Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
MartinN

Varför föredrar fågeljägare halvautomater?

Recommended Posts

MartinN

Hej, i flera svenska guider till första hagelgevärsköpet kan man läsa att halvautomater främst används av fågeljägare. Men det står aldrig VARFÖR det är så.

Kan någon förklara varför halvautomatiska hagelgevär är särskilt bra för just fågeljakt, jämfört med bock?

pmt

Det är vanligen de jaktformerna där man skjuter mest skott på ofta kort tid. Och kravet på en säker vapenhatering är lägre. 

Med det sagt - det som är något av det värsta jag kan se är när en hund gör vad den kan för att lämna av och en retarderad idiot står och viftar i hundens huvud med en stängd automat eller pump. 

T

Vestjakt

I mitt egen fall så var man en för dålig hagelskytt i början av karriären och tänkte ett skott till kan vara bra att ha. Nu är det  bättre skottstatistik dvs en fågel per skott.  Nu är det så med att där jag jagar brukar jaga fågel är rätt så lerigt och blött och en halvauto i syntet är rätt så smidigt i ett gömsle enligt mig. Bocken har jag på  målskytte.

Skånepåg
17 minutes ago Droggot sa:

Orsaken till att jag använder halvauto till just fågeljakt är att man sitter ganska ofta i gömslen och då är det ruskigt skönt att slippa bryta en bössa för att ladda om.
Det är bara att peta in nya skott i röret och ställa ifrån sig bössan.

+1 på den. Det är vid gömslejakt som halmfläkten kommer till sin rätt. Vid gemensamhetsjakt, många hundar o folk är den bara asdryg att hantera rent säkerhetsmässigt..

sidelock

Dels är en auto betydligt smidigare i trånga och/eller leriga gömslen, dels lämpar de sig oftast bättre än brytvapen till en stadig diet av faststeel där miljön kräver sådant.

• Like 1

HuggyBear
5 hours ago, pmt said:

Det är vanligen de jaktformerna där man skjuter mest skott på ofta kort tid. Och kravet på en säker vapenhatering är lägre. 

Med det sagt - det som är något av det värsta jag kan se är när en hund gör vad den kan för att lämna av och en retarderad idiot står och viftar i hundens huvud med en stängd automat eller pump. 

T

😳Vilka stollmuppar jagar du med som anser att säker vapenhantering skulle vara lägre för att man jagar fågel å ha halvautomat? OCH dessutom viftar med med pangen i huvudet på hunn? 🙄 

När JAG jagar gäss med med mina kompisar finns ingen av de 2 ovanstående tokerierna ens på kartan! 

culot

Jagar nästan bara fågel och från gömsle , har haft ett 20-22 tal hagel men av dem 3 gångjärnsbössor , 2000-2014 hade jag bara bock då det var mkt tävla sporting och där skjuter man bäst bock . Har alltid gillat halvauto och idag så blir det Auto 5 livet ut har jag bestämt, speed load har alla mina dessutom.

/P 

Jr_Moberg

Jag saknar halvautomaten ruskigt mycket när jag jagar fågel från gömsle. Mycket enklare att ladda utan att bryta bössan i gömsle. Det är skönt att ha en oöm halvauto för bulvanjakt från gömsle. 

Var kommer förresten smeknamnet "Halmfläkt" från? 

sidelock
1 hour ago Jr_Moberg sa:

Jag saknar halvautomaten ruskigt mycket när jag jagar fågel från gömsle. Mycket enklare att ladda utan att bryta bössan i gömsle. Det är skönt att ha en oöm halvauto för bulvanjakt från gömsle. 

PMT :biggrin:

pmt
2 hours ago Jr_Moberg sa:

Från likheten i upplevelsen att stå sidan om ngn som skjuter med en automat och att så i närheten av utblåset på en halmfläkt..... Man får en jävla massa bös i ansiktet. 

/T

pmt
2 hours ago HuggyBear sa:

😳Vilka stollmuppar jagar du med som anser att säker vapenhantering skulle vara lägre för att man jagar fågel å ha halvautomat? OCH dessutom viftar med med pangen i huvudet på hunn? 🙄 

Jag jagar inte med idioter, men jag har jagat med för många diton. Det blir vanligen blott tre gånger - första, sista och enda. I synnerhet om det är min hund de viftar i huvudet. 

Konceptet och resonemanget är långt mycket vanligare än ni tror..... Runt 50% av min jakt sker i de lag jag är med i, 50% som gäst hos andra. Så jag hinner se en hel del olika konstellationer på ett jaktår. 

/T

HuggyBear
3 minutes ago, pmt said:

Jag jagar inte med idioter, men jag har jagat med för många diton. Det blir vanligen blott tre gånger - första, sista och enda. I synnerhet om det är min hund de viftar i huvudet. 

Konceptet och resonemanget är långt mycket vanligare än ni tror..... Runt 50% av min jakt sker i de lag jag är med i, 50% som gäst hos andra. Så jag hinner se en hel del olika konstellationer på ett jaktår. 

/T

Aha... Då lär du ha bra rulljans på de idiotiska 50% du jagar hos då vad jag förstår...  Jag hade inte heller jagat mer än en gång hos sådana idioter kan jag säga!

• Like 1

pmt
7 hours ago Droggot sa:

Det är bara att peta in nya skott i röret och ställa ifrån sig bössan.

Nu tillhör jag de som är en smula känsliga för just sånt som ovan....

Man ställer ALDRIG ifrån sig ett laddat vapen. Någonsin. 

/T

pmt
3 hours ago marcus.söderlund sa:

De är pmt som skriver. Han råkar ut för allt möjligt dumt med just saker han avskyr märkligt nog😁

Nope, det är tvärt om.... Jag tycker illa om dumma händelser och försöker undvika de saker som följde med de dumma händelserna. 

Det är ju nu inte så att vapensäkerhet är kopplat till vapnet, eller typ av vapen. Det är kopplat till den som håller i vapnet. 

Att sedan vissa jaktformer kombinerat med vissa vapentyper gör den säkra vapenhanteringen svårare är inte vapnets fel. Det är upp till skytten/jägaren att hantera det i så fall. Eller inte hantera det. 

Om det senare ska undvikas är det enklast att undvika problemets källa. Jag har nämligen sedan mycket lång tid tillbaka gett upp tanken på att uppfostra alla slarvpellar och idioter. 

Är vapenhanteringen för usel åker jag hem. Är vapenhantering småslirig försöker jag bara hålla mig ur vägen och hoppas på det bästa. 

Men på idioter och fåntrattar biter fan inget..... 

/T

Tuffhund

Gillar man fågeljakt (roligaste jakten) är det inte fel att ha en bock och en halvauto - minst! :) Halvauto på sjöfågeljakten och varvar bock och automaten i gömseljakten på land beroende på humör. Gemensamhetsjakt så tar man brytbössan för att den är snyggare och lättbruten :) 

• Like 1

Tuffhund
23 minutes ago pmt sa:

Nu tillhör jag de som är en smula känsliga för just sånt som ovan....

Man ställer ALDRIG ifrån sig ett laddat vapen. Någonsin. 

/T

Är det vanligt att passhjon plundrar bössan för att ta en kopp kaffe på älgpasset? Låter lite överdrivet faktiskt. 

• Like 1

Jr_Moberg
40 minutes ago pmt sa:

Från likheten i upplevelsen att stå sidan om ngn som skjuter med en automat och att så i närheten av utblåset på en halmfläkt..... Man får en jävla massa bös i ansiktet. 

/T

Ha-ha!

Rolig liknelse. Jag hade tidigare en post-bysantisk hagelbössa som kunde spruta eld genom utkastet ibland. Den var måttligt poppis på skjutbanan. 

HuggyBear
5 minutes ago, Tuffhund said:

Är det vanligt att passhjon plundrar bössan för att ta en kopp kaffe på älgpasset? Låter lite överdrivet faktiskt. 

Nä det är nog inte vanlig men å andra sidan är ju "passhjon" som regel ensam på pass! Då vi jagar gäss å det är lugnt så vi står å pratar en stund så klämmer vi alltid fast en patron på tvären med slutstyckena för att det inte ska va nån i loppet. Hör eller ser vi gäss på håll ta de typ 1,5 sekund att växla i en patron å trycka in den man hade på tvären i magasinet istället. 🙂

pmt
30 minutes ago Tuffhund sa:

Nä, men de borde göra det..... Tittar du på var vådaskotten uppstår så är just laddat vapen som man ställt ifrån sig och som råkat ramla ovanligt vanliga. 

/T

pmt
38 minutes ago Tuffhund sa:

Gillar man fågeljakt (roligaste jakten) är det inte fel att ha en bock och en halvauto - minst! :) Halvauto på sjöfågeljakten och varvar bock och automaten i gömseljakten på land beroende på humör. Gemensamhetsjakt så tar man brytbössan för att den är snyggare och lättbruten :) 

Körde rätt många år med just den setupen. Men så var det den där jävla garderoben..... 

T

hs_merkel

Lätt att ladda i trånga utrymmen. Valde plast då sjön sliter, likaså leriga diken. Tre skott är aldrig fel att ha. Använder min benelli comfort allt från fågeljakt, hare/rävjakt med stövare, rådjursjakt med drivande hund, när man går med Spaniel, stående,  och den fick även följa med till fjällen på ripa och skogsfågel. Då den är lätt, och passar mig. Har även en B25 och en Beretta kaliber 20 och en Sauer sbs. Men dem står mäst. Trivs bättre med Benellin. 

S

• Like 1