Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Peter87a

Familjemedlem dog (jägare/värdering)

Recommended Posts

Peter87a

Hej allihopa!

Jag kan börja med att tala om för er att en viss familjemedlem i hushållet dog under förra månaden, personen ifråga brukade ofta jaga ute på Gotland (under den tiden han var bosatt där)
När han dock flyttade in närmare Stockholm, så avtog jakten och hans jaktprylar/vapen placerades i säkerhetsskåpet.

Vi har lyckats hitta två Jaktlicenser hittills, den tredje har ännu inte hittats, då jag är väldigt osäker på hur jaktvapen bilder skall tas, så tog jag så mycket som möjligt för att möjligen få det värderat här på forumet.

Av de två licenserna så heter vapnen

Antonio Zoli - Hagelgevär, 12 Kaliber
Husqvarna - Hagelgevär, 16 Kaliber

Detta säger mig inte så mycket, även när jag försöker googla på bilder, vi tog även lite bilder på det tredje vapnet utan licens  (vilket det nu än är, gevär dvs) 

Tack så mycket för hjälp

(Då det är många bilder, är de uppdelade på tre länkar med varsitt album)

Vapen ett: https://postimg.cc/gallery/iyuf1vgw/
Vapen två: https://postimg.cc/gallery/kifjbt00/
Vapen tre: https://postimg.cc/gallery/2y4yo2wsw/

killer_mouse

Trean är en remington rolling block  

Patrik L

Får inte riktigt ihop det där.... Två hagelgevär och sen det tredje vapnet.

(Bilderna på det andra vapnet är ett vanligt kulgevär, dvs det matchar inte någon av de licenser ni har hittat )

Tittar man på hur grov pipan är på rullblockaren så skulle jag sätta pengar på att det är den som anges som "Husqvarna kaliber 16". Dvs det är ett hagelgevär byggt av husqvarna på en rullblocksmekanism, sannolikt en Remington.

Kolla efter stämplar och nummer på vapnen och försök matcha med det som anges på licenserna.

Christian N

Är kulvapnet en Anschütz? Typ en 22WMR ie en storviltspang för Gotland!!

i övrigt instämmer jag med båda ovan.

Rolling blocket är inte värt något alls, Zolin allt från 1000-3000,

kulvapnet är värt lite mer och måste ges fler bilder för rimligt underlag. C

Peter87a
10 minutes ago Christian N sa:

Är kulvapnet en Anschütz? Typ en 22WMR ie en storviltspang för Gotland!!

i övrigt instämmer jag med båda ovan.

Rolling blocket är inte värt något alls, Zolin allt från 1000-3000,

kulvapnet är värt lite mer och måste ges fler bilder för rimligt underlag. C

Tackar för svar, vapen nummer två, när jag tittar riktigt noggrant
står det följande: 1185039, J.G. Anchutz GmbH Ulm/D West-Germany

Skall iväg till Kyrkogården för ett par ärenden, återkommer med flera bilder när jag är hemma.

Mad Mike

Kulvapnet är en Anschutz 1722 i kal 222rem.

/Mike

hs_merkel
6 minutes ago Mad Mike sa:

/Mike

Instämmer och de är bra skit!

pmt

Hagelbocken är en Antonio Zolli men inte den vanliga Delfinon utan den betydligt roligare modellen vars namn mitt huvud vägrar släppa från sig just nu. Den borde betinga ett värde runt 6-8 000, men eftersom vi är Sverige där epamodellen Delfino är extremt vanlig så är AZ lite vad det är. Den som köper den för 3000 kr gör ett fynd.

Anschutzen är en 22mag eller kanske mer ur deras 17xx-serie, inte den vanliga lilla mekanismen utan en betydligt mer m/54 inspirerad sak. Värde lite beroende på kaliber.

Rullblocket är med intill vishet gränsande gissning en HVA hagelbössa, värde noll kronor.

/T

pmt
19 minutes ago Mad Mike sa:

/Mike

Kan vara men 17-serien gjordes från 22lr till 222, dock har jag aldrig sett en ur 17serien i 22LR.....

/T

Peter87a

Finns det några fler bilder ni önskar på Kulvapnet? Något specifikt jag skall ta bild på, så att ni kanske på så sätt få mer information angående den? (vi letar för fullt efter licensen till denne)

En annan sak jag undrar, ifall det skulle vara så att licensen för kulvapnet inte hittas (det är nämligen så att det inte låg tillsammans med de andra två, kan tänka mig att det ligger i något annat fack eller liknande) hur går vi tillväga då?

Edited by Peter87a
En fråga

Mad Mike
51 minutes ago pmt sa:

Hagelbocken är en Antonio Zolli men inte den vanliga Delfinon utan den betydligt roligare modellen vars namn mitt huvud vägrar släppa från sig just nu. Den borde betinga ett värde runt 6-8 000, men eftersom vi är Sverige där epamodellen Delfino är extremt vanlig så är AZ lite vad det är. Den som köper den för 3000 kr gör ett fynd.

Anschutzen är en 22mag eller kanske mer ur deras 17xx-serie, inte den vanliga lilla mekanismen utan en betydligt mer m/54 inspirerad sak. Värde lite beroende på kaliber.

Rullblocket är med intill vishet gränsande gissning en HVA hagelbössa, värde noll kronor.

/T

Titta på lådlängden och magasinspärren, det kan omöjligt vara en 22 mag.

/Mike

• Like 1

Mad Mike
34 minutes ago Peter87a sa:

Finns det några fler bilder ni önskar på Kulvapnet? Något specifikt jag skall ta bild på, så att ni kanske på så sätt få mer information angående den? (vi letar för fullt efter licensen till denne)

En annan sak jag undrar, ifall det skulle vara så att licensen för kulvapnet inte hittas (det är nämligen så att det inte låg tillsammans med de andra två, kan tänka mig att det ligger i något annat fack eller liknande) hur går vi tillväga då?

Kaliber på vapnet står på pipan, ta en närbild på det.

/Mike

Mad Mike

Ahh mitt gamla minne svek mig😁

Modell 1532 i 222rem

Jag har haft en sån och en 1722, bra bössor. 

/Mike

pmt
31 minutes ago Mad Mike sa:

Titta på lådlängden och magasinspärren, det kan omöjligt vara en 22 mag.

/Mike

Sannolikt har rätt, men det är inte stensäkert.

/T - som också haft en Anschutz i 222

Mad Mike
3 minutes ago pmt sa:

Sannolikt har rätt, men det är inte stensäkert.

/T - som också haft en Anschutz i 222

kolla på bilden;)

/Mike

Hipshot

Zolin.. kan den heta Fighter i tilltalsnamn? 

Min tredje bössa i senare tonåren var en slik.. inte alls någon dålig pang.

Hipshot
1 hour ago Peter87a sa:

Ring 11414 och gör en förlustanmälan på licensen. Om allt är kurant så är det inga som helst problem. 

pmt
25 minutes ago Hipshot sa:

Ring 11414 och gör en förlustanmälan på licensen. Om allt är kurant så är det inga som helst problem. 

Dödsboet ska göra en anmälan om vilka vapen som finns, räcker att skriva det i anmälan..... Annars får man en ny licens, vilket är rätt obegåvat -till ett dödsbo.

/T

pmt
31 minutes ago Hipshot sa:

Zolin.. kan den heta Fighter i tilltalsnamn? 

Min tredje bössa i senare tonåren var en slik.. inte alls någon dålig pang.

Det kan den ha hetat en gång....

/T

pmt
45 minutes ago Mad Mike sa:

kolla på bilden;)

/Mike

Jag skrev innan den var uppe.... 😑

/T

Hipshot
20 minutes ago pmt sa:

Dödsboet ska göra en anmälan om vilka vapen som finns, räcker att skriva det i anmälan..... Annars får man en ny licens, vilket är rätt obegåvat -till ett dödsbo.

/T

Vem som helst kan anmäla, mälsägande blir oavsett dödsboet. Sen är det väl upp till tillstånd om de önskar upprätta en ny licens.. tror att en kopia på anm kan utgöra grundhandling när ngn ny ägare söker licens på vapnet.

pmt
25 minutes ago Hipshot sa:

Vem som helst kan anmäla, mälsägande blir oavsett dödsboet. Sen är det väl upp till tillstånd om de önskar upprätta en ny licens.. tror att en kopia på anm kan utgöra grundhandling när ngn ny ägare söker licens på vapnet.

Nä, nu missar du hela setupen.... 

När ngn dör som innehar vapen kommer polisen att kräva att dödsboet rapporterar funna vapen, funnen ammunition och funna licenser. Man får en blankyl hemskickad som ska fyllas i.....

Dödsboet ska sedan utse ansvarig för vapnen och ammunitionen, från det datumet räknas sedan de sex månader som dödsboet har på sig att avyttra vapen och ammunition. 

Varför då klydda med att anmäla att man vill ha en kopia? Det är ju redan anmält.... 

/T

Hipshot

Ahh.. lyckligtvis ganska länge sedan jag tvingades hantera slikt ärende då, var det det inga liknande processer.