Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Familjemedlem dog (jägare/värdering)

Featured Replies

Publicerat

.....

Publicerat
1 hour ago Peter87a sa:

Det svaret vi fick tillbaka, var att ifall det skulle vara så att kopiorna & original licenserna inte fanns kvar, så spelar det inte så stor roll längre , då den som önskar köpa vapnen, måste själv ansöka om licenser på dessa.
Hur bör vi göra nu?
Är det bara att köra på med annonser för våran del, eller bör vi vänta på ett klartecken från polisen på att de har fått den information
vi skickade dem?
Övriga Frågor
När en intresserad köpare kommer för att titta på gevären, och det visar sig att han eller hon vill köpa dessa, hur gör vi då?
1. Behöver jag anteckna något specifikt nummer som sitter på gevären i förväg, för att ge en liten lapp med det nedskrivna till personen?

2. Då vi inte kan något om vapen alls här hemma, så vet vi inte hur skicket är på dem, bör vi ta med dem till någon vapenhandlare för att kolla detta, eller är det något som en köpare kan bestämma på plats? (tänkte mer på hur det ser ut inuti pipan, "sett för många serier på TVn som pratar om olika slags vapen och hur det ser ut inuti vapnet")

3. Hur lång tid brukar ansökan av licens ta?

Hej Peter,

Beklagar sorgen. 

Det går bra att köpa och sälja vapen utan licens, jag har själv gjort det. Man bifogar så en lapp där man förklarar att den är borta och att om den kommer fram så lovar man förstöra den. Den lappen ska med ansökan för nya licensen. Så det är bara att köra. Licens på vapen är inte ett bevis på ägande, bara ansvar. Det är kvittot ni skriver i dödsboets namn som flyttar ägandet. 

1. Numret köparen behöver står stämplat på geväret. Det brukar vara 5  -10 siffror och eventuellt någon bokstav. Det numret tillsammans med tillverkare gör vapnet till en unik individ. 

2. Skicket bör köparen kunna avgöra tillräckligt bra, men det är bara min åsikt. Som helt lekman kan ni i alla fall titta så det inte finns rost någon stans. 

3. Jag tror det ligger på ungefär 5-10 veckor lite beroende på vart och när man söker, så man får inte ha allt för brått. 

Publicerat
2 hours ago Peter87a sa:

När en intresserad köpare kommer för att titta på gevären, och det visar sig att han eller hon vill köpa dessa, hur gör vi då?

1. Behöver jag anteckna något specifikt nummer som sitter på gevären i förväg, för att ge en liten lapp med det nedskrivna till personen?

2. Då vi inte kan något om vapen alls här hemma, så vet vi inte hur skicket är på dem, bör vi ta med dem till någon vapenhandlare för att kolla detta, eller är det något som en köpare kan bestämma på plats? (tänkte mer på hur det ser ut inuti pipan, "sett för många serier på TVn som pratar om olika slags vapen och hur det ser ut inuti vapnet")

Tror nog att detta var allt jag hade att skriva, ber om ursäkt för så mycket text, men tacksam för alla svar vi får :)

Köparen söker licens på vapnet, du behåller vapnet under den tid det tar. Innan du halar fram ngr vapen så surra med köparen och kolla att denne verkar vettig samt.. viktigt.. har plats för vapnet i sin garderob. Tumregeln är 4 vapen sen får man motivera nr 5 och 6. Har du en köpare som ska försöka söka sitt 7:e vapen så kan det vara klokt att överväga annan köpare, kommer att gå smidigare. Ta legitimation.. hade nog jag gjort om jag inte känt att köparen är vettig.  Köparen kan med fördel söka licens över Internet där på plats, då kan ni tillsammans tillse att all info hamnar rätt och ansökan ser korrekt ut. Säljaren.. där skriver du Kalle Karlssons Dödsbo och sen finns det väl ngt anteckningsfält längst ned på ansökan, där kan du skriva licens förkommen.

Visst kan du ta bössan till en vapenhandlare och meddela att du ska sälja och be om en värdering. Var då TYDLIG med att du ska sälja privat och inte via handlaren för detta kommer att påverka priset. Sen kan du dra siffrorna här så får du en second opinion.. Sen kan det ev gå att få till ngn lösning att bössorna säljs via handlaren, brukar stå vapen i ställena ibland där det står säljs på uppdrag av dödsbo eller liknade. Vidare kan du lämna in på auktion.. kan ibland vara vettigt. Det smidiga med detta är att du då blir av med grejerna, behöver inte förvara och baxa hem div spekulanter som ska diskutera kalibrar och harjakt med stövare med dej.

Ang tiden så varierar det, vissa har fått licens på en vecka medans andra fått vänta uppemot två månader.

Publicerat
8 hours ago Peter87a sa:

Hur bör vi göra nu?
Är det bara att köra på med annonser för våran del, eller bör vi vänta på ett klartecken från polisen på att de har fått den information vi skickade dem?

Jag hade inte väntat på det beskedet då det är rätt osannolikt att ni kommer att få svar.

8 hours ago Peter87a sa:

Vapnen säljs i "befintligt och uppvisat skick", diskutera priset. Kommer ni överens fyller i en ansökan på polisens hemsida, skriver dödsbo efter NN i fältet som överlåtare.

När polisen efterfrågar licenserna skickar ni in vad ni har.

När licensen beviljas får dödsboet en kopia, då kan vapnen lämnas/skickas till köparen.

8 hours ago Peter87a sa:

Som ovan, fyll i ansökan på nätet tillsammans, det är enklast.

8 hours ago Peter87a sa:

Vapnen säljs i "befintligt och uppvisat skick" dvs det åligger köparen att kontrollera vapnen.

8 hours ago Peter87a sa:

3 veckor, 9 månader. Ingen som vet förrän efteråt... Lite stokastiskt om du frågar mig.

Som dödsbo har ni 6 månader på er att sälja vapnen, då räknas dagen då licensansökan kom polisen tillhanda som försäljningsdag.

/T