Publicerat Oktober 20, 20214 yr De stora märkenas alternativ är ganska lika; viktigt bara att hålla reda på om man väljer en fragmenterande variant eller inte. De flesta använder kulor som inte fragmenterar, vilket är vad jag skulle rekommendera. Jag hade valt GMX som första val, men det är nog lättare att få tag på Barnes TTSX. Exempelvis laddad som Sako Powerhead II. Normas Ecostrike funkar säkert också, men har inte provat själv. Funkar de i .308 funkar de i .30-06. Själv skjuter jag Nosler E-tip i .308; precis som GMX är det en kula gjord i tombak istället för ren koppar.
Publicerat Oktober 20, 20214 yr Att öva med dom där kopparkulorna är ganska dyrt... jag sällar mig till dom som slutar öva och därmed även slutar med jakt om det blir blyförbud... allt tack vare alla experter som säger att koppar vägen framåt. Fuck off!!!
Publicerat Oktober 20, 20214 yr Lite väl drastiskt att sluta träna skytte och jaga pga blyförbud...slutar ni köra bil om etanolhalten i soppan blir högre också😉 Jag är inte särskilt oroligt förutom en sak och det är vad som händer med 22Lr men den dagen den sorgen. Mike
Publicerat Oktober 20, 20214 yr 24 minutes ago Mad Mike sa: Lite väl drastiskt att sluta träna skytte och jaga pga blyförbud...slutar ni köra bil om etanolhalten i soppan blir högre också😉 Jag är inte särskilt oroligt förutom en sak och det är vad som händer med 22Lr men den dagen den sorgen. Mike Inte orolig? De fragmenterande blyfria kulorna i 6,5-7mm är väldigt lätta. Blir det ökad diameter när dagen är kommen?
Publicerat Oktober 20, 20214 yr 6 minutes ago sidelock sa: Inte orolig? De fragmenterande blyfria kulorna i 6,5-7mm är väldigt lätta. Blir det ökad diameter när dagen är kommen? Det är inte svårare än att om jag behöver göra en förändring i garderoben så gör jag det, dock finns det ingen ersättning för 22lr.... Blyförbudet kommer förr eller senare vad vi än tycker, antingen kan man stå vid sidan om med knutna nävar i fickorna och sparka i gruset eller så gillar man läget. Mike Mike
Publicerat Oktober 20, 20214 yr Vilken kopparkula i 6,5mm ska jag välja för att skjuta för samma peng som idag med bly då? Jag jagar redan med kopparkula... men jag tänker inte mängdträna med en kula som är tre gånger så dyr... Jag ser inte problemet med lite bly på skjutbanan... inte heller i naturen... det är INGEN av oss som kommer levande ur det här ändå...
Publicerat Oktober 20, 20214 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Det är inte svårare än att om jag behöver göra en förändring i garderoben så gör jag det, dock finns det ingen ersättning för 22lr.... Blyförbudet kommer förr eller senare vad vi än tycker, antingen kan man stå vid sidan om med knutna nävar i fickorna och sparka i gruset eller så gillar man läget. Mike Mike
Publicerat Oktober 20, 20214 yr Jag ser framför mig att efter totalt blyförbud typ Danmark så ska väl Sverige toppa alla jävla dumheter med totalförbud av plast i hagelpatroner…. Sen tycker jag att alla Kulnördar kan jaktstrejka i ett par år så vildsvinen kan föröka sig som kaniner och ställa till ett helvete…
Publicerat Oktober 20, 20214 yr Och vips- då har vi hela Danska jägarkåren häruppe och jaga grisar på rea
Publicerat Oktober 20, 20214 yr 1 hour ago Dahla sa: Vilken kopparkula i 6,5mm ska jag välja för att skjuta för samma peng som idag med bly då? Jag jagar redan med kopparkula... men jag tänker inte mängdträna med en kula som är tre gånger så dyr... Jag ser inte problemet med lite bly på skjutbanan... inte heller i naturen... det är INGEN av oss som kommer levande ur det här ändå... Det kommer alternativ. När/om vi väl ska ställa om till blyfritt så lär produktionen redan vara igång. Du tror väl ändå inte att kultillverkarna kommer att tänka som så att "nä, vi skiter i marknaderna där vi inte får sälja blykulor"? Redan nu finns alternativ i .224 (infitech) som ligger i prisnivå motsvarande de billigare fmj i kalibern. Fler är på gång. Men då man nu kan sälja blykulor för fullt så är det ingen mening med att byta maskinpark än. Inte för de stora drakarna i alla fall. Fördelen(?) med dessa är att man "bara" behöver en vettig cnc svarv så är man i produktion. Så vi lär antagligen få se en del varianter framöver när småfirmorna ser en möjlighet att ta igen stilleståndstiden på sina maskiner. Så, det lär nog marknaden lösa åt oss tids nog* *Om du nu inte gjuter egna blydankar, då är det en helt annan diskussion... (För övrigt håller jag med Mike om 22lr)
Publicerat Oktober 21, 20214 yr Sverige är som en fis i universum för dom stora kultillverkarna så dom skiter nog högaktningsfullt i om det blir ett blyförbud här...
Publicerat Oktober 21, 20214 yr Det kommer förbud världen över var så säker och för min egen del är jag som mad mike inte särskilt bekymrad över det. Endast och egentligen allena oro kring 22 Lr Gmx har åtminstone i dom älgar jag nedlagt uppfyllt alla mina krav med råge och bonus att man är helt säker på att det inte finns minsta rest av bly. Foliehattarnas arme lär som nu stå vid hörnstolpen och morra, gråta, skrika, skälla, gapa och beklaga sig tillsammans med klimatförnekare, vaccintvivlare, ekoterrorister och så kallade balkongbiologer istf att finna vägar bort från giftiga material för våra hjärnor, kroppar och framtid dvs våra barn i våra produkter och idet här fallet bly i kulor. Skrevs för övrigt tidigare med i texten ovan nämnda bolag och det lät som om dom låg/ligger i startgroparna eller åtminstone hade långt gående planer på tillverkning i fler kalibrar i närtid. Låter hoppfullt och däri ligger kanske att priserna "anpassas" till marknaden och med det lite konkurrens och därmed lägre priser.
Publicerat Oktober 21, 20214 yr Gäller inte detta beslut hela EU, inte bara lilla Sverige? Hela EU så blir det en ganska stor marknad. Känner mig inte särskilt orolig för kuljakten (förutom 22lr då och kanske 17hmr) men däremot hagel-sidan. Alla fina äldre vapen måste det lösas ammunition till så de inte går till skrot.
Publicerat Oktober 21, 20214 yr 5 minutes ago dptrapper sa: Gäller inte detta beslut hela EU, inte bara lilla Sverige? Hela EU så blir det en ganska stor marknad. Känner mig inte särskilt orolig för kuljakten (förutom 22lr då och kanske 17hmr) men däremot hagel-sidan. Alla fina äldre vapen måste det lösas ammunition till så de inte går till skrot. Som jag har förstått det jag har läst om stålhagel så är det väl egentligen inga problem att skjuta den i gamla vapen så länge de har vettig trångborrning (max 1/2) och helst moderna patronlägen, i båda fallen går det ju att ordna utan att förstöra vapnets utseende eller funktion. Sedan får man ju förstås se till att hålla sig till normalladdad stålhagelammunition och undvika magnum- och högeffektsversionerna och inte alltför grova hagel (undrar om inte gränsen var 4 mm, grövre hagel än så används väl sällan i jakt ändå). Nu kommer det också stålhagel med fiberförladdingar, där hela koppen är nedbrytbar och miljövänlig, men det positiva är väl att de förhoppningsvis är anpassade för äldre vapens trängre lopp (18,4 mm istället för typ 18,7 mm när det gäller kaliber 12 alltså). .22 lr är ju ett annat problem, men det verkar ju komma en hel del alternativ så att den åtminstone kan fortsätta fungera för övning (dock med dyr ammunition inledningsvis) och även till skadedjursbekämpning. Dock så är väl den blyfria ammunitionen ofta fragmenterande och har hög hastighet så inte så bra till matvilt.
Publicerat Oktober 21, 20214 yr Många försvarsmakter skjuter redan blyfritt till konkurrensmässiga priser. De som producerar den ammunitionen har hela linan uppe redan... Under min tid på förbundet förde jag relativt långtgående diskussioner med en av de större tillverkarna om att lansera en blyfri övningsammunition, med samma pris som dagnes markandsledande variant. Inte orolig alls över detta, men håller med Mike om .22 LR.
Publicerat Oktober 21, 20214 yr 9 hours ago Dansken sa: Och vips- då har vi hela Danska jägarkåren häruppe och jaga grisar på rea Ja Ständigt dessa danskar ......
Publicerat Oktober 21, 20214 yr 49 minutes ago Outdoorsman sa: Många försvarsmakter skjuter redan blyfritt till konkurrensmässiga priser. De som producerar den ammunitionen har hela linan uppe redan... Under min tid på förbundet förde jag relativt långtgående diskussioner med en av de större tillverkarna om att lansera en blyfri övningsammunition, med samma pris som dagnes markandsledande variant. Inte orolig alls över detta, men håller med Mike om .22 LR. Försvaret har väl stålkärna i sin ammo ? som dessutom inte ska expandera ?
Publicerat Oktober 21, 20214 yr 1 hour ago KJE81 sa: Som jag har förstått det jag har läst om stålhagel så är det väl egentligen inga problem att skjuta den i gamla vapen så länge de har vettig trångborrning (max 1/2) och helst moderna patronlägen, i båda fallen går det ju att ordna utan att förstöra vapnets utseende eller funktion. Sedan får man ju förstås se till att hålla sig till normalladdad stålhagelammunition och undvika magnum- och högeffektsversionerna och inte alltför grova hagel (undrar om inte gränsen var 4 mm, grövre hagel än så används väl sällan i jakt ändå). Nu kommer det också stålhagel med fiberförladdingar, där hela koppen är nedbrytbar och miljövänlig, men det positiva är väl att de förhoppningsvis är anpassade för äldre vapens trängre lopp (18,4 mm istället för typ 18,7 mm när det gäller kaliber 12 alltså). .22 lr är ju ett annat problem, men det verkar ju komma en hel del alternativ så att den åtminstone kan fortsätta fungera för övning (dock med dyr ammunition inledningsvis) och även till skadedjursbekämpning. Dock så är väl den blyfria ammunitionen ofta fragmenterande och har hög hastighet så inte så bra till matvilt. Har du sett dessa fiberförladdningar ? några tillverkare finns det och jag tror faktiskt en svensk ,Herrljunga cartridge har visst dammat av sin ammotillverkning (?) Mitt hopp är att dom löser förladdningsfrågan med helt nedbrytbara ej mikroplastskapande produkter som dessutom är billiga nog för övningsammo. Att haglen kommer bestå av stål får vi nog hacka i oss dock. 4mm max grovlek gäller för Sverige , och lite lustigt är att rekommendationen att gå upp 2 hagelstorlekar när man går ifrån Bly > Stål där hängde inte maxstorleken med, vet att Danska SjöfågelJägare ha gnällt över det.
Publicerat Oktober 21, 20214 yr 10 minutes ago culot sa: Försvaret har väl stålkärna i sin ammo ? som dessutom inte ska expandera ? Ja. Mitt inlägg var en kommentar på inlägget om att bulkskytte med övningsammunition skulle bli dyrt. Stålkärna innebär ett problem med att de penetrerar skyddsvästar bättre än dagens FMJ. Men det gör som sagt militär ammo också.
Publicerat Oktober 21, 20214 yr 3 hours ago culot sa: Har du sett dessa fiberförladdningar ? några tillverkare finns det och jag tror faktiskt en svensk ,Herrljunga cartridge har visst dammat av sin ammotillverkning (?) Mitt hopp är att dom löser förladdningsfrågan med helt nedbrytbara ej mikroplastskapande produkter som dessutom är billiga nog för övningsammo. Att haglen kommer bestå av stål får vi nog hacka i oss dock. 4mm max grovlek gäller för Sverige , och lite lustigt är att rekommendationen att gå upp 2 hagelstorlekar när man går ifrån Bly > Stål där hängde inte maxstorleken med, vet att Danska SjöfågelJägare ha gnällt över det. Jag har bara sett fiberkopparna på bild tyvärr.
Publicerat Oktober 21, 20214 yr 1 hour ago KJE81 sa: Jag har bara sett fiberkopparna på bild tyvärr. dom har lite att jobba på kan jag säga ....
Publicerat Oktober 21, 20214 yr 8 hours ago culot sa: Har du sett dessa fiberförladdningar ? några tillverkare finns det och jag tror faktiskt en svensk ,Herrljunga cartridge har visst dammat av sin ammotillverkning (?) Mitt hopp är att dom löser förladdningsfrågan med helt nedbrytbara ej mikroplastskapande produkter som dessutom är billiga nog för övningsammo. Att haglen kommer bestå av stål får vi nog hacka i oss dock. 4mm max grovlek gäller för Sverige , och lite lustigt är att rekommendationen att gå upp 2 hagelstorlekar när man går ifrån Bly > Stål där hängde inte maxstorleken med, vet att Danska SjöfågelJägare ha gnällt över det. Jag har inget emot ökad tillåten grovlek, men ser det inte som nödvändigt heller mtp us4 är max i standardpatroner och us3 hypersteel biter riktigt jävla bra även på svan ute på håll.
Publicerat Oktober 22, 20214 yr 14 hours ago sidelock sa: Jag har inget emot ökad tillåten grovlek, men ser det inte som nödvändigt heller mtp us4 är max i standardpatroner och us3 hypersteel biter riktigt jävla bra även på svan ute på håll. var mest en notering att rekommendationen inte hängde med och max grovlek skrevs upp till typ 4,3-4,5mm ( B, BB ish) Jag skulle nog aldrig överstiga us:2 3,81mm och de jag labbat med har vart US:4 3,3mm då jag köpte 75kg 4 & 2:or stål från tyskland för några år sedan, det för att ha för om ev kommande dumheter blev en alltför stor verklighet. US:3 är 3,56mm och anses av jänkare som optimalaste stålpillret för " Mallard duck "
Publicerat Oktober 29, 20214 yr Men... koppar är ju vår räddning och är ju inte alls farligt eller giftigt... https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/utan-atgard-fortsatter-nautanen-lacka-tungmetaller-i-tusentals-ar
Publicerat Oktober 29, 20214 yr 30 minutes ago Dahla sa: Men... koppar är ju vår räddning och är ju inte alls farligt eller giftigt... https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/utan-atgard-fortsatter-nautanen-lacka-tungmetaller-i-tusentals-ar OT : Ja och naturtalibanerna säger att vi motorbåtägare ska byta ut våra skitiga 2-T snurror mot Rena svindyra stöldbegärliga 4-Taktare, sen att dom i nästa mening säger att vi inte ska kunna handla bränsle till dom efter 2030 är ju lite roligt ..... NOT ! Mao koppar i viss form är farligt, liksom att bly i viss form är farligt.