Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Hipshot

204 Ruger recept för 32 gr kulor?

Recommended Posts

Hipshot

Kör idag Norma 200 krut, 26 gr, bakom Sierra och V-max.. tycker det funkar men tex 223an skjuter avgjort tätare. Inte hittat ngn tillräckligt bra skjutplats för att på allvar kunna testa dagens recept men säg att jag har strax under 30 mm grupper. Inbillar mej att det borde gå att få dem att skjuta tätare.

Någon som skjuter 204 och har bra recept att dela med sig av?

Inte för att jag avser kopiera rakt av, krävs mer test osv men det kan ge en hint om vart man ska börja.

Har även VV530 krut.. tror jag det var... det är något långsammare än Normas har jag för mej, vet att när WT labbade i QR så kom han/vi fram till att Norma ger mer hastighet. Hittar man ett bra recept som skjuter tätt men kanske bara 1100 så är det lätt värt det.. så slika tips emottages tacksamt.

Nu inser jag att antalet medlemmar med reell 204 erfarenhet är ganska begränsat.. men vafan man kan ju fråga iaf :whistling:

Hipshot

Hittade finnkrutets laddbok, enl den så är 27 gr max med Vv530 krut.. Testar en liten stege där på kul och ser om de skjuter... Testar om Vmaxarna skjuter tätare med detta krut. Enl laddboken så får jag samma hastighet men det lär inte stämma, testbössans pipa är längre än min förmodligen. Men når man 1200 så är det gott nog.

Sicket jobb förövrigt.. har förbrukat en burk med N200.. istället för att köpa ny så ger jag mej på stora burken med Vv530.. snålheten bedrar visheten?

Blir nog bra..

Måste fan bygga skjutbänk där ute, så kass med risig skjutställning, vill kunna lita på resultatet när man skjuter..

• Like 1

exabit

Hittar tillbaka hit efter två år och det är fortfarande precis samma visa. ”Kanske, minns inte”, ”har för mig”, ”kasst skjutstöd”, ”tror jag byter till helt annat krut”, ”var är jag?” :D

Och ändå mular du 50 rävar på en säsong - jag är glad om jag skjuter lika många under hela min livstid :woot:

Rikard, du är så underbart skön :wub: 

• Thanks 1
  • Haha 1

Dahla

204 ruger har jag ingen koll på men lätta v-max har jag fått att skjuta ganska bra i 6,5x55.

Jag hade ju det trevliga problemet med lång friflykt men hittade ett par källor som menade att v-max gärna ska laddas med mycket friflykt för att få förlåtande laddningar. Om jag nu inte helt missminner mig så tror jag att jag som minst kunde få 8 mm friflykt men att bössan sköt bäst med 10 mm friflykt... som att ladda weatherby magnum...

Hitta en laddning som ger jämna farter genom cronograf och testa sen att öka friflykten 0.5mm åt gången.

Vad är det för stigning på pipan?

Hipshot

1:12 fritt ur minnet, för mycket/lite för att stabilisera 40 gr v-max.

Ska testa på kul att sätta ihop 5 st Sierra Blitz king 39 gr.. tror inte det funkar men why not?

Annars kommer jag att testa att korta pilarna nu med nya krutet, tidigare laddat 57 mm långa nu blir det .. mittåt, det blir 57 då finnarna tycker det.

• Like 1

Hipshot

B38554BA-8396-4A63-A41C-BB6C6B4747AB.jpeg

Överst är Sierra 32 orna, de sköt rätt ok. Känns som jag kan stätta ihop dessa lite hur som, det kommer att fungera. Går säkert att optimera på något sätt men vi får se om jag orkar.

Kass stöd.. fällde ned baklämmen, sandsäck samt benstöd.. fick inte till höjden riktigt och sen är jag inte helt van vid x24. Men brassade på i alla fall.. Under övre gänget sitter Vmax 32 orna.. sköt i rätt frisk vind, litar inte riktigt på 27:an där.. Vet inte om det säger så mycket, kände att det börjar hetta till på 26,5 och 27 avseende hastighet..

2ED575B9-DC7A-428D-8F67-4E4F8C9C871F.jpeg

Den här kan jag nog glömma, testade Sierra 39 orna.. stabiliserar inte. Vänstra gruppes första skott sitter mitt i en annan klisterlapp..

31E804C2-2FE1-483A-B9DA-879D1FBFECAB.jpeg

Sista var mest en kontroll, sköt de vmaxar jag jagar med nu. Lite skvättigt stöd som sagt. Klickat upp två klick, konstaterar att det duger gott.

Dahla

26,5 med v-max hade jag labbat lite med friflykt eller sättdjup om man så vill.

• Like 1

Hipshot

Mm.. De sitter rejält djupt i hylsan.. ska mäta friflykten och kolla.. Sen minns jag inte vad som var att föredra avseende sättdjupet  men med tanke på att jag trycker ned kulorna rätt långt i hylsorna nu så testar jag nog att  öka col.