Hej!
Funderade på att köpa en Winchester XPR 308W. Den har samma avtryckare som Winchester m70 och är fabriksinställd på 1.6 kg (går att justera mellan 1.4kg - 2.2kg men det är inte så lätt).
Eftersom jag inte har en aning om vad som är bra eller hur det känns så tänkte jag att det vore bra att kolla på bössor jag har! Så jag köpte mig en digital fiskevåg med krok och band en tunn lina runt avtryckaren, kopplade till kroken i fiskevågen och drog i fiskevågen tills det klickade på ett par bössor. Jag drog många gånger i varje bössa i lite olika vinklar och med lite olika snören. Detta fick jag:
6.5x55, Husqvarna 1640 från 1962. = 2.1 kg
.22 salongsgevär Anschutz modell 1416 = 1.2 kg
Jag tycker faktiskt att 1.2 kg är lite för lätt och får säga att 2.1 kanske är lite trögt men inga större problem. Känns som att 1,6 kan bli fint på ett jaktgevär eller vad tror ni?
Sugen på ny bössa och behöver lite hjälp, tips.
Står mellan Tikka t3x super varmint. T3x Tactical och T3x CTR.
alla känns hyfsat lika, men skulle gärna ta del av era åsikter!!
Denna grisen sköt jag på ett eftersök under en av våra jakter, den hade gått 2 kilomter men tillslut fick jag in den i siktet när den rusade ut mott oss från en plantering
Går i funderingar att låta montera en ljuddämpare på min Sako 85 i cal 308w. Jagar endast som passkytt och går således sällan med hund även om det händer.
Dels för att skona min hörsel då jag har en förmåga att fuska med kåpor ibland. Men även för att lindra värsta knallen vid rävvak om nätterna. Folk som ej får sova har en förmåga att bli griniga.
Jag har haft en Stalondämpare förut men den var på tok för tung tyckte jag. Nu är ju Vallruds Havana 175 tilltalande med sina 190 gram.
Nyfiken om det finns någon på forumet som kör med Havanan och vad ni tycker om den?
Recommended Posts