Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Familjemedlem dog (jägare/värdering)

Featured Replies

Publicerat

Hej allihopa!

Jag kan börja med att tala om för er att en viss familjemedlem i hushållet dog under förra månaden, personen ifråga brukade ofta jaga ute på Gotland (under den tiden han var bosatt där)
När han dock flyttade in närmare Stockholm, så avtog jakten och hans jaktprylar/vapen placerades i säkerhetsskåpet.

Vi har lyckats hitta två Jaktlicenser hittills, den tredje har ännu inte hittats, då jag är väldigt osäker på hur jaktvapen bilder skall tas, så tog jag så mycket som möjligt för att möjligen få det värderat här på forumet.

Av de två licenserna så heter vapnen

Antonio Zoli - Hagelgevär, 12 Kaliber
Husqvarna - Hagelgevär, 16 Kaliber

Detta säger mig inte så mycket, även när jag försöker googla på bilder, vi tog även lite bilder på det tredje vapnet utan licens  (vilket det nu än är, gevär dvs) 

Tack så mycket för hjälp

(Då det är många bilder, är de uppdelade på tre länkar med varsitt album)

Vapen ett: https://postimg.cc/gallery/iyuf1vgw/
Vapen två: https://postimg.cc/gallery/kifjbt00/
Vapen tre: https://postimg.cc/gallery/2y4yo2wsw/

Publicerat

Trean är en remington rolling block  

Publicerat

Får inte riktigt ihop det där.... Två hagelgevär och sen det tredje vapnet.

(Bilderna på det andra vapnet är ett vanligt kulgevär, dvs det matchar inte någon av de licenser ni har hittat )

Tittar man på hur grov pipan är på rullblockaren så skulle jag sätta pengar på att det är den som anges som "Husqvarna kaliber 16". Dvs det är ett hagelgevär byggt av husqvarna på en rullblocksmekanism, sannolikt en Remington.

Kolla efter stämplar och nummer på vapnen och försök matcha med det som anges på licenserna.

Publicerat

Är kulvapnet en Anschütz? Typ en 22WMR ie en storviltspang för Gotland!!

i övrigt instämmer jag med båda ovan.

Rolling blocket är inte värt något alls, Zolin allt från 1000-3000,

kulvapnet är värt lite mer och måste ges fler bilder för rimligt underlag. C

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Christian N sa:

Är kulvapnet en Anschütz? Typ en 22WMR ie en storviltspang för Gotland!!

i övrigt instämmer jag med båda ovan.

Rolling blocket är inte värt något alls, Zolin allt från 1000-3000,

kulvapnet är värt lite mer och måste ges fler bilder för rimligt underlag. C

Tackar för svar, vapen nummer två, när jag tittar riktigt noggrant
står det följande: 1185039, J.G. Anchutz GmbH Ulm/D West-Germany

Skall iväg till Kyrkogården för ett par ärenden, återkommer med flera bilder när jag är hemma.

Publicerat

Kulvapnet är en Anschutz 1722 i kal 222rem.

/Mike

Publicerat
6 minutes ago Mad Mike sa:

/Mike

Instämmer och de är bra skit!

Publicerat

Hagelbocken är en Antonio Zolli men inte den vanliga Delfinon utan den betydligt roligare modellen vars namn mitt huvud vägrar släppa från sig just nu. Den borde betinga ett värde runt 6-8 000, men eftersom vi är Sverige där epamodellen Delfino är extremt vanlig så är AZ lite vad det är. Den som köper den för 3000 kr gör ett fynd.

Anschutzen är en 22mag eller kanske mer ur deras 17xx-serie, inte den vanliga lilla mekanismen utan en betydligt mer m/54 inspirerad sak. Värde lite beroende på kaliber.

Rullblocket är med intill vishet gränsande gissning en HVA hagelbössa, värde noll kronor.

/T

Publicerat
19 minutes ago Mad Mike sa:

/Mike

Kan vara men 17-serien gjordes från 22lr till 222, dock har jag aldrig sett en ur 17serien i 22LR.....

/T

Publicerat
  • Författare

Finns det några fler bilder ni önskar på Kulvapnet? Något specifikt jag skall ta bild på, så att ni kanske på så sätt få mer information angående den? (vi letar för fullt efter licensen till denne)

En annan sak jag undrar, ifall det skulle vara så att licensen för kulvapnet inte hittas (det är nämligen så att det inte låg tillsammans med de andra två, kan tänka mig att det ligger i något annat fack eller liknande) hur går vi tillväga då?

Redigerad med Peter87a
En fråga

Publicerat
51 minutes ago pmt sa:

Hagelbocken är en Antonio Zolli men inte den vanliga Delfinon utan den betydligt roligare modellen vars namn mitt huvud vägrar släppa från sig just nu. Den borde betinga ett värde runt 6-8 000, men eftersom vi är Sverige där epamodellen Delfino är extremt vanlig så är AZ lite vad det är. Den som köper den för 3000 kr gör ett fynd.

Anschutzen är en 22mag eller kanske mer ur deras 17xx-serie, inte den vanliga lilla mekanismen utan en betydligt mer m/54 inspirerad sak. Värde lite beroende på kaliber.

Rullblocket är med intill vishet gränsande gissning en HVA hagelbössa, värde noll kronor.

/T

Titta på lådlängden och magasinspärren, det kan omöjligt vara en 22 mag.

/Mike

Publicerat
34 minutes ago Peter87a sa:

Finns det några fler bilder ni önskar på Kulvapnet? Något specifikt jag skall ta bild på, så att ni kanske på så sätt få mer information angående den? (vi letar för fullt efter licensen till denne)

En annan sak jag undrar, ifall det skulle vara så att licensen för kulvapnet inte hittas (det är nämligen så att det inte låg tillsammans med de andra två, kan tänka mig att det ligger i något annat fack eller liknande) hur går vi tillväga då?

Kaliber på vapnet står på pipan, ta en närbild på det.

/Mike

Publicerat
  • Författare

IMG_20200112_181835.jpg

Publicerat

Ahh mitt gamla minne svek mig?

Modell 1532 i 222rem

Jag har haft en sån och en 1722, bra bössor. 

/Mike

Publicerat
31 minutes ago Mad Mike sa:

Titta på lådlängden och magasinspärren, det kan omöjligt vara en 22 mag.

/Mike

Sannolikt har rätt, men det är inte stensäkert.

/T - som också haft en Anschutz i 222

Publicerat
3 minutes ago pmt sa:

Sannolikt har rätt, men det är inte stensäkert.

/T - som också haft en Anschutz i 222

kolla på bilden;)

/Mike

Publicerat

Zolin.. kan den heta Fighter i tilltalsnamn? 

Min tredje bössa i senare tonåren var en slik.. inte alls någon dålig pang.

Publicerat
1 hour ago Peter87a sa:

Ring 11414 och gör en förlustanmälan på licensen. Om allt är kurant så är det inga som helst problem. 

Publicerat
25 minutes ago Hipshot sa:

Ring 11414 och gör en förlustanmälan på licensen. Om allt är kurant så är det inga som helst problem. 

Dödsboet ska göra en anmälan om vilka vapen som finns, räcker att skriva det i anmälan..... Annars får man en ny licens, vilket är rätt obegåvat -till ett dödsbo.

/T

Publicerat
31 minutes ago Hipshot sa:

Zolin.. kan den heta Fighter i tilltalsnamn? 

Min tredje bössa i senare tonåren var en slik.. inte alls någon dålig pang.

Det kan den ha hetat en gång....

/T

Publicerat
45 minutes ago Mad Mike sa:

kolla på bilden;)

/Mike

Jag skrev innan den var uppe.... ?

/T

Publicerat
20 minutes ago pmt sa:

Dödsboet ska göra en anmälan om vilka vapen som finns, räcker att skriva det i anmälan..... Annars får man en ny licens, vilket är rätt obegåvat -till ett dödsbo.

/T

Vem som helst kan anmäla, mälsägande blir oavsett dödsboet. Sen är det väl upp till tillstånd om de önskar upprätta en ny licens.. tror att en kopia på anm kan utgöra grundhandling när ngn ny ägare söker licens på vapnet.

Publicerat
25 minutes ago Hipshot sa:

Vem som helst kan anmäla, mälsägande blir oavsett dödsboet. Sen är det väl upp till tillstånd om de önskar upprätta en ny licens.. tror att en kopia på anm kan utgöra grundhandling när ngn ny ägare söker licens på vapnet.

Nä, nu missar du hela setupen.... 

När ngn dör som innehar vapen kommer polisen att kräva att dödsboet rapporterar funna vapen, funnen ammunition och funna licenser. Man får en blankyl hemskickad som ska fyllas i.....

Dödsboet ska sedan utse ansvarig för vapnen och ammunitionen, från det datumet räknas sedan de sex månader som dödsboet har på sig att avyttra vapen och ammunition. 

Varför då klydda med att anmäla att man vill ha en kopia? Det är ju redan anmält.... 

/T

Publicerat

Ahh.. lyckligtvis ganska länge sedan jag tvingades hantera slikt ärende då, var det det inga liknande processer. 

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tjenare!

Istället för att starta en helt ny tråd, tänkte jag kolla/klargöra lite saker med er här inne, då jag känner att ni kanske vet lite mer, vill vara säker på att vi här hemma inte gör något misstag som skapar eventuella problem i framtiden.

Då vi aldrig fick en blankett från Polisens sida (står på deras hemsida, att när någon som äger vapen har dött, så skickar de hem en blankett där de vill ha information om vilka vapen som finns tillgängliga)

Jag bestämde mig då för att skriva min egen blankett om vilka vapen som fanns, ammunition & ett par magasin,
antecknade med personnummer för den som tar hand om vapnen, och i vilket sorts skåp dessa sitter inlåsta i.

Detta skickades för cirka tre veckor sedan.

Idag bestämde vi oss för att ringa till Vapenhandläggaren på den Polis Myndighet jag skickade brevet till, för att höra efter hur det går.
Förklarade för herrn på andra sidan luren, att det även bifogades två kopior av de licenserna vi kunde hitta & det tredje var försvunnen,  nämnde även att vi behövde göra en förlust anmälan på det tredje vapnets licens. 

Talade även om för denne att de två kopiorna var det enda vi hade, original licenserna måste ha slängts av misstag då vi storstädade hela huset, (kan bekräfta att jag såg dem med mina egna ögon, tog då endast ut kopiorna, och lade tillbaka originalen.)

Det svaret vi fick tillbaka, var att ifall det skulle vara så att kopiorna & original licenserna inte fanns kvar, så spelar det inte så stor roll längre , då den som önskar köpa vapnen, måste själv ansöka om licenser på dessa.

Jag hade för mig att jag var tvungen att göra en förlust anmälan först, vänta på de nya licenserna,sedan visa dessa för den köpare som önskar handla dem, för information med mera, så att denne kan klargöra på plats att de inte är olagligt köpta eller så
(låter kanske lite konstigt, tänker lite väl för mycket just nu, men vill vara helt säker på att allt går rätt till)

Vi fick heller inget  direkt svar ifall vårat postat brev hade kommit fram eller inte, utan det var direkt på sak att "ni kan sälja vapnen, det är lugnt, köparen måste söka licenser ändå"

Hur bör vi göra nu?
Är det bara att köra på med annonser för våran del, eller bör vi vänta på ett klartecken från polisen på att de har fått den information
vi skickade dem?

Övriga Frågor

När en intresserad köpare kommer för att titta på gevären, och det visar sig att han eller hon vill köpa dessa, hur gör vi då?

1. Behöver jag anteckna något specifikt nummer som sitter på gevären i förväg, för att ge en liten lapp med det nedskrivna till personen?

2. Då vi inte kan något om vapen alls här hemma, så vet vi inte hur skicket är på dem, bör vi ta med dem till någon vapenhandlare för att kolla detta, eller är det något som en köpare kan bestämma på plats? (tänkte mer på hur det ser ut inuti pipan, "sett för många serier på TVn som pratar om olika slags vapen och hur det ser ut inuti vapnet")

3. Hur lång tid brukar ansökan av licens ta?

Tror nog att detta var allt jag hade att skriva, ber om ursäkt för så mycket text, men tacksam för alla svar vi får :)