Publicerat Mars 31, 20206 yr Jag har köpt en Blaser R93 8x57js med 47 cm pipa och en Stalon Victor. Jag kommer använda den till främst vildsvin, älg och rådjur. Går både som hundförare och på pass. Jag kan inte riktigt bestämma mig vilken ammo jag skall inhandla för ändamålet. Jag laddar inte själv så detta är inget alternativ. Toppkandidater just nu är Norma Oryx 12,7, Sako Hammerhead 13g eller Lapua Naturalis. Lutar mest åt Hammerheaden men detta är enbart pga pris samt att jag tidigare varit nöjd med den i 308. Naturalisen är mest intressant för att slippa bly i köttet. Är det nån som har några tips eller rekommendationer eller som har nån erfarenhet av ovanstående kombinationer i blaser r93. Tack på förhand!
Publicerat Mars 31, 20206 yr Jag laddar själv men sako powerhead II är samma kula, Barnes ttsx 160gr. Blyfritt såklart ? https://www.jakt.se/sako-8x57-10.4g-powerhead-ii Relativt lätt kula för kalibern, en smekning att skjuta och bra effekt i viltet.
Publicerat Mars 31, 20206 yr Författare 40 minutes ago MarkusR sa: Jag laddar själv men sako powerhead II är samma kula, Barnes ttsx 160gr. Blyfritt såklart ? https://www.jakt.se/sako-8x57-10.4g-powerhead-ii Relativt lätt kula för kalibern, en smekning att skjuta och bra effekt i viltet. Ska jag kolla upp. Vet du om den vinklar lätt i vilt, tänkte främst på risk för hunden?
Publicerat Mars 31, 20206 yr 46 minutes ago Gusmat sa: Ska jag kolla upp. Vet du om den vinklar lätt i vilt, tänkte främst på risk för hunden? Jag upplever det som att de går väldigt rakt genom viltet, tror inte jag sett någon kula vinkla. Skjuter ttsx i 8mm, 338 och 9,3. Det beror dock mycket på räffelstigning, för bra terminalballistik vill jag gärna ha överstabiliserade kulor. Korta kulor blir stabilare, det är en av anledningarna till att man bör gå ner i kulvikt när man skjuter blyfritt.
Publicerat Mars 31, 20206 yr Författare 21 minutes ago hs_merkel sa: Nöjd med Hammerhead 13 gram kommer inte byta. Köpte 12 askar. Jag har också varit nöjd innan med 308 men den har visat sig lite knölig att få tag i. Men det går ju alltid beställa. Tack för ditt svar!
Publicerat Mars 31, 20206 yr Författare 14 minutes ago MarkusR sa: Jag upplever det som att de går väldigt rakt genom viltet, tror inte jag sett någon kula vinkla. Skjuter ttsx i 8mm, 338 och 9,3. Det beror dock mycket på räffelstigning, för bra terminalballistik vill jag gärna ha överstabiliserade kulor. Korta kulor blir stabilare, det är en av anledningarna till att man bör gå ner i kulvikt när man skjuter blyfritt. Ok, jag tänkte i min enfald att tung kula är stabil kula. Tack, alltid kul när nån annan öppnar ens tanke för nåt nytt. Kopparkula känns intressant också.
Publicerat Mars 31, 20206 yr 10 minutes ago Gusmat sa: Jag har också varit nöjd innan med 308 men den har visat sig lite knölig att få tag i. Men det går ju alltid beställa. Tack för ditt svar! 13 gram är ju den enda vikt som Sako har på HH för 8x57js. Så den finns nog lite överallt. Annat är det med 308w, där 13-grammaren är en udda fågel i "11,7-träsket". Försökte få tag på 9,7 grams Super HH, men det var inte det lättaste...
Publicerat Mars 31, 20206 yr Författare 2 hours ago BigJim sa: 13 gram är ju den enda vikt som Sako har på HH för 8x57js. Så den finns nog lite överallt. Annat är det med 308w, där 13-grammaren är en udda fågel i "11,7-träsket". Försökte få tag på 9,7 grams Super HH, men det var inte det lättaste... Kör du Hammerheaden på banan med eller vad kör du för övningsammo?
Publicerat Mars 31, 20206 yr Nje, inte mer än inskjutning/kontroll. Övningsammo blir det som finns för handen. Just nu en ask med Sako:s övning.. TIkkan (T3) skjuter med det mesta. Det vore iof kul att testa nån "matchammo" för lite längre håll..