Hoppa till innehåll

Varför föredrar fågeljägare halvautomater?


MartinN

Recommended Posts

Gör man? 

Jag vet en som gjorde precis så - mot stolpen. När vi kom fram hade han sin labbe i knäet..... Eller de jordiska resterna av den. 

Du får göra precis som du vill. Jag jagar inte ihop med dig och bryr mig därför inte. Jag följer vad jag fått lära mig - laddat vapen har man i handen, eller så gör man patron ur.....

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Hipshot sa:

Självklart gör man det, orka stå och hålla i bössan hela morgonen.. I kråkojan har jag pallar i framkant, smutt att luta bössan emot. Kör man nät så går det sämre men brukar funka att luta mot stolparna. 

Det är gott om tid att resa sig från trebeningen, greppa pangen, och veva ned inkommande kråka alt ställa ifrån sig kaffekoppen :wub:

Samma här även då b25 används. Man skjuter laddar, säkrar och ställer ifrån sig bössan i stödet. Sen beror de på situationen. Har man en stirrig unghund i gömslet som inte är tränad då är det läge att tänka om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago pmt sa:

Nu tillhör jag de som är en smula känsliga för just sånt som ovan....

Man ställer ALDRIG ifrån sig ett laddat vapen. Någonsin. 

/T

Där är vi olika.
När jag sitter i ett gömsle "tex ett kråk gömsle" brukar jag ha gjort ett hörn där jag kan ställa bössan säkert just för att av inte veva runt med pipan mer än vad behövs.
Kommer det en fågel kan man ta tag i bössan från stället med pipan uppåt, skjuta fågeln ladda i nya patroner fortfarande med pipan uppåt och sen ställa tillbaka den i stället säkrad med pipan uppåt.
Tycker det är skit smidigt.

Nu har jag ju inte haft en stirrig hund med utan oftast suttit själv eller med en kompis.
Jag har nu skaffat hund och med tanken på hur hon är så skulle jag inte våga ha en laddad bössa ståendes i ett hörn.
 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Droggot sa:

Där är vi olika.
När jag sitter i ett gömsle "tex ett kråk gömsle" brukar jag ha gjort ett hörn där jag kan ställa bössan säkert just för att av inte veva runt med pipan mer än vad behövs.
Kommer det en fågel kan man ta tag i bössan från stället med pipan uppåt, skjuta fågeln ladda i nya patroner fortfarande med pipan uppåt och sen ställa tillbaka den i stället säkrad med pipan uppåt.
Tycker det är skit smidigt.

Nu har jag ju inte haft en stirrig hund med utan oftast suttit själv eller med en kompis.
Jag har nu skaffat hund och med tanken på hur hon är så skulle jag inte våga ha en laddad bössa ståendes i ett hörn.
 

 

En av fördelarna med halvauto är ju att man kan låta bli att ha skott i loppet och sedan bara repetera i en plugg om det skulle dyka upp något.

Finns ingen orsak att ställa ifrån sig bössan laddad egentligen, i alla fall om man som jag aldrig försöker sig på att skjuta tripplar. Med tanke på säkringens utformning, funktion och placering (Benelli) undviker jag att ställa ifrån mig bössan med skott i loppet.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago nuke sa:

En av fördelarna med halvauto är ju att man kan låta bli att ha skott i loppet och sedan bara repetera i en plugg om det skulle dyka upp något.

Finns ingen orsak att ställa ifrån sig bössan laddad egentligen, i alla fall om man som jag aldrig försöker sig på att skjuta tripplar. Med tanke på säkringens utformning, funktion och placering (Benelli) undviker jag att ställa ifrån mig bössan med skott i loppet.

/M

Ska mycket till för att de ska smälla. Min 302 låg i vågskvalpet bland stenar. då en våg sköljde omkull mig under andjakt. Var lite svår att hitta I mörkret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...