Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• Arve
      By Arve
      Jag har diverse småslattar med fabriksladdat i 6,5x55 som blivit liggande nu när jag laddar själv. Hoppas de kan komma till nytta hos någon som redan skjutit in med ammunitionen ifråga. 

4st Normas Nosler Partition 140gr klass 2. 50kr. 
      12st Normas Nosler Ballistic Tip. 120gr, klass 2. 150kr. 

Finns i Enköping.
    • mosaikgurami
      By mosaikgurami
      Som rubriken säger. Är det någon som ha ett Laddverktyg 222Rem liggandes och känner att dom vill sälja, så tveka inte att dra iväg ett pm till mig. Alla verktyg är av intresse, dock INTE LEE.
      /Magnus
    • Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Tjäna!
      Har nu börjat få hem alla delar o saker som krävs för att kunna jaga.
      Har en winchester xpr i .308 utan dämpare eller m-broms.
      Det jag undrar lite över är om det finns andra xpr ägare här på forumet eller kunniga säljare, ägare osv som kan rekommendera en redigt grym kula att jaga med, samt en billig och bra övningsammunition. Det som jag kommer att jaga lär bli gris och rådjur i första hand.

Tack
      /Richard 
    • Emelie Eriksson
      By Emelie Eriksson
      En fråga till er som kan lite bättre än mig..
      Om jag har klarat hela jägarexamen förutom högviltet än i höst och blir 18 snart. Vad får jag jaga för vilt och vilka vapen får jag ha licenser på och jaga med när jag ev inte har klass 1 då?
      Vore kul och veta vad jag förhoppningsvis har att se fram emot i vinter. Tacksam för bra svar!
    • Aslund
      By Aslund
      Hej alla,

Är lite sugen på att skaffa mig ett bra kombivapen för allroundjakten. Kravet är att kulan ska vara klass 1.

Är väldigt sugen på syntet då jag har det på övriga garderoben och är väldigt nöjd, har dock haft väldigt svårt att finna ett sådant?

Om det finns på marknaden får ni gärna länka annars är jag väldigt sugen på era idéer gällande vanliga också. Dock vill jag ha nyare modell.

Tacksam för svar.
https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Skogsfågeln

Istället för Norma Oryx 13g i 30-06

Recommended Posts

Skogsfågeln

Hej!

Har suttit och sökt en del på ämnet men vill ha fler svar.

Är inte helt nöjd med Norma Oryx 13g i 30-06. Tycker det blir rätt slafsigt, blodigt och grisigt även fast dom älgar jag har skjutit med den knappt tecknar i skottet.

Ibland känns det som om man har skjutit med helmantel eller lösplugg vad gäller skottecken. Detta gäller alltså lungskott. Resultatet har blivit att jag fortsätter bomba på. Visserligen har alla älgarna dött, någon har haft lite lång flyktsträcka trots genomskott långt bak och högt upp genom båda lungorna. Är inte riktigt nöjd med skottverkan/skottecken med denna ammunition. Vill dock inte ha blysplitter i hela älgen heller. Stor köttförstöring men i min mening knapphändig skottteckning/verkan går inte ihop för mig.

Sako Hammerhead 14,3 gram/220 grains. Någon som har erfarenhet av denna? För låg hastighet för älgjakt på avstånd upp till 200m?

Vad tror ni - jag har en Varberger 30-06 okänd modell. Stabiliserar den 14,3 gram/220 grains? Pipa över 55cm.

Övriga förslag?

Handladdar inte.

Dr Krall

Pröva Barnes TSX 168 gn B)

Urban
3 hours ago Skogsfågeln sa:

Hej!

Har suttit och sökt en del på ämnet men vill ha fler svar.

Är inte helt nöjd med Norma Oryx 13g i 30-06. Tycker det blir rätt slafsigt, blodigt och grisigt även fast dom älgar jag har skjutit med den knappt tecknar i skottet.

Ibland känns det som om man har skjutit med helmantel eller lösplugg vad gäller skottecken. Detta gäller alltså lungskott. Resultatet har blivit att jag fortsätter bomba på. Visserligen har alla älgarna dött, någon har haft lite lång flyktsträcka trots genomskott långt bak och högt upp genom båda lungorna. Är inte riktigt nöjd med skottverkan/skottecken med denna ammunition. Vill dock inte ha blysplitter i hela älgen heller. Stor köttförstöring men i min mening knapphändig skottteckning/verkan går inte ihop för mig.

Sako Hammerhead 14,3 gram/220 grains. Någon som har erfarenhet av denna? För låg hastighet för älgjakt på avstånd upp till 200m?

Vad tror ni - jag har en Varberger 30-06 okänd modell. Stabiliserar den 14,3 gram/220 grains? Pipa över 55cm.

Övriga förslag?

Handladdar inte.

Sök rätt på någon som handladdar, och sänk utgångshastigheten till ca 730 m/s enl tabell. Jag har skjutit huvuddelen av allt vilt med 30-06, och det är den bästa kombinationen jag testat!!

tobe

Den stabiliserar garanterat de tunga kulorna. 
Bara testa! 

Jag har laddat upp 220 gr Hornady RN till borsans Varberger och de skjuter 20 mm träffbilder på 100 m. 

karelsk blandning

220 eller 240gr woodleigh är en bra kombination, sett ett flertal älgar skjutna med dom kulorna och väldigt lite sönderskjutet.

exabit

En vän provade Woodleigh 240 i sin Tikka 30-06 men de stabiliserade inte - smått ovala hål i tavlan.

Skogsfågeln

Det verkar för mig som inte är någon expert att det går en gräns mellan 220 och 240 grains i många 30-06? Sen beror det på räffelstigning och hastighet... knepigt bara att det är svårt att ta reda på räffelstigningen när man inte vet den sen innan.

W.T.

inte speciellt.

ta läsksången och tyck in den i pipan med gott om friktion via lapparna. sen sätter du ett märke på stången och så drar du ut den tills den snurrat ett varv så mäter du längden från första märket och får 1: ditt mätvärde i tum....

Skogsfågeln

Är mer inne på Lapua Mega 13g nu. Någon med erfarenhet av den?

TekDr

Har ingen erfarenhet av kulan i 30-06 men har skjutit tre grisar och ett rådjur med 13grams Mega laddad till ca 870m/s i 300wm och jag var mycket impad av kulan. Bra död och hastigheten till trots fint slakte.

jessejames

180gr North Fork är bland det bästa jag sett i cal 30.

Flintbüchse
21 hours ago Skogsfågeln sa:

10 grams mega smiskar mer än väl i 6,5x55 i alla fall.

Borde inte vara annorlunda i .30?

PerT

TTSX 168 grains i köpeammuntion vor-tx brukar enligt många funka. Prydligare i maskinrummet (mindre med bly+blod insprängt i maten). Ger liknande stoppsträcka som ts nämnde efter träff. Kräver givetvis som allt annat hyfsad träff.

/Per

• Like 1

Dr Krall
På 2017-08-21 at 00:28 Skogsfågeln sa:

Ja. Skjutit några älgar med den kombon. Funkar ungefär som Oryx 13 g. Ganska mkt blodutgjutningar på ingångssidan, men inget överdrivet. Verkar hålla ihop rätt bra och ge acceptabla utgångar. Alla älgar jag skjutit på har dött av den...tänka sig :thumbsup:

Skogsfågeln
På 2017-08-22 at 18:05 Dr Krall sa:

Ja. Skjutit några älgar med den kombon. Funkar ungefär som Oryx 13 g. Ganska mkt blodutgjutningar på ingångssidan, men inget överdrivet. Verkar hålla ihop rätt bra och ge acceptabla utgångar. Alla älgar jag skjutit på har dött av den...tänka sig :thumbsup:

Hmm.. är ju blodutgjutningar som jag vill ifrån. Men det kanske inte är realistiskt att ha mycket död och lite köttförstörning i samma kula. Hur som helst är jag inte riktigt nöjd med oryx. Tycker den borde vara effektivare med så mycket köttförstörning och blodutgjutelse som det har blivit på dom älgar jag har skjutit med den. Är Lapua Mega kanske bara ett sämre val i och med att den inte är bondad på samma sätt som oryx?

Skogsfågeln
På 2017-08-20 at 07:29 karelsk blandning sa:

220 eller 240gr woodleigh är en bra kombination, sett ett flertal älgar skjutna med dom kulorna och väldigt lite sönderskjutet.

Har inte hittat någon svensk butik eller någon i närheten av mig som säljer köpesammunition med woodleighkulor...

daavviid

Bytte från oryx 13 gram till lapua mega 13 gram. Ingen större skillnad på kulorna men betydligt billigare :)