Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En internationell studsare från Tjeckoslovakien och andra projekt!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Då var knoppen limmad, tror det bli bra!

under tiden har jag roat mig med att passa in Brno 527:an i en GRS-kolv. Den har gått att sätta ihop från leverans, så på det sättet är det drop-in. Men avståndet mellan låda och underbeslag har varit för stort och lite hörn och vrår där det tar i. Följden var att magasinen gick trögt och matningen fallerade. Nu är det åtgärdat så allt fungerar och är redo att bäddas! Vasst stämjärn gör processen enkel. Det är enklare att karva i en laminatkolv än en kolv av valnöt i bra kvalitet. Som @Dansken brukar säga: Spillvirke!

IMG_3059.jpeg

IMG_3061.jpeg

• Svar 224
  • Visningar 37,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu har jag satt ihop allt. Jag är väldigt nöjd! Tycker slutstycket är tillräckligt polerat.

• Gjorde färdigt ena sidan, nyfiken som man är hade jag på lite olja också. Tycker det blev ok för en glad amatörs debut! 

• Framsteg, det är lurigare att skära och få det rakt på framstocken där det är mer rundat! Börjat lägga till borden men allt ska borstas ur, putsas lite till och hörnen ska göras klart.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Grovformat ebenholtsknoppen. Späntkniv i början för att avverka bulken och sen fil. Brukar köra med bandslip men av någon anledning kände jag för att jobba manuellt. 

IMG_3081.jpeg

IMG_3083.jpeg

IMG_3082.jpeg

Publicerat
  • Författare

Knoppen går vidare mot att bli klar! Har slipat in för pipan och börjat grovforma. Jag tenderar att börja med för långa avslut när det kommer till ebenholts, den här blir kanske lite kortare än vad den är nu.

IMG_3099.jpeg

IMG_3100.jpeg

IMG_3101.jpeg

IMG_3102.jpeg

• 1 month later...
Publicerat

Har du gjort handtaget till den lilla själv? Ser ut att vara valnöt.

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago Dansken sa:

Har du gjort handtaget till den lilla själv? Ser ut att vara valnöt.

Nej jag har inte gjort det men det känns onekligen som att föregående ägare antingen gjort eller skaffat nya, dom är väldigt fina och den sitter som gjuten i handen!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Dämpare har ju sina fördelar, men det är ytterligare en sak att tillse vid vapenvård. Särskilt på en 22:a som smutsar ner dämparen rätt ordentligt. Som tur är denna rostfri och går att dela och demontera. Rengöringen är dock fortsatt bökig då det var TJOCKA lager med avlagringar. Har provat gnugga med sweets och det löser upp men tar tid när det är så tjocka kakor med slagg. Provade ha ligga sänkt i lacknafta ett dygn utan större verkan också.

Har någon bra tips på medel eller metod att göra rent på ett bekvämt sätt?

IMG_3215.jpeg

IMG_3216.jpeg

IMG_3218.jpeg

Publicerat

Köp en större dämp som härbärgerar mer skit så behöver du inte rengöra så ofta? :whistling:

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Hipshot sa:

Köp en större dämp som härbärgerar mer skit så behöver du inte rengöra så ofta? :whistling:

Jaaaa, du tänker zååå!😆

Publicerat
  • Författare

Bara att fylla med slagg igen!

IMG_3223.jpeg

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Publicerat
10 hours ago Givdul sa:

Det fortgår. Bävar lite för att ge mig på nätskärning

Det är då det roliga börjar 😉

Snygg kolv 👍

Publicerat
  • Författare
På 2025-04-29 at 09:08 Dansken sa:

Det är då det roliga börjar 😉

Snygg kolv 👍

Tack Svend! 
Det är kul men pilligt och nog är det roligare att oljebona😅

Publicerat

Börja träna på några spillbitar. Rita upp som du vill ha det- tänk på att romberna ska vara 3- 3 1/2 gånger så långa som dom är höga. Blir dom för fyrkantiga ser det ut som på en Türkisk hagelbock. Börja inte med finare än 20 lpi.

Sitt bra i en bra stol, ha arbets stycket i bra höjd. Nya vassa skär- bra arbetsbelysning och en avslappnad arbets ställning. Inte för långa arbetspass för då får du (jag får i af) kramp i axlarna. Du ska inte "bara" när du börjar bli trött, för då reser det hela åt h:ete och blir snett.

Jag har gjort lite trådar i projekthörnan. Kolla dom.

Jag säger inte "gör så här" utan jag säger "så här kan man göra"

Lycka till

PS: en bra nätskärning är det sista lilla som lyfter en fin kolv. En dålig nätskärning kan förstöra ett annars hyggligt kolvjobb.

Med det arbete du har utfört tror jag på dig och ditt kunnande 👍

• 2 weeks later...
Publicerat

Personligen brukar jag inte göra färdigt oljeboningen innan nätskärningen då det lättare sätter igen skären och det går åt h-te.

Porfyllning sen nätskärning. Då har man en skapligt hård yta att skära i och mindre med medel som sätter igen skäret.

Sen fullföljer jag med ytbehandlingen. Då har man oxå nåt att se fram mot när man nätskär......

Publicerat
  • Författare
På 2025-05-13 at 09:11 json sa:

Personligen brukar jag inte göra färdigt oljeboningen innan nätskärningen då det lättare sätter igen skären och det går åt h-te.

Porfyllning sen nätskärning. Då har man en skapligt hård yta att skära i och mindre med medel som sätter igen skäret.

Sen fullföljer jag med ytbehandlingen. Då har man oxå nåt att se fram mot när man nätskär......

Klokt råd! Jag har funderat på det själv, särskilt för de som använder andra oljor än linolja som bildar ett tjockare ytlager på kolven! 

för egen del är det nog också så att jag går och funderar och skjuter upp skärandet och under tiden bonar man med jämna mellanrum. Lite som att ha en ursäkt att inte börja skära.

Som @Dansken gav råd om i förra inlägget är också saker jag var noga med när jag nätskar första kolven. Och jag övade på spillbitar och renoverade en befintlig nätskärning innan. Jag kör med 18 lpi för att det blir enklare och jag gillar de lite större romberna i mönstret. Det jag tycker är svårast är skärningen på framstocken, för med fler linjer blir marginalerna att hamna ur kurs mindre 

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Tur att man har en bössa som inte sticker i ögonen när man sitter utanför action! Första ZGn i 30-06 laddad med hemladdade Hornady 165 grs ETX i år.

IMG_4151.jpeg