Publicerat Mars 6, 20206 yr Författare Säga vad man vill men visst är sbs vackrare än det här? Fin den här med men inte lika smäcker!
Publicerat Mars 6, 20206 yr 3 stycken m/98: .308 Norma Magnum .358 Norma Magnum .416 Taylor Löser dom flesta behov ?
Publicerat Mars 6, 20206 yr Just now Dansken sa: 3 stycken m/98: .308 Norma Magnum .358 Norma Magnum .416 Taylor Löser dom flesta behov ? Och en 22wr byggd på m98.
Publicerat Mars 6, 20206 yr 4 hours ago culot sa: Tyvärr är den delen av PM inte intresserade att du/vi ska ha speciellt kul... /P Dessvärre. Skyttelicens känns inte så attraktivt, lite som att vara vingklippt, man kan flaxa men får inte flyga. Garderobsreglerna är som de är och har diskuterats nog, så det ska jag inte gnälla om. Jag har bössor som jag vill ha till den jakt jag ägnar mig åt så jag är glad.
Publicerat Mars 6, 20206 yr Alla, jag vill ha dom alla... Men de 3 högst upp på listan skulle vara som följer. Första generationens Colt 1873 bisley i kaliber 45 colt med en 5 1/2" pipa. Smith & Wesson model 3 i kaliber 44-40 med en 7" pipa. En original Colt walker, men det är något som bara aldrig kommer att ske. Men drömma kan man. /Willy
Publicerat Mars 6, 20206 yr 50 minutes ago Per_B sa: What!!!!!! står det 390 000 Euro!!!!! Japp, inte ens 100000euro per bössa, bara att slå till ?
Publicerat Mars 9, 20206 yr På 2020-03-06 at 16:38 Mad Mike sa: Precis så fast jag vill ha revolvrar-pluralis bara för att äga dom....hade vi bott i ett fritt land så /Mike Jag får väl lov att förtydliga då jag slarvigt använde "pistol" för att benämna alla enhandsvapen ? Jo, revolvrar, även för mig i plural, är också högt på Vill_ha_listan!!
Publicerat Mars 9, 20206 yr Är väldigt sugen på en sådan här till småviltsjakten som komplement till .22lr och 30-06. https://www.ruger.com/products/77Series7722/models.html
Publicerat Mars 9, 20206 yr Vill gärna ha ett hagelpipset till min Krieghoff bergstutzen. Det verkar inte vara så lätt att få tag på.
Publicerat Mars 9, 20206 yr Författare Sako_Finnbear...intressant bössa....väldigt tjock pipa för liten kaliber? Är det för högsta möjliga precision? Vad exakt vill du jaga med den? Gillar den!
Publicerat Mars 9, 20206 yr 1 hour ago Per_B sa: Sako_Finnbear...intressant bössa....väldigt tjock pipa för liten kaliber? Är det för högsta möjliga precision? Vad exakt vill du jaga med den? Gillar den! Ja jag gillar Rugers bössor, så även denna. Ja både pipa och övriga bössan har "fullvuxna" format vilket jag gillar. Tänkte mig i första hand Hare och Räv. Som det är i dag så får 30-06:an sköta all jakt där .22lr inte är tillåten.
Publicerat Mars 9, 20206 yr Författare Ok! Jag har en 22 WMR är det motsvarande klass? Det är dock en bygelrepeter så jag tror du har övertag i precision med den bössan helt klart!!
Publicerat Mars 9, 20206 yr 16 minutes ago Per_B sa: Ok! Jag har en 22 WMR är det motsvarande klass? Det är dock en bygelrepeter så jag tror du har övertag i precision med den bössan helt klart!! Ja klass 3 båda kalibrarna. Bygel är najs, smidiga och behändiga.
Publicerat Mars 9, 20206 yr Författare En sådan här har jag, 9422M Win: Kul att skjuta med. Men jag har ett kikarsikte på som är rätt kass... se om jag kan hitta något bättre.
Publicerat Mars 9, 20206 yr 6 minutes ago Per_B sa: En sådan här har jag, 9422M Win: Kul att skjuta med. Men jag har ett kikarsikte på som är rätt kass... se om jag kan hitta något bättre. En nätt och smidig Leupold hade suttit fint på den.
Publicerat Mars 9, 20206 yr Författare Ok! Amerikanskt sikte...känns passande! Jag skall spana efter ett Leupold.
Publicerat Mars 9, 20206 yr 35 minutes ago Per_B sa: Bra tips kompis men tror du att jag är gjord av pengar! Följ med lite på blocket så finner du snart en äldre 2-7x33 eller 3-9x40 för ca 1500kr.
Publicerat Mars 9, 20206 yr Håller med sidelock om att leta begagnat, en 2-7x33 är perfekt. Smidigt men lagom spann gällande förstoring. Runt 4 ggr förstoring fungerar också för de kortare hållen. Första vapnet jag någonsin sköt med var farsans 9422 XTR i 22 lr med en 1,1-4 Pecar på. Den 22:an är det vapen jag skjutit med som har flest vilt på sitt samvete och är en väldigt smidig sak för jakt och introducera nya jägare till skytte. Räkna inte bort begagnade kvalitetskikare av europeisk tillverkning som dyker upp i liknande förstoringsspann med en 1 tum/26 mm tub.
Publicerat Mars 9, 20206 yr 1 hour ago Per_B sa: Ok! En sådan här då typ? Fast gärna begagnad! Just precis, som andra nämnt tidigare. Eller motsvarande Europeisk kikare typ Pecar, Kahles Helia osv. Dock kan europeiska märken av den typen ha onödigt grova riktmedel för vad som är önskvärt på en 22:a. Välj gärna en med duplex eller liknande vanligt hårkors som riktmedel. Men ha Leupolden du länkade som förstahandsval. 50 mm blir onödigt biffigt, ja. Skulle ha 40 mm som absolut max på en 22:a som 9422 för att behålla ett smidigt stuk.