Publicerat December 16, 20205 yr Detta är en populär post. 3 hours ago Mad Mike sa: @Christian N Du menar om Sverige frivilligt inför totalt blyhagelförbud istället för att välja våtmarksversionen från EU? Då får vi en annan situation där innehavet i sig kan ifrågasättas, vi är inte där ännu och vi kan hoppas att socialdemokraterna har så pass många hjärnceller kvar att dom väljer att inte reta upp 150 000 väljare före nästa val. Mike Socialdemokrater och hjärnceller i samma mening var ju lite roligt ...
Publicerat December 16, 20205 yr nu är det ju så att dom vill även förbjuda all bly i ammunition gevärskulor med . och att det till och med blir förbjudet att använda kulor med bly i på skjutbanor . å får dom så så blir ju nästan allt sportskytte omöjligt att fortsätta med förutom hagel. läs detta ganska intressant . https://svenska.yle.fi/artikel/2019/12/02/nu-ska-blyhaglen-bort-fran-vara-vatmarker-pa-langre-sikt-planerar-eu-ocksa-ett?fbclid=IwAR0nB5yyFd6NumjWCnz-nfbcQZn9UfztzjguIkQ96o1DzPzFkAlcTYtuPGI
Publicerat December 17, 20205 yr 15 hours ago furiren sa: nu är det ju så att dom vill även förbjuda all bly i ammunition gevärskulor med . och att det till och med blir förbjudet att använda kulor med bly i på skjutbanor . å får dom så så blir ju nästan allt sportskytte omöjligt att fortsätta med förutom hagel. läs detta ganska intressant . https://svenska.yle.fi/artikel/2019/12/02/nu-ska-blyhaglen-bort-fran-vara-vatmarker-pa-langre-sikt-planerar-eu-ocksa-ett?fbclid=IwAR0nB5yyFd6NumjWCnz-nfbcQZn9UfztzjguIkQ96o1DzPzFkAlcTYtuPGI Vem med lite tarmar i huvet trodde nåt annat ?? att gladeligen ge dom lillfingret leder alltid att dom vill ha resten och gärna till armbågen.... Så länge ALLA politiker använder ord som hållbart, klimatsmart,eko,fossilfritt, i vartannan mening så är det mer eller mindre kört för oss som vill ha kvar blyet, sen blir inget bättre när vi inte är eniga och när dom som säger sig företräda oss är ena jävla syltryggar.... Norrmännen har ju nyligen fått tillbaka blyet men dom är å andra sidan inte med i EU så dom kanske garvar gott åt oss nu ...
Publicerat Juli 25, 20214 yr En undran finns det något datum skrivet för detta? Eller ska man tuffa på tills gilojtinen faller?
Publicerat September 5, 20214 yr Nu krattas manegen… https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/blyrester-fran-jaktammunition-farligare-an-vad-forskarna-trott
Publicerat September 5, 20214 yr Klart som fan att det är Jägarnas fel att Örnar blir ihjälslagna av Vindkraftverk......för annars vore det ju Miljöpartisternas. 😄 "-Behövs ingen mer forskning".......Tja, det låter som en åsikt och åsikter brukar ha en förmåga att omvandlas till politik om tillräckligt många har samma.
Publicerat September 5, 20214 yr 2 hours ago culot sa: Dom får väl förbjuda tågen i samma veva då de har dödad 618 örnar Men det vet väl alla att örnar som ätit blyade slaktrester direkt flyger in framför ett tåg?
Publicerat September 5, 20214 yr På 2021-08-02 at 20:22 josc72 sa: Jag har handlat så jag klarar mig i alla fall... Det där har jag funderat över: Kommer innehav av ammunition med bly att bli straffbart eller kommer staten att lösa det in det? Eller kommer man att få fri lejd/ amnesti några månader? Jag har "ett antal" lådor projektiler som jag har köpt ifall att.... Om innehav blir straffbart ligger jag onekligen pyrt till. I Danmark är böterna för INNEHAV av blyhagelpatroner 2000 kronor/ pr patron
Publicerat September 5, 20214 yr Min största farhåga är övningsammunitionen. Jag kan väl jaga med GMX eller liknande. Men vad ska vi öva med om blykärnan i en helmantel blir förbjuden på banan också. Det är ju inte som att det totalt livsfarliga blyet som återfinns i slaktresterna som örnarna vallfärdar till för att kunna ägna sig åt kamikazeuppdrag kommer att grävas fram ur sandvallen på skjutbanan av dessa blybemängda fåglar. Aldrig hört om nån som skjutit större ätbart vilt med helmantel.
Publicerat September 5, 20214 yr Det är väl med örnarna som något ord som ligger i tiden: Kolla till exempel alla använder ordet "fossilt" huller om buller på rätt och fel sätt. Just nu talar ingen om ozon laget som var den stora snackis för några år sen och användes häng och fläng Men det har kanske blivit mirakulöst bättre 😉
Publicerat September 6, 20214 yr Och nästa steg blir att "Nu dör Örnarna av svält för det finns inga slaktrester i skogen" eller "Örnarna dör för att dom äter jägarnas kopparkulor och dom täpper till tarmarna" Så summa summarum förbjud jakt och mata örnarna med vete från fälten samtidigt som dom ger Älgkor preventivmedel. Det är jägarnas fel, ja det är jägarnas fel..... Slut klämmen är nästan bäst..... and anonymous reviewers for their insightful comments. CONFLICT OF INTEREST Authors declare no conflict of interest. Yeah right....... Förresten referenserna är ju också humor. Var och varannan hänvisning är till sitt/sina egna dokument.
Publicerat September 6, 20214 yr 10 hours ago Dansken sa: Det är väl med örnarna som något ord som ligger i tiden: Kolla till exempel alla använder ordet "fossilt" huller om buller på rätt och fel sätt. Just nu talar ingen om ozon laget som var den stora snackis för några år sen och användes häng och fläng Men det har kanske blivit mirakulöst bättre 😉 Ozonlagret var ju på tapeten på 80-talet. Jag minns att vi i skolan blev ytterst uppmärksammade på detta då. Skolorna var fulla av vänsterlärare - vi skrev tom brev till Olof Palme och fick svar bara några månader innan han sköts. Det är ett under att man inte blev sosse eller miljöpartist efter den "opartiska" skoltiden. En slöjdlärare tillika "känd" miljöpartist hängde sig efter att ha blivit anklagad för att ha varit lite hård mot en elev. Vår Gordon setter var faktiskt lös i närheten av hans hus (han bodde granne med min farmor och de 8 hektar som hon bodde på) och bet ihjäl nån höna eller två och blev jagad av denne man som kastade vedträn efter hunden När jag läste det du skrev nu tänkte jag "men detta löstes ju minns jag och sen dess har det blivit bättre". Så jag googlade ( vad annars...) och fann detta: https://www.forskning.se/2021/02/10/ozonlagret-hotat-av-nya-utslapp/# Så det verkar gå konstant upp och ner med ozonlagret - både pga diverse utsläpp av olika saker, samt av väderfenomen etc. Kanske är frågan söndermjölkad så att fokus läggs på annat som folk inte redan hört till leda.
Publicerat September 6, 20214 yr Lite lustigt att blyet förklarar vindkraftsörnarna.. Förmodligen är det väl som så att alla örnar har bly i sig och där de dör där visar det sig finnas blyförgiftning. Det är ngt knas här känns det som.. Vet att det hittade en örn här hemma förra året eller något som hade så grava doser bly i kroppen att det inte kunde förklaras av slaktrester med metalliskt bly.. Å andra sidan, det saknas ju inte direkt havsörn så om de lyckas ta väck blyade örnar så måste de snart hantera frågan om jakt på dem.. De håller på att äta upp alla ejdrar som det är nu.
Publicerat September 9, 20214 yr läste nånstans om det skulle bli ett totalblyförbud så skulle det träda ikraft år 2030 . men läst attt tyskarna kommer att rösta emot ett blyförbud . så då blir det inget av det
Publicerat September 10, 20214 yr Inslag i svt nyheter tidigare i veckan. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ripjakten-hotas-av-eu-s-blyforbud
Publicerat September 10, 20214 yr Detta är en populär post. 11 hours ago furiren sa: läste nånstans om det skulle bli ett totalblyförbud så skulle det träda ikraft år 2030 . men läst attt tyskarna kommer att rösta emot ett blyförbud . så då blir det inget av det Heja Tyskland !!
Publicerat September 10, 20214 yr Detta är en populär post. Ett land som i realiteten styrs av ett parti som har sympatier hos mindre än 5% av dom röstberättigade som har ett rejält tag om kulorna på regeringspartiet och därigenom tvingar igenom sin agenda genom utpressning och påtvingar lagar och förbud som vi inte vill ha över huvudet på skattebetarna. Är det inte sånt man känner igen från diktaturer runt om i världen?
Publicerat Oktober 19, 20214 yr Vad gör jägareförbundet åt det här då? Den här frågan borde vara långt mycket mer viktig långsiktigt än vargfrågan som man använder våra pengar till nu...
Publicerat Oktober 19, 20214 yr På 2021-09-09 at 21:12 furiren sa: läste nånstans om det skulle bli ett totalblyförbud så skulle det träda ikraft år 2030 . men läst attt tyskarna kommer att rösta emot ett blyförbud . så då blir det inget av det Tyskarna provade, men ändrade uppfattning efter några fatala missöden
Publicerat Oktober 19, 20214 yr Jag anser mig för det mesta vara lite eller mycket konservativ när det gäller "jakt" och eller skytte speciellt vad det gäller kulor. Allt om att se Jesus i prylar brukar jag för det mesta nonchalera, men jag får iaf krypa till korset åtminstone vad det gäller GMX 185 gr i min 338 F. Har nu skjutit ett antal älgar på olika avstånd och jag ser faktiskt mycket mycket positivt på den kombon. Avstånden har varit mellan 2meter och dryga 200 meter och jag vågar påstå att bilderna i reklamen är väldigt ärliga mot mina upphittade kulor. Så i det ljuset så kommer jag helt gå över till koppar i ovanstående kombination.