Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Positivt och negativt om kaliber .410

Featured Replies

Publicerat

Jag gillar att testa nya saker, men när det gäller vapen så är det ju ganska omständigt idag.

Finns det någon mening med att köpa en bössa i kaliber .410?

Publicerat

I mina ögon, nej. Men det finns ett antal här på forumet så jag är definitivt inte allenarådande.

Den är snöpligt handikappad i svensk lagstiftning och kombon med 410 och stål är rätt tråkig.

Den väsnas inte så mycket vilket är trevligt men det går å andra sidan att finna subsonic-patroner i större kalibrar.

Med rätt borrning och patron (Full och 18-20gram 6or) kan man nå bra långt ut även med en 410 men för min del blir det inte något mindre än kaliber 20 och även den är inte speciellt hägrande då jag redan är kittat och klar i kaliber 16.
 

Men som du sa, det är kul att prova. 410 går dessutom bra att fälla vilt med, jag provade en nätt sidasida på kråkor i en storvoljär för fasaner i skottland och kom fram till att jag hellre använder något lite större.

Publicerat

Det är förjävla roligt att skjuta med den! Dessvärre handikappad av lagstiftningen om man ska vara petnoga men nog kan man ha rysligt roligt med den. Kräver nästan att man laddar själv, köpeskott är pissedyra och en sån här bössa vill man skjuta mycket med.

Du når ut till 30 meter.. kanske ngt steg längre vid optimala förutsättningar/klent vilt.. Inom 30 är den som vilken annan hagelbössa som helst fast färre hagel, du måste verkligen träffa.

Tycker den är svinkul att skjuta med men om jag måste välja så hade jag idag köpt en kal 28 dvs ngt mer power.

Publicerat

Nyligen köpt en.

Skitkul att skjuta med. Funkar även på compac sportingen. ?

Handladdning är dock ett måste. 

 

Publicerat
  • Författare

Jag inser att det finns möjlighet att bygga lätt och smäckert. Dock så blir det väl lite tufft med lerduvorna med så pass lite hagel. Man är sugen, men garderoben är lite full redan... ?

Publicerat
7 hours ago denstore sa:

Jag inser att det finns möjlighet att bygga lätt och smäckert. Dock så blir det väl lite tufft med lerduvorna med så pass lite hagel. Man är sugen, men garderoben är lite full redan... ?

 

Publicerat

Tävlingar med 410:an verkar väldigt lättsamma :biggrin:

Publicerat

Gulligt /C

Publicerat

Varför inte prova?! Jag har testat tjejskidor, tjejcyklar, tjejkajaker, tjejisyxor. Är mindre och kortare och mjukare och ganska kul ibland. För vissa och rätt tillfällen rätt användbart.

Publicerat
På 2020-07-27 at 07:27 OlaK sa:

 

Vilka skumma skjutstilar det finns

Publicerat

Skoja inte./C

Publicerat
På 28 juli 2020 at 12:52 josc72 sa:

Varför inte prova?! Jag har testat tjejskidor, tjejcyklar, tjejkajaker, tjejisyxor. Är mindre och kortare och mjukare och ganska kul ibland. För vissa och rätt tillfällen rätt användbart.

Tjej underkläder , tjej Wasan hur gick det m dom ? 

Publicerat
38 minutes ago Christian N sa:

Skoja inte./C

För massor av år sedan gästade en jänkare hemmabanan och då trapen , ja innan tramset J-trap edyl infördes ,  han lutade sig extremt framåt så att han var typ max 70-80cm över marken   Såg jävligt udda ut iaf ....

 

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Tjej underkläder , tjej Wasan hur gick det m dom ? 

Ungefär en tjejvasa brukar det bli varje toppjaktsdag. Tjejunderkläder har jag inte kommit till än men använder en del tjejbyxor. Grova lår av allt stötdämpande, du vet.

Publicerat
  • Författare

OK, ska man alltså sammanfatta det hela som att det är en rolig och ibland användbar kaliber för de som är trygga i sin manlighet?

Publicerat

Absolut, för oss som inte längre har något att bevisa, eller kan bevisa något. /C

Publicerat

Livet är alldeles för kort för att inte köpa de roliga sakerna man vill ha.

/P

  • 6 months later...
Publicerat

Har haft en 410 den användes på mink o lite annat smått. Funka kanon men tack vara garderoben så fick den vandra vidare till whiskey tango. Det va en spansk sida sidA. Compass eller composit eller något. 

Publicerat

Maskot hette den :) så va d

Publicerat

O den har väl Vandrat än vidare om jag minns rätt, men en kul pang var det. /C

Publicerat

Hade en bakial kombi 410/22 magnum.

trevlig lite skapelse men sålde den snabbt då jag inte fick tag i 410 ammunition. Så handladdning är nog grejjen. tror man ska kunna köpa mässinghylsor till 410 så kan man ladda om dem massor med gånger.

Publicerat
8 hours ago benknäckaren sa:

Har haft en 410 den användes på mink o lite annat smått. Funka kanon men tack vara garderoben så fick den vandra vidare till whiskey tango. Det va en spansk sida sidA. Compass eller composit eller något. 

Har jag missat ngt här eller? WT.. skåne? Sidasida? 

Publicerat

Missat vadå? 

Publicerat

Den där spanska sida sidan i kal 410 som vandrat vidare till WT? Vet att han har en Browning 410.. men även en sida/sida? 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.