte hinner med. Men att låta en utomstående ta ett pass på åteln? Nä då ska dom ha 1500kr natten. Det är bara för du inte är kompis med honom. Sitter du och snackar jakt och annat skit med denna kille titt som tätt och blir kompisar så kan jag garantera att du kommer få erbjudande att hänga med. Inte att sitta själv på hans åtel utan erbjudandet kommer vara mer så här. jag skall ut i helgen vill du hänga med? Du kan få skjuta om du har lust.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 3 minutes ago, MrT. said: Jag utesluter ingenting, men till saken hör att jag har ingen hagelbrakare eller något annat vapen som är lämpligt för den typen av jakt ö h t, och det är inte aktuellt med någon investering i fler vapen som det ser ut nu, utan halvsjuan får stå ensam i skåpet, tills dess att det finns skäl att utöka vapengarderoben. Inga. Har full förståelse för det, därför söker jag mig framförallt till ett jaktlag, där jag kan få en introduktion med översyn av de som är kunniga på området, även om jag inte är ovan att röra mig i skog och mark, (varit "sportfiskare" sedan barnsben). Det kanske du kan svara på !? Inte jag heller. Sedan vill jag korrigera dig lite vad det gäller mig. För mig handlar det inte om att fylla frysen med "billigt" kött, utan det är mycket större än så, där själva skjutandet faktiskt är det minst viktiga, (för mig). Det handlar om att komma ut och umgås med naturen under trivsamma former, att idka viltvård i ett socialt sammanhang m a ord, även om jag inte skulle lida av att jaga själv, på egen mark, men det lär aldrig hända. Ingång, ingång, ingång, tajmning, tajmning, tajmning. Ta tillfället i flykten när det väl dyker upp, svårare än så är det inte.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr Författare Just now Droggot sa: Det är bara för du inte är kompis med honom. Sitter du och snackar jakt och annat skit med denna kille titt som tätt och blir kompisar så kan jag garantera att du kommer få erbjudande att hänga med. Inte att sitta själv på hans åtel utan erbjudandet kommer vara mer så här. jag skall ut i helgen vill du hänga med? Du kan få skjuta om du har lust. Ja så är det ju säkert, problemet är bara när man är ny, och inte har kontakter, då kan det kännas lite hopplöst ibland. Men jag fick ju tag i all jakt pga att jag ville skyddsjaga, så det känns spontant som en bra ingångsväg.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr Detta är en populär post. Dumt att rata fågeljakten som är den roligaste jakten.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 16 minutes ago strävhår sa: Ta tillfället i flykten när det väl dyker upp, svårare än så är det inte. Jo, jag förstår det. Det gäller bara att det dyker upp något tillfälle i flykten att ta också, som dessutom helst sammanfaller med en ledighet. För det kanske inte behövs nämnas att jag också har ett arbete att fylla min fritid med !?
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 4 minutes ago Droggot sa: Här är ditt problem. Tja, bor man i en storstad i ett s.k utsatt område (eller ett område som på sikt kan utvecklas till just ett sådant), då har man inte bönder och skogsägare direkt som grannar, om man säger så.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr Detta är en populär post. Just now, MrT. said: Jo, jag förstår det. Det gäller bara att det dyker upp något tillfälle i flykten att ta också, som dessutom helst sammanfaller med en ledighet. För det kanske inte behöver nämnas att jag också har ett arbete att fylla min fritid med !? Blod, svett och tårar. Det kan kosta sömn och vila och en del har det inte i sig helt enkelt.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr Just now Adrenalized sa: Ja så är det ju säkert, problemet är bara när man är ny, och inte har kontakter, då kan det kännas lite hopplöst ibland. Men jag fick ju tag i all jakt pga att jag ville skyddsjaga, så det känns spontant som en bra ingångsväg. Jag är tyvärr lika dan som dom flesta jägare. Jag bjuder med dom personer jag tycker om att umgås med privat klickar vi inte där så kommer ingen inbjudan. Sen finns det en annan aspekt med i bilden. Bjuder jag med en kille som miss sköter sig eller gör bort sig ligger det på mig och det är jag som får skämmas att jag bjöd med en sån person. Där av blir man extra selektiv.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 36 minutes ago Tuffhund sa: Dumt att rata fågeljakten som är den roligaste jakten. Om du vänder dig till mig, så har jag väl egentligen inte ratat fågeljakten !? Tyckte jag var tydlig när jag skrev att jag inte har något vapen som lämpar sig specifikt för den typen av jakt (även om halvsjuan säkert går att använda i det sammanhanget också). Sedan är det så här (i mitt fall); Jag har intresse av att jaga vissa djur, och där står inte fågeljakt högst upp på listan. Jag kan mycket väl kunna tänka mig att jaga Räv och Grävling eller varför inte Bäver ? Låt mig dra en jämförelse med mitt fiskeintresse; Mitt primära mål med fiske är flugfiske efter framförallt Lax och Öring, även om jag kan fiska efter Regnbåge, Gädda, Aborre, Gös och Torsk också, men jag fiskar inte efter Torsk och Regnbåge, Gädda, Aborre eller Gös. Varför inte det, kan någon då fråga sig och svaret är enkelt; Det intresserar mig inte. Är det ett skäl till varför man skall diskvalificeras till att jaga annat än fågel, för att man inte är intresserad av att jaga fågel ? Jag kan mycket väl tänka mig att jaga svartfågel, bara för att det är en krävande, utmanande och som jag uppfattat det, en spännande jakt, men jag har (ånyo) ingen hagekbrakare och har inget skäl (i dagsläget ) att skaffa någon heller.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 9 minutes ago strävhår sa: Blod, svett och tårar. Det kan kosta sömn och vila och en del har det inte i sig helt enkelt. Jaja, vi får se var det landar. jag kommer att besöka skjutbanan när andan faller på, men i skrivandets stund är motivationen inte på topp, om man säger så.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr Just now, MrT. said: Jaja, vi får se var det landar. jag kommer att besöka skjutbanan när andan faller på, men i skrivandets stund är motivationen inte på topp, om man säger så. Hör av dig på forat om du lyckas komma dit du vill, jag skulle bli överraskad men glad.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 3 minutes ago MrT. sa: Tja, bor man i en storstad i ett s.k utsatt område (eller ett område som på sikt kan utvecklas till just ett sådant), då har man inte bönder och skogsägare direkt som grannar, om man säger så. Ja du har en extra uppförsbacke. Skulle jag vara marklös jägare nu så skulle jag hänga på skjutbanan så mycket jag kunde och snacka med andra skyttar. Ett tipps är att inte fråga personen du snackar med om man får hänga på ut och jaga utan mer hinta om att man inte har någonstans att jaga. Om han tycker du är sjyst och trevlig och ni klickar så kommer nog en inbjudan snart. Jag skulle även åka på köpjakter det är skit dyrt men man skapar kontakter. Och nu talar jag inte om köpjakt att sitta och vaka gris själv i en koja utan såna jakter man umgås med andra jägare tex andjakt, drevjakt på vildsvin mm. Återigen kontakter och vänner! En annan sak är en bra hund men det är ju svårt att få om man inte har någonstans att jaga.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 9 minutes ago Droggot sa: Jag bjuder med dom personer jag tycker om att umgås med privat klickar vi inte där så kommer ingen inbjudan. Det kan jag ha full förståelse för. 9 minutes ago Droggot sa: Sen finns det en annan aspekt med i bilden. Bjuder jag med en kille som miss sköter sig eller gör bort sig ligger det på mig och det är jag som får skämmas att jag bjöd med en sån person. Där av blir man extra selektiv. Det har jag också full förståelse för och i ett sådant sammanhang skulle jag nog vara extra lyhörd för att undvika några pinsamma situationer. Men, jag tror att man som ny i ett sådant sammanhang skulle vara så spänd, att man (kanske) klantar till det bara för den anledningen. För egen del skulle jag gärna följa med utan bössa, bara för att få upplevelsen.
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 12 minutes ago strävhår sa: Hör av dig på forat om du lyckas komma dit du vill, jag skulle bli överraskad men glad. Vi får se. Om du inte hör något, då vet du .
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 2 minutes ago Droggot sa: Ja du har en extra uppförsbacke. Jo tack, det har framkommit med all önskvärd tydlighet . 3 minutes ago Droggot sa: Ett tipps är att inte fråga personen du snackar med om man får hänga på ut och jaga utan mer hinta om att man inte har någonstans att jaga. Skulle aldrig få för mig att ställa frågan, utan som du säger, om någon ger en inbjudan, skulle jag (kanske) tacka ja. Det är ju inte bara åt ena hållet det skall "klicka" om du förstår mig rätt . 5 minutes ago Droggot sa: Jag skulle även åka på köpjakter det är skit dyrt Ja, det kanske blir något sådant vad det lider, men jag skyndar långsamt. Har tänkt att köpa mig en bostadsrätt inom de närmsta åren, så det får gå före. 7 minutes ago Droggot sa: En annan sak är en bra hund Jo, och en bra jakthund är väldigt krävande att ha, då dom behöver att tränas och umgås med betydligt mer än vad en vanlig sällskapshund behöver. Bor man dessutom själv och jobbar enbart obekväm arbetstid och dessutom oregelbundet, blir det än svårare. 9 minutes ago Droggot sa: Återigen kontakter och vänner! Jo, så är det naturligtvis, men jag känner ingen som är intresserad av jakt, så det blir svårt den vägen. Jaja, det löser sig (kanske ).
Publicerat Augusti 7, 20196 yr 2 hours ago lindgren sa: Passar på att bemöta lite där.. För mkt vilt, är det alltid nästan... enligt den som brukar jorden, men verkligheten ÄR att oftast inte så... Jag har arrende på några marker gratis!.... i sörmland... så pengar ... vettifan. Jag började min bana i sörmland på skjutbananor, och via att visa att man kan skjuta, OCH inte är socialt okompetent (gillar grilla korv), så blev jag inbjuden till min första jakt som gäst... Varje år tar jag numera ut unga jägare på jakt... dom utan marker, just för att dom ska få jaga och lära känna andra som jagar och skapa sig ett jaktnätverk.... my 2 cent Fattar inte hur fan jag lyckats då ... som är socialt inkompetent? Till TS.... dra ett pm till JPA, bor några mil från Skövde, och när du beskriver marken/ jakten så låter det som att du kan få mycket bra stöd från honom...(och kanske lite möjlighet till jaktutbyte?)