Publicerat September 4, 20205 yr 8 hours ago Christian N sa: Kom ihåg att jaktbrott kräver uppsåt eller kvalificerad oaktsamhet, frågan om tilliten till jaktledarens uppgifter är prövad, bland annat han Manolo, björnjägare förra året, han blev ju friad. /C Hur kan "kvalificerad oaktsamhet" se ut?
Publicerat September 4, 20205 yr Detta är en populär post. Bra fråga, i ärendet med den skjutna skidåkaren så sköt jägaren älgen men ett splitter eller kulan, minns inte gick vidare och dödare skidåkaren, då är frågan om jägaren var oaktsam i sådan omfattning att det var grund för ansvar. I det faller var åtalet vållande till annans död men det är samma kvalificerande oaktsamhet. I målet med björnen som skadeskjuten avfångades på annans mark men väl efter det att hundföraren, salomonssson, 2013, hade gett sin position och frågat jaktledaren så var/blev han ansvarsfri, man skall kunna lita på JL:s uppgifter. För att göra det hela förståligt, om man under bokning, upptakt eller genomförande av jakt, köpt, bjud eller annan får en känsla för, indikation av eller helt enkelt ifrågasätts av annan vad man gör där, så kan man inte bortse från det och fortsätta jaga, då har man varit likgiltig inför tveksamheter som borde utretts och man blir därmed kvalificerat oaktsam. Ett enkelt exempel, på köpejakt får du ett pass som är med på kartan som ingår i PM:et för jakten, men på plats startar du din WE Hunt app och ser att tornet/platsen är på en annan mark, någon annan har registrerat tornet. Det är skäl för att kräva klargöranden från JL, samma sak om det på ett torn står tillhör Pelle Perssons jaktlag och man jagar med Anders Anderssons vildajakt AB, då bör man fråga om man är på rätt ställe. Jag menar jag jag på jakt i Skåne fått pass med instruktioner, så långt åt alla håll du kan, vilket för mig var två marker bort åt ett håll. Lite tursamt så frågade jag hundföraren som följde med mig ut, hur det såg ut på pejlen, det avgjorde saken och en normal gränsmarkering, ett stengärde var den korrekta gränsen. Så med det sagt, uppgifter från JL måste/är oftast exculperande, nästan alltid, vid oklarheter, misstankar, motstridiga uppgifter eller mot egen uppfattning av jaktlagens regler/allmän rättsordning så är man ansvarig att reda ut det mot det att man riskerar ansvar. Säljakt som exempel, man ansvar nog fullt ur själv för rätt djur/art, för jakttiderna, för metoder mm, men inte för jakträtten, gränser/arrenden. Det är helt enkelt för svårt att kontrollera. Ovanstående är min uppfattning av rättsläget, med reservationer för omständigheter och detaljer. /C