Hoppa till innehåll

Scout Kikarsikte till W94 30-30


Per_B

Recommended Posts

Tittar på två olika scout kikarsikte till min Win 94 30-30. Funderar på detta med ögonavstånd... Om nu Eye relief är lämpligt ögonavstånd som jag tror.

Vortex ger ett fast avstånd 9,45 x 25,4= 24cm

Burris däremot: 23cm - 30cm.

Varför är det ett värde på Vortex och ett stort spann på Burris? Någon som vet hur det kommer sig, och vad det innebär?

Är det så att man får en perfekt bild i Burris kikarsikte i det spannet? Eller är det så att det varierar med zoom? Eller kan man ställa in siktet mha fokusering så att man får perfekt ögonavstånd var man vill i det intervallet?

 

Vortex:

image.thumb.png.be446f00f6faf36ec6c4488f77badc2c.png

 

 

Burris:

image.thumb.png.9a8a304f5d2fd19a14c9d7776fc4630e.png

image.thumb.png.4ca35dcbb3db16b168a8e83d0ca3a86c.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av burrisen (iofs den fasta 2,75:an) är att man får minimalt med skugga i siktet vid det längsta avståndet. På den Marlin med xs skena som jag hade det på fick det sättas allra längst ut för att funka. Hade det även på en Winchester 94 i ett specialfäste, vill minnas att det funkade rätt bra. Det är några år sedan nu, ska se om jag kan hitta något bildbevis någonstans.

Vortexen har jag inga egna erfarenheter av, men ryktesvägen ska den ha rätt snävt synfält på högre förstoringar.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade bilden:

20140817_055034liten.jpg.fa5255124e210d0898e86d33c303b80f.jpg

Remmen var ENBART för transport.

Detta var för övrigt det första kulvapnet jag köpte för ca 7 år sedan. Mycket licenspengar som har runnit under broarna sen dess...

  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Så principen är allts att man skall ha "perfekt" synfält utan svarta kanter på hela det angivna avståndet oavsett vilket zoom man ställer in?  Väldig fördel i så fall ju!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men visst känns det som en stor fördel om man kan få bra bild på ett spann av 7cm jämfört med bara bra bild på ett specifikt avstånd? Eller? Tänker på montering och så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller menar du tvärt om Patrik, att man får skugga i hela intervallet men minst skugga vid det längsta avståndet...det låter i så fall rätt kass eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago Per_B sa:

Eller menar du tvärt om Patrik, att man får skugga i hela intervallet men minst skugga vid det längsta avståndet...det låter i så fall rätt kass eller?

Ingen skugga vid längsta avståndet.

Nu har jag sålt siktet till en kompis som är helnöjd med det till sin Marlin SBL, så det kan nog ha med anatomiska skillnader att göra också, men jag har för mig att han har det monterat så långt fram som det går.

Om du kan så försök att kika igenom ett innan du köper, dom är inte för alla om man säger som så.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för hjälpen Patrik! 

Jag tror jag satsar på Vortex Crossfire II 2-7x32 V-Plex Scout Scope för det kostar bara 2225 kr. Där är det dock klart och tydligt ett ögonavstånd som gäller 24cm så jag får hålla i bössan och be frun mäta från ögat till bakkant tänkt kikarsiktes-placering och se hur det funkar! Känns som jag inte har så mycket att förlora för om jag inte får ett kikarsikte på min Win 94 30-30 så blir den ju bara en leksak, skoj det med men det hade varit roligt att jaga med den!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du står ut med att inte ha förstoring så skulle jag testa ett sådant här: https://williamsgunsight.com/product/williams-5d-9436/

Jag har ett motsvarande som ska på min 9422 vad det lider sannolikt med ett stolpkorn. Det är bättre än fabrikssiktet på alla sätt och man behöver inte höja kolven.

Det är ffa oändligt mycket snyggare ?

 

@Patrik L

Jag hade ett Leupold 2,5x till ett projekt som inte blev av men jag fick aldrig ihop någon bra bild för ögat i det när jag testade det i handen. På vad för min-/maxavstånd funkade det för dig och hur känner du i såhär efteråt för setupen jämfört med rödpunktssikte?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Per_B sa:

Är det en typ av Diopter där i länken Eamonn?

Ja, man skruvar fast siktesbasen på vänster sida av lådan. Äldre Winchester och Marlin kan vara borrade och gängade för det från fabrik.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Eamonn sa:

Om du står ut med att inte ha förstoring så skulle jag testa ett sådant här: https://williamsgunsight.com/product/williams-5d-9436/

Jag har ett motsvarande som ska på min 9422 vad det lider sannolikt med ett stolpkorn. Det är bättre än fabrikssiktet på alla sätt och man behöver inte höja kolven.

Det är ffa oändligt mycket snyggare ?

 

@Patrik L

Jag hade ett Leupold 2,5x till ett projekt som inte blev av men jag fick aldrig ihop någon bra bild för ögat i det när jag testade det i handen. På vad för min-/maxavstånd funkade det för dig och hur känner du i såhär efteråt för setupen jämfört med rödpunktssikte?

Nu var det några år sedan, men då det fick monteras så långt det bara gick, så runt 30cm?

Notera att det var ett Burris jag hade. Leupold har gjort ett gäng fasta 2,5 genom åren med varierande ögonavstånd, bl.a pistolsikten där vi närmar oss 45-50cm.

Bytte ut det mot ett rödpunktsikte, men med alltmer gubbgrumliga ögon så fick det gå vidare också. Numera har jag faktiskt nyligen köpt ett skitbilligt kinascoutsikte som ska provas ut. Har bara monterat det än så länge, men än så länge ser det vettigt ut.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja i nuläget behöver jag inte montera siktet så långt fram men jag höll siktet på sitt rätta avstånd från ögat. Dock syftade jag på avstånd till målet.

Alltså snabba och nära skott på rörligt vilt samt stillastående på lite längre håll jämfört med rödpunkt.

Med bra bild menar jag att jag inte fick ihop det för ögonen jämfört med ett rödpunkt eller ett konventionellt monterat kikarsikte som bägge blev mycket mindre känsligt för ögats position.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-19 at 15:30 Per_B sa:

Tusen tack för hjälpen Patrik! 

Jag tror jag satsar på Vortex Crossfire II 2-7x32 V-Plex Scout Scope för det kostar bara 2225 kr. Där är det dock klart och tydligt ett ögonavstånd som gäller 24cm så jag får hålla i bössan och be frun mäta från ögat till bakkant tänkt kikarsiktes-placering och se hur det funkar! Känns som jag inte har så mycket att förlora för om jag inte får ett kikarsikte på min Win 94 30-30 så blir den ju bara en leksak, skoj det med men det hade varit roligt att jaga med den!

 

Det skulle vara roligt att få en recension på vortexen om du köper den! Jag har i dagsläget tre scoutmontage. :)

En M38 mauser med ett leupold 2.5x

En rollingblock 8x58 Rd med ett gammalt leupold pistolsikte på. 2x

samt

En Husqvarna Nr 25 (32-20wcf) med ett simmons 2-6 x32

Har tittat på vortexgluggen men inte kommit till skott....

mvh Y

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut Yrmff!! Skall mäta på bössan först så jag är säker på att railen jag köper verkligen passar, sedan slår jag nog till. Recension blir det helt klart i så fall!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En Pearson's no drill rail är nu beställd. När den är monterad på min Win 94 30-30 så skall jag jag beställa ett Vortex Scout sikte 2-7 x 33. Den stora nackdelen är det väldigt smala synfältet man får med ögat så långt från siktet, särskilt vid de högre förstoningarna. Bäst är därför att skjuta med båda ögonen öppna vad jag förstår.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ny ammo till min 30-30! Med plastspets så de får upp BC så att den skall klara klass 1. Inte för att jag skall jaga älg med den men rådjur kan det nog bli i alla fall.

Visst är den fin!

 

 

image.png.59fd5a280e85d4619fa29846034da1f9.png  image.png.ce62fafb6d4c62e6518b4faec4725f08.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bra pött i dom bulorna!

Har dock ryckte om sig att vara åt det lite blötare hållet! (ska gälla alla ftx) Dom jag hade sköt jag bara på papper med så jag har ingen förstahandsinfo där! :)

& ja dom är skitsnygga! ;)

Y

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
23 hours ago Per_B sa:

Nu har jag monterat Pearson's rail på min Win m94 .30-30 från 1955. Kikarsiktet är också monterat, ett Vortex Crossfire II Scout scope 2-7 x 32. Jag har dessutom sjutit upp en ask patroner. Allt känns riktigt bra!! Jag är helnöjd. Inga svarta ringa utan fin full bild i kikarsiktet. Bra precision på det hela. Blir fin till rådjur!

 

image.png.af6e4cfd427973337dfde9e97f2ff203.png

Tjusigt, är det stor skillnad i upplevelse mellan låg och hög förstoring?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...