Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka tidningar föredrar ni?

Featured Replies

Publicerat

Idag köpte jag min första jakttidning någonsin, senaste numret av Jakt & vapen. När jag stod framför den ganska välsorterade tidningshyllan kände jag mig lite vilsen, vilken ska jag välja? Nu blev det ett skott från höften och jag är sådär halvnöjd med tidningen jag köpte, för någon som vill lära sig (jag är inte jägare men planerar att bli) var det något för mycket jakthistorier och för lite 'lär dig något'-artiklar. Sen har jag invändningar mot språk och stavning, ibland kändes det som att korrekturläsaren tagit semester  ;D

Nåja, jag tänkte höra med er här på forumet vilka tidningar ni läser och gillar, samt kanske varför ni gillar just den tidningen. Om någon har en åsikt i ämnet skulle det också vara roligt att veta vilken tidning ni rekommenderar för en person (dvs mig) som inte är insatt i jakt men som gärna slukar information och tips som kan komma till nytta då det väl bär av.

Vad säger ni?

Publicerat

Prenumererar på svensk jakt och numer även vapentidningen (sa upp Allt om jakt & vapen förra veckan till förmån för vapentidningen)...har prenumererat på jaktmarker & fiskevatten tidigare, men gillade inte fiske delen i den tidningen (totalt ointresserad av fiske).

Så nu gäller följande:

¤ Svensk Jakt (prenumeration)

¤ Vapentidningen (prenumeration)

¤ Jaktjournalen (vissa lösnummer)

¤ Jakt & Jägare (vissa lösnummer)

¤ Allt om jakt och vapen (vissa lösnummer)

/Fredde

Publicerat

Jag skulle nog tro att tidning Svensk Jakt skulle passa dig, i den tidningen har man i varje nummer ett teman om olika jakter som jag tycker innehåller bra fakta. Samt att SJ har ganska mycket "nyheter", som handlar om vad som hänt ex på rovdjurs-fronten den senaste månaden, olika jakt-stämmor etc, bra att läsa så håller man sig lite upprättad om saker och ting.

Men du får ta och prova några olika tidningar, men jag föreslår att du provar Svensk Jakt till att börja med.

/T.S

Publicerat

Själv prenumererar jag på

* Jaktjournalen

* Svensk jakt

Sen lösnummer av resten. Ett par till skulle jag lika gärna kunna prenumerera på då jag ändå köper nästan alla nummer.

Publicerat

Ijahman! Nu får du sluta härmas  >:(  ;)

Jag prenumererar på Svensk Jakt i och med medlemskapen i Jägareförbundet

Nu har jag börjat med Jaktournalen också

//Roggman66

Publicerat

Egentligen behöver man inte tidningar,då allt om jakt står i detta forum book.gif

Publicerat

Telgetok har alldeles rätt  :D

Läs ALLT, alldeles gratis dessutom, du behöver ingen jakttidning.

Vore inte Allt om Jakt upptaget, så kunde detta forum heta det.

1318 medlemmar kan inte ha fel i 5150 ämnen  ::)

Publicerat

Har Jakt o Jägare och Svensk Jakt. Halv smålänning som man är har jag dessa för man som prenumerant får annonsera gratis. Läser dom istort sett aldrig.

Publicerat

Finns väl en annan tråd i samma ämne tror jag.

Man kan säga att Svensk jakt står för det politiskt vänstra, lagom..tryggt...allmoge...mellanmjölk...osexigt Typisk sossepropaganda efter 12 år som bidragstagare.

Jaktjournalen och jaktmarker och fiskevatten är centerpartiet, jordnära, hyfsat neutrala och väl pålästa och nytänkande. Märks att dom är fristående.

Jakto och jägare, nykommlingar, lite uppkäftiga och trotsiga...ställer krav..blir bättre och bättre men mycket kvar att bevisa med ökad storlek,lite jakttidningarnas moderaterna.

Allt om jakt och vapen hittar vi längst ut på högerkanten, en extremist som egentligen bara har förankring i max 5% av jägarkåren. En rent sorglig publikation med dåliga repotage och layout. Hatar mig själv varje gång jag köper ett nummer. :(

Vad jag finns politiskt får ni bara gissa. ;D

MVH

Publicerat
Finns väl en annan tråd i samma ämne tror jag.

Man kan säga att Svensk jakt står för det politiskt vänstra, lagom..tryggt...allmoge...mellanmjölk...osexigt Typisk sossepropaganda efter 12 år som bidragstagare.

Jaktjournalen och jaktmarker och fiskevatten är centerpartiet, jordnära, hyfsat neutrala och väl pålästa och nytänkande. Märks att dom är fristående.

Jakto och jägare, nykommlingar, lite uppkäftiga och trotsiga...ställer krav..blir bättre och bättre men mycket kvar att bevisa med ökad storlek,lite jakttidningarnas moderaterna.

Allt om jakt och vapen hittar vi längst ut på högerkanten, en extremist som egentligen bara har förankring i max 5% av jägarkåren. En rent sorglig publikation med dåliga repotage och layout. Hatar mig själv varje gång jag köper ett nummer. :(

Vad jag finns politiskt får ni bara gissa. ;D

MVH

Det var lätt,du är en typiskt bondepartist ;D ;D

Publicerat

Är egentligen rätt less på alla jakttidningar om jag ska vara helt ärlig.

Har under oerhört många år prenumererat på Jaktjournalen..som för övrigt är den tidning jag tycker är bäst.

Har oxå provat Svensk Jakt under några år...ganska tråkig...

Jakt&Jägare(eller va den nu heter) är inte så mkt bättre....

Vann nyligen en prenumeration av Jaktmarker & Fiskevatten....så vi får väl se vad den har att erbjuda.

Jag överväger faktiskt att sluta prenumerera på jakttidningar..det står sällan nåt nytt och intressant där..men vi får väl

se hur det blir.Jag tillhör den kategori jägare som är ganska enkelspårig...reportage om gåsjakt, bockjakt och eftersök tilltalar mig inte ett dugg...och därför blir väl de flesta tidningarna ganska ointressanta.För allätare så är det säkert intressant med

dessa tidningar...

Den tidning jag läser mest noggrant heter Husdjur...men den handlar iofs mest om kor och bönder... :D

Publicerat

är rätt säker på att du kettu läser fibban å lektyr mest ;) :-*

men jakt å jägare och jaktjournalen är bäst,sedan kommer allt om jakt å vapen,jakt mark å fiskevatten sedan sist svensk jakt som av 43 tidningar gjort ett bra nummer med tema gryt jakt,14 sidor mjuk porr i mina ögon.. 8) men den satans älg jakten skrivs det mil av och den svåra super utklädda bock jägaren skjut nöt skrikan skiten,vafan dom är inte äns svåra å skjuta hos mig iaf,,,,, >:( nä mer jakt å mindre snack ska det vara å inte nå jäkla informations blad om politiska händelser om att skåne inte bör jaga älg,eller att det blev 322 vildsvin påkörda ifjol,bilder och bra repotage ska de va :o

Publicerat

Läser Svensk Jakt och Jaktjournalen.

Publicerat

jag får hem Jakt journalen och Svensk Jakt till lådan.

Publicerat

Egentligen tycker jag att alla svenska jakt tidningarna är rätt dåliga, tycker att dom borde ha mer tester på användbara saker och inte bara testa en ny beretta eller nån toppmorderna blaser i vart annat nummer. Jag tycker att artiklarna om jakt i jaktmarker & fiskevatten är rätt bra, men det är för mycket fiske och sånt.

Publicerat

Jo, viss kan man bli lite less ibland, en del jägare är så själviska och ska hela tiden hålla på fjanta fram och tillbaka, men i det stora handlar det i flesta fall om avundsjuka. Blev faktiskt jävligt less i torsdags, skulle åka ut och vi brukar åka en bit längs en oplogad skogsväg första kilometrarna, där även en renskötare har sitt spår ut till flocken. Men när vi åker efter spåret så är det vi som måste väja eftersom dom öser förbi gasen i botten(det är raksträcka som foxen kmr kanske upp i 60-70 km/h) utan att blinka. Och inte första gången dom beter sig så respektlöst, men inte fan ska jag ta den skiten en endaste gång till, få se om dom ens vågar puttra förbi 10 km/h efter att dom fått en kall aluminum stav i nyllet i 60.

obs, måste upplysa er om att det här inte handlar om rasism, skulle inte tycka om det om vilken människa som helst skulle göra det.

Publicerat
är rätt säker på att du kettu läser fibban å lektyr mest ;) :-*

Jag läser Avelskatalogen när den kommer...mkt sperma å sånt...men det när nog det närmaste fibban man kommer :D

Publicerat

jag orkar inte heller läsa om godsjakter på gäss, rådjur och harar,

något som är ändå mer ointressant är att läsa ett reportage om 40 gubbar i knickers

som gårut på en skånsk leråker och skjuter 100 fältharar (inte ens för hund) och sedan

har nån slags löjlig viltparad.

så jag har slutat prenumerera på jakt tidningar.

men det är ju vad jag tycker såklart.

Publicerat
Det var lätt,du är en typiskt bondepartist ;D ;D

Eskil och jag...vi värnar om jakten ;) ;D

Publicerat

Alla lika.

Som nybliven jägare läste man samtliga jakttidningar, prenumererade flera av dem.

Det var roligt att läsa, framför allt om andras jakter. Läste bl.a alla Schröders.

Efter några år ledsnar man, de blir enahanda. Alla tidningar följer jaktåret efter samma modell. Råbock, räv, älg, etc etc,

med eller utan lockljud. Hjälp till och jaga nya medlemmar, få premier för det, ...............nej

Vapengarderoben är klar, jaktkläderna man trivs i har man skaffat, knivar har jag så jag kunde sälja.

Det som fortfarande är roligt att läsa om är vad hände när Kalle var ute och jagade. Dessa historier, sanna eller inte, är både lärorika och spännande.

Publicerat

Inte läser man väl 91'an heller för att lära sig något? Tycker om att ha en bunt tidningar på dass eller i stugan som man kan bläddra lite i som tidsfördriv. Köper för det mesta lösnummer av de tidningar som verkar ha någon rolig artikel och det styrs väl mest av egna intresset.

Jag köper väl knappast en tidning för att läsa om 30 fjollor på en åker som utövar avancerat viltmålskytte och tävlar om vem som har exlusivast utrustning, när jag vill läsa om ripjakt som exempel  ::)

Prova helt enkelt lite olika tidningar och gå efter artiklar som intresserar dig. Man kanske inte lär sig så mycket av tidningar, men man får kanske inspiration till att prova något nytt eller sysselsättning i jaktstugan.

Själv föredrar jag nog Jakt och Jägare samt Svensk Jakt men har börjat snegla mer på Norska tidningar, mest för att dem inriktar sig mer åt fjäll och bergsjakter än vad Svenska gör.

• 3 weeks later...
Publicerat
Jag köper väl knappast en tidning för att läsa om 30 fjollor på en åker som utövar avancerat viltmålskytte och tävlar om vem som har exlusivast utrustning, när jag vill läsa om ripjakt som exempel  ::)
Hmmm, du har aldrig varit med om nån trampjakt på hare förstår jag. Hör med Hipshot hur "fjolligt" han tycker att det är med att trampa hare i lera o snålblåst eller snöstorm. ;)

Att det tävlas om vem som har exlusivast utrustning har jag aldrig märkt av. Att jag har Tweedklädsel o 80 000:-s bössa har inte med det att göra. ;D

Publicerat

Har S J och har just nu en provprem. på JJ, som jag tycker är rätt bra. :D

• 1 month later...
Publicerat

Hustler!..... där finns de fint villt!..... ;D å eftersom jag e dålig på att läsa!. så e de roligare bilder i den tidningen!....  ;D

Publicerat

;D  ;D  ;D