Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägare får betalt för att skjuta vildsvin i Norge

Featured Replies

Publicerat
9 hours ago, lsjonsson said:

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5f0cabdf12b9360011fcf3bd

Något att införa i Sverige så att bönderna får bort den här ohyran från säden?

I Norge värnar de sina bönder och sin glesbygd! Omvända världen!

Ehhm... jag vet inte om jag håller med dig om att det är ohyra...
I min värld är det en tillgång, men...
Då skulle det även kunna bli så att om man var granne med ett gods som fodrar bra, att man kan gå ihop för att öka stammen, för att sen få pengar av staten... 

The road to hell is paved with good intentions

Publicerat
36 minutes ago lindgren sa:

Då skulle det även bli så att om man var granne med ett gods som fodrar bra, att man kan gå ihop för att öka stammen, för att sen få pengar av staten... 

Precis som i Indien när engelsmännen betalade för varje dödad kobra  vart ju folk som började odla kobror och när engelsmännen blev uppmärksamma på det och tog bort skottpengen på dom så släpptes dom kvar varande ut så stammen förstärktes gentemot hur den var före skottpengarna 

Publicerat
9 hours ago lsjonsson sa:

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5f0cabdf12b9360011fcf3bd

Något att införa i Sverige så att bönderna får bort den här ohyran från säden?

I Norge värnar de sina bönder och sin glesbygd! Omvända världen!

1 hour ago lindgren sa:

Då skulle det även bli så att om man var granne med ett gods som fodrar bra, att man kan gå ihop för att öka stammen, för att sen få pengar av staten... 

51 minutes ago TekDr sa:

Ser också grisarna som en tillgång, nästan det enda jaktbara viltet där jag jagar. 

skulle dock behövas viltslakterier som tar emot överskottet, jag gillar inte att skjuta om det inte finns någon som vill ha djuret.

43 minutes ago killer_mouse sa:

Precis som i Indien när engelsmännen betalade för varje dödad kobra  vart ju folk som började odla kobror och när engelsmännen blev uppmärksamma på det och tog bort skottpengen på dom så släpptes dom kvar varande ut så stammen förstärktes gentemot hur den var före skottpengarna 

Jag håller med Lindgren och TekDr, det är ett förnämligt vilt smakar bra, listiga, skygga, svåra att komma åt och reproducerar sig bra.

När grisar äter sänker de garden och de går att skjuta ganska smidigt

När de är för många kan de bli besvärliga för gräsmattor och bondens åkrar, helt klart!

Men det är ju därför vi som jagar finns ?

Problemet är när jägarna och deras familjer har frysarna fulla vem ska hjälpa till då?

Har hört att en del helt enkelt gräver ned sina grisar för det inte går att sälja i samma takt som de skjuts.

Publicerat
23 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Jag håller med Lindgren och TekDr, det är ett förnämligt vilt smakar bra, listiga, skygga, svåra att komma åt och reproducerar sig bra.

När grisar äter sänker de garden och de går att skjuta ganska smidigt

När de är för många kan de bli besvärliga för gräsmattor och bondens åkrar, helt klart!

Men det är ju därför vi som jagar finns ?

Problemet är när jägarna och deras familjer har frysarna fulla vem ska hjälpa till då?

Har hört att en del helt enkelt gräver ned sina grisar för det inte går att sälja i samma takt som de skjuts.

Bara å börja fylla min 

Bör tillägga att dels så har jag blivit av med jaktmarkerna sen så bor jag i ett område där vildsvin är sällsynta 

Redigerad med killer_mouse

Publicerat
  • Författare
1 hour ago lindgren sa:

Då skulle det även kunna bli så att om man var granne med ett gods som fodrar bra, att man kan gå ihop för att öka stammen, för att sen få pengar av staten... 

Dom jägare som jag har kontakt med söder ut och dom som är markägare/bönder ser det som ohyra!

Publicerat
1 minute ago, lsjonsson said:

Dom jägare som jag har kontakt med söder ut och dom som är markägare/bönder ser det som ohyra!

Vi tillhör helt enkelt olika fack... Grisen är inte problemfri! Men ett fantastiskt vilt.
Men här i sörlmland även en tillgång för markägaren, som höjer arrenden beroende på tillgång... 

Publicerat
1 minute ago lsjonsson sa:

Som sagt för många och på egna marken är de en plåga.

Här gäller det att samarbeta mellan jaktlagen ett bra exempel var när vi gjorde upp mellan fyra jaktlag att samjaga.

Vi fick 6 skjutna och ett skott i en stubbe de, flesta av dessa grisar hade klarat sig då de smet över en gräns men då kunde jaktgrannen skjuta det är effektivt.

Ett annat exempel är att jag låter andra skjuta på "mina" åkrar  när de är ute och jag får skjuta på deras när jag är ute.

Förr var det mina och deras grisar, men de äter och förstör för alla om de får gå...

Publicerat
1 minute ago, Finn Inge Vidare said:

Här gäller det att samarbeta mellan jaktlagen ett bra exempel var när vi gjorde upp mellan fyra jaktlag att samjaga.

Ett annat exempel är att jag låter andra skjuta på "mina" åkrar  när de är ute och jag får skjuta på deras när jag är ute.

Förr var det mina och deras grisar, men de äter och förstör för alla om de får gå...

Jag har jakt/skydsjakten på en del mark.
Har gjort upp med grannar så enligt ovan modell.  Prestigelöst jagande, där det pratas väldigt mkt mellan oss som jagar på de olika markerna. Vi delar kameror, uppmuntrar att bjuda in angränsande markägare/jägare....
Och skjuter någon en gris, så ofta erbjuds skytten grisen... Tror vi skjutit ~10 nassar sen jaktårets början..och fler lär det bli.

Dom som faktiskt har problem med gris här ikring... är dom som inte vill sammarbeta..

Publicerat

All jakt är rolig tills det blir tvunget. Vi är numera tvungna att hålla efter grisen om vi vill fortsätta jaga på marken. Jaktintäkten till en markägare är runda slängar 10% av jordbruksintäkten förutsatt att båda är upplåtna, prion är liksom satt då jordbruksarrendatorn dessutom kan luta sig emot besittningsskydd och arrendesyningsmän etc rätt ofta.

Gilla eller inte gilla, grisen är en stor jaktlig tillgång men den jägare som inte lyssnar på markägandet och brukaren kommer på sikt att förlora. Tycker spannmålsjakten är rolig men jäkligt jobbig i längden.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago MKJ sa:

All jakt är rolig tills det blir tvunget. Vi är numera tvungna att hålla efter grisen om vi vill fortsätta jaga på marken. Jaktintäkten till en markägare är runda slängar 10% av jordbruksintäkten förutsatt att båda är upplåtna, prion är liksom satt då jordbruksarrendatorn dessutom kan luta sig emot besittningsskydd och arrendesyningsmän etc rätt ofta.

Gilla eller inte gilla, grisen är en stor jaktlig tillgång men den jägare som inte lyssnar på markägandet och brukaren kommer på sikt att förlora. Tycker spannmålsjakten är rolig men jäkligt jobbig i längden.

Jag kan säkert tro att grisjakt är rolig men jag känner ingen här uppe mer än karelsk blandning som skulle vilja ha gris här uppe.

Publicerat
6 hours ago lsjonsson sa:

Det låter ungefär som hur tallodlarna norröver ser på älgen om man ska tro det man läst i tidningarna :-P

Publicerat

Nu var det väl så att man tog ett riksdagsbeslut 1980 om att vildsvinet inte var önskvärt som frilevande stam i Sverige. Vildsvinen skulle bara få finnas i kontrollerade stammar runt Stockholm. Under de närmaste åren så ökade antalet individer från ett hundratal till tusentals och ett nytt riksdagsbeslut togs 1988 om att vildsvinet numera skulle få finnas i den svenska naturen. Jag har för mig att man redan 1982 insåg var det barkade och att man införde skottpengar på vildsvin på de platser man inte ansåg att de skulle vara. När detta inte fungerade så ändrade man helt enkelt inriktning och tyckte att det var ok med gris.

Det roliga är att man hade en diskussion då angående SJF ledning som hade varit försiktigt positiva till frilevande vildsvin. Verkade som om vissa av kretsarna ansåg att ledningen inte lyssnade på sina medlemmar som tyckte att det absolut inte behövdes frilevande vildsvin. Påminner lite om nuvarande diskussioner om vårjakt på rådjur tycker jag.

Publicerat
20 hours ago, lsjonsson said:

Jag kan säkert tro att grisjakt är rolig men jag känner ingen här uppe mer än karelsk blandning som skulle vilja ha gris här uppe.

Nä, dom kommer juh ner hit för att vilja jaga nasse..
Har en hel del förfrågningar om att komma ner och jaga det magiska viltet... (från norr och västerbottens inland, ja fan även från österbotten...) :D
Och ni behöver inte oroa er i inlandet under närmaste 20-30åren kommer klimatet hålla dom borta från inlandet, men med lite tur kanske ni får se en vandring upp efter kusten. 

Publicerat

Dom kommer närmare och närmare, vad man än må tycka om dom. 

Publicerat
  • Författare
6 hours ago lindgren sa:

Nä, dom kommer juh ner hit för att vilja jaga nasse..
Har en hel del förfrågningar om att komma ner och jaga det magiska viltet... (från norr och västerbottens inland, ja fan även från österbotten...) :D
Och ni behöver inte oroa er i inlandet under närmaste 20-30åren kommer klimatet hålla dom borta från inlandet, men med lite tur kanske ni får se en vandring upp efter kusten. 

Det är bara att ni bygger en mur tvärs över Sverige som sträcker sig från väster till öster så får ni behålla dom där nere.:thumbsup:

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Det är bara att ni bygger en mur tvärs över Sverige som sträcker sig från väster till öster så får ni behålla dom där nere.:thumbsup:

Du är som vanligt bara avundsjuk, pallra dig hit ska du få se hur listiga och nyckfulla grisarna kan vara!

Nu när höstvetet är mjölkmoget får vi skjuta bara i ett litet hörn av en åker är minst 5 skjutna på en dryg vecka!

Publicerat
På 2020-07-14 at 18:37 lsjonsson sa:

Fortfarande finns det nog bra många mer än mig som hade jagat gris ifall det fanns här.

Men dom har nog lite svårt att klara sig här, annars hade dom nog varit det redan.

Publicerat
  • Författare
6 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Du är som vanligt bara avundsjuk, pallra dig hit ska du få se hur listiga och nyckfulla grisarna kan vara!

Nu när höstvetet är mjölkmoget får vi skjuta bara i ett litet hörn av en åker är minst 5 skjutna på en dryg vecka!

Nej, det är jag inte!:thumbsup:

Publicerat
  • Författare
5 hours ago karelsk blandning sa:

Fortfarande finns det nog bra många mer än mig som hade jagat gris ifall det fanns här.

Men dom har nog lite svårt att klara sig här, annars hade dom nog varit det redan.

Ja, jag vet om det! Finns även folk i Kalix som är neråt o jagar gris. Jag vet om 4!

Det är väl tjälen och snödjupet som sätter hinder för svinen i norr och när det kommer regn mitt i vintern som det gjorde i vintras. 

Publicerat
  • Författare
8 hours ago TekDr sa:

fan Jonsson det är Trumpvarning på att prata om att bygga murar på det viset ?

Jag har hellre björn på marken än vildsvin! :P:lol:

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

Jag har hellre björn på marken än vildsvin! 

Vad är det för fel på gris? 

De är en livskraftig art och en stor tillgång i frysen. 

De tarvar ingen tilldelning eller fallavgift. 

Man får jaga den på egen hand utan jaktlag med massa gamla stofiler. 

??

Publicerat

Man får jaga den på egen hand utan jaktlag

Kan du precisera i detalj vad du menar med detta.