Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjare söker hjälp att komma igång

Featured Replies

Publicerat
23 minutes ago Urban sa:

Fattar inte hur fan jag lyckats då ... som är socialt inkompetent?

Det har du iof rätt i, men.... du får vara med ändå :P  ( Som någon sa, vi skrattar inte med, utan åt dig...)
Göm dig bakom en bukse!!!!! OCH GÖR EN RAVELLI!

Publicerat
Just now lindgren sa:

Det har du iof rätt i, men.... du får vara med ändå :P

Kan ju vara så att jag får alla andra att verka så jäkla trevliga!??

Publicerat
1 hour ago strävhår sa:

Hör av dig på forat om du lyckas komma dit du vill, jag skulle bli överraskad men glad.

I detta inlägg slår Strävhår huvudet på spiken MR.T. Han har samma känsla som jag och antagligen fler här har. Läs och tänk efter.

Som vi har skrivit tidigare så handlar det om kontakter för att få jaktmark och att vara omtyckt.
För att bli medbjuden på jakt så krävs att vissa kriterier skall vara uppfyllda.

Jag känner inte Strävhår och jag har aldrig träffat honom, men jag skulle inte tveka att bjuda med honom på jakt fast jag aldrig har träffat honom varför?
Det han skriver på detta forum får mig att känna att han är en sjyst person som inte skulle få mig att behöva skämmas inför mina jakt kompisar mm.

Du är säkert jätte trevlig MR.T. men du ger en negativ känsla när du skriver

Publicerat
18 minutes ago Droggot sa:

Som vi har skrivit tidigare så handlar det om kontakter för att få jaktmark och att vara omtyckt.
För att bli medbjuden på jakt så krävs att vissa kriterier skall vara uppfyllda.

Den biten har jag inte missförstått. 

detta inlägg slår Strävhår huvudet på spiken MR.T. Läs och tänk efter.

Det kanske är bättre om du tar bladet från mun och skriver vad det är du tänker, än att jag skall behöva sitta och gissa !?

Han har samma känsla som jag och antagligen fler här har.

Låt då dom andra som "antagligen" har samma känsla som dig och strävhår själva komma till tals, vad tror du om det ?

Eller "antagligen" är du språkrör för alla som hänger här på Jaktsidan !?

Publicerat
3 hours ago Droggot sa:

Du är säkert jätte trevlig MR.T. men du ger en negativ känsla när du skriver

Vad/hur är det jag framför när jag skriver som uppfattas som negativt  !? Att jag inte är intresserad av gåsjakt !?

Att jag föredrar att fiska efter lax och öring framför en massa andra fiskarter !?

Att jag inte tänker köpa någon hagelbrakare för att jag inte ser att jag har någ behov av en dyligt i min nuvarande situation !? 

Jag skall berätta en sak för er alla som läser detta; Efter ditt senaste inlägg (som du f ö redigerat, inget problem med det), så har jag bestämt mig för att avsluta mitt konto på Jaktsidan och istället åka till skjutbanan, jag har ju några hundra patroner att smälla upp.

På så sätt kommer jag att träffa riktiga människor i verkligheten istället, sedan får jag se vad som händer.

I o m att jag tänker avsluta mitt konto på Jaktsidan, kommer därmed strävis inte att få reda på huruvida jag kom till "skott" eller inte, men å andra sidan kanske han aldrig hade fått reda på det i vart fall.

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Vad/hur är det jag framför när jag skriver som uppfattas som negativt  !? Att jag inte är intresserad av gåsjakt !?

Att jag föredrar att fiska efter lax och öring framför en massa andra fiskarter !?

Att jag inte tänker köpa någon hagelbrakare för att jag inte ser att jag har någ behov av en dyligt i min nuvarande situation !? 

Jag skall berätta en sak för er alla som läser detta; Efter ditt senaste inlägg (som du f ö redigerat, inget problem med det), så har jag bestämt mig för att avsluta mitt konto på Jaktsidan och istället åka till skjutbanan, jag har ju några hundra patroner att smälla upp.

På så sätt kommer jag att träffa riktiga människor i verkligheten istället, sedan får jag se vad som händer.

I o m att jag tänker avsluta mitt konto på Jaktsidan, kommer därmed strävis inte att få reda på huruvida jag kom till "skott" eller inte, men å andra sidan kanske han aldrig hade fått reda på det i vart fall.

Nu kanske det är för sent och du redan har loggat ut men jag försöker ändå. 

Mitt tips är att du ska hänga kvar här och skriva, fråga och lära. Titt som tätt så dyker det upp möjligheter att följa med på jakt här och då är det bara att passa på. Jag är ju själv i princip nybörjare och nästintill all jakt jag varit på har på ett eller annat sätt kommit från det här forumet och nästan allt jag kan om jakt har jag lärt mig här så om du verkligen vill jaga så tycker jag att du ska hänga kvar. 

Det jag reagerar på med dina inlägg är att du har ganska många ursäkter till varför du inte kan komma iväg och jaga. Du har ingen bil, ingen hagelbrakare, inget fågeljaktsintresse osv. Frågan är ju då om du verkligen VILL börja jaga. För vill du det kanske man måste offra sig och ta bussen till skjutbanan (ett begagnat gitarrfodral kostar väl inte många kronor om du tycker det är trist att ta bössan på bussen) och du kanske får stå ut med att knäppa en gås för att på så sätt få tillgång till den jakt du är mer intresserad av. 

Mina tips från en rookie till en annan i all välmening. 

Publicerat
47 minutes ago Sun Flower sa:

Mina tips från en rookie till en annan i all välmening

Då får jag be dig att läsa vad jag skrev en gång till; Jag har en bil, j(vilket jredogjort för), jag kan tänka mig att jaga svartfågel, vilket jag också redovisade för (men jag har ingen hagelbrakare), jag kan tänka mig att jaga Räv, Grävling, Vildsvin, Bäver, (vilket jag också redovisade för).

Varför jag inte har för avsikt att införskaffa en hagelbrakare i det brådaste rasket är därför att dom kommer inte gratis och med tanke på hur lite jag använt halvsjuan den senaste tiden, är det inte så viktigt med en hagelbrakare just nu, och dessutom planerar jag att köpa en lägenhet,  vilket känns mer angeläget i detta nu.

Sedan har jag det jobbet jag har (jag är yrkeschaufför) och jobbar bara sena pass, oregelbundet. Det måste också tas med i beräkningen. Med det sagt, hoppas jag att det framgår att det handlar handlar inte om bristande intresse, men däremot skall det gå att pussla ihop med mitt yrkesliv, som då inte är mån - fre, 07:00 - 16:00.

Varför jag redovisar för detta är för att klargöra mina förutsättningar utifrån att en möjlighet skulle dyka upp, inte för att jag vill springa ifrån ansvaret att ställa upp med praktikaliteter som är kopplade till jakt, men som inte är jakten i sig.

Låt mig avslutningsvis nämna att jag har åkt med bössa och skarpa patroner till skjutbanan vid ett par tillfällen, men det är ett tidsödande projekt och dessutom känner jag mig inte helt bekväm med att åka kollektivt med bössa och 50 skarpa patroner.  Kanske hade du haft bättre försåelse för det om du hade bott där jag bor, här i Blöteborg ?.

Publicerat

Var och en gör som den finner vara rätt- och som den har tid och råd med. Då blir det plats till oss alla.

Det ena är inte rätt och det andra är inte fel.

Se så småpojkar, slå inte sönder nävarna: ni fick ju nya Mora knivar till jul.....

Publicerat
3 hours ago Sun Flower sa:

Jag kanske har läst slarvigt (och det är ju svårt med nyanser i skriven text)

Det är ett av skälen till varför det är bättre för mig att avsluta mitt engagemang på Jaktsidan, då slipper jag försvara och förklara mig, utan det blir skjutbanan och att träffa folk IRL istället. Bättre för mig, på alla plan.

3 hours ago Sun Flower sa:

DU väljer att se arbetstiderna som ett hinder. Det finns ju mycket att jaga tidiga morgnar t.ex. Annars kanske det går att ändra arbetstiderna?

Jag har överseende med vad du "tycker"i denna frågan, då du har ett helikopterperspektiv, till skillnad från mig.

Och jag tänker inte ödsla tid eller energi på att förklara mig och dessutom mata trollen som bara väntar på att få en anledning att attackera, så jag tackar för mig.

Just nu är jag på jobbet, men så fort jag får tillgång till min dator, avslutar jag mitt medlemskap på Jaktsidan.

Publicerat
8 hours ago MrT. sa:

Just nu är jag på jobbet, men så fort jag får tillgång till min dator, avslutar jag mitt medlemskap på Jaktsidan.

Tråkigt att du känner så och jag hoppas du blir kvar även om du känner att du inte klickar med alla eller att du missförstås ibland, för det finns så mycket kunskap att hämta här inne och bra kontakter att knyta :yes:

Publicerat

Man kan inte klicka med alla. Stolpskott är vi allihopa i någons ögon. 

Publicerat

Synd att tråden utvecklades som den gjorde. Trådskaparens fråga inledningsvis var bland det mest ödmjuka jag läst av en ny jägare; jag har fått jaktmark, kan någon visa mig hur man jagar?

Lyfter Urbans tips om JPA så det inte försvinner i flödet. 

Publicerat
13 hours ago MrT. sa:

Mitt inlägg var inget på hopp på dig och om du tog det så ber jag om ursäkt.
Tanken var att hjälpa dig att komma in i ett jaktlag.

Den negativa bilden jag får av dina inlägg är inte  jus i denna post utan många andra inlägg och svar du skrivit.
Tex kommentarer som du skrivit här.

Jag utesluter ingenting, men till saken hör att jag har ingen hagelbrakare eller något annat vapen som är lämpligt för den typen av jakt ö h t, och det är inte aktuellt med någon investering i fler vapen som det ser ut nu, utan halvsjuan får stå ensam i skåpet, tills dess att det finns skäl att utöka vapengarderoben.

Återigen detta är inget påhopp utan bara en reflektion om hur jag uppfattar det!
Detta svar ger en negativ klang i mina öron. Jag hör en trotsig person som säger "Detta är vad jag har och jag tänker fan inte ändra mig. Jag har mitt vapen och det får duga"

Hade du skrivit så här i stället så hade det gett en mer positiv ton.
Jag utesluter ingenting, men till saken hör att jag har ingen hagelbrakare eller något annat vapen som är lämpligt för den typen av jakt tyvärr.
Skulle jag där emot få chansen till denna jag skulle jag absolut skaffa en.
Kanske får bli min nästa investering.

Du skall absolut inte avsluta kontot här PGA min kommentar.

Publicerat
19 hours ago MrT. sa:

Om du vänder dig till mig, så har jag väl egentligen inte ratat fågeljakten !? Tyckte jag var tydlig när jag skrev att jag inte har något vapen som lämpar sig specifikt för den typen av jakt (även om halvsjuan säkert går att använda i det sammanhanget också).

Sedan är det så här (i mitt fall); Jag har intresse av att jaga vissa djur, och där står inte fågeljakt högst upp på listan. Jag kan mycket väl kunna tänka mig att jaga Räv och Grävling eller varför inte Bäver ?

Låt mig dra en jämförelse med mitt fiskeintresse; Mitt primära mål med fiske är flugfiske efter framförallt Lax och Öring, även om jag kan fiska efter Regnbåge, Gädda, Aborre, Gös och Torsk också, men jag fiskar inte efter Torsk och Regnbåge, Gädda, Aborre eller Gös. Varför inte det, kan någon då fråga sig och svaret är enkelt; Det intresserar mig inte.

Är det ett skäl till varför man skall diskvalificeras till att jaga annat än fågel, för att man inte är intresserad av att jaga fågel ? Jag kan mycket väl tänka mig att jaga svartfågel, bara för att det är en krävande, utmanande och som jag uppfattat det, en spännande jakt, men jag har (ånyo) ingen hagekbrakare och har inget skäl (i dagsläget ) att skaffa någon heller.

Det var lite skämtsamt skrivet även om det är sant att fågeljakten är absolut roligast. :thumbsup:

Jag tycker verkligen du ska skaffa en hagelbössa. Absolut minimum är ju en klass 1-bössa och en hagelpang. Som nybörjare tycker jag du ska nappa på dom erbjudanden du får och med bara en kulbössa har du ingen möjlighet att delta på majoriteten av fågeljakterna, du kan inte vara med på rena hageljakter på rådjur, räv, hare mm. 

En ok hagelpang kan man få för några tusen och om det inte finns några pengar alls kan man få en bössa för någon hundralapp för att komma igång. 

Även om du inte känner ett jättesug på fågel så skadar det ju inte att prova. Man kan ju inte veta hur roligt det är innan man kommit igång.

Att hitta en egen mark som nybakad utan tillgång till kontaktnät eller väldigt tjock plånbok är nog lite för mycket att hoppas på. Göteborgs stad verkar ha något kösystem för jaktlagen som huserar på deras marker. Det kanske kan vara värt att köa för?

https://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk:gbg.page.4e8c1219-42bd-4d05-b060-aca34d6052ce

Kolla runt med förbunden på orten eller sök på nätet efter köpejakter. Det ska nog inte vara omöjligt att få möjlighet att köpa någon bockjakt eller plats som passhjon. 

PS. Ett av mina första vapen var en hagelbössa jag köpte för 500kr som jag sköt någon räv och annat på klappjakt. När jag sedan sålde den fick jag tillbaka pengarna samt kostnadstäckning för licensavgiften.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago lasse_c sa:

Synd att tråden utvecklades som den gjorde. Trådskaparens fråga inledningsvis var bland det mest ödmjuka jag läst av en ny jägare; jag har fått jaktmark, kan någon visa mig hur man jagar?

Lyfter Urbans tips om JPA så det inte försvinner i flödet. 

Haha ja tråden spårade ur snabbt. 

Jag har skickat pm till JPA. Vi får se om han vill förbarma sig över en nybörjare. 

2 hours ago älg sa:

Och till TS (som fick sin tråd kuppad i kubik!). Jag är i Skövdetrakten ibland. Om du inte har hittat någon så tittar jag gärna förbi nästa gång jag är nere. Det är inte säkert att jag kan ge så mycket tips, men det kan ju vara trevligt ändå. 

Låter trevligt. Alltid kul att prata jakt om inte annat. Man lär sig alltid något.